Nou, als je zo aandringt, wil ik een wel een paar dingen zeggen. Alleen verwijt me niet dat ik 'veroordelend' ben, want dat is nu eenmaal inherent aan mijn standpunt.Marnix schreef:Precies. En ik hoop juist dat je door zo'n discussie van dat veroordelende af raakt. En dan nog, je wil ons allen toch niet met een ingebeelde wedergeboorte verloren laten gaan? Als je veroordelingen terecht zijn horen we die graag, hoe vervelend het ook kan zijn.
Voor alle duidelijkheid: ik geloof zeker dat de Heilige Geest in het leven van een mens kan werken, zonder dat die mens zich dat meteen al bewust is of precies kan aanwijzen wanneer dat begon. Maar waar bestaat dat werk dan in? Toch juist in het aanwijzen van het gemis? De zondaar is van nature buiten God, kent God niet en dat wordt zijn of haar doorleefde nood.
En nu komen we bij het punt waar ik zo sterk tegen ageer. Het leren kennen van God, het verzoend worden met God, kortom, het verlost worden is niet iets wat geleidelijk gebeurt. Hoe zou dat ook kunnen?
We staan erbuiten, en moeten erin gezet worden.
We staan in een vijandige verhouding met God, wij moeten met Hem verzoend worden.
En zijn we daar niet geheel bij betrokken? Toen de verloren zoon in de armen van Zijn Vader viel, was dat niet een moment om nooit te vergeten?
Ik hoop dat ik hiermee enige duidelijkheid heb verschaft.