Vakantie Bijbel Week

JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Het verhaal voor morgen:

Kijk eens, zien jullie daar ook die man lopen? Over de warme, stoffige weg? Het is Elia, de knecht van de Here God. Hij is al heel lang aan het lopen in de hete zon. En hij heeft zo’n dorst en hij is zo moe. Waarom loopt Elia daar nu? Kan hij niet veel beter gewoon lekker thuis zitten en lekker wat water drinken?
Nee, want er is geen water meer. Het heeft al heel lang niet meer geregend. Alles is dor en bruin en droog. Zelfs de kleine beekjes zijn helemaal opgedroogd. Alleen door de grote rivieren is nog een piepklein stroompje water. Een lange tijd geleden had Elia tegen de koning van Israël, koning Achab moeten zeggen dat het heel lang niet zou regenen. Omdat Achab niet naar de Here God wilde luisteren.
En Elia zelf dan? Was Achab dan niet heel boos op hem? Jawel, en daarom had Elia zich verstopt bij een klein beekje. Daar kon de koning hem niet vinden en had hij toch nog water om te drinken. Maar wat moest hij dan eten? God zorgde voor hem. Hij stuurde iedere avond grote, zwarte vogels, raven die Elia brood en vlees kwamen brengen. God zorgt voor de mensen die van Hem houden.
Maar op een dag was ook het water uit dat kleine beekje op. Nu had hij ook daar geen drinken meer. Maar toen zei God tegen hem dat hij naar Sarfat moest gaan, een plaatsje in Sidon. Nou daar had hij wel even van opgekeken. Sidon? Maar daar kwam Izebel, de vrouw van koning Achab toch vandaan? Die vrouw had tegen Achab gezegd dat hij niet meer de Here God moest dienen, maar Baal. Dat was de god van haar land, van Sidon. En nu moest hij juist naar dat land? “Ja” had God gezegd, “want daar is een weduwe en die zal voor je zorgen.” Dat was helemaal raar. Een weduwe in die tijd was juist heel arm. Die kon amper voor zichzelf zorgen. En die moest nu ook nog eens voor hem gaan zorgen!! Maar….als God iets zegt, dan is het zo. En dus was Elia op pad gegaan en loopt hij nu over die warme stoffige weg. Hij is wel een beetje bang, hij is nu immers in het land van de vijand, in het land van de afgod Baal! En de soldaten van koningin Izebel en koning Achab zoeken hem. Ze zijn boos op hem omdat hij heeft gezegd dat het niet zou regenen. En hier zullen best mensen wonen die Izebel wel een goede vrouw vinden en misschien, als ze hem zullen zien, misschien vertellen ze dan wel aan haar door dat hij hier is!! Elia doet zijn mantel nog een beetje meer voor zijn gezicht. Hij doet net alsof hij last van het stof heeft en zo zal niemand hem kunnen herkennen!!
Eindelijk ziet hij in de verte de muren van het stadje Sarfat liggen. Nog even en dan is hij er. Maar hoe weet hij nu welke weduwe voor hem moet zorgen? Hij komt steeds dichterbij en dan opeens… daar loopt een vrouw. Aan haar kleding zie je dat ze een weduwe is. En dat kan je ook wel zien aan het werk dat ze doet. Ze is hout aan het verzamelen. Dat doen alleen de armste mensen. Voorzichtig loopt hij naar de vrouw toe. “Vrouw” zegt hij dan voorzichtig. “Heeft u misschien wat water voor me.” De vrouw kijkt verbaasd op. Ze kijkt hem aan, kijkt naar zijn kleding. Je ziet haar denken: He, dat is een Jood! Dan haalt ze haar schouders op. “Jawel hoor, meneer. Als u even geduld hebt, dan loop ik naar de put.” De vrouw loopt weg. O, heeft u ook nog een stuk brood voor mij? Ik heb zo’n trek gekregen van het lange lopen!” roept Elia haar na. De vrouw blijft staan en draait zich dan langzaam om. “Brood? Nee meneer, het spijt me, dat zal niet gaan. Ik…” Tranen vullen haar ogen. “Ik heb geen brood meer. Ik heb alleen een klein beetje meel en een klein beetje olie. Ik was hout aan het zoeken om straks van dat laatste beetje dat ik heb een klein brood te maken. En dat zullen mijn zoontje en ik eten en dan….dan zullen we moeten sterven…van de honger. Dan heb ik niets meer…” Even blijft het stil. Maar dan, dan zegt Elia: “Nee, mevrouw, nee, zo zal het niet gaan. U moet van dat laatste beetje meel en olie een brood bakken voor mij. Eerst voor mij en dan zal je een brood bakken voor je zoon, en dan voor jezelf. En morgen, morgen zal je weer brood kunnen maken. “ Dat is raar. Zoveel meel en olie is er helemaal niet meer. Ze kan toch nog maar een brood maken? “Hoe kan dat dan?” stamelt de vrouw verbaasd. “Er is toch niet genoeg?” Elia glimlacht. “Dit zegt de Here God tegen mij en tegen u: Het meel in de kruik en de olie in de kan zullen niet opraken totdat de Here, de God van Israël weer regen zal geven en er weer brood zijn zal.” De vrouw kijkt hem met grote ogen aan. Dat kan toch helemaal niet. En als het nu eens niet gebeurde, dan heeft die man uit Israël een brood en zij niet. Maar aan de andere kant, wat heeft ze te verliezen. Of ze nu eerst een brood eet of niet, ze zal toch sterven, want…wat die man zegt dat kan niet. Op is toch op? Maar toch…die God van Israël, is wel een heel machtige God. En stel je voor….en… En dan besluit ze: Ik luister naar hem. Ik doe wat hij zegt. En dan gaat ze weg. En pakt haar laatste beetje meel en haar laatste beetje olie en ze maakt het vuur, ze bakt het brood en…brengt het naar Elia, met het water. En Elia? Hij eet en drinkt. De vrouw en het jongetje kijken naar hem. Eten…ze hebben zelf ook zo’n honger. “Kijk dan in pot en kijk in de kan. Er is genoeg om nog een brood te bakken.” De vrouw kijkt en dan… een stralende glimlach komt op haar gezicht. In de pot zit weer een beetje meel en in de kan weer een beetje olie. Precies genoeg om nog een brood te maken. En dat doet ze, ze bakt nog een brood en geeft die aan haar zoontje. En dan zit er weer genoeg in…. Ze kan broden bakken, zoveel als ze wil. Wat een wonder! Wat zorgt de Here God goed voor hen. Wat fijn dat ze heeft geluisterd!
En totdat het gaat regenen is er genoeg voor de vrouw, haar zoontje en Elia!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
JolandaOudshoorn

Ook vandaag weer een goede dag gehad. Het was iets drukker (meer kinderen) dan gisteren, maar dat is alleen maar positief.
Wat me wel trof was het volgende. We hebben vandaag met alle kinderen pannenkoeken gegeten, groot en klein, allemaal in de loods. En terwijl ze daar allemaal zaten, liet ik mijn blik over hen gaan. Een aantal van hen ken ik, sommige niet. En plotseling kwamen de openingswoorden (wij beginnen altijd als leidinggevende gezamelijk met Bijbellezen en gebed voor dat de kinderen komen) van gisteren in mijn gedachten. Er is blijdschap in de hemel als er een zondaar zich bekeerd, er 1 kind tot geloof komt. Laat het zo zijn dat er deze week heel veel vreugde in de hemel is!
En ik besefte dat elk kind dat er zat, eeuwigeheidswaarde heeft. Dat God elk kind Zijn Liefde aanbied. En er steeg een gebed in mijn hart op of Hij zich over elk kind wil ontfermen!
En ik wist ook direct weer waarvoor al die moeite en voorbereiding was, nl ieder kind vertellen over die grote Vader in de Hemel!
helma

Bericht door helma »

Vanmorgen ben ik ook juf geweest op de bijbelweek. (HHK) het was een fijne morgen! Wel zo'n 160 kinderen van 4-10 jaar!
We hebben geluisterd naar het bijbelverhaal over de keuze van Ruth; veel gezongen en daarna spelletjes op het kerk- en schoolplein. Aan het einde van de morgen allemaal in het zonnetje op de stoep pannenkoeken gegeten.

Het thema van de week is "broodnodig"
We hebben brood nodig om te kunnen leven (Elimelech ging voor brood naar Moab) Maar bovenal hebben we de Heere Jezus nodig (dat had Ruth mogen leren) De Heere Jezus zegt: Ik ben het brood des levens.

Het is heerlijk om de kinderen te zien luisteren en te horen zingen. Ze zijn allemaal enthousiast en genieten overal van.
Laten we allemaal bidden of de Heere dit werk in de Bijbelweek overal in nederland rijk wil zegenen!
JolandaOudshoorn

De site (zie onder) is weer aangevild (en ik sta er ook op :oops: )
Wederom een fijne dag!!
JolandaOudshoorn

Zondag is de VBW in de kerk afgesloten. We hebben zog een keer stil gestaan bij het verhaal van woensdag, de gelijkenis van de onbarmhartige dienstknecht en vergeving, mi het kernverhaal van deze week. Het was een mooie dienst, de preek was eenvoudig en aan het eind van de dienst mochten de kinderen vooraan de liederen zingen.
De site is ook weer bijgewerkt, donderdag en de slotavond staan erop. De slotavond is ook goed geweest! we zijn dankbaar dat we op deze manier heel eenvoudig het zaad mochten strooien!
JolandaOudshoorn

Re: Vakantie Bijbel Week

Bij vele gemeentes zijn de voorbereidingen weer in volle gang: de Vakantie Bijbel Week komt er aan! Het thema van de VBW map is FF Anders.
Wie helpt er mee, hoe zijn jullie ervaringen, nog tips voor vertellers, leidinggevenden ed.
zusterelly

Bericht door zusterelly »

JolandaOudshoorn schreef:Bij vele gemeentes zijn de voorbereidingen weer in volle gang: de Vakantie Bijbel Week komt er aan! Het thema van de VBW map is FF Anders.
Wie helpt er mee, hoe zijn jullie ervaringen, nog tips voor vertellers, leidinggevenden ed.
Bij ons draaien we 3 van de 5 dagen vbw. De laatste do,vrij za van de schoolvakantie. Wij vertellen de volgende verhalen:
Laat Jezus je Leraar zijn
Laat Jezus je Dokter zijn
Laat Jezus je Kapitein zijn.

Omdat wij dus niet alle verhalen vertellen van dit thema FF anders leren wij een andere tekst aan. Daar ben ik druk naar op zoek. Ook zullen wij een ander (thema)lied zingen. Dat is heel lastig want vindt maar eens een lied dat de lading van het thema dekt.
Het is een prachtig thema en ik heb er heel veel zin in :yahoo
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Wij hebben het thema "veilig"

en gaan vertellen over
maandagmorgen: veilig in de ark
dinsdagmorgen: veilig achter bloed (over het bloed aan de deurposten)
woensdag: veilig in de leeuwenkuil
donderdag: veilig in de storm (storm op zee)
en donderdagavond bij de afsluiting over veilig bij Jezus in Gethsemané (als jullie Mij zoeken, laat mijn discipelen dan vrijuit gaan)

We leren de kinderen de tekst uit psalm 91: Ik zal tot de Heere zeggen mijn Steenrots en mijn Burcht, mijn God op Welke ik vertrouw.

Het themalied:

Ben je veilig waar je gaat en waar je staat?
Ben je veilig in je huis en ook op straat?
Veilig ben je overal, zelfs ook midden in de nacht,
als je al je hulp alleen, van God verwacht.

Ben je veilig in een wereld vol verdriet?
Ben je veilig in gevaar al zie je 't niet?
Veilig ben je dan alleen, als je rust bij Jezus vindt,
je schuilen mag bij Hem en wordt Zijn kind.

Ben je veilig als de zonde om je stormt?
Ben je veilig als de dood ook eenmaal komt?
Veilig ben je als je vlucht, met je schuld naar Jezus heen,
veilig ben je pas bij Hem, bij Hem alleen!

Ik heb er al weer reuze veel zin in.
Vorig jaar hadden we gemiddeld 160 kinderen per dag,
ben benieuwd hoeveel het er nu worden.
(meer kunnen we er eigenlijk niet bergen met knutselen)

Het tienerprogramma is op woensdagmiddag en -avond
(survivel -schrijf je dat zo?- barbeque en 's avonds ds van der Ziel over het thema "veilig".
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
zusterelly

Wat een mooi thema MarhaMartha! Waar komt dit vandaan? Ik ben altijd op zoek naar nieuwe thema's dus ik ben erg benieuwd. Dus kan ik dit ergens bestellen? In het verleden heb ik wel zelf thema's gemaakt maar dat is een heel karwei. (ik kreeg daar wel hulp bij hoor, maar dan nog)
Dat doe ik dus niet meer.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
MarthaMartha

zusterelly schreef:Wat een mooi thema MarhaMartha! Waar komt dit vandaan? Ik ben altijd op zoek naar nieuwe thema's dus ik ben erg benieuwd. Dus kan ik dit ergens bestellen? In het verleden heb ik wel zelf thema's gemaakt maar dat is een heel karwei. (ik kreeg daar wel hulp bij hoor, maar dan nog)
Uhm............... mag ik altijd verzinnen en uitwerken.
Ik heb nog van een aantal jaar liggen (incl. verwerkingen, lied en tekst) dus als je wat nodig hebt.......
zusterelly

MarthaMartha schreef:
zusterelly schreef:Wat een mooi thema MarhaMartha! Waar komt dit vandaan? Ik ben altijd op zoek naar nieuwe thema's dus ik ben erg benieuwd. Dus kan ik dit ergens bestellen? In het verleden heb ik wel zelf thema's gemaakt maar dat is een heel karwei. (ik kreeg daar wel hulp bij hoor, maar dan nog)
Ik heb nog van een aantal jaar liggen (incl. verwerkingen, lied en tekst) dus als je wat nodig hebt.......
Dat vind ik een hele prestatie hoor!
Hartelijk bedankt voor je aanbod. Ik maak hier schandalig graag gebruik van. Heb je dat digitaal? Mag ik je mijn e-mailadres dan pb-en?
MarthaMartha

zusterelly schreef:
MarthaMartha schreef:
Dat vind ik een hele prestatie hoor!
Hartelijk bedankt voor je aanbod. Ik maak hier schandalig graag gebruik van. Heb je dat digitaal? Mag ik je mijn e-mailadres dan pb-en?
natuurlijk mag dat.
De opzet enzo met lied heb ik digitaal, de verwerkingen niet.........
(kan ik wel omschrijven natuurlijk, zodat je ermee aan de gang kunt).
Marnix

Bericht door Marnix »

MarthaMartha schreef:Wij hebben het thema "veilig"

en gaan vertellen over
en donderdagavond bij de afsluiting over veilig bij Jezus in Gethsemané (als jullie Mij zoeken, laat mijn discipelen dan vrijuit gaan)

We leren de kinderen de tekst uit psalm 91: Ik zal tot de Heere zeggen mijn Steenrots en mijn Burcht, mijn God op Welke ik vertrouw.

Het themalied:

(survivel -schrijf je dat zo?- barbeque en 's avonds ds van der Ziel over het thema "veilig".
Hm mooi. De Bijbel zegt zoveel mooie dingen over veilig zijn bij God. Bijvoorbeeld ook Psalm 23 (zelfs al gaik dor een dal van diepe duisternis...) Psalm 16 is ook mooi, bij deze even de Psalmen voor nu-versie:

Mijn God, ik kom naar u. Dan ben ik veilig;
ik heb het u gezegd, en blijf het zeggen:
ik heb u nodig, Heer. De rest is overbodig.
De mensen hebben andere idolen
en wringen zich voor hen in honderd bochten,
maar dat zal ik nooit doen. En zelfs hun naam niet noemen.
Mijn God, u vult mijn bord. U vult mijn beker:
u hebt iets moois bedacht, en straks is het van mij.
U houdt mijn hele leven in uw handen
en ik kom goed terecht, want dat hebt u gezegd.
De hele nacht lig ik aan God te denken;
ik voel dat hij er is. Zijn wijsheid geeft me rust.
Dan word ik blij, en zeker van mijn redding:
ik leef, ik leef naast God. Ik val niet uit zijn hand.
Want u zult mij niet zomaar laten sterven;
ik hoef niet naar het graf. Want u laat mij niet los.
U wilt mij leren waar ik het moet zoeken:
heel dicht bij u, mijn God, zal ik gelukkig zijn.

En misschien is het nummer "Engelen" van Elly en Rikkert ook wel toepasselijk en mooi om te leren?
Laatst gewijzigd door Marnix op 27 jun 2008, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MarthaMartha

Marnix schreef:
MarthaMartha schreef:Wij hebben het thema "veilig"

en gaan vertellen over

Het themalied:

Hm mooi. De Bijbel zegt zoveel mooie dingen over veilig zijn bij God. Bijvoorbeeld ook Psalm 23 (zelfs al gaik dor een dal van diepe duisternis...) Psalm 16 is ook mooi, bij deze even de Psalmen voor nu-versie:

Mijn God, ik kom naar u. Dan ben ik veilig;
ik heb het u gezegd, en blijf het zeggen:
ik heb u nodig, Heer. De rest is overbodig.
De mensen hebben andere idolen
en wringen zich voor hen in honderd bochten,
maar dat zal ik nooit doen. En zelfs hun naam niet noemen.
Mijn God, u vult mijn bord. U vult mijn beker:
u hebt iets moois bedacht, en straks is het van mij.
U houdt mijn hele leven in uw handen
en ik kom goed terecht, want dat hebt u gezegd.
De hele nacht lig ik aan God te denken;
ik voel dat hij er is. Zijn wijsheid geeft me rust.
Dan word ik blij, en zeker van mijn redding:
ik leef, ik leef naast God. Ik val niet uit zijn hand.
Want u zult mij niet zomaar laten sterven;
ik hoef niet naar het graf. Want u laat mij niet los.
U wilt mij leren waar ik het moet zoeken:
heel dicht bij u, mijn God, zal ik gelukkig zijn.

En misschien is het nummer "Engelen" van Elly en Rikkert ook wel toepasselijk en mooi om te leren?

hé, die heb ik even uitgeprint.........
Plaats reactie