Hoe zou ik er wel over kunnen schrijven en er nooit wat van beleefd hebben??
Hoe rijm je bovenstaande uitspraak met een eerdere posting van je (zie onderstaand)? Of begrijpen we elkaar nu verkeerd?
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
De daders van dit eeuwige Woord komen straks thuis!!!! De hoorders niet! De daders van de bekering komen thuis. Schrijft Jakobus niet, dat we daders van Woord moeten zijn? Dus daarom bekeert u! Zondaren gelooft het Evangelie! Vertrouw alleen op Hem! Meer hoeft niet. Eenvoudig hoor. Er is niets eenvoudiger dan geloven in Gods belofte van vergeving en genade. De Heilige Geest werkt dit vertrouwen in ons hart. Alleen Hij kan ons leren Gods belofte eerbiedig aan te nemen, onszelf vrijmoedig toe te eigenen.
Hartelijke groet,
Pim.
Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Wordt jij nooit (door de duivel?) aangevallen over je levenswandel, over je 'los van God leven'? Wordt je niet aangevallen dat je leeft (in gedachten, woorden en werken) als een ongelovige?
Nou, zeker wel!! En als ik 's avonds voor ik ga slapen mijn gebed uitspreek moet ik altijd weer bekennen dat ik er die dag weer niks van heb gebakken. Dat ik weer heb toegegeven aan mijn zondige ik en dat ik weer met 2 benen in die valstrik ben getrapt. Zelfs op dit forum word ik soms weer op mezelf teruggeworpen als ik lees over "bepaalde chronologische schema's" waarvan ik moet zeggen: "Dit heb ik nooit zo ervaren en doorleefd. Zou ik het me dan toch allemaal zelf aangepraat hebben?" Maar als ik dan mijn Bijbel lees krijg ik vaak toch weer een hart onder de riem gestoken.
Als ik voor mezelf spreek werpt dat je altijd weer terug op Christus, maar kan je je misschien indenken dat er Christenen zijn met een aangevochten leven?
Sterker nog, ik ben er een.
Je moet niet direct die beleving in een rechtse of zware hoek zetten, bid voor die mensen dat ze meer zekerheid mogen ontvangen! Maar ook in onze (de rechtse/zware?) gezindte zijn er mensen met een sterk geloof, reken maar! Zoek a.j.b. de overeenkomsten en niet de verschillen.
Daar ben ik ook van overtuigd Pim. De overeenkomsten ontdek ik wel in postings van bepaalde forummers. Helaas worden de verschillen te vaak benadrukt, niet in de laatste plaats door mij. Hoewel dit ook niet altijd slecht hoeft te zijn als het op een "normale" wijze wordt geventileerd. Daar is het tenslotte een forum voor, toch?
Wat ik echt jammer vind is dat jij heel veel denkt te zeggen over de rechterflank. Ik heb een hekel aan generaliserende opmerkingen in het algemeen, maar helemaal over zulke zaken. Het zijn ook je geloofsgenoten Breekijzertje!!
Ik zeg inderdaad wel "eens iets" over de rechterflank. Dat is ook bijna niet te voorkomen als je een "linkse minderheid" (zoek mij in de "vrolijk" hervormde hoek) op dit forum "vertegenwoordigt". :,
Het is dus al snel "tegen het zere been". Ga er maar van uit dat 99% van mijn opmerkingen in die trant niet zo zijn bedoeld, hoewel ik ook wel eens een beetje ondeugend en prikkelend kan zijn.... :,
Begrijp me goed, ik stel hier jouw geloof niet ter discussie, maar zou ik het anders onder woorden brengen. (maar misschien ligt dat meer in je karakter :% ) Groeten,
Pim.
Ik begrijp je goed Pim. Mijn karakter is inderdaad bij tijd en wijle "onstuimig", maar ik zie dat niet als excuus.
Gods Woord beveelt ons idd. tot geloven. Want zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen. Maar niet alleen beveelt Gods Woord ons tot geloven, maar ook tot bekering!! Dat zijn 2 aparte stukken.
2 Aparte stukken? Hoe kom je daarbij dan? Een gelovige is een bekeerd mens. De bijbel maakt daar echt geen onderscheid in. Het kan toch niet zo zijn dat je gelooft en t.z.t word je nog wel eens een keer bekeerd? Nee, dat is in mijn optiek een verkeerde interpretatie van Gods woord.
Toen Jezus begon met preken, waren zijn eerste woorden "Bekeert u en gelooft het Evangelie". Hij begon niet eerst met een heel leerstelsel.
Die woorden van Jezus moet je m.i. als één woord lezen, het is onlosmakelijk aan elkaar verbonden. "Bekeert u en gelooft" dat is: het roer om, 180 graden draaien en vervolgens geloven dat Jezus ook voor jouw zonden heeft betaald.
Hij begon niet eerst met een heel leerstelsel.
Als we dat maar goed in ons achterhoofd houden..........
Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Nou, zeker wel!! En als ik 's avonds voor ik ga slapen mijn gebed uitspreek moet ik altijd weer bekennen dat ik er die dag weer niks van heb gebakken. Dat ik weer heb toegegeven aan mijn zondige ik en dat ik weer met 2 benen in die valstrik ben getrapt. Zelfs op dit forum word ik soms weer op mezelf teruggeworpen als ik lees over "bepaalde chronologische schema's" waarvan ik moet zeggen: "Dit heb ik nooit zo ervaren en doorleefd. Zou ik het me dan toch allemaal zelf aangepraat hebben?" Maar als ik dan mijn Bijbel lees krijg ik vaak toch weer een hart onder de riem gestoken.
Heerlijk om te lezen Breekijzertje!
Voor mij geldt zoals Spurgeon z'n hele bekering samenvatte:
Hij zag op mij,
ik zag op hem,
nu zijn we voor eeuwig aan elkaar verbonden.
En als ik 's avonds voor ik ga slapen mijn gebed uitspreek moet ik altijd weer bekennen dat ik er die dag weer niks van heb gebakken. Dat ik weer heb toegegeven aan mijn zondige ik en dat ik weer met 2 benen in die valstrik ben getrapt. Zelfs op dit forum word ik soms weer op mezelf teruggeworpen als ik lees over "bepaalde chronologische schema's" waarvan ik moet zeggen: "Dit heb ik nooit zo ervaren en doorleefd. Zou ik het me dan toch allemaal zelf aangepraat hebben?" Maar als ik dan mijn Bijbel lees krijg ik vaak toch weer een hart onder de riem gestoken.
Herken ik absoluut! Ik zit in die rechtse hoek, dus voel ik me ook regelmatig geconfronteerd met schema's en uitdrukkingen waar ik op dat moment geen raad mee weet (wat betreft mijn eigen beleving). Gelukkig mogen we dan weer met lege handen aan de voeten van Christus terecht komen! Achteraf zijn de belevingen in de 'schema's' te passen, maar ik vraag me af of het de bedoeling is dat we dat doen. Zekerheid en bevestiging van ons geloof vinden we bij God en in Gods Woord. Dogmatiek is voor mij meer iets om dwaalleren te bestrijden en uit de doeken te doen wat de leer is die je aanhangt en niet iets om je geestelijk leven aan te toetsen, nogmaals daar hebben we Gods Woord voor. (maar misschien maak ik hier een grote denkfout?!)
Oorspronkelijk gepost door BreekijzertjeDaar ben ik ook van overtuigd Pim. De overeenkomsten ontdek ik wel in postings van bepaalde forummers. Helaas worden de verschillen te vaak benadrukt, niet in de laatste plaats door mij. Hoewel dit ook niet altijd slecht hoeft te zijn als het op een "normale" wijze wordt geventileerd. Daar is het tenslotte een forum voor, toch?
Tuurlijk we moeten niemand monddood maken, maar ik begrijp dat je zelf ook wel doorhebt dat je soms wat erg kort door de bocht gaat!
Ik zeg inderdaad wel "eens iets" over de rechterflank. Dat is ook bijna niet te voorkomen als je een "linkse minderheid" (zoek mij in de "vrolijk" hervormde hoek) op dit forum "vertegenwoordigt".
Het is dus al snel "tegen het zere been". Ga er maar van uit dat 99% van mijn opmerkingen in die trant niet zo zijn bedoeld, hoewel ik ook wel eens een beetje ondeugend en prikkelend kan zijn....
OK, dank voor je openheid!
Groeten,
Pim.
[Aangepast op 3/9/03 door Pim]
Hartelijke groet,
Pim.
Gods Woord beveelt ons idd. tot geloven. Want zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen. Maar niet alleen beveelt Gods Woord ons tot geloven, maar ook tot bekering!! Dat zijn 2 aparte stukken.
2 Aparte stukken? Hoe kom je daarbij dan? Een gelovige is een bekeerd mens. De bijbel maakt daar echt geen onderscheid in. Het kan toch niet zo zijn dat je gelooft en t.z.t word je nog wel eens een keer bekeerd? Nee, dat is in mijn optiek een verkeerde interpretatie van Gods woord.
Toen Jezus begon met preken, waren zijn eerste woorden "Bekeert u en gelooft het Evangelie". Hij begon niet eerst met een heel leerstelsel.
Die woorden van Jezus moet je m.i. als één woord lezen, het is onlosmakelijk aan elkaar verbonden. "Bekeert u en gelooft" dat is: het roer om, 180 graden draaien en vervolgens geloven dat Jezus ook voor jouw zonden heeft betaald.
Een 'breekje' van Breekijzertje
[Aangepast op 3/9/03 door Breekijzertje]
Het wordt toch wel eens als 2 zaken gezien in de zin van: bekering = vlieden van de zonde / geloof is het aannemen van Christus als zaligmaker.
Feitelijk kan het vlieden van de zonde niet zonder Christus, maar als iemand echt in de zonde leeft en hem toegeroepen wordt: "bekeert u" Kan je een bekering 'van de kroeg naar de kerk' krijgen zonder geloof, toch?
Groeten,
Pim.
Hartelijke groet,
Pim.
het roer om, 180 graden draaien en vervolgens geloven dat Jezus ook voor jouw zonden heeft betaald.
Geloven in Jezus of vluchten tot Jezus is nog wat anders dan geloven dat Jezus ook voor jouw zonden heeft betaald. In het eerste geval ben je met Jezus verenigd, dan neem je Hem Zelf aan. En dat niet alleen als Priester die je zonden verzoend, maar ook als Koning die je trouw wil volgen waar Hij ook roept, en ook als Profeet, naar Wie je goed luistert en geestelijk onderwijs ontvangt.
In het tweede geval ben je niet met Jezus verenigd, maar slechts met een waarheid en moeten we spreken van een verstandsgeloof, waar men een waarheid gelooft en daarop gaat rusten. Daar heeft men nog nooit zijn eigen leven leren verliezen.
Oorspronkelijk gepost door Pim Het wordt toch wel eens als 2 zaken gezien in de zin van: bekering = vlieden van de zonde / geloof is het aannemen van Christus als zaligmaker.
Feitelijk kan het vlieden van de zonde niet zonder Christus, maar als iemand echt in de zonde leeft en hem toegeroepen wordt: "bekeert u" Kan je een bekering 'van de kroeg naar de kerk' krijgen zonder geloof, toch?
Groeten,
Pim.
Als je "bekering" in die context plaatst ben ik het met je eens.
Zo gezien, dominee. lijkt zalig worden nog al makkelijk, men hoeft de prediking van het evangelie slechts aan te nemen. Ik vrees, Thomas, dat dit een vergissing is. Wij moeten niet het evangelie aannemen, doch Christus in het evangelie. Er staat dan ook niet: zovelen het hebben aangenomen, doch zovelen Hem hebben aangenomen. Daar zijn mensen, die de goederen van het evangelie of de gedachten van het evangelie hebben aangenomen, en daardoor zalig hopen te worden. Maar dat loopt fout uit. Zij kennen de weg der zaligheid niet. Vaak vertonen deze een ijver tot God, maar dan zonder verstand, zoals Paulus dat zegt van de joden. Zij hebben geen verstand van de weg der zaligheid. De meeste mensen, vooral wanneer zij godsdienstig opgevoed zijn, willen wel de vergeving van zonden, de eeuwige zaligheid, de vrede met God en al die goederen. Maar dit betekent niet, dat zij Jezus willen. De joden zijn hiervan een leerzaam voorbeeld. Zij wilden al de goederen, maar zij wilden Jezus niet. Ik vrees, dat het met vele godsdienstige, kerkelijke mensen zo ligt.
(...)
Wat is de grond, waarom de joden Jezus niet hebben aangenomen, dominee?
Jezus spreekt veel van een niet kunnen, Thomas. Vele predikers doen het voorkomen alsof het toch wel in ¹s mensen macht ligt om te geloven. Doch Jezus zegt in Joh. 5:44: "Hoe kunt ge geloven?" Waarom kunnen zij dat niet, dominee? Omdat zij de eer Gods niet zoeken, Thomas, maar eer van elkander nemen. Zolang een mens niet arm, nooddruftig, ellendig, naakt, blind (Openb. 3:17) geworden is, heeft hij geen belang bij de persoon van de Borg en Middelaar. Daarom moet er een wonder aan ieder mens gebeuren. De zondaar kan Hem van zichzelf uit niet aanvaarden. Daar hebt u nog maar één tekst voor genoemd, dominee. Hier volgen nog andere, Thomas. Jezus zegt over dat niet kunnen: "Tenzij dat iemand wederomgeboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien" (Joh. 3:3). En ook: Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, Hem trekke." (Joh. 6:44) of ook: "Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader." (Joh. 6:65). Jezus zei ook: "Gij zult Mij zoeken, en gij zult Mij niet vinden; en waar Ik ben, kunt gij niet komen" (Joh. 7:34; 8:21).
Dus, dominee, men kan menen de dingen te hebben en ze toch missen? Daar zijn veel voorbeelden van, Thomas. Wanneer bedriegt men zich niet, dominee? Als men Christus door een waar geloof is ingelijfd, Thomas, als men dus niet de woorden of de goederen heeft aangenomen, doch de Persoon. Hoe gaat het toe, dominee, wanneer men alleen de waarheden of de woorden aangaande de Heere Jezus heeft aangenomen? Dan gaat het zo toe, Thomas, dat men verzekerd is van de geestelijke waarheden, dat er een God is, dat Christus de Zaligmaker is, dat de zaligheid door Hem te verkrijgen is of dat de verdoemenis zonder Hem te verwachten is. Door veel deze waarheden te beschouwen en er veel van te spreken, wennen zij er aan en beelden zich in, dat zij er deel aan hebben. Welke fout maken zij dan, dominee? Daar is geen ernstige en bedaarde onderhandeling, Thomas, met God en met Christus om Hem aan te nemen en Hem in het hart te doen wonen en zich zonder terughouding aan Hem over te geven. Het hart blijft een stenen hart. Voelen zij zich dan toch zeker, dominee?
Vaak buitengewoon, Thomas. Ze geloven en bespreken de waarheden met hun verstand en ze houden zich geweldig verzekerd, dat zij die geloven en zij hebben genoeg aan de waarheden. Nu menen zij vast dat zij ware gelovigen zijn. Waar zou de grootste hapering zitten, dominee? Zij hebben de onmogelijkheid niet geleerd, Thomas, en weten niet van dat niet kunnen, waar de Zaligmaker van spreekt.
Moet er dan niet ernstig gewaarschuwd worden, dominee, voor het verschil tussen het aannemen der waarheden en goederen en het aannemen van Christus? Daar waarschuwen alle rechte predikers tegen, Thomas, en vooral de ouden. Wie zijn ziel liefheeft, late niet na hun woorden te onderzoeken in het licht van Gods heilig Woord.
Hoe noemen de ouden mannen en vrouwen, die zo verzekerd zijn en zo gul het er voor houden, dat zij echte gelovigen zijn, dominee? Dat noemen zij tijd gelovigen, Thomas. Wat zijn de voornaamste kenmerken daarvan, dominee? Dat zij
veel blijdschap in hun geloof hebben, Thomas, maar dat zij deze blijdschap zelf maken. De tijdgelovigen missen ook, wat de verloren zoon deelachtig was: Zij komen niet tot zichzelf, want zij durven zichzelf niet verdenken. Zij doorzoeken zichzelf niet, zij twijfelen niet, want zij weten zeker, dat zij geloven. De tijdgelovigen zien op de beminnelijkheid van de goederen en waarheden. Zij kunnen niet geloven, dat zij deze niet zouden begeren en aannemen. Geloven lijkt hen vanzelfsprekend, terwijl Jezus zegt, dat het geloof en alles van dien aard bij de mensen onmogelijk is. De tijdgelovige mist de rechte zelfkennis. Hij ziet op de beloften en meent de beloofde goederen graag te willen hebben, doch zonder zelfverloochening en zonder sterven van het vlees. Hij ziet op de beloften, maar slaat de hoedanigheden over van degenen, aan wie de beloften gedaan zijn. Zodoende heeft hij weinig strijd en worstelingen om het aan te nemen.
(...)
Wat zou dus ieder, die meent het ware geloof te hebben, moeten doen, dominee, als hem dit nooit een zaak van ernstige overweging is geweest? Hij zou moeten denken, Thomas: Ik heb begrepen, dat ik mij met de Persoon van de Middelaar moet verenigen; nu vraag ik mij af of ik dit gedaan heb dan wel of ik mij maar met de goederen verenigd heb. Ik ga onderzoeken door welke daden de zondaar zich met de Persoon verenigt. Dus wij moeten onszelf op de rechte wijze beproeven, dominee? Dat moeten we nog graag doen ook, Thomas.
Oorspronkelijk gepost door Refojongere het roer om, 180 graden draaien en vervolgens geloven dat Jezus ook voor jouw zonden heeft betaald.
Geloven in Jezus of vluchten tot Jezus is nog wat anders dan geloven dat Jezus ook voor jouw zonden heeft betaald. In het eerste geval ben je met Jezus verenigd, dan neem je Hem Zelf aan. En dat niet alleen als Priester die je zonden verzoend, maar ook als Koning die je trouw wil volgen waar Hij ook roept, en ook als Profeet, naar Wie je goed luistert en geestelijk onderwijs ontvangt.
In het tweede geval ben je niet met Jezus verenigd, maar slechts met een waarheid en moeten we spreken van een verstandsgeloof, waar men een waarheid gelooft en daarop gaat rusten. Daar heeft men nog nooit zijn eigen leven leren verliezen.
Kijk eens naar bovenstaand schrijven van RJ, Pim.
Dat bedoelde ik nu met "aanvechtingen" in mijn posting.
Nu wordt er weer onderscheid gemaakt in "geloven in" en "vluchten tot"!
Oorspronkelijk gepost door Pim Het wordt toch wel eens als 2 zaken gezien in de zin van: bekering = vlieden van de zonde / geloof is het aannemen van Christus als zaligmaker.
Groeten,
Pim.
Als je "bekering" in die context plaatst ben ik het met je eens.
Een 'breekje' van Breekijzertje
Begrijp me goed. Ik denk dat Matthijs het zo bedoelt.
Groeten,
JW.
P.S. Jammer dat we Tukkertje in deze Topic niet meer zien, ik d8 dat hij met wat vragen zat....... Kan me niet voorstellen dat wij ze beantwoord hebben...
Hartelijke groet,
Pim.
Wat ik wilde aangeven is dat er een groot verschil is tussen 'geloven in Christus' en 'geloven dat Jezus ook voor jou gestorven is'.
In het eerste geval ben je met Jezus verenigd, in het tweede geval met een waarheid. Mocht het tweede geval zo bij jou zijn, dan hoop ik inderdaad dat dat een ontdekking mag worden.
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Geloven in Jezus of vluchten tot Jezus is nog wat anders dan geloven dat Jezus ook voor jouw zonden heeft betaald.
Geloven in Jezus. Dat doet de duivel ook. Hij gelooft dat Hij bestaat en siddert voor Hem. Hij gelooft niet dat Jezus voor zijn zonden heeft betaald.
Geloven dat Jezus voor jouw zonden heeft betaald is wezenlijk voor je behoud. Daar draait de hele verlossing om. Daarbij is het onmogelijk dat je wel gelooft in je behoud, maar niet in Hem zelf. En je vlucht tot Jezus om te geloven dat Hij voor je zonden hebt betaald.