-

JolandaOudshoorn

Re: Vrouw en carrière

Bericht door JolandaOudshoorn »

Idd een heel mooi stuk van ds Stelwagen. Ben het in de grote lijnen helemaal met hem eens.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

In 1 woord: Dankbaar en blij dat er en predikant is die eindelijk eens helder, duidelijk en onomwonden voor dit standpunt durft uitkomen!

Waar hoor ik dit nog! Veelal is het een ingepakte, onduidelijke boodschap geworden om niemand voor zijn hoofd te stoten.

De tijden van Luther en Calvijn herleven als ik dit lees! Ik hoop dat op alle terreinen (zowel theologisch als maatschappelijk) eens minder die pantoffel taal zal worden gebruikt. Niet om de mens te kwetsen, maar om het leven naar Gods Woord en wet in heder daglicht te stellen.
priscilla

Bericht door priscilla »

Ik vind hem wel zwart wit en argumenten gebruiken die niet steekhoudend zijn. Hij zegt dat de Bijbel ons leert dat vrouwen thuis horen te zijn om hun huis te bewaren. Ik vind zulk soort uitspraken nergens in de Bijbel en bovendien is de cultuur en het leven van toen niet direct over te brengen op de hedendaagse situatie.
Er zijn hier heel wat huisvrouwen die hun tijd besteden op het forum. Misschien kun je die tijd gewoon bij je baas doorbrengen? Toch niks op tegen?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

In de tijd van de Bijbel is het maar de vraag of vrouwen heel de dag beschikbaar waren voor de kinderen. We hebben het hier wel over een veelal agrarische samenleving.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Mister schreef:In de tijd van de Bijbel is het maar de vraag of vrouwen heel de dag beschikbaar waren voor de kinderen. We hebben het hier wel over een veelal agrarische samenleving.

Dat doet niet af aan de strekking van zijn betoog, dat wij als christenen tegenwoordig de lat wel erg hoog leggen.
Zijn we bereidt een stapje terug te doen ?
Om een wat mindere auto te rijden etc.

eigenlijk is het een vorm van egoisme.
Ik breng mijn kinderen weg, ( die soms toch wel lastig zijn) en ga zelf heerlijk werken.
Want dat vind ik leuk en daar heb ik toch recht op ? Laat de oppas zich maar met de kinderen redden, of daar op de creche.
Ik vind dat je je veranwoordelijkheid ontloopt. Het zijn jullie kinderen, waar je als man en vrouw samen de verantwoordelijkheid voor hebt.
Als je dan zo graag wil werken, wat ik me best kan voorstellen, regel het dan zo dat er altijd één van beiden thuis is. Dan hoef je de opvoeding niet uit te besteden aan anderen.

Ik weet niet of jullie de hele artikelenserie gelezen hebben, maar de haren rezen mij ten berge bij mevr. de arts. Maar liefst vier dagen werken , met twee kleine kinderen.
Ik vraag me werkelijk af waar je mee bezig bent. Als je het zo belangrijk vind om je talenten te gebruiken, begin dan niet aan kinderen. Ga dan voor je carriere.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gabrielle schreef: Ik vraag me werkelijk af waar je mee bezig bent. Als je het zo belangrijk vind om je talenten te gebruiken, begin dan niet aan kinderen. Ga dan voor je carriere.
:oO
BJD

Bericht door BJD »

belachelijk stuk.... makkelijk scoren (had net zo goed over EK voetbal kunnen gaan ;)

Mijn vrouw vindt het ook gewoon lekker om even wat anders te doen. Ze werkt twee dagen in de week. Ik kan doordat ik onregelmatig werk 1 dag er zijn voor de kinderen, de andere dag past mijn schoonzus op. Geld is niet de hoofdreden. Anders zou ik gewoon die dag ergens gaan bijklussen en waarschijljk meer binnenbrengen. Mijn vrouw, die haar moeder taak hoogst serieus neemt (en ik kan het weten want ik ben er bij :haha ) vindt het lekker dat ze haar werk, (lees hobby) kan blijven uitoefenen, zij het op een tweede plan. Voor een cariere gaan is heel wat anders.. Ons gezin staat op 1.
BJD

Bericht door BJD »

Oude Paden schreef: Niet om de mens te kwetsen, maar om het leven naar Gods Woord en wet in heder daglicht te stellen.
Wil je het dan ook bewijzen vanuit het Woord dat een vrouw in z'n geheel geen werk buitenshuis mag hebben?

( en niet afdoen met Sara hoort in de tent :haha :haha )
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik werd jong weduwe en was ontzettend blij met mijn opleiding verpleegkundige!!
Ik moest nl aan het werk!! Wees voorbereid!! Ik moest bijgeschoold worden , ik was er ai wat jaartjes uit!
Mijn kinderen vonden het fantastisch en ze zeggen : toen je ging werken werd je een veel leukere moeder (en ik vond dat ik ze in de steek liet )
Ik ben trouwens met een werkende moeder opgevoed. Mijn moeder had een drogisterij en mijn vader had een groothandel. Dat bracht ons discipline bij, anders red je dat niet!
Werkende en thuisblijvende moeders, beide hebben min en pluspunten , maar doe het beste voor je gezin. Eerst je gezin , speciaal de kinderen, die zijn afhankelijk!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
albion

Bericht door albion »

Er zit een onvoorstelbare leegheid achter onze keurige façade.”

Ik kan me wel vinden in het artikel van ds. Stelwegen. De vrouw moet er voor haar gezin zijn. Maar ik ben wel blij dat ds. Stelwagen het ook over de man heeft, want 's avonds zitten er een heleboel moeders alleen aan tafel omdat manlief een vergadering op het werk heeft, of hij heeft weinig tijd omdat hij nodig naar een vergadering moet. Ik denk dat er heel wat kinderen zijn die hun vaders nauwelijks zien.

En dan bovenstaande zin. Dat kan hij alleen maar zeggen omdat hij dit waarneemt. Is dat niet erg? Maar dat komt niet alleen omdat de vrouw buitenshuis werkt, dat komt denk ik door het meegaan met de tijdgeest.
Luther schreef: Het is maar de vraag of je dan dat huis moet kopen. Ik was het helemaal eens met ds. Stelwagen. Wij willen veel te veel. Waar zijn nog de stelletjes die heel klein beginnen, alles bij elkaar schrapen, soms op tweedehands meubels zitten? Waar zijn de moeders die ook eens kleren overnemen van een ander, zelf naaien, of naar een tweedehands winkel gaan? Waar zijn de gezinnen die i.p.v. 3 vakanties éen keer per jaar gaan en dan hooguit 2 weken? Kamperen in eigen land kost dan echt niet zoveel: kun je het meeste vakantiegeld stoppen in de pot met tekorten.
Ben ik helemaal met je eens. Wie gaan er nog op kamers wonen als ze gaan trouwen?
Wie heeft er geen auto tegenwoordig? In sommige gezinnen zijn er wel drie omdat dat makkelijk is.
Nu werkt de regering dit ook wel in de hand. Het is moeilijk om een hypotheek te krijgen op een eenmans salaris, de bussen rijden niet meer zo frequent, of helemaal niet meer na een bepaalde tijd. Door de euro is alles 2x zo duur geworden en als je thuis al aan alles gewend bent, is het voor de jonge mensen moeilijk om dit terug te draaien. Ze zijn gewend aan alle gemakken dus verwachten ze dat ook in hun huis.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

albion schreef:
Ben ik helemaal met je eens. Wie gaan er nog op kamers wonen als ze gaan trouwen?
Wie heeft er geen auto tegenwoordig? In sommige gezinnen zijn er wel drie omdat dat makkelijk is.
Nu werkt de regering dit ook wel in de hand. Het is moeilijk om een hypotheek te krijgen op een eenmans salaris, de bussen rijden niet meer zo frequent, of helemaal niet meer na een bepaalde tijd. Door de euro is alles 2x zo duur geworden en als je thuis al aan alles gewend bent, is het voor de jonge mensen moeilijk om dit terug te draaien. Ze zijn gewend aan alle gemakken dus verwachten ze dat ook in hun huis.
Zie maar eens onderdak te vinden. Het is echt lastig. Kopen? Onder de 200.000 euro is het bijna niet meer mogelijk. Huren? Zie er maar eens tussen te komen als starter. Openbaar vervoer op het platteland? Een lachertje is het hier geworden. Bovendien is de dichtstbijzijnde bushalte 2 kilometer verderop. Is het alle jongeren om luxe te doen? Ik geloof het niet. Anderzijds is het wel zo dat je wat meewarig wordt bekeken als je 'maar' huurt. En je meubels bij de Ikea haalt. Ja hoor, gewoon in onze gezindte. Zeker in onze gezindte, helaas!
albion

Bericht door albion »

Mister schreef:
albion schreef:
Mister schreef: ..... Anderzijds is het wel zo dat je wat meewarig wordt bekeken als je 'maar' huurt. En je meubels bij de Ikea haalt. Ja hoor, gewoon in onze gezindte. Zeker in onze gezindte, helaas!

Ik ben dat helemaal met je eens.
Er zijn maar weinig mensen die zich hier niets van aantrekken. Juist in onze gezindte vinden we status zo belangrijk.
Waar haal je je kleren? Welke meubelen koop je? Heb je wel de juiste auto? Woon je wel
in een goede buurt? En dat doen ze zeker op een dorp.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Wat mij, of liever ons gezegd, het gezin staat op nr 1. Als je daarnaast nog de mogelijkheid ziet om te werken als vrouw (dat hang natuurijk ook af van het werk van je man en de leeftijd van de kinderen) zou ik daar niets van zeggen. Eerlijk gezegd, kan ik dat op dit moment niet, werken buitenshuis. Beter gezegd, betaald werken. Want dat ik geen betaalde baan heb, wil nog niet zeggen dat ik me alleen bezig houdt met poetsen en vieze sokken. In mijn omgeving zie ik dat juist thuisblijfmoeders zoveel doen voor de samenleving. Als vrijwilliger. En dat vind ik geweldig! Als deze vrouwen allemaal daar mee zouden stoppen, en betaald werk zouden doen, dan zal een groot deel van praktische hulpverlening en ondersteuning in elkaar storten en zou dat ook overgedragen moeten worden aan betaalde krachten. En dan zou het leven pas echt duur worden!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lassie

Bericht door Lassie »

Om even te reageren op kinderen wegbrengen naar de oppas. Mijn ouders en mijn schoonouders vinden het prachtig om een dag op te passen op hun kleinkind(eren). Al is het maar een dagdeel. Als je een huilbaby heb (KISS syndroom bijv.) dan zou ik (klinkt heel egoistisch) heel blij zijn als ik er een dagje tussen uit zou glippen (om te werken).

Ik ben zelf opgegroeid in een gezin waar beide ouders werkten, het zij wel op latere leeftijd meer. Helaas heb ik daar geen fijne herrineringen aan gehad, en zou ik (als we ooit kinderen mogen ontvangen) wel willen werken maar er wel zijn voor de kinderen. De kinderen moeten er niet de duppe van worden. Ik zou niet willen dat ik later het verwijt zou krijgen dat ik er nooit was voor ze omdat ik het te druk zou hebben met m'n werk. Vreselijk.
Hilde

Bericht door Hilde »

Het gezin op nr 1 vind ik heel erg belangrijk.
Niemand voed je kinderen zo op als dat je dat zelf doet. En dat geeft natuurlijk niet voor een dagje, maar ik kon het toch altijd merken als mijn dochtertje een dag ergens anders was geweest.
Ik heb in het begin wel gewerkt als invalkracht maar ze belden gewoon iedere keer veel te laat dus dat ging niet.
Een kinderdagverblijf is alleen een optie als die ook reformatorisch is.
Ga mijn kind echt niet naar een verblijf sturen waar ze niet eens bidden voor het eten bijvoorbeeld!
Maar ik kan ook heel goed begrijpen dat sommige moeders er soms gewoon even uit moeten, en als het goed te combineren valt is het geen probleem!
Plaats reactie