Psalmen en/of gezangen?

Jongere

Re: Psalmen en/of gezangen?

Bericht door Jongere »

:mdr :mdr :mdr
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:
Hendrikus schreef:Bij de categorie gezangen uit het huidige Liedboek vraagt Ruessink eerst aan de aanwezige dames of ze zich soms niet storen aan het taalgebruik in sommige liederen. „Misschien maken jullie van ”God roep ons, broeders, tot de daad” wel ”God roep ons, zusters, tot de daad”.” In het voorbeeldkatern is het lied ”In Christus is noch west noch oost” gekuist van woorden als ”broeders” en ”broederschap”.
Tjongejongejongejongejonge.
Sommige dames hebben lange tenen...

Overigens vind ik het geen verslechtering als je "Één broederschap rust in zijn troost" vervangt door "één wordt de mensheid door zijn troost" en "Broeders*, één band is 't die ons bindt" door "Geliefden, sluit u dan aaneen", zoals het nu in de voorbeeldkatern staat.

* met dat lelijke accent op broeders ....
~~Soli Deo Gloria~~
jvdg

Bericht door jvdg »

Vicevoorzitter PKN bezorgd over nieuw liedboek

De vicevoorzitter van de synode van de Protestantse kerk in Nederland, Arenda Haasnoot, maakt zich zorgen over het komende liedboek van de kerken. Dat maakt zij duidelijk in een column in het Centraal Weekblad, blad voor mens, kerk en samenleving.

Haasnoot heeft steeds sterker de indruk dat kerkmusici liederen die de gelovigen graag zingen, uit het liedboek zullen weren, omdat zij een te hoog 'Frans Bauer-gehalte' hebben. Een van die liederen is 'Heer, ik kom tot U' uit de bundel Opwekking, dat veelal als te oppervlakkig wordt beschouwd, maar tijdens de zes jeugdiensten waarin Haasnoot, predikant in Geldermalsen, in de laatste drie maanden voorging, steevast het populairst bleek. ''Oppervlakkig? Ik zou eerder zeggen: eenvoudig, en ongewoon populair'', schrijft Haasnoot.

Bron: ANP
Marnix

Bericht door Marnix »

Oppervlakkigheid is soms een wat vreemd argument. Ik heb mijn vriendin nog nooit horen zeggen als ik "ik hou van jou" tegen haar zei: Tjonge, wat oppervlakkig, had je niet op zijn minst een romantisch gedicht met veel diepgang kunnen voorlezen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion

Bericht door albion »

Marnix schreef:Oppervlakkigheid is soms een wat vreemd argument. Ik heb mijn vriendin nog nooit horen zeggen als ik "ik hou van jou" tegen haar zei: Tjonge, wat oppervlakkig, had je niet op zijn minst een romantisch gedicht met veel diepgang kunnen voorlezen?
dan zeg je het op de goede toon :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Marnix

Bericht door Marnix »

langzaam en ingetogen? ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion

Bericht door albion »

Marnix schreef:langzaam en ingetogen? ;)
en een diepe timbre? :huhu
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Marnix schreef:Oppervlakkigheid is soms een wat vreemd argument. Ik heb mijn vriendin nog nooit horen zeggen als ik "ik hou van jou" tegen haar zei: Tjonge, wat oppervlakkig, had je niet op zijn minst een romantisch gedicht met veel diepgang kunnen voorlezen?
:yahoo
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

albion schreef:
Marnix schreef:langzaam en ingetogen? ;)
en een diepe timbre? :huhu
Toch vind ik die psalmzangavonden altijd heel indrukwekkend!(of je het nu mooi vindt of niet)
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vind Psalmen ook mooi. Maar andere liederen ook. En orgel en band... helemaal mooi als ze tegelijkertijd spelen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:En orgel en band... helemaal mooi als ze tegelijkertijd spelen.
Misschien ben je de uitzondering die de regel bevestigt :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
Lourens

Bericht door Lourens »

De psalmen zijn mij lief.

Als ik gegrepen wordt door de preek en de psalmen sluiten er goed op aan dan kunnen bij mij de tranen naar beneden lopen.

Maar ook andere liederen kunnen bij mij hetzelfde effect hebben.
Niet gemakkelijk als je in de auto aan het meezingen bent.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Marnix

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Welke regel bedoel je?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:
Hendrikus schreef:
Welke regel bedoel je?
De regel dat het samengaan van orgel en band doorgaans niet als mooi wordt ervaren ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Marnix

Bericht door Marnix »

Is dat zo? Ik ken een heleboel mensen die dat toch echt prachtig vinden. Er zijn ook best wel rockbands enzo die veel gebruiken maken van orgel / hammond als instrument. Dus ik weet niet wie het dan zo vreselijk vinden maar bijv. bij mij in de kerk is dat geen regel. Natuurlijk moeten beiden wel goed op elkaar ingespeeld zijn, de een de ander niet overstemmen etc. Je hebt eigenlijk niet een band en een orgel maar een band MET een orgel, het orgel maakt deel uit van de band en moet zo ook fungeren.
Plaats reactie