God ervaren in je leven

Loïs

Bericht door Loïs »

Rom. 7:22 "Ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens."

Als je wedergeboren bent, heb je een nieuwe wil. Een wil die afgestemd is op Gods wil, zoals je wil eerst afgestemd was op de wil van de duivel.
En dan wíl je Jezus aannemen.
Two sides

Bericht door Two sides »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Two sides

Volgens mij is Jezus gestorven voor een ieder die hem aanneemt. In principe voor iedereen dus maar niet iedereen neemt hem aan. (Er is veel gezaaid maar de oogst is klein)
Aha, en jij kunt Jezus zomaar aannemen, omdat jij het wilt?

Ben je er ooit wel eens achter gekomen dat de antichrist in je eigen hart woont?
Vraag 1: Ja dat denk ik idd. M.i. is christus voor iedereen gestorven zoals ik al zei. Op het moment dat ik dat aanneem/belijd zal God mij via de HG de kracht geven om in het geloof te blijven. Dit is voor mij essentieel aan de vrije keus van de mens. Zonder vrije keus is geen liefde mogelijk nl.
God geeft aan een ieder genade die de genade aanneemt.

een vergelijking: God klopt aan de deur van mijn hart, ik ben degene die em open zal moeten doen maar God zal nooit de deur inrammen.

Vraag 2: De Antichrist: Erg laag van je maar misschien begrijp ik je insinuatie verkeerd. Tuurlijk, ik leef nog steeds in mijn zondige vlees. Net als ieder ander overigens. Mijn wil verkiest het goede te doen, maar mijn vlees is zwak.

[Aangepast op 8/7/03 door Two sides]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Vraag 1: Ja dat denk ik idd. M.i. is christus voor iedereen gestorven zoals ik al zei. Op het moment dat ik dat aanneem/belijd zal God mij via de HG de kracht geven om in het geloof te blijven. Dit is voor mij essentieel aan de vrije keus van de mens. Zonder vrije keus is geen liefde mogelijk nl.
God geeft aan een ieder genade die de genade aanneemt.

een vergelijking: God klopt aan de deur van mijn hart, ik ben degene die em open zal moeten doen maar God zal nooit de deur inrammen.

Vraag 2: De Antichrist: Erg laag van je maar misschien begrijp ik je insinuatie verkeerd. Tuurlijk, ik leef nog steeds in mijn zondige vlees. Net als ieder ander overigens. Mijn wil verkiest het goede te doen, maar mijn vlees is zwak.

[Aangepast op 8/7/03 door Two sides]
Als nu Jezus gestorven is voor iedereen, waarom zou ik Hem dan nog aannemen? Waar is dan het zaligmakende geloof nog voor nodig?

Zonder vrije keus geen liefde mogelijk? Zonder Gods trekkende liefde hadden we nooit God met een wederliefde kunnen beantwoorden. Als het van mijn vrije keus had moeten afhangen, dan was het geëindigd in de eeuwige dood!

Je opmerking over genade geeft aan dat je niet wars bent van het Remonstrantse gedachtengoed. Het praat wel wat makkelijker als we weten waar we staan.

Ten laatste nee God ramt de deur niet open. Hij schenkt de geloofshand om de deur open te doen. In dat geheimenis geeft God die mens de geloofskracht om Hem binnen te laten. Dat is nu dat bijzondere werk van Gods Geest. Ja, Hij werkt beide het willen en het werken. Ja, dan weet die mens 'Zijn last en juk is zacht'.

Beste Two-side het is niet u, het is niet ik, nee het is des ontfermenden Gods.

[Aangepast op 8/7/03 door ndonselaar]
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Two sides

Bericht door Two sides »

Ten laatste nee God ramt de deur niet open. Hij schenkt de geloofshand om de deur open te doen. In dat geheimenis geeft God die mens de geloofskracht om Hem binnen te laten.

Dat is nu dat bijzondere werk van Gods Geest. Ja, Hij werkt beide het willen en het werken. Ja, dan weet die mens 'Zijn last en juk is zacht'.
Beste Donselaar,

In principe zeg je hetzelfde als mij. Je hebt het over 'het schenken van de geloofshand' Als iemand iets schenkt is er altijd een partij nodig die het geschenk aanneemt wat mij toch terugbrengt op de vrije keuze. Er is niet zoiets als trekkende liefde volgens mij, tenminste niet in de zin van overhalende liefde als de andere partij hier niet van gediend is.
Het geloof in mij is het werk van de heilige geest.

Waarschijnlijk is mijn uitgangspunt van de vrije keuze, hetgeen wat het verschil maakt tussen onze standpunten.
jacob

Bericht door jacob »

voor de zoveelste maal deze tekst.

Johannes 17:24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

Iedereen die meent een vrije wil te hebben. reageer hier eens fundamenteel op.
Hoe kan dan Jezus vragen om Zijn volk die Hij van Zijn vader gekregen heeft? Er is dus geen sprake van een vrije wil. God heeft dit dus al eerder besloten.

Als je dan een vrije wil hebt. Waarom zondig je dan nog? Je kan er toch ook voor kiezen om het niet te doen? waarom doe je dat dan? Het lijkt mij een een beetje tegenstrijdig dat je met je linkerhand aan neemt(gelooft) en met de rechterhand een vuistslag toe dient.

Nee hoor van een vrije wil kan onmogelijk sprake zijn.

[Aangepast op 8/7/03 door jacob]
parsifal

Bericht door parsifal »

even ter verduidelijking. De verkiezing gaat boven onze wil uit en stuurt onze wil vanaf een hoger niveau dan deze wil zelf. Wij hoeven geen binding van onze wil te ervaren, om Christen te worden. Wij moeten ook onze wil niet niets achten. Het is God die ook het willen werkt. Maar om daarmee te zeggen dat de wil gebonden is? (Gebonden door God, maar dat is niet perse een binding zoals we die op aarde kennen).

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Ik zal voortaan mijn geluid niet meer laten horen op het forum. Dat heb ik besloten omdat ik te horen kreeg dat ik bepaalde mensen onrustig heb gemaakt. In theologie en in kerk en cultuur stop ik met posten.

Ik weet het, ik ben een jongen van twist en krakeel. Ik ben een groot voorstander dat men hun wegen gaat onderzoeken. En niet zomaar aanneemt dat het wel goed zit!! Maar ik net zo goed als jullie! Ik oordeel niet, maar ik waarschuw flink, omdat ik vaak last heb van die hellehond die rond mijn hart loopt te janken. Ik heb beseft hoe ontzettend link en gevaarlijk als dat monster kan zijn. Die niets anders dan mijn eigen ondergang op het oog had. Ik heb gewoon het allerbeste met jullie ervoor, en ik weet dat de duivel juist in de kerk hard bezig is om mensen een valse rust te geven en verder van God vandaan trekt. En dat is mijn bedoeling nou juist niet. Ik kreeg namelijk wel 's u2u's dat ik mensen een geestelijke strijd heb bezorgd. Maar ik kreeg ook wel u2u's dat van verschillenden dat ze mijn reacties erg fijn vonden en dat het met liefde geschreven was. Eigenlijk heb ik liever niet zulke lovende dingen over mij. Ik word er alleen maar hoogmoedig van.. En daar walg ik van..

Nu heb ik dus verteld wat mijn ervaringen zijn geweest met duivel en dat ik daarom zo waarschuw(en niet oordeel).

Ik wens jullie allemaal het beste toe in het discussieren ik hoop dat ik er nog wat van leren kan. Probeer je niet boven ander te verheffen, maar onderzoek je eigen wegen! Want arglistig is ons hart. Zonodig vermaan elkaar in liefde. Hou één ding in je achterhoofd, dat je van dezelfde lap gescheurd bent en dat bij God geen aanneming des persoons is. Al je onderzoek in de Bijbel en je kerkgang en al dat gebabbel over Jezus en al dat vrome zware rechtzinnige gedoe, dat helpt allemaal niets, dat beland allemaal met jou in de hel, als je je niet wederkeert tot den Heere! En daar gaat het om! Dat je weer aan je doel gaat beantwoorden.

Ik ben niet lichtzinnig en ben niet rechtzinnig, maar ik voel me vrijzinnig.

"Laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons wederkeren tot den HEERE."

Vraag daarom het licht van de Heilige Geest. Want als dat we dat in eigen licht doen, dan kiezen we allemaal weg die ons recht lijkt te zijn. En dat is geen weg naar het leven.

En ik weet! Mijn Verlosser leeft!

Zijn naam moet eeuwig eer ontvangen!

Hartelijk groeten,

Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Two sides

Bericht door Two sides »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
even ter verduidelijking. De verkiezing gaat boven onze wil uit en stuurt onze wil vanaf een hoger niveau dan deze wil zelf. Wij hoeven geen binding van onze wil te ervaren, om Christen te worden. Wij moeten ook onze wil niet niets achten. Het is God die ook het willen werkt. Maar om daarmee te zeggen dat de wil gebonden is? (Gebonden door God, maar dat is niet perse een binding zoals we die op aarde kennen).

Vaya con Dios,

parsifal
Ok das duidelijk Parsifal..ga hier nog op reageren, en ook op jacob.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Beste Matthijs,

Dat gaat echt niet tegen je wil in hoor, dat doe je geheel vrijwillig.

Heeft God door Zijn Geest dat willen niet in de mens gewerkt? Ik geloof namelijk niet in een vrije wil. De mens heeft maar één vrije wil van nature en dat is naar de hel. Maar als Christus in zo'n mens zich openbaart, dan kan hij niet anders dan Hem aannemen. Maar dat is allemaal gewerkt door God Zelf, toch?
Je zegt het zelf: de HG heeft het willen gewerkt. Dat wil dus zeggen dat de wil wel degelijk een rol speelt. Waarom wordt dat dan altijd weer naar de vrije wil getrokken? Je kan niet over de wil praten of het is gelijk een vrije wil.
We moeten niet benauwd zijn om de wil te noemen in de weg naar de hemel.

Inderdaad een eigen wil, maar wel door wedergeboorte een goede wil geworden.
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Daphne

Uhm Matthijs... wat wil je precies met dit stukje? Moeten we ernaar streven om "de ware kleingelovige" te worden?
Of doel je nu op dat er hier "ware kleingelovigen" op het forum zitten?????

Shaloom, Daphne
Dit was toch een topic volgens jou, om mensen te bemoedigen?? Nou ja, misschien is er hier door wel iemand bemoedigd. Ik zeg niet dat je een kleingelovige moet worden.

Waarom schreef je dit "mooie" stuk dan?

Ik kan me niet voorstellen dat je door elkaar met de bijbel te gaan slaan bemoedigd kan worden.
DAT was de bedoeling niet
LAAT ELKAAR IN Z'N WAARDEN.... OF ZEG ANDERS NIETS....
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
jacob

Bericht door jacob »

Beste Daphne,

je schrijft

Ik kan me niet voorstellen dat je door elkaar met de bijbel te gaan slaan bemoedigd kan worden.
DAT was de bedoeling niet
LAAT ELKAAR IN Z'N WAARDEN.... OF ZEG ANDERS NIETS....

Waarom vind je het erg dat sommige op dit forum vragen om zelf onderzoek? Is het dan zo erg dat je word aangevallen? Als het goed is tussen de Heere en jou dan kan toch dit soort dingen jou toch niet van God afhouden.

Beste mathijs,

je schrijft o.a.

Ik zal voortaan mijn geluid niet meer laten horen op het forum. Dat heb ik besloten omdat ik te horen kreeg dat ik bepaalde mensen onrustig heb gemaakt. In theologie en in kerk en cultuur stop ik met posten.

Dit lijkt me de verkeerde weg. Wat is er mis mee dat je sommige mensen onrustig maakt?
Wat mij betreft mag je doorgaan met jouw waarschuwingen. Ze blijken hard nodig te zijn. Niet in de minste plaats voor mijn eigen ziel.

Die onrust kunnen mensen kwijt raken bij Christus. En Hij !zal! rust geven. (Al wat u ontbreekt. Schenk Ik zo gij het smeekt. Mild en overvloedig)

Daarom is zelfonderzoek zo mooi. Vraag je maar af waarom Christus gestorven is voor mensen die hem hebben gekruisigd. Hij moest gekruisigd worden voor mensen die zelf niet meer hun zaligheid konden verdienen.

Als een mens nog steeds kon kiezen was het lijden van Christus helemaal niet meer noodzakelijk.

Daarom wij kunnen God aannemen door Zijn Zoon. Waarom? Daar zal een mens de eeuwigheid voor nodig hebben om dat te kunnen bevatten.

Laten we de uitverkiezing niet misbruiken. Het is de enige mogelijk voor een mens tot zaligheid. David pleite in psalm 51 niet op Zijn rechtvaardigheid maar op
1 ¶ Een psalm van David, voor den opperzangmeester. (51-2) Toen de profeet Nathan tot hem was gekomen, nadat hij tot Bathseba was ingegaan. (51-3) Wees mij genadig, o God! naar Uw goedertierenheid; delg mijn overtreding uit, naar de grootheid Uwer barmhartigheden

Daarom mensen, pleit op Gods barmhartigheid. (en niet op zijn verborgen besluiten van eeuwigheid) Zegt God het niet zelf in psalm 81: 10 (81-11) Ik ben de Heere, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen.

Ik ben zo blij dat er genade is voor de grootste der zonden.

Dan is er zelfs voor mij nog hoop!!
Matthijs

Bericht door Matthijs »

'k Zie dat mijn posting weg is.

Ik ben dus idd. een grote voorstander voor zelf onderzoek. Want zomaar aannemen dat het wel goed zit met je geloof enz. vind ik levensgevaarlijk. De personen die menen dat ze geen zelf onderzoek nodig hebben, die hebben het juist nodig denk ik. Want dat leert Gods Woord ons niet.

Ik vind het zelf ook belangrijk om niet alles van één kant te bekijken. We hebben 2 wegen, en als we de weg naar de dood verzwijgen, dan is de weg over het leven, maar een nutteloos geprevel. Ik geloof vast dat er nette kerkmensen zijn die met hun godsdienst en al hun vroomheid op de brede weg wandelen. Daarom is het zo nodig! Zelf onderzoek!
Liever Turks dan Paaps
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Beste Daphne,

Waarom vind je het erg dat sommige op dit forum vragen om zelf onderzoek? Is het dan zo erg dat je word aangevallen? Als het goed is tussen de Heere en jou dan kan toch dit soort dingen jou toch niet van God afhouden.
Zelfonderzoek is nodig, maar een ander naar de hel sturen niet...
Daphne
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Two sides

Bericht door Two sides »

[Iedereen die meent een vrije wil te hebben. reageer hier eens fundamenteel op.
Hoe kan dan Jezus vragen om Zijn volk die Hij van Zijn vader gekregen heeft? Er is dus geen sprake van een vrije wil. God heeft dit dus al eerder besloten.
Het kan zijn dat Jezus het hier heeft over de Joden, het door God uitverkoren volk.

Verder Joh 5:24 ; Voorwaar voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel want hij is overgegaan uit de dood in het leven.

Joh 3:36 ; Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Efe 2:8-9 ; Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme.

Misschien spreekt de laatste juist voor het standpunt dat het hier geen vrije wil betreft. Echter het kan ook betekenen dat het 'geloof' ansich door God gegeven wordt (Uit genade). Uit onszelf zouden wij nooit kunnen geloven (uit onze gebondenheid aan zonde) Ik kan nog steeds stellen dat de genade God's voor een ieder is die Hem aanneemt (Dus geen gepredestineerde uitverkiezing)

De eerste twee verzen vertellen mij dat 'Een ieder die het geloof aanneemt behouden zal worden. Nu wordt er vast de tekst aangehaald "Ieder mens neigt naar zonde" maar mijn vraag is in hoeverre dat is. Is dit 100% of gedeeltelijk. En als dit 100% is hoe komt het dan dat niet gelovigen toch in staat zijn goede dingen te doen?

Aan de andere kant:

Joh 1:29 ; De volgende dag zag hij Jezus tot zich komen en zeide: zie het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt..

Hieruit concludeer ik dat het offer van Christus in principe voor iedereen is, iedereen kan er deel van uitmaken als hij/zij het in geloof aanneemt

Nog iets waar ik over nadenk:

Als er werkelijk zoiets is als dat sommigen uitverkoren zijn en anderen niet, en dit verband houdt met een vooraf gemaakte keuze van God, waarom doet hij dit niet bij iedereen? En hoe kan hij die 'niet uitverkorenen' dan veroordelen. Zij hebben immers nooit een kans gehad dan.
jacob

Bericht door jacob »

Je gaat niet in op mijn vragen.

Dit is gewoon zoeken van teksten in de bijbel die je beter uit komen.

Rekenenen met de uitverkiezing is onmogelijk. Maar dat betekent niet dat we de uitverkiezing moeten lochenen. Het enige waar een mens mee kan werken zijn Gods beloften.

[Aangepast op 9/7/03 door jacob]
Plaats reactie