Dat klopt zeker, maar God leert door Zijn woord! Als van God geleerd zijn losstaat van het woord, dan mag je je afvragen of het wel van God is...Klopt allemaal, maar van God geleerd dat is toch wel heel praktisch waar in het geestelijke toch om gaat!
Invloed van:Godsdienst > karakter en karakter > godsdienst
Re: Invloed van:Godsdienst > karakter en karakter > godsdienst
Omdat met name de westerse mens mondiger is geworden, beter geinformeerd is en een grotere persoonlijke vrijheid heeft dan zeg een 50 jaar geleden, zien we dat kerken en religieuze groeperingen meer gevormd worden door mensen, die kiezen voor de ene of de andere kerk.
Natuurlijk blijft de natuurlijke aanwas nog steeds van belang. Voor een groot deel worden kerken nog steeds gevuld door mensen die er "nu eenmaal" geboren zijn. We kunnen aannemen, dat zich onder die natuurlijke aanwas ook allerlei verschillende soorten mensen bevinden qua karakter en intelligentie. De grote doorsnee-traditionele kerken zullen daarom in aanleg misschien een iets diversere samenstelling hebben, dan kerken, die nog niet zo'n lange historie hebben en op enig moment "begonnen" zijn. De samenstelling van die laatste kerken wordt erg bepaald door dit begin. Onstonden ze vanuit een lage sociale klasse? Was de start met eenvoudigen of was het een samenkomst met leden van de 'intelligentsia'?
De kerken van de Afscheiding zijn ook "nieuw" begonnen. Zij hebben een bepaald deel van de grote staatskerk verzameld. En hoewel dat grote aantallen mensen waren, zal er toch wel een bepaalde gemeenschappelijkheid aangewezen konden worden bij die mensen. Dat is natuurlijk een theologische visie geweest, maar wellicht staat die ook in verband met een bepaalde maatschappelijke positie. Zeker is dat er nadien kerken zijn ontstaan, die echt bijvoorbeeld een 'landbouw-karakter' of een 'kleine-luyden-karakter' hadden. En er zijn nogal wat afscheidingen en scheuringen geweest.
Mijn stelling is, dat hoe kleinere en hoe jonger een kerk is, hoe duidelijker er van een bepaald vastomlijnd karakter van de kerkleden gesproken kan worden. Dat hoeft niet altijd een overeenkomst in een persoonlijk karakter te zijn, maar toch...er zijn bepaalde mentaliteiten, die kenmerk zijn geworden van bepaalde kerkverbanden. Denk aan 'vrijgemaakten', 'oud-gereformeerden', 'buitenverbanders' (GGiN), 'pinksterchristenen' of 'leger-des-heils-mensen'. Maar ook 'vrijzinnigen', 'remonstranten' of 'oecumenischen'.
Wat zich tegenwoordig afspeelt is het volgende: door de genoemde mondigheid worden steeds meer kerken en gemeenten samengesteld door mensen, die een keuze hebben gemaakt op "de religieuze markt". Daardoor komen mensen bij elkaar, die elkaar, of althans de gemeenschap, hebben uitgekozen. Ergens lijken ze wat op elkaar. Ik denk dat door dit marktmechanisme er wel degelijk ook op persoonlijk vlak een zekere overeenkomst is waar te nemen.
Ook in 'gewone' kerken of wijkgemeenten zie je, dat mensen zich vrij voelen om daarheen te gaan, waar ze zich opgenomen voelen en waar ze zich thuis voelen. Er ontstaat dan toch een soort familie, die dezelfde kenmerken vertoont.
Eén van die kenmerken is dan ook de persoonlijke geloofsbeleving. Als er nu één ding is, waarop mensen elkaar zouden willen vinden, dan is het wel, dat men elkaar op geloofsgebied (leer, leven en geloofservaringen) kan verstaan.
Ja, inderdaad, hier ontstaan dus koppelingen tussen geloof (vorm van geloof, uiting van geloof, inhoud van geloof) en karakter. Er onstaan emotionele banden, intellectuele overeenstemmingen en herkenning over en weer. Het lijkt er op, dat de nieuwe verdeling van mensen over kerken via het marktmechanisme, ook betekent, dat er groepen gevormd worden van mensen met een bepaald soort karakter.
Dat was vroeger niet mogelijk, omdat men gebonden bleef aan de eigen kerk. Afkomst, onvrijheid van denken en kiezen, angst en onkunde verhinderden, dat mensen zelf een plek konden kiezen, die bij hun temperament en karakter paste. Dat kan tegenwoordig wel.
In feite komt nu aan de oppervlakte, wat zo lang onderdrukt is geworden: er zijn zoveel soorten geloof, als er soorten mensen en karakters zijn.
gravo
Natuurlijk blijft de natuurlijke aanwas nog steeds van belang. Voor een groot deel worden kerken nog steeds gevuld door mensen die er "nu eenmaal" geboren zijn. We kunnen aannemen, dat zich onder die natuurlijke aanwas ook allerlei verschillende soorten mensen bevinden qua karakter en intelligentie. De grote doorsnee-traditionele kerken zullen daarom in aanleg misschien een iets diversere samenstelling hebben, dan kerken, die nog niet zo'n lange historie hebben en op enig moment "begonnen" zijn. De samenstelling van die laatste kerken wordt erg bepaald door dit begin. Onstonden ze vanuit een lage sociale klasse? Was de start met eenvoudigen of was het een samenkomst met leden van de 'intelligentsia'?
De kerken van de Afscheiding zijn ook "nieuw" begonnen. Zij hebben een bepaald deel van de grote staatskerk verzameld. En hoewel dat grote aantallen mensen waren, zal er toch wel een bepaalde gemeenschappelijkheid aangewezen konden worden bij die mensen. Dat is natuurlijk een theologische visie geweest, maar wellicht staat die ook in verband met een bepaalde maatschappelijke positie. Zeker is dat er nadien kerken zijn ontstaan, die echt bijvoorbeeld een 'landbouw-karakter' of een 'kleine-luyden-karakter' hadden. En er zijn nogal wat afscheidingen en scheuringen geweest.
Mijn stelling is, dat hoe kleinere en hoe jonger een kerk is, hoe duidelijker er van een bepaald vastomlijnd karakter van de kerkleden gesproken kan worden. Dat hoeft niet altijd een overeenkomst in een persoonlijk karakter te zijn, maar toch...er zijn bepaalde mentaliteiten, die kenmerk zijn geworden van bepaalde kerkverbanden. Denk aan 'vrijgemaakten', 'oud-gereformeerden', 'buitenverbanders' (GGiN), 'pinksterchristenen' of 'leger-des-heils-mensen'. Maar ook 'vrijzinnigen', 'remonstranten' of 'oecumenischen'.
Wat zich tegenwoordig afspeelt is het volgende: door de genoemde mondigheid worden steeds meer kerken en gemeenten samengesteld door mensen, die een keuze hebben gemaakt op "de religieuze markt". Daardoor komen mensen bij elkaar, die elkaar, of althans de gemeenschap, hebben uitgekozen. Ergens lijken ze wat op elkaar. Ik denk dat door dit marktmechanisme er wel degelijk ook op persoonlijk vlak een zekere overeenkomst is waar te nemen.
Ook in 'gewone' kerken of wijkgemeenten zie je, dat mensen zich vrij voelen om daarheen te gaan, waar ze zich opgenomen voelen en waar ze zich thuis voelen. Er ontstaat dan toch een soort familie, die dezelfde kenmerken vertoont.
Eén van die kenmerken is dan ook de persoonlijke geloofsbeleving. Als er nu één ding is, waarop mensen elkaar zouden willen vinden, dan is het wel, dat men elkaar op geloofsgebied (leer, leven en geloofservaringen) kan verstaan.
Ja, inderdaad, hier ontstaan dus koppelingen tussen geloof (vorm van geloof, uiting van geloof, inhoud van geloof) en karakter. Er onstaan emotionele banden, intellectuele overeenstemmingen en herkenning over en weer. Het lijkt er op, dat de nieuwe verdeling van mensen over kerken via het marktmechanisme, ook betekent, dat er groepen gevormd worden van mensen met een bepaald soort karakter.
Dat was vroeger niet mogelijk, omdat men gebonden bleef aan de eigen kerk. Afkomst, onvrijheid van denken en kiezen, angst en onkunde verhinderden, dat mensen zelf een plek konden kiezen, die bij hun temperament en karakter paste. Dat kan tegenwoordig wel.
In feite komt nu aan de oppervlakte, wat zo lang onderdrukt is geworden: er zijn zoveel soorten geloof, als er soorten mensen en karakters zijn.
gravo
- Wilma van den Berg
Dat denk ik ook. Ondanks dat ik hier veel gedachten lees (en er ook een heel aantal overeenkomen met mijn eigen denken) wil ik jullie toch vragen door te gaan in dit topic. Heel waardevol om van elkaar te kunnen leren...caprice schreef:Misschien is het beter zo uitgedrukt:HenriekeK schreef:ik denk dat als je gelooft je karakter wel aanpast. in die zin dat je probeert tegen slechte karaktereigenschappen te vechten.
"Als God een mens bekeert, verandert het karakter niet, maar de scherpe kantjes gaan er wel van af."
(Vandaar dat ik vrijwel niets zeg. Ik wil het tot me door laten dringen en reageer dus niet al te veel)
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Galaten 5:22Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Ik denk dat deze tekst aangeeft wat de vruchten zijn van de Godsdienst op het karakter.
Vruchten geschonken door God, gewerkt door de Heilige Geest, uitgezonden door de God de Vader en de Heere Jezus.
En al zullen deze vruchten in dit tijdelijke leven ten dele zijn, nochtans zullen die vruchten gevonden worden.
Niet door onszelf.
Maar alweer: Door Hem.......
Ik denk dat deze tekst aangeeft wat de vruchten zijn van de Godsdienst op het karakter.
Vruchten geschonken door God, gewerkt door de Heilige Geest, uitgezonden door de God de Vader en de Heere Jezus.
En al zullen deze vruchten in dit tijdelijke leven ten dele zijn, nochtans zullen die vruchten gevonden worden.
Niet door onszelf.
Maar toch van ongeloof naar geloof komen , van leven uit jezelf tot leven met Hem , dat veranderd een heleboel in je leven! Nee het veranderd niet je karakter , maar een heleboel over hoe je denkt en reageert op dingen die gebeuren in je omgeving Het heeft met elkaar te maken!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
- Wilma van den Berg
Helemaal mee eens. Maar toch vind ik het allemaal zo moeilijk met elkaar te rijmen en vraag me af of ik dit mag onderzoeken of dat ik het volledig 'moet geloven'. Ik kan het niet echt onder woorden brengen, maar...jvdg schreef:Galaten 5:22Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Niet door onszelf.
ja, het bestaat niet dat je leven niet verandert.Margriet schreef:Maar toch van ongeloof naar geloof komen , van leven uit jezelf tot leven met Hem , dat veranderd een heleboel in je leven! Nee het veranderd niet je karakter , maar een heleboel over hoe je denkt en reageert op dingen die gebeuren in je omgeving Het heeft met elkaar te maken!
en Jvdg, ik denk dat je dan bij jezelf toch ook vruchten zal zien; waarvan je dan verwonderd opziet naar Hem Die deze verandering in je leven gewerkt heeft. Dan is het Zijn werk in je leven die deze vruchten doet groeien; vanuit Christus!
Mee eens, helma, maar hoe denk je in dit verband aan de uitdrukking hij/zij loopt "met het lampje op de rug"?helma schreef: ja, het bestaat niet dat je leven niet verandert.
en Jvdg, ik denk dat je dan bij jezelf toch ook vruchten zal zien; waarvan je dan verwonderd opziet naar Hem Die deze verandering in je leven gewerkt heeft. Dan is het Zijn werk in je leven die deze vruchten doet groeien; vanuit Christus!
Waar kom je die uitspraak in de bijbel tegen dan? Of: waar is het op gebaseerd?jvdg schreef:Mee eens, helma, maar hoe denk je in dit verband aan de uitdrukking hij/zij loopt "met het lampje op de rug"?helma schreef: ja, het bestaat niet dat je leven niet verandert.
Die uitspraak vindt je niet in de bijbel, maar is gebaseerd op "typologie".freek schreef:Waar kom je die uitspraak in de bijbel tegen dan? Of: waar is het op gebaseerd?jvdg schreef:Mee eens, helma, maar hoe denk je in dit verband aan de uitdrukking hij/zij loopt "met het lampje op de rug"?helma schreef: ja, het bestaat niet dat je leven niet verandert.
Zelf de vruchten niet kunnen waarnemen, waar de omgeving ziet dat er (vele) vruchten van godzaligheid zijn.
Mijn vraag is eigenlijk: Hoe gaat zo'n "lampjesdrager" daarmee om, en wat kan hij/zij daarmee.
Tja, er zijn wel meer dingen die anderen zie die ik zelf niet heb gezien. Meestal geloof ik wat ze vertellen dan wel
Aan de andere kant moet je daar wel mee uitkijken. Iemand kan mij heel behulpzaam vinden terwijl ik puur uit eigen belang een ander help, of me zachtmoedig vinden terwijl ik gewoon de kritiek of de oordelen in me niet durf te uiten. Zelfonderzoek is altijd belangrijk.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
het is heel lastig om te zeggen dat je in je eigen leven vruchten mag zien omdat we dat onder ons niet gewend zijn.
we lopen liever met onze armoede te koop....en dat wordt ook liever gehoord lijkt het wel.
Maar de boom wordt aan de vruchten gekend. het bestaat niet dat een goede boom geen goede vruchten voortbrengt. Maar niet uitzichzelf, maar uit Christus...
Een leven wat uit Christus gaat leven verandert; dat wordt zichtbaar. je wordt van dood lévend!
En natuurlijk zie je in jezelf altijd nog en wéér tekort, weer stinkende vruchten.
Maar dat is vanuit je vlees...En het vlees begeert tegen de geest.
Wat je ook met Paulus doet verzuchten:
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
Dus de geestelijke mens leeft vanuit Christus en brengt vruchten voort; het vlees zondigt
we lopen liever met onze armoede te koop....en dat wordt ook liever gehoord lijkt het wel.
Maar de boom wordt aan de vruchten gekend. het bestaat niet dat een goede boom geen goede vruchten voortbrengt. Maar niet uitzichzelf, maar uit Christus...
Een leven wat uit Christus gaat leven verandert; dat wordt zichtbaar. je wordt van dood lévend!
En natuurlijk zie je in jezelf altijd nog en wéér tekort, weer stinkende vruchten.
Maar dat is vanuit je vlees...En het vlees begeert tegen de geest.
Wat je ook met Paulus doet verzuchten:
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
Dus de geestelijke mens leeft vanuit Christus en brengt vruchten voort; het vlees zondigt
- Wilma van den Berg
Is met deze postings alles over het onderwerp gezegd?
Ik zag op prekenweb een lezing van dominee vreugdenhil met de naam 'Karakter en geloofsbeleving'. Heb het zelf niet geluisterd, maar misschien is het interessant.
http://www.prekenweb.nl/preken/Vreugden ... leving.mp3
- Wilma van den Berg
Dank je wel, Jongere! Ik ga er zeker naar luisteren. Hartelijk dank voor het meedenken!Jongere schreef:Ik zag op prekenweb een lezing van dominee vreugdenhil met de naam 'Karakter en geloofsbeleving'. Heb het zelf niet geluisterd, maar misschien is het interessant.