Aanbod van genade in GGiN (vh: Curatorium GGiN)

Klavier

Re: Aanbod van genade in GGiN (vh: Curatorium GGiN)

Bericht door Klavier »

Om enigzins ontopic te blijven: De visie op ellende-verlossing-dankbaarheid is in de GG en GGiN niet verschillend. De spits van deze discussie zit in het komen van de ellende tot de inleving van de verlossing. Hoe kan de prediking daarin inhoud geven ten aanzien van de verlossing; Daar ligt een sleutelvraagstuk tot het verstaan van het begrip Evangelie.
In deze context is de probleemstelling nog steeds niet opgelost, ondanks de vele meningen die voorbij komen.
In de visies die het aanbod afwijzen wordt hier ondanks de weerleggingen nog steeds geen antwoord op gegeven.
Dat is opmerkelijk, want het gaat om de kern van de reformatie: De rechtvaardiging van de Goddeloze! Het ervaren van de verlossing na onder Gods recht te hebben leren buigen.
Een reformatorisch kernbegrip dat in de invulling van de prediking niet aanwezig is als het aanbod van genade ontbreekt, zo is mijn persoonlijke overtuiging.
Zonder aanbod kan en mag geen mens iets aannemen. Als God niet Zelf zegt dat een zondaar tot Christus mag gaan en alles van Hem mag verwachten, dan heeft een zondaar niets om op te bouwen. Dan houdt het gewoon allemaal op! Als dat de leer is, dan heeft toch geen prediker het recht om mensen op basis van de schrift vrij te spreken, om de sleutelen van het hemelrijk te bedienen, om in te sluiten en om uit te sluiten?
Ter illustratie: Luther ging onder Rome ten onder aan de wet. Is dat dan de ware ellendekennis? Is het Rome die de juiste wetsprediking heeft en waar de eerste kenmerken van de wedergeboorte worden gevonden, anders gesteld, de levendmaking plaats vindt? Is hier de voorwaarde voor het aanbod vervuld? Begint de toeleidende weg in Rome en is de reformatie enkel om wedergeborenen te troosten met de verlossing in Christus? Dit lijkt mij onmogelijk, maar ik zal het ongetwijfeld niet goed begrijpen. Maar hoe zit het dan wel? Leg dat eens uit zonder Rome in de kaart te spelen? Maar ook zonder de antinomianen en de neonomianen een stok in handen te geven. Hoe wordt de voorwaarde van het aanbod vervuld? De visie dat er geen aanbod is, heeft Bert al uitgelegd. Daar kan ik dogmatisch mee uit de voeten, zij het moeilijk inpasbaar in een bevindelijk klimaat.

Iemand die dat inhoudelijk kan beantwoorden vanuit de visie die het onvoorwaardelijke welmendende aanbod bestrijdt? Want dit punt is voor mij persoonlijk onbegrijpelijk. De discussies concentreren zich altijd op het bestrijden van het aanbod, maar nooit op de meerwaarde van het niet-aanbod. Is het mogelijk de zaken vanaf die kant te belichten?

@Bert: Ik denk dat ik jouw visie begrijp. Het probleem aanbod speelt niet door de andere plaats die de bevinding inneemt. Dan is er in wezen toch sprake van een andere theologie. In de GG en GGiN is de bevinding onderdeel van de theologie en niet het gevolg van de theologie als gevolg van de koppeling heilsorde-bevinding. Je komt dat toch in een heel andere denkwereld uit als het gaat om samenhang tussen de dogmatiek en prediking. De problemen die ds. Miersma ervaarde in zijn artikel waren niet het gevolg van het aanbod van genade, maar de combinatie van het aanbod en de bevinding als voorwaarde tot het aanbod. Hij heeft de prediking niet geheel begrepen en verkeerde conclusies getrokken en daarop voorgeborduurd, vrees ik. Die door ds. Miersma geconstateerde problemen spelen in zowel GG als de GGiN (ondanks hun bijna gelijke visie als de PRCA!). Juist daar waar het aanbod wordt afgezwakt door de bevinding als toetssteen te hanteren voor de bekering die vooraf wordt gestelt aan het tot Christus vluchten, ontstaat het probleem van dat ds Miersma opmerkt en zo scherp veroordeelt. De oplossing zit hem dus niet in de dogmatische lijn maar in wat anders!

@Refo:
Geliefden, hoe komen we aan deze heerlijke zaken? De onderwijzer zegt: Dat weten we nu uit het heilig Evangelie. Dus niet, omdat de kerk het zegt, omdat het in de traditie verankerd is. Niet door een inwendig licht op een doperse wijze, maar dat weten we uit het heilig Evangelie, hetwelk God zelf eerstelijk in het Paradijs heeft geopenbaard en daarna door de heilige patriarchen en profeten heeft laten verkondigen en door de offeranden en andere ceremoniën der wet laten voorbeelden en ten laatste door Zijn eniggeboren Zoon vervuld heeft. God heeft het geopenbaard staat er. O, de verlossing is niet het product van de denkkracht van de theologen. De verlossing is openbaring. Het is altijd een wonder. Dat geeft stof tot verwondering. Dat komt altijd van de andere kant, dan wij mensen gezocht en rondgekeken hebben. Dat komt van God, Die we vertoornd hebben, Die we beledigd hebben, Wiens wetten we geschonden hebben, tegen Wie we gestreden hebben.
(..)
Geliefden, ach, zal ik God rechtvaardigen, zal ik in het pleit gaan om Hem als Rechter, als rechtvaardige God te verdedigen? God heeft dat niet nodig, niet van mij en niet van u. Want boven ons menselijk weten en boven ons aanvaarden van Zijn rechtvaardigheid staat Hij, Die te rein van ogen is dat Hij het kwade zou kunnen zien. Zal de Rechter van de ganse aarde geen recht doen? Zal er verdraaidheid zijn in Hem, Die de rechtvaardigheid Zelve is? Alle vlees behoort de hand op de mond te leggen en Gode te zwijgen. Ik weet het. Daarmee zijn vele vragen niet opgelost en daarmee buigt ons hart van nature niet onder dit recht van God. Het zal God niet beletten Zijn recht te handhaven en te blijven Die Hij is. Zal onze onmacht, Zijn recht verslinden? Zal onze dodelijke schuld Zijn eis op ons kunnen verzwakken? O, zondaar, laat ons in die weg niet langer tegen God opstaan. Want, die in zijn hart verborgen of openbaar de verbintenis van Adam blijft ontkennen, vindt nooit de rust in die laatste Adam, Jezus Christus. Voorwaarde om de eeuwige vrede met God binnen te gaan, is het knielen onder de souvereine wil van God, dat Hij niet alleen onze eerste vader onder de straf der zonde deed komen maar ook in hem al zijn nakroost. Wie deze verbondshandeling met God ontkent, die heeft ook geen deel aan het andere verbond, aan die andere Adam, die laatste Adam, Jezus Christus. En daarom laat ons, liever dan de verborgenheden Gods curieuslijk te onderzoeken, als vlees zwijgen voor Gods aangezicht. Laat ons biddend aanvaarden, wat God ons verkondigt van erfschuld en erfsmet. Laat ons vóór alle dingen geloven, dat God niet onrechtvaardig kan zijn. En als er dan toch nog vele knopen zijn, en als er dan toch nog vele onoplosbare raadsels zijn, laat ons dan vóór alles bedenken, dat die raadsels er zijn, omdat ons verstand verduisterd is. Omdat ons hart Gode vijandig geworden is, omdat we de rechte wegen Gods niet meer verstaan. Maar laat ons ophouden heimelijk of openbaar God te beschuldigen van onrecht, want zo wordt ons hart steeds harder en zo werken we ons steeds verder van God af. Zo sluiten we zelf moedwillig het pad af naar de genade van de Borg van het andere verbond, Jezus Christus, onze Heere
(..)
O, wie nog durft te ontkennen, dat God barmhartig is, is een goddeloze. Die moet wel met open ogen de waarheid, die hij leest, miskennen en verachten. Die zal het oordeel dragen. God is barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig. Ge moogt die deugden niet tegen elkaar uitspelen. En nu gaat het in deze Zondag inzonderheid om Zijn rechtvaardigheid. Daarom eist Zijn gerechtigheid, dat de zonde, welke tegen de allerhoogste majesteit Gods gedaan is, ook met de hoogste, dat is met de eeuwige straf naar lichaam en ziel gestraft worde. Dat is naar de wil van God. Dat eist Zijn gerechtigheid. Dat eist het Wezen Gods. God kan niet anders. God zou geen God zijn. We zouden God nooit lief kunnen hebben, we zouden God nooit kunnen vertrouwen en God zou nooit het hoogste van onze blijdschap kunnen zijn. De hemel zou geen enkele glans voor ons hebben, als er niet zulk een God was, zoals Hij is. Maar dìt maakt God dierbaar, dìt maakt God groot. Dit doet ons in het stof buigen voor Hem, dat Hij onkreukbaar rechtvaardig is. Dat Hij in het minste niet van Zijn wet afdoet. Ja, zegt u, maar dat is toch om je te pletter te lopen, tegen zo'n God? Dat is toch om radeloos te worden? Is dàt nu Evangelie? Moeten we zo de week nu in? Is dat de blijde boodschap van ons troostboek? Geliefden, wacht een weinig met uw oordeel. Dit laat God ons verkondigen, maar het is niet Zijn laatste woord en dat laatste woord spreekt Hij tot degenen, die onder dit eerste woord hun leven verliezen. Die Hem als Rechter te voet vallen, die zullen Hem als Vader vinden. Die voor Zijn rechterstoel buigen, die zullen diezelfde rechterstoel geopend vinden als een genadetroon. Dat is Gods laatste woord. Gods laatste woord tot de bekommerden. Tot de gebrokenen van hart. Tot de verslagenen van geest. Tot degenen, die voor dit donderwoord beeft. Die God Zijn recht terug geeft, die zeggen: Heere U hebt gelijk, ik ben fout geweest, ik ben altijd fout geweest. Mijn leven is fout, tot in de wortel bedorven. Uw doen is rein. Ik zal des Heeren gramschap dragen, want ik heb tegen Hem gezondigd (Micha 7:9). Ach, wie zo voor God wegzinkt, die zinkt niet in het eeuwig verderf, maar die valt in de genadearmen van een barmhartig Vader. Die zo voor God wegzinkt, die zinkt in de liefde armen van onze trouwe Borg en Zaligmaker. Die zo onder Gods gerechtigheid verloren gaat, die wordt opgevangen in de eeuwige armen van Gods liefde.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klavier schreef: @Bert: Ik denk dat ik jouw visie begrijp. Het probleem aanbod speelt niet door de andere plaats die de bevinding inneemt. Dan is er in wezen toch sprake van een andere theologie. In de GG en GGiN is de bevinding onderdeel van de theologie en niet het gevolg van de theologie als gevolg van de koppeling heilsorde-bevinding. Je komt dat toch in een heel andere denkwereld uit als het gaat om samenhang tussen de dogmatiek en prediking. De problemen die ds. Miersma ervaarde in zijn artikel waren niet het gevolg van het aanbod van genade, maar de combinatie van het aanbod en de bevinding als voorwaarde tot het aanbod. Hij heeft de prediking niet geheel begrepen en verkeerde conclusies getrokken en daarop voorgeborduurd, vrees ik. Die door ds. Miersma geconstateerde problemen spelen in zowel GG als de GGiN (ondanks hun bijna gelijke visie als de PRCA!). Juist daar waar het aanbod wordt afgezwakt door de bevinding als toetssteen te hanteren voor de bekering die vooraf wordt gestelt aan het tot Christus vluchten, ontstaat het probleem van dat ds Miersma opmerkt en zo scherp veroordeelt. De oplossing zit hem dus niet in de dogmatische lijn maar in wat anders!
Denk dat er wat in zit wat je hier zegt. Niet dat ik ooit bedoeld had hier weer een discussie over het aanbod te hebben...

Om terug te komen op mijn belofte van gisteren,

De PRCA hebben veel gemeen met de GK van Dr. Kuyper. Het is tenslotte zo, dat ze van de CRC (de Amerikaanse GK) zijn gesplitst in 1924. En die split was (voornamelijk) over de zogenaamde '3 punten van algemene genade', hetwelk beoogde mogelijkheid in de mens te leggen, zo dat hij door middel van de algemene genade niet meer totaal verdorven was, en van zichzelf een aanbod van genade aan kon nemen (daar zit ondertussen de historische reden van de huiverigheid tot een aanbod in de PRCA). Verder wijzen we ook beslist de veronderstelde wedergeboorte af. Hoewel we geloven dat onze (uitverkoren) kinderen normaal al vroeg in hun jeugd bekeerd worden, veronderstellen we niks. Ook zien we het verbond Gods als een eenzijdig verbond met de gelovigen en hun (uitverkoren) zaad. De niet bekeerden in de kerk bevinden zich slechts op het erf van het verbond. Verder hebben we met de (oude) GK gemeen, dat bij ons de prediking niet bevindelijk te noemen is.

We hebben ook heel veel gemeen met de GG (en de GGinN). Zo geloven wij ook, met de GG(inN), dat het verbond onder de regering van de uitverkiezing staat, zoals de synode van de GG ook uitsprak in 1931. Is in onze kringen ook veel waardering voor de dogmatiek van Ds. Kersten, met enige voorbehouden, zodat wij bijvoorbeeld niet geloven dat het werkverbond ooit tot eeuwige hemelse zaligheid had kunnen leiden, maar alleen een zalig aards bestaan. Verder gaan wij van de praktijk uit, om de gemeente te behandelen als gelovigen, navolgende de Bijbelse praktijk van de apostelen in de zendbrieven. Dat betekend niet, dat we loochenen dat er onbekeereden en hypocrieten in de kerk zitten. Als die openbaar komen, zullen ze door de tucht afgesneden worden. Dat is het punt dat het GROTE verschil tussen ons en de GG (en andere bevindelijke kerken) in de praktijk is. Zodat bij ons ook, normaal, alle belijdende leden in goede stand des Heeren Avondmaal eten. Verder, de orde van dienst is (nagenoeg) hetzelfde, hoewel de kerkeraad tussen de gemeente in zitten, bij eigen gezin. De vrouwen hebben bij ons het hoofd niet bedekt (ben ik het niet noodzakelijk mee eens, maar iig geen slagschepen). We zingen alleen psalmen (met orgel of piano). We gebruiken de KJV van de Bijbel. Ook bij ons is de waarschuwing tegen de wereldgelijkvormigheid, hoewel, ook door de cultuur, er ander accenten zijn. Zo dat vrouwenbroeken normaal is, bijvoorbeeld. Op andere dingen zijn we weer strenger dan de GG (zoals echtbruik en het verbod op hertrouwen). Maar gaan we meer van het principe uit, dan van legalistische redenen.

Voor die interessse hebben, kun je hier preken van ons vinden, ter vergelijking (in het engels): http://www.prca.org/sermons/index.html

Kun je hier een preek van de genoemde Rev. Miersma vinden (audio, in 2 delen, van een oude cassettebandje) https://secure.logmein.com/f?ST1HCvTtXY ... LLPCQa5nRE
https://secure.logmein.com/f?38KrBAX3gx ... 6Q35Mba97c
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

refo schreef:De prediking van het Evangelie is HET middel waardoor dode zondaren levend worden. Niet één van meerdere middelen.
Het is waar, maar naast uitwendige roeping is er ook inwendige roeping. Beide moeten samen gaan.
De prediking alléén maakt niet zalig. Daar ging het om in de discussie.
Rochus

Bericht door Rochus »

Going to church doesn't make me a christian, anymore than going to McDonalds makes me a hamburger...
albion

Bericht door albion »

Rochus schreef:
Going to church doesn't make me a christian, anymore than going to McDonalds makes me a hamburger...
hier hebben we ook een topic voor: het heet spreuk van de dag.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

@ Klavier: 'De spits van deze discussie zit in het komen van de ellende tot de inleving van de verlossing. Hoe kan de prediking daarin inhoud geven ten aanzien van de verlossing; Daar ligt een sleutelvraagstuk tot het verstaan van het begrip Evangelie.'
Wat denkt u in dit verband van de prediking van Petrus in Hand. 2: 37-41.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Zonderling schreef:
refo schreef:De prediking van het Evangelie is HET middel waardoor dode zondaren levend worden. Niet één van meerdere middelen.
Het is waar, maar naast uitwendige roeping is er ook inwendige roeping. Beide moeten samen gaan.
Het is inderdaad minder populair om te zeggen dat het evangelie een tweesnijdend zwaard is. In de kerk wordt het evangelie voorgesteld als een onnavolgbaar mesje die soms toelslaat en een stukje stof afsnijd van de lap waar we allemaal uit geweven zijn. En dat stukje stof wordt behouden en de rest moet wachten totdat ze ook door dat liefelijke mesje toegevoegd worden aan het kledingstuk dat Gods volk genoemd wordt.
De bijbel daarentegen kiest voor een andere benadering. Je hebt mensen die het evangelie van harte aannemen en je hebt mensen die het evangelie afwijzen (zoals de uitgenodigden voor het feest, of de uitgenodigde rijke jongeling) of zelfs de boodschapper wat aandoen. De bijbel kent ook de waarheid en dat is dat God het is die beide: het willen en het werken, werkt. Toch kiest de bijbel voor een andere benadering, namelijk door de verantwoordelijkheid niet half, maar volledig inclusief mogelijkheid van geloof en bekering, bij de mens neer te leggen. Dat voorkomt tevreden onbekeerde mensen die onze kerken nu grotendeels vullen.
gravo

Bericht door gravo »

pietjebel schreef: (...) Ik begrijp de huiver om aan de mens rechten toe te kennen, maar je kunt nu eenmaal niet ontkennen dat de mens het recht heeft om zijn plicht te doen.
Zeer scherp gezien! Inderdaad denk ik ook, dat er geen gevaar schuilt in menselijke pogingen om het goede te doen. God houdt ons niet af van goede werken. Soms krijg ik die indruk weleens, wanneer de "gerechtigheid door de goede werken" wordt verworpen.

God vraagt elk mens om aan de wet te voldoen. De wet: dat zijn de verplichtingen en eisen, waaraan we moeten voldoen om een godewelgevallig leven te leiden. De eisen zijn niet alleen concrete geboden en verboden (ook!), maar ze worden vooral gekenmerkt door de éénheid waarvan ze deel uitmaken. De wet: dat is samengevat God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf.

Wanneer mensen dit doorzien en horen, dan zal God noch mens zich veroordelend uitlaten over het streven om die wet te vervullen. Goede werken zijn echt goed. Ze zijn niet opeens verfoeilijk, omdat ze niet ten volle worden vervuld.

Zo is ook de uitspraak van pietejebel terecht: de mens mág goed doen, omdat hij geroepen wordt goed te doen. Er is een recht (een toestemming), omdat er een plicht is.

Het diepe inzicht van de bijbels, reformatorische en soms calvinistisch genoemde mensvisie is, dat de mens in al zijn pogingen en streven, wat op zichzelf lof en aansporing verdient(!), toch nooit tot de voltooiing en vervulling van zijn wettelijke plichten komt. En dan is 90% inderdaad nog niet goed genoeg, omdat de kleinste overtreding tot zoveel onheil, ongerechtigheid en liefdeloosheid leidt. De minste overtreding is een zware overschrijding van de wet. Een dode vlieg bederft de zalf.

Zo kan dus gesproken worden van de ontoereikendheid van alle menselijke werken, ook van de goede werken.

Maar niettemin mogen we van de 90% niet gaan zeggen, dat die niet verlangd zouden worden. 90% goede werken tegenover 10% kwade werken is toch beter dan half-om-half.

Zonder dus de verdorvenheid van de mens te loochenen, zonder deze tragiek van het mislukken van elke menselijke poging te ontkennen, mag toch ook gezegd worden, dat goede werken goed zijn, dat ze bevorderd moeten worden en dat ze, waar ze gedaan worden, ook tot eer van God en tot heil van de mensen zijn.

gravo
Marnix

Bericht door Marnix »

Kaw schreef:
Zonderling schreef:
Het is inderdaad minder populair om te zeggen dat het evangelie een tweesnijdend zwaard is. In de kerk wordt het evangelie voorgesteld als een onnavolgbaar mesje die soms toelslaat en een stukje stof afsnijd van de lap waar we allemaal uit geweven zijn. En dat stukje stof wordt behouden en de rest moet wachten totdat ze ook door dat liefelijke mesje toegevoegd worden aan het kledingstuk dat Gods volk genoemd wordt.
De bijbel daarentegen kiest voor een andere benadering. Je hebt mensen die het evangelie van harte aannemen en je hebt mensen die het evangelie afwijzen (zoals de uitgenodigden voor het feest, of de uitgenodigde rijke jongeling) of zelfs de boodschapper wat aandoen. De bijbel kent ook de waarheid en dat is dat God het is die beide: het willen en het werken, werkt. Toch kiest de bijbel voor een andere benadering, namelijk door de verantwoordelijkheid niet half, maar volledig inclusief mogelijkheid van geloof en bekering, bij de mens neer te leggen. Dat voorkomt tevreden onbekeerde mensen die onze kerken nu grotendeels vullen.
Precies. Hoeveel mensen zitten niet in de kerk en denken: Mooie preek maar ik wacht nog op de inwendige roeping, alleen de prediking maakt niet zalig.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

@ Gravo. U schrijft: "Er is een recht (een toestemming), omdat er een plicht is."
Volgens mij (en Van Dale) is een recht iets wezenlijk anders dan toestemming!
(Recht is: zaak of omstandigheid die men mag opeisen -
Toestemming is: goedkeuring van een wens, verzoek)
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Kaw schreef:
Zonderling schreef:
Het 'uitspelen' van de soevereiniteit en vrije genade van God tegenover de verantwoordelijkheid van de mens is reeds een oude list van de Satan. En dit 'uitspelen' kan twee kanten opgaan, ofwel de mens wordt een vermogen tot bekering toegeschreven ófwel de mens wordt niet-verantwoordelijk gesteld. Beide is even verwerpelijk.

We moeten dan ook beide laten staan. En dat mis ik bij jou, je schiet door naar de andere kant. Je geeft de mens niet alleen verantwoordelijkheid, maar ook een vermogen (mogelijkheid noem je het!) tot geloof en bekering.

Het is zeker dat het ongeloof de grootste zonde is. Ook is het zeker dat het afwijzen van het Evangelie de grote schuld is van alle onbegenadigden die leven onder het Evangelie. Maar het is niet minder zeker dat niemand het Evangelie aanneemt zonder een soeverein werk van God Die in ons zonder ons wedergeboorte en geloof schept en schenkt.

(Wanneer de Dordtse Leerregels nu zouden worden geschreven, zou de helft van Refoforum (zo niet meer) deze leerregels volledig afwijzen zoals voorgaande postings duidelijk bewijzen.)

Zonderling
refo

Bericht door refo »

Zeemeeuw schreef:@ Gravo. U schrijft: "Er is een recht (een toestemming), omdat er een plicht is."
Volgens mij (en Van Dale) is een recht iets wezenlijk anders dan toestemming!
(Recht is: zaak of omstandigheid die men mag opeisen -
Toestemming is: goedkeuring van een wens, verzoek)
Er stond nog een zin voor.
Zo is ook de uitspraak van pietejebel terecht: de mens mág goed doen, omdat hij geroepen wordt goed te doen. Er is een recht (een toestemming), omdat er een plicht is.
Sommigen zeggen dat goeddoen er niet toe doet, niet telt, zelfs verkeerd is. Maar: men mag, heeft er recht op goed te doen, omdat het een plicht is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:Het is zeker dat het ongeloof de grootste zonde is. Ook is het zeker dat het afwijzen van het Evangelie de grote schuld is van alle onbegenadigden die leven onder het Evangelie. Maar het is niet minder zeker dat niemand het Evangelie aanneemt zonder een soeverein werk van God Die in ons zonder ons wedergeboorte en geloof schept en schenkt.
Het is mij ook absoluut niet duidelijk waarom veel RF'ers hiertegen menen te moeten ageren.
Uit angst dat de menselijke verantwoordelijkheid te weinig nadruk krijgt? Het zou kunnen. Maar door de angst voor de ene dwaling word je zo gedreven tot een andere dwaling.
Laten we, met de DL, met twee woorden spreken en blijven spreken, zonder alles kloppend te willen krijgen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Zonderling schreef:We moeten dan ook beide laten staan. En dat mis ik bij jou, je schiet door naar de andere kant. Je geeft de mens niet alleen verantwoordelijkheid, maar ook een vermogen (mogelijkheid noem je het!) tot geloof en bekering.
De mogelijkheid wordt je aangeboden en het vermogen wordt je gegeven. God is niet oneerlijk. God eist van ons geen dingen die we niet kunnen doen. Als dat zo was, dan zou Jezus Christus niet voor onze zonden zijn gestorven, maar hadden we zalig moeten worden door ons aan de wet te houden. Die verantwoordelijkheid is ons niet gegeven tot een onmogelijkheid waar we eens achter moeten komen. Die verantwoordelijkheid roept ons dringend op om eens acht te slaan op het werk van Christus.

Toon mij eens aan met de bijbel dat er mensen waren die zich niet konden bekeren?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Kaw schreef:
Zonderling schreef:We moeten dan ook beide laten staan. En dat mis ik bij jou, je schiet door naar de andere kant. Je geeft de mens niet alleen verantwoordelijkheid, maar ook een vermogen (mogelijkheid noem je het!) tot geloof en bekering.
De mogelijkheid wordt je aangeboden en het vermogen wordt je gegeven. God is niet oneerlijk. God eist van ons geen dingen die we niet kunnen doen. Als dat zo was, dan zou Jezus Christus niet voor onze zonden zijn gestorven, maar hadden we zalig moeten worden door ons aan de wet te houden. Die verantwoordelijkheid is ons niet gegeven tot een onmogelijkheid waar we eens achter moeten komen. Die verantwoordelijkheid roept ons dringend op om eens acht te slaan op het werk van Christus.

Toon mij eens aan met de bijbel dat er mensen waren die zich niet konden bekeren?
Kaw, ga je weer ?

Een vraag wederom , we hebben deze discussie met jou al meer gehad : geloof jij in de doodstaat van de mens ?
Plaats reactie