Ds. of Dr. ??
- Sola Scriptura
Re: Ds. of Dr. ??
Nee dat zijn we niet, maar hebben de onderstaande allemaal een universitaire opleiding boven op hun roeping en gave van God nodig?
ef 4:
11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.
*
en de apostelen snapten er nog weinig van, tot ze de Geest kregen die ze beloofd was.
Veder kon je lezen uit mijn eerdere posting over deze zaken, dat ik VOOR studie en goede opleidingen ben om dwaling tegen te gaan. De grondtalen moeten bestudeerd worden, juiste exegese en hermeneutiek.
Maar de eerste vereiste is en blijft wedergeboorte en de verlichting van de Geest en Gods woord. Zo`n opleiding is meer de puntjes op de i zetten en eruit halen wat er in zit.
ef 4:
11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.
*
en de apostelen snapten er nog weinig van, tot ze de Geest kregen die ze beloofd was.
Veder kon je lezen uit mijn eerdere posting over deze zaken, dat ik VOOR studie en goede opleidingen ben om dwaling tegen te gaan. De grondtalen moeten bestudeerd worden, juiste exegese en hermeneutiek.
Maar de eerste vereiste is en blijft wedergeboorte en de verlichting van de Geest en Gods woord. Zo`n opleiding is meer de puntjes op de i zetten en eruit halen wat er in zit.
refo schreef:
En ook in China en andere landen zou dat moeten, ja. Nu gaat het nog niet. En treden uitzonderingen in werking.
Mensen worden in principe geleerd door docenten en niet rechtstreeks door God. We zijn geen doperse Geestdrijvers, toch?
dat doet me denken aan Sara Nevius; in de laatste Daniël stond een stukje over haar van Mevr. MH Karels-Meeuse.
Zij vroeg aan een mens geestelijk onderwijs; die verwees haar naar een Hoger adres. vervolgens kreeg ze ook van God Zelf onderwijs, gezien de meditaties die van haar hand verschenen zijn en waar haar man (Brakel)niets van afwist tot haar dood.
Hoe zie je dat dan?
Ik denk juist dat het omgekeerd is. Dat juist de wedergeboorte (om jouw term te hanteren) het sluitstuk is. Ook zonderd dat je gelooft kun je namelijk veel van de bijbel en de kerkgeschiedenis weten en dit in een bepaald kader plaatsen. Juist het geloof leidt tot juiste interpretatie (ervan uitgaande dat die bestaat).Sola Scriptura schreef: Maar de eerste vereiste is en blijft wedergeboorte en de verlichting van de Geest en Gods woord. Zo`n opleiding is meer de puntjes op de i zetten en eruit halen wat er in zit.
- Sola Scriptura
zonder wedergeboorte is het droge kennis. en ben je bovendien niet gered, maar we hebben het niet over soterologie. De verlichting van de Geest in Geestelijke zaken en de Bijbel is per defenitie eerste vereiste. er zijn veel scolars, hoogleraren, die meer weten dan de doorsnee veluwe dominee, maar Christus niet erkennen, en Jezus als historish persoon zien, en de Bijbel als geschiedenisboek (literatuur)
Zonder kennis kun je ook niet aan kennisoverdracht doen. Kennis is dus een eerste vereiste.
Niet allerlei uitzonderingen maken. Het gaat niet over dwaalleraren.Sola Scriptura schreef:zonder wedergeboorte is het droge kennis. en ben je bovendien niet gered, maar we hebben het niet over soterologie. De verlichting van de Geest in Geestelijke zaken en de Bijbel is per defenitie eerste vereiste. er zijn veel scolars, hoogleraren, die meer weten dan de doorsnee veluwe dominee, maar Christus niet erkennen, en Jezus als historish persoon zien, en de Bijbel als geschiedenisboek (literatuur)
Maar met Calvijn geloven we dat de Geest middellijk werkt. Net als bij de discipelen, net als bij Paulus: eerst een opleiding zodat ze geschikt waren. Daarna de roeping en de kerkelijke zending. Of een prediker wedergeboren is kun je nooit weten, daar heeft niemand iets mee te maken. Daar moet de hoorder maar vanuit gaan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- Sola Scriptura
wat triest..cosmo schreef:Zonder kennis kun je ook niet aan kennisoverdracht doen. Kennis is dus een eerste vereiste.
ik weet dat het volgende over gnosis gaat, maar is nu ook van toepassing:
1 Tim 6,20
O Timoteüs, bewaar wat u is toevertrouwd, houd u buiten het bereik van de onheilige, holle klanken en de tegenstellingen der ten onrechte zo genoemde kennis.
Het gaat om geestelijk inzicht in de EERSTE PLAATS.!!!
1kor 2:
13 Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken. 14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is.
- Sola Scriptura
ik ben niet tegen een opleiding, integendeel!!!!!!!refo schreef:Niet allerlei uitzonderingen maken. Het gaat niet over dwaalleraren.Sola Scriptura schreef:zonder wedergeboorte is het droge kennis. en ben je bovendien niet gered, maar we hebben het niet over soterologie. De verlichting van de Geest in Geestelijke zaken en de Bijbel is per defenitie eerste vereiste. er zijn veel scolars, hoogleraren, die meer weten dan de doorsnee veluwe dominee, maar Christus niet erkennen, en Jezus als historish persoon zien, en de Bijbel als geschiedenisboek (literatuur)
Maar met Calvijn geloven we dat de Geest middellijk werkt. Net als bij de discipelen, net als bij Paulus: eerst een opleiding zodat ze geschikt waren. Daarna de roeping en de kerkelijke zending. Of een prediker wedergeboren is kun je nooit weten, daar heeft niemand iets mee te maken. Daar moet de hoorder maar vanuit gaan.
maar het is niet prioriteit nr 1!
- Sola Scriptura
(hoef ik niet ik herhaling te vallen)Sola Scriptura schreef:maar ver-eer het academische niet te veel, ja Lucas was een arts en Paulus ook een geleerde man, maar de rest waren simpele werklui, anafalbeet, arbeidersklasse.
Geen van hun had een idee van hoe het zat, ook de Schriftgeleerde van hun tijd niet, Tot Jezus/de Geest het ze duidelijk maakte.
Voorbeeld; Ouweneel, academisch zwaargewicht, maar is nu aan het dwalen.
Hoevaak hoor je niet over de ds'ers die niet eens geloven wat ze op de preekstoel verkondigen, of mensen als Albert Sweitzer die geniaal was, arts/theoloog, maar ook humanist, en dus Christus verwierp.
Hoeveel onbekende voorgangers zijn er niet die alleen de Bijbel kennen en wedergeboren zijn (eerste 2 vereisten) en waar God meer door kan doen dan de hele elite van kampen en veenendaal?
In de vroege kerkgeschiedenis waren er geen christelijke hogescholen /universiteiten.
(waar je vaak alleen de interpertatie`s leert die er zijn over een dogma)
Paulus waarschuwde ook over het meegesleept worden door mensen met mooie praatjes, met rethorische kunstjes, toen de korinthiers dat overkwam.
1kor 2:
1 Ook ben ik, toen ik tot u kwam, broeders, niet met schittering van woorden of wijsheid u het getuigenis van God komen brengen. 2 Want ik had niet besloten iets te weten onder u, dan Jezus Christus en die gekruisigd. 3 Ook kwam ik in zwakheid, met veel vrezen en beven tot u; 4 mijn spreken en mijn prediking kwam ook niet met meeslepende woorden van wijsheid, maar met betoon van geest en kracht, 5 opdat uw geloof niet zou rusten op wijsheid van mensen, maar op kracht van God.
*
anti-intellectualisme ligt ook op de loer, dat is de andere kant, waar gezonde Bijbel-studie, exegese en hermeneutiek verstoten worden door ervaring/emotie en geldingsdrang.
Buitenbijbelse ingevingen die van de G/geest komen, en bij tegentegenspraak of studie ben je ''werelds bezig'' nieuw montanisme dus, ook gevaarlijk. dus sectarsime en andere excessen zijn de andere kant van de medaille.
Dus denk ik als een wedergeboren persoon de roeping en gave heeft om leraar/voorganger te worden is studie zeer goed, maar verhef de droge letter en titels niet boven wat het is.
In sommige landen kan er niet eens een academische opleiding worden gevolgd (oorlog/vervolging armoede enz enz)
efeze 4:
11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus. 14 Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt, 15 maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus.
Toch is Paulus de grote theoloog van het NT, die de (moeilijke) dogma's van de rechtvaardiging uit het geloof, en andere kern-thema's uit de gereformeerde belijden, onder woorden heeft gebracht, op een weldoordachte wijze. Terecht is vanaf de vroege kerkvaders tot nu toe, steeds weer opgemerkt dat Paulus bij uitstek de geschikte man was, om deze grote waarheden onder woorden te brengen. Juist in het NT zie je dat ook de Heilige Geest niet buiten de middelen, een opleiding, heenwerkt.maar ver-eer het academische niet te veel, ja Lucas was een arts en Paulus ook een geleerde man, maar de rest waren simpele werklui, anafalbeet, arbeidersklasse.
We zien ook verder in de Schrift het gezag, wat deze kennis met zich meebrengt. Zo luistert de grote apostel Petrus gewillig naar Paulus' terechtwijzing. Maar ook de vele gemeenten die hij vermaande.
- Sola Scriptura
Maar als paulus niet door Jezus was geroepen voor dat Werk was het waardeloos.
Als het niet door de Geest was geschreven was het vuilnis.
titels, afkomst, scholing, het gaaat om de kennis van God, door de Geest. de Rest is niet de eerste prioriteit.
fil 3:
Indien een ander meent op vlees te kunnen vertrouwen, ik nog meer: 5 besneden ten achtsten dage, uit het volk Israël, van de stam Benjamin, 6 een Hebreeër uit de Hebreeën, naar de wet een Farizeeër, naar mijn ijver een vervolger van de gemeente, naar de gerechtigheid der wet onberispelijk.7 Maar alles wat mij winst was, heb ik om Christus’ wil schade geacht. 8 Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn Here, dat alles te boven gaat. Om zijnentwil heb ik dit alles prijsgegeven en houd het voor vuilnis, opdat ik Christus moge winnen, 9 en in Hem moge blijken niet een eigen gerechtigheid, uit de wet, te bezitten, maar de gerechtigheid door het geloof in Christus, welke uit God is op de grond van het geloof.
titels, afkomst, scholing, het gaaat om de kennis van God, door de Geest. de Rest is niet de eerste prioriteit.
fil 3:
Indien een ander meent op vlees te kunnen vertrouwen, ik nog meer: 5 besneden ten achtsten dage, uit het volk Israël, van de stam Benjamin, 6 een Hebreeër uit de Hebreeën, naar de wet een Farizeeër, naar mijn ijver een vervolger van de gemeente, naar de gerechtigheid der wet onberispelijk.7 Maar alles wat mij winst was, heb ik om Christus’ wil schade geacht. 8 Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn Here, dat alles te boven gaat. Om zijnentwil heb ik dit alles prijsgegeven en houd het voor vuilnis, opdat ik Christus moge winnen, 9 en in Hem moge blijken niet een eigen gerechtigheid, uit de wet, te bezitten, maar de gerechtigheid door het geloof in Christus, welke uit God is op de grond van het geloof.
Niemand betwijfeld of roeping door de Geest vooraf moet gaan. Het gaat erom, of dat leiding door de Geest het enige is, of dat studie van de Schrift ook nodig is.Maar als paulus niet door Jezus was geroepen voor dat Werk was het waardeloos.
Tegenover hen die beweren aan de Geest genoeg te hebben (zoals ook de Dopersen meenden) beweer ik met de Reformatie dat alle kennis die wij over God hebben kunnen uit de Schrift, en door studie van de Schrift, verkregen wordt, en dat alle andere kennis zeer te betwijfelen is. Lees eens de waarschuwingen van de Reformatoren tegen de Dopersen, pas ze toe op onze tijd, en je snapt waarom een goede opleiding zo nodig is.
Waarom studie zo nodig is? Omdat sommige exegese, zonder fatsoenlijke studie, niets meer is dan verkrachting van de Schrift. En wie met mij belijdt dat de Schrift Gods heilig en dierbaar woord is, zal dat gruwelijk vinden. Wie Gods woord verdraaid, bezoedeld de enige bron van kennis die wij over God en goddelijke zaken hebben!
- Sola Scriptura
Dan zijn we het toch eens? ik ben ook niet tegen opleidingen ( even mijn vorige post lezen )
maar juist voor. alleen word er soms een beetje hoog van de toren geblaasd.
En pattent zeggen te hebben of monopoly op de enige juiste Schriftuitleg is ook gevaarlijk, zie kerkgeschiedenis.
maar juist voor. alleen word er soms een beetje hoog van de toren geblaasd.
En pattent zeggen te hebben of monopoly op de enige juiste Schriftuitleg is ook gevaarlijk, zie kerkgeschiedenis.
Dan begrijp ik niet waarom jij de grondbeginselen van dit forum kunt onderschrijven, als je overtuigd bent van het bovenstaande.Sola Scriptura schreef:
Maar nu ben je al een stap verder. Want om de Schrift überhaupt te kunnen uitleggen, zul je ook moeten weten wat je uitlegt. Met andere woorden: je zult de grondtalen moeten beheersen om te weten wat er staat. En die competentie komt je niet aanwaaien met de Geest, maar daarvoor zul je gewoon moeten studeren.Sola Scriptura schreef:En pattent zeggen te hebben of monopoly op de enige juiste Schriftuitleg is ook gevaarlijk, zie kerkgeschiedenis.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)