Gewoon in gebed, vind ik niet zo fijn klinken, hoewel ik snap wat je bedoeld. In de preek werd zowel aandacht geschonken aan de doop en aan het vaderschap. We hadden het nl over de vader van Noach: Lamech!Lassie schreef:Wohw wat mooi zeg.JolandaOudshoorn schreef:Gisterenmorgen de doopdienst van onze dochter.
De tekst was gen 5 : 29 en het thema was zingen bij de wieg. Een heel bijzondere zondag en een mooie en opbouwende prediking. In de dienst was er ook aandacht voor vaderdag, tijdens de voorbede.
Maar vaderdag in de dienst? gewoon in gebed of werd er mee aandacht aan besteed?
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
- JolandaOudshoorn
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
-
Blijkbaar zijn er mensen die denken dat hoe ruimer het aanbod is, hoe meer mensen er bekeerd zullen worden
Blijkbaar zijn er ook mensen, die denken dat hoe smaller het aanbod is, hoe minder mensen zich voor de eeuwigheid bedriegen.
Blijkbaar zijn er ook mensen, die denken dat hoe smaller het aanbod is, hoe minder mensen zich voor de eeuwigheid bedriegen.
"............................................................."
's-morgens: Hooglied 2:5: Ondersteunt gijlieden mij met de flessen, versterkt mij met de appelen, want ik ben krank van liefde.(voorbereiding Heilig Avondmaal)
's-middags: Matth.8:23-27: Over het stillen van de storm door Jezus(leespreek van Ds.C.Hogchem)
's-avonds: Zondag 1 vr.1 HC. Dominee heeft alleen de vraag behandelt dus niet het antwoord.
Het ging o.a.over de noodzakelijkheid dat er separerend gepreekt wordt en dat de mensen niet met 'wij' en 'ons' worden aangesproken, want als je 5 jaar onder zo'n prediking hebt gezeten, zei onze dominee, dan ga vanzelf geloven dat bekeerd bent.
's-middags: Matth.8:23-27: Over het stillen van de storm door Jezus(leespreek van Ds.C.Hogchem)
's-avonds: Zondag 1 vr.1 HC. Dominee heeft alleen de vraag behandelt dus niet het antwoord.
Het ging o.a.over de noodzakelijkheid dat er separerend gepreekt wordt en dat de mensen niet met 'wij' en 'ons' worden aangesproken, want als je 5 jaar onder zo'n prediking hebt gezeten, zei onze dominee, dan ga vanzelf geloven dat bekeerd bent.
Laatst gewijzigd door Gijs83 op 16 jun 2008, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Is deze student al op internet te beluisteren?wim schreef:'s morgens Handelingen 16:25
"En omtrent de middernacht baden Paulus en Silas, en zongen Gode lofzangen en de gevangenen hoorden naar hen."
door student Van Rijswijk.
Ik heb zelden zo'n ruim aanbod, zonder voorwaarden, gehoord! Er werd opgeroepen tot geloof en bekering. Ik ben blij verrast dat deze prediking gehoord mag worden bij gergem-studenten. Geen voorwaarden, geen gedetailleerde kenmerken, maar Christus alleen!
Er werd verteld dat het vaak verkeerd is wanneer Gods kinderen met gebogen hoofd over de wereld gaan. Het komt door het gewroet in onszelf. Maar wanneer we alles van Jezus verwachten, dan zingen we lofzangen.
Door die somberheid van Gods volk krijgt de jeugd een verkeerd signaal, waardoor ze de Godsdienst als iets vervelends zien.
Er werd positief gesproken over de functie van het zingen.
En, ook belangrijk, mijn dochter (8 jaar) kon de preek redelijk volgen door de eenvoudige en beeldende taal.
Wonderlijk dat een preek daarover gaat. Een preek is toch geen les voor de luisteraars over wat een preek hoort te zijn? Volgens mij heeft een preek maar één doel: bekeert u en gelooft het evangelie!Gijs83 schreef:Het ging o.a.over de noodzakelijkheid dat er separerend gepreekt wordt en dat de mensen niet met 'wij' en 'ons' worden aangesproken, want als je 5 jaar onder zo'n prediking hebt gezeten, zei onze dominee, dan ga vanzelf geloven dat bekeerd bent.
O ja, on-topic:
's ochtends over zondag 13.
's middags over zondag 38.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Gefeliciteerd, Jolanda, dat je dochter het teken en zegel van Gods verbond mocht ontvangen. Dat de Heere je kracht mag geven als je haar opbrengt in Zijn vreze!JolandaOudshoorn schreef:Gisterenmorgen de doopdienst van onze dochter.
De tekst was gen 5 : 29 en het thema was zingen bij de wieg. Een heel bijzondere zondag en een mooie en opbouwende prediking. In de dienst was er ook aandacht voor vaderdag, tijdens de voorbede.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hoe sprak Paulus de gemeenten aan, dan? En hoe kun je 'vanzelf geloven dat je bekeerd bent'?Gijs83 schreef:'s-morgens: Hooglied 2:5: Ondersteunt gijlieden mij met de flessen, versterkt mij met de appelen, want ik ben krank van liefde.(voorbereiding Heilig Avondmaal)
Waarom trouwens alleen maar vraag 1, zonder het antwoord? Kun je niet los van elkaar zien, vind ik.
Heel mooie zondag gehad gisteren:
's morgens: Handelingen 8 => Filippus en zijne excelentie meneer de minister van Candacé. Heel mooi en eenvoudig. (ds. J.C. de Groot)
's middags: Hebreeen 12: 1-2a => Afleggen alle last en/van de zonde, ziende op de overstel Leidsman en Voleinder des geloofs. Wandelen met God : Ziende op Jezus. 't was echt mooi. Niets uit de mens, ook na ontvangen genade niet. Alleen zien op Jezus. Een onderwijzing in christelijke levenswandel. (kand. A.A.F. van de Weg)
's morgens: Handelingen 8 => Filippus en zijne excelentie meneer de minister van Candacé. Heel mooi en eenvoudig. (ds. J.C. de Groot)
's middags: Hebreeen 12: 1-2a => Afleggen alle last en/van de zonde, ziende op de overstel Leidsman en Voleinder des geloofs. Wandelen met God : Ziende op Jezus. 't was echt mooi. Niets uit de mens, ook na ontvangen genade niet. Alleen zien op Jezus. Een onderwijzing in christelijke levenswandel. (kand. A.A.F. van de Weg)
Paulus sprak, wat ik zo kan zien, de gemeente persoonlijk aan. Als de mensen aan worden gesproken met: 'wij moeten geloven', dan hoort men vaak ook min of meer zeggen dat men bekeerd is. Tenminste zo'n gevoel krijg ik dan als ik zoiets hoor. Dat zal dus best wel waar, want in zulke gemeenten zijn de mensen ook snel bekeerd.freek schreef:Hoe sprak Paulus de gemeenten aan, dan? En hoe kun je 'vanzelf geloven dat je bekeerd bent'?Gijs83 schreef:'s-morgens: Hooglied 2:5: Ondersteunt gijlieden mij met de flessen, versterkt mij met de appelen, want ik ben krank van liefde.(voorbereiding Heilig Avondmaal)
Waarom trouwens alleen maar vraag 1, zonder het antwoord? Kun je niet los van elkaar zien, vind ik.
Lees in dit verband ook ff serieus op de achterkrant van het RD van vandaag, daar ben ik het helemaal mee eens.
Onze dominee zal vraag 1 niet los elkaar zijn, maar hij wil het wat uitgebreid behandelen.
's Morgens avondmaalsdienst meegemaakt. Van de viering zelf was ik wel behoorlijk geschokt. 's Avonds een preek over Handelingen 14 : 22 "En zij versterkten de zielen van de discipelen, spoorden hen aan in het geloof te blijven en zeiden dat wij door veel verdrukkingen in het Koninkrijk van God moeten ingaan". Een preek, zoals ik het zelden gehoord heb van deze dominee!
okew.JolandaOudshoorn schreef:Gewoon in gebed, vind ik niet zo fijn klinken, hoewel ik snap wat je bedoeld. In de preek werd zowel aandacht geschonken aan de doop en aan het vaderschap. We hadden het nl over de vader van Noach: Lamech!Lassie schreef:Wohw wat mooi zeg.JolandaOudshoorn schreef:Gisterenmorgen de doopdienst van onze dochter.
Maar vaderdag in de dienst? gewoon in gebed of werd er mee aandacht aan besteed?
ik bedoel het niet aanvallend hoor, maar ik heb daar echt niks mee. Als vaderdag zo wordt besproken. (en moederdag uiteraard) Ik ken mensen die met moederdag en vaderdag niet naar de kerk gaan omdat er zoveel over wordt gesproken. Soms TE. En ook in combinatie met dopen lijkt het me best wel confronterend.
"Onze Dordtse vaderen" hebben verordineerd dat zondags éénmaal uit de HC zou worden gepreekt als leerdienst.Jongere schreef:O ja, on-topic:
Goed advies.
Maar in jouw gemeente is dat advies dus verdubbeld?
Of ben je in twee gemeentes ter kerke geweest?
- JolandaOudshoorn
aan deze mensen werd ook uitgebreid aandacht geschonken. En nee, het was geen specifieke themadienst over vaders!Lassie schreef:
okew.
ik bedoel het niet aanvallend hoor, maar ik heb daar echt niks mee. Als vaderdag zo wordt besproken. (en moederdag uiteraard) Ik ken mensen die met moederdag en vaderdag niet naar de kerk gaan omdat er zoveel over wordt gesproken. Soms TE. En ook in combinatie met dopen lijkt het me best wel confronterend.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Want?freek schreef:'s Morgens avondmaalsdienst meegemaakt. Van de viering zelf was ik wel behoorlijk geschokt.
In positieve zin of negatieve zin?