En hoe beoordeel jij dan of er 'ware beleving' is? Met een ingebeelde Jezus leven en sterven is even triest als zonder Jezus leven en sterven. Waarom zo vuurbang voor misleiding?Gijs83 schreef:Ik bedoel mensen die altijd hun mond vol hebben van Jezus en altijd kunnen 'loven en danken' en waarbij het geen ware beleving. Die zijn er toch genoeg? Dat is toch eigenlijk diepe triest als met een 'ingebeelde Jezus' naar de hel gaat?Mister schreef:
Gijs, het gaat me boven jouw postbodepet. Ik hoop dat je iets anders bedoelt dan je schrijft.
Waar word jij blij van?
Re: Waar word jij blij van?
Dat is waar. Maar iemand die een 'ingebeelde' Jezus heeft, is daar bijna niet meer vanaf te brengen, is niet meer te waarschuwen, want die denkt dat hij het 'heeft'.Mister schreef:Met een ingebeelde Jezus leven en sterven is even triest als zonder Jezus leven en sterven.
Eerlijk gezegd hoor ik liever bijbelteksten en lofprijzing dan een zure post over een topic wat daarom maar dicht moet.Afgewezen schreef: volgt er soms een batterij aan Bijbelteksten en lofprijzingen. Lijkt me wel eens een tikkeltje overdreven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
... alles op zijn tijd.Gian schreef:Eerlijk gezegd hoor ik liever bijbelteksten en lofprijzing dan een zure post over een topic wat daarom maar dicht moet.Afgewezen schreef: volgt er soms een batterij aan Bijbelteksten en lofprijzingen. Lijkt me wel eens een tikkeltje overdreven.
Van de sfeer in dit topic... 

Hoe zou het komen dat heel veel mensen denken dat ik oordeel. Terwijl het vaak waarschuwend bedoeld is zoals Tiberius het verwoordde. Het is ook een zorg. Het valt me steeds weer op dat die niet begrepen en mensen welhaast kribbig reageren van: die Gijs ook weer...
Een 10 voor je opmerkingsgaveGijs83 schreef:Hoe zou het komen dat heel veel mensen denken dat ik oordeel. Terwijl het vaak waarschuwend bedoeld is zoals Tiberius het verwoordde. Het is ook een zorg. Het valt me steeds weer op dat die niet begrepen en mensen welhaast kribbig reageren van: die Gijs ook weer...

- JolandaOudshoorn
Waarschuwen is goed. Maar net wat Mister zei, het is de toon... Hoe vaak heb ik het om me heen niet zien gebeuren dan jonge christenen zo ontmoedigd werden door al die waarschuwingen. En dan moet ik ook denken aan de tekst van Jezus: Wie een van deze kleine ergert, hij kan beter met een molensteen om zijn nek de zee in worden geworpen! Voorzichtigheid is dus geboden. Persoonlijk waarschuwen kan dan alleen maar in een kring, een sfeer van intimiteit. En eigenlijk ook alleen maar als je zelf de blijdschap hebt leren smaken.Mister schreef:Een 10 voor je opmerkingsgaveGijs83 schreef:Hoe zou het komen dat heel veel mensen denken dat ik oordeel. Terwijl het vaak waarschuwend bedoeld is zoals Tiberius het verwoordde. Het is ook een zorg. Het valt me steeds weer op dat die niet begrepen en mensen welhaast kribbig reageren van: die Gijs ook weer...C'est le ton qui fait la musique
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Als je wilt waarschuwen, zorg dan ook dat je reacties als waarschuwing zijn geformuleerd. Je manier van formuleren zorgt ervoor dat ze vaak als veroordelend worden gelezen en begrepen. Lees je reacties eerst tien keer door voor je op "bevestig" klikt, tel even of alle woorden die er zouden moeten staan er ook werkelijk staan [in de haast vergeet je er nogal eens een paar] en stuur je bericht pas weg als je zeker weet dat je waarschuwing niet als oordeel wordt gelezen.Gijs83 schreef:Hoe zou het komen dat heel veel mensen denken dat ik oordeel. Terwijl het vaak waarschuwend bedoeld is zoals Tiberius het verwoordde. Het is ook een zorg. Het valt me steeds weer op dat die niet begrepen en mensen welhaast kribbig reageren van: die Gijs ook weer...
En als je je werkelijk zorgen maakt of je wel goed begrepen zult worden, PB je reactie dan eerst naar iemand die je vertrouwt en laat die er eens kritisch naar kijken.
Voorbeeld:
Wie ben jij om te oordelen dat er bij iemand geen ware beleving is?Ik bedoel mensen die altijd hun mond vol hebben van Jezus en altijd kunnen 'loven en danken' en waarbij het geen ware beleving.
En "altijd hun mond vol hebben van Jezus" klinkt wel erg negatief. Maar vooral: jij kunt niet beoordelen of er al dan niet (ware) beleving is. Houd daar dan ook je mond over.
En er ontbreekt een woord.
O ja? Kun jij dat beoordelen?Die zijn er toch genoeg?
Je bent een woord vergeten. Maar afgezien daarvan: jij kunt niet beoordelen of iemand een echte of een ingebeelde Jezus heeft, en je kunt al helemaal niet beoordelen of iemand naar hemel of hel zal gaan.Dat is toch eigenlijk diepe triest als met een 'ingebeelde Jezus' naar de hel gaat?
Dus: houd nou eens op met dat geoordeel!
~~Soli Deo Gloria~~
Ik ben het absoluut met je eens en ik zie die zaken waar je het over hebt hier ook vaker opbobbelen dan me lief is.Afgewezen schreef:Klopt, maar dat gaat over degenen die hun geloof belijden en hun leven daarnaar inrichten.Tiberius schreef:Nooit.JolandaOudshoorn schreef:En wanneer mogen wij beoordelen of iemand een "ingebeelde" Jezus heeft?
We moeten naar het voorbeeld van de apostelen (zoals de DL zeggen) in de liefde oordelen.
Nu kun je je afvragen: wat is 'geloof belijden'?
Als je met iemand doorpraat en je wat nader op het geloof ingaat, kan er toch wel eens iets aan de oppervlakte komen, waarbij ik me afvraag in hoeverre dat 'in liefde oordelen' nog opgaat.
Ik weet dat ik me nu op glad ijs begeef, maar het gaat hier over zaken die onder de oppervlakte van RF wel degelijk een grote rol spelen.
Maar dan nog past grote terughoudendheid, denk ik, via een medium zoals RF is.
Dat geldt ook in real life: zelfs al "weet" je 100% zeker, dat iemand een hypocriet is, dan is oordelen nog niet op zijn plaats. Dat zal niet helpen ook; alleen in liefde waarschuwen sorteert effect.
- MarthaMartha

en zullen we nu dan maar weer on-topic?
wat hier word je helemaal niet blij van...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ik snap je best wel maar ..."zorg" ook over jezelf? We kunnen ons nog zoveel zorgen maken over die of die .. Maar IK, ik ben tenminste eerlijk onbekeerd. Dat gevaar..Gijs83 schreef:Hoe zou het komen dat heel veel mensen denken dat ik oordeel. Terwijl het vaak waarschuwend bedoeld is zoals Tiberius het verwoordde. Het is ook een zorg. Het valt me steeds weer op dat die niet begrepen en mensen welhaast kribbig reageren van: die Gijs ook weer...
- madelief1983
van mijn kids waar ik 's ochtends een dikke kus van krijg als ze bij ons op de kamer komen!
dat ik te horen kreeg dat mijn contract bij het re-integratiebureu er is
(t/m einde van dit jaar).

- Wilma van den Berg
Gefeliciteerd joh, met je baan!Gijs83 schreef:dat ik te horen kreeg dat mijn contract bij het re-integratiebureu er is(t/m einde van dit jaar).
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!