De kern van het geloof is...??
De kern van het geloof is...??
Zondagochtend ging bij ons de preek over de kern van het geloof. Althans: dat was het thema van de preek. De ds werkte dit als volgt uit: Ik zal jullie er niet mee vermoeien om te verhalen wat de kern van het geloof is, dat kan ieder voor zich thuis in de kanttekeningen opzoeken.
Later noemde hij dat de rechtvaardigheid van God de kern van het geloof is.
Aan het eerste heb ik niets en het tweede snap ik niet. Ik dacht eerder aan de barmhartigheid of de genade van God...
Wat is de kern van het geloof??
Later noemde hij dat de rechtvaardigheid van God de kern van het geloof is.
Aan het eerste heb ik niets en het tweede snap ik niet. Ik dacht eerder aan de barmhartigheid of de genade van God...
Wat is de kern van het geloof??
Re: De kern van het geloof is...??
Geloven.mathilde schreef:
Wat is de kern van het geloof??
Geloven in wat God over ons zegt, geloven wat Hij voor ons deed en geloven in de belofte.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: De kern van het geloof is...??
Ik laat Luther maar eens een keer voor me antwoorden. Citaat is afkomstig uit 'De vrijheid van een christen'
”Vraag je nu: ‘Wat is dan dit Woord, of op welke manier moet het gebruikt worden, aangezien er zo vele woorden van God zijn?’, dan antwoord ik: De apostel legt dit uit in Romeinen 1, namelijk als het Evangelie van God aangaande Zijn Zoon, die vlees geworden is, geleden heeft, is opgestaan en verheerlijkt door de Geest die heilig maakt. Want Christus prediken wil zeggen: de ziel weiden, rechtvaardigen, bevrijden en zalig maken, als zij de prediking tenminste gelooft. Want alleen het geloof is het zaligmakende en werkzame gebruik van het Woord van God, Romeinen 10: ‘Als gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden. En wederom:’Christus is het einde van de wet tot gerechtigheid van ieder die gelooft’. En Romeinen 1: De rechtvaardige zal uit het geloof leven. Want het Woord van God kan niet door werken, maar alleen door het geloof aangenomen en geëerd worden.”
[…]
“Terugkerend naar wat we in het begin gezegd hebben, ben ik van mening dat hierdoor duidelijk is geworden dat het niet voldoende is en ook niet christelijk is, als wij de werken van Christus, zijn leven en zijn woorden, op een historische wijze prediken of als bepaalde gebeurtenissen, die men hooguit moet kennen als voorbeeld voor onze levenshouding – al zijn degenen die op deze manier preken momenteel nog de besten. Nog veel minder christelijk is het als men geheel daarover zwijgt en in plaats daarvan menselijke wetten en decreten van kerkvaders onderwijst. Nu zijn er niet weinigen, die Christus preken en lezen met zo’n ijver, dat zij de menselijke emoties ertoe brengen om medelijden met Christus te hebben, aanstoot te nemen aan de Joden en meer van dat soort kinderlijke en verwijfde kletspraat. Maar Hij moet met dít doel gepredikt worden, dat daardoor het geloof in Hem bevorderd wordt dat Hij niet alleen de Christus is, maar voor jou en voor mij de Christus is, en datgene in ons bewerkt wat over Hem gezegd wordt en wat in zijn naam ligt opgesloten. Dit geloof ontstaat en wordt in stand gehouden, als gepredikt wordt waarom Christus is gekomen, wat Hij tot stand gebracht en gegeven heeft, en hoe nuttig en vruchtbaar het is om Hem aan te nemen. Dat gebeurt daar, waar de christelijke vrijheid, die wij in Hem hebben, recht geleerd wordt.”
”Vraag je nu: ‘Wat is dan dit Woord, of op welke manier moet het gebruikt worden, aangezien er zo vele woorden van God zijn?’, dan antwoord ik: De apostel legt dit uit in Romeinen 1, namelijk als het Evangelie van God aangaande Zijn Zoon, die vlees geworden is, geleden heeft, is opgestaan en verheerlijkt door de Geest die heilig maakt. Want Christus prediken wil zeggen: de ziel weiden, rechtvaardigen, bevrijden en zalig maken, als zij de prediking tenminste gelooft. Want alleen het geloof is het zaligmakende en werkzame gebruik van het Woord van God, Romeinen 10: ‘Als gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden. En wederom:’Christus is het einde van de wet tot gerechtigheid van ieder die gelooft’. En Romeinen 1: De rechtvaardige zal uit het geloof leven. Want het Woord van God kan niet door werken, maar alleen door het geloof aangenomen en geëerd worden.”
[…]
“Terugkerend naar wat we in het begin gezegd hebben, ben ik van mening dat hierdoor duidelijk is geworden dat het niet voldoende is en ook niet christelijk is, als wij de werken van Christus, zijn leven en zijn woorden, op een historische wijze prediken of als bepaalde gebeurtenissen, die men hooguit moet kennen als voorbeeld voor onze levenshouding – al zijn degenen die op deze manier preken momenteel nog de besten. Nog veel minder christelijk is het als men geheel daarover zwijgt en in plaats daarvan menselijke wetten en decreten van kerkvaders onderwijst. Nu zijn er niet weinigen, die Christus preken en lezen met zo’n ijver, dat zij de menselijke emoties ertoe brengen om medelijden met Christus te hebben, aanstoot te nemen aan de Joden en meer van dat soort kinderlijke en verwijfde kletspraat. Maar Hij moet met dít doel gepredikt worden, dat daardoor het geloof in Hem bevorderd wordt dat Hij niet alleen de Christus is, maar voor jou en voor mij de Christus is, en datgene in ons bewerkt wat over Hem gezegd wordt en wat in zijn naam ligt opgesloten. Dit geloof ontstaat en wordt in stand gehouden, als gepredikt wordt waarom Christus is gekomen, wat Hij tot stand gebracht en gegeven heeft, en hoe nuttig en vruchtbaar het is om Hem aan te nemen. Dat gebeurt daar, waar de christelijke vrijheid, die wij in Hem hebben, recht geleerd wordt.”
Re: De kern van het geloof is...??
De kern van een waar geloof verwoordt de Catechismus als volgt:
Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
Re: De kern van het geloof is...??
Dus toch barmhartigheid en genade? En niet de rechtvaardigheid van God, zoals onze ds. zei?Tiberius schreef:De kern van een waar geloof verwoordt de Catechismus als volgt:
Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
Re: De kern van het geloof is...??
Barmhartigheid en genade door Christus uit liefde tot Zijn Vader, zonder dat aan Gods rechtvaardigheid tekort wordt gedaanmathilde schreef:Dus toch barmhartigheid en genade? En niet de rechtvaardigheid van God, zoals onze ds. zei?Tiberius schreef:De kern van een waar geloof verwoordt de Catechismus als volgt:
Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
Re: De kern van het geloof is...??
Rechtvaardigheid, barmhartigheid of genade: het zijn allen eigenschappen van God. Het is een beetje vreemd om één van die dingen de 'kern van het geloof' te noemen.
Het ligt er ook een beetje aan wat geloof betekent in die zin. Is dat het christelijke geloof, of is dat het geloven?
Het ligt er ook een beetje aan wat geloof betekent in die zin. Is dat het christelijke geloof, of is dat het geloven?
Re: De kern van het geloof is...??
Ik kan hier een lang en een kort antwoord op geven.mathilde schreef:Dus toch barmhartigheid en genade? En niet de rechtvaardigheid van God, zoals onze ds. zei?Tiberius schreef:De kern van een waar geloof verwoordt de Catechismus als volgt:
Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
Overigens denk ik dat hij "rechtvaardigmaking" bedoeld heeft.
Er zijn theologen (o.a. Van der Groe) die vinden dat de rechtvaardigmaking tot het wezen van het geloof behoort. Anderen, o.a. W. a Brakel vinden van niet.
Als het een GG ds is, zal hij, in de lijn van Comrie en Kersten, hierin een tussenpositie innemen.
Re: De kern van het geloof is...??
Jaja, idd GG, maar toch echt: rechtvaardigheid.Tiberius schreef:Ik kan hier een lang en een kort antwoord op geven.mathilde schreef:Dus toch barmhartigheid en genade? En niet de rechtvaardigheid van God, zoals onze ds. zei?Tiberius schreef:De kern van een waar geloof verwoordt de Catechismus als volgt:
Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
Overigens denk ik dat hij "rechtvaardigmaking" bedoeld heeft.
Er zijn theologen (o.a. Van der Groe) die vinden dat de rechtvaardigmaking tot het wezen van het geloof behoort. Anderen, o.a. W. a Brakel vinden van niet.
Als het een GG ds is, zal hij, in de lijn van Comrie en Kersten, hierin een tussenpositie innemen.
Bovenstaande was de tekst, daar 'ging het over'. Maar ik snap het nog steeds niet.Paulus in Romeinen 1:17a schreef: Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof
JvdG, wilt u misschien uitleggen wat u precies bedoelt?
Re: De kern van het geloof is...??
De predikant die de rechtvaardheid van God tot kern benoemt heeft gelijk!
Want juist in de rechtvaardiging van de goddeloze ligt de kern van de reformatie, het gereformeerde gedachtengoed!
Paulus roept op om je met God te laten verzoenen. Verzoening is een ander woord voor rechtvaardiging. Voor het vlak maken tussen God en je ziel. Voor het kunnen bestaan voor een rechtvaardig en goeddoend God.
In Gods rechtvaardigheid blijkt tegelijkertijd Gods barmhartigheid. Want die zien we in het ontzaggelijke gegegeven dat niet de schuldige zondaar hoeft te betalen voor zijn eigen schuld, maar dat Gods Eigen Zoon daarvoor als Borg heeft betaald. In Gods rechtsbestel is het mogelijk dat er borgtochelijke schuldbetaling plaats vindt om aan Gods recht te voldoen. Het is Jezus Christus die de gerechtigheid verwierf om genade uit te kunnen delen zonder Gods Recht te schenden. Daarom is het mogelijk dat de prediking genade voor de grootste der zondaren aanbiedt. Omdat er een algenoegzame verzoening is. De hitte van Gods gramschap is geblust. In Christus.
Daarom wordt Jezus Christus en die gekruist gepredikt. In die prediking worden al Gods deugden verheerlijkt.
De kern van het geloof richt zich daarom op Christus en Zijn verdienten. In Hem ligt alles besloten. De vergeving der zonden en de erfenis vanwege het volkomen vervullen van de wet: Het eeuwige leven. Die Zaligmaker wordt voorgehouden. Dát is de evangelie belofte: Wie tot Hem komt als een ellendige, als een zondaar, als een hoer, als een tollenaar wordt geenszins uitgeworpen en zal één worden met Hem door het geloof en zo delen in Zijn erfenis. Wie rijk is wordt echter ledig weggezonden.
De keerzijde van de prediking: Ongeloof op de prediking van vrije genade is het verachten van Gods rechtvaardigheid en Gods barmhartigheid, van al Gods deugden. Onder dat ongeloof liggen we allemaal van nature. We kennen God niet, we luisteren niet naar Zijn wet, we luisteren niet naar Zijn evangelie. We laten ons van nature niets gezeggen. Zo dood zijn we. Maar Gods recht blijft gehandhaafd, ongeacht het ongeloof:
En Ik zeg u, dat het dien van Sodom verdragelijker wezen zal in dien dag, dan dezelve stad.
Wee u, Chorazin, wee u, Bethsaida, want zo in Tyrus en Sidon de krachten geschied waren, die in u geschied zijn, zij zouden eertijds, in zak en as zittende, zich bekeerd hebben.
Doch het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in het oordeel, dan ulieden.
En gij, Kapernaum, die tot den hemel toe verhoogd zijt, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden.
Wie u hoort, die hoort Mij; en wie u verwerpt, die verwerpt Mij; en wie Mij verwerpt, die verwerpt Dengene, Die Mij gezonden heeft.
Daarom:
Zo dan, indien iemand in Christus is [Dat is, waarlijk Christus kent, en met Hem verenigd is], die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.
En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Want juist in de rechtvaardiging van de goddeloze ligt de kern van de reformatie, het gereformeerde gedachtengoed!
Paulus roept op om je met God te laten verzoenen. Verzoening is een ander woord voor rechtvaardiging. Voor het vlak maken tussen God en je ziel. Voor het kunnen bestaan voor een rechtvaardig en goeddoend God.
In Gods rechtvaardigheid blijkt tegelijkertijd Gods barmhartigheid. Want die zien we in het ontzaggelijke gegegeven dat niet de schuldige zondaar hoeft te betalen voor zijn eigen schuld, maar dat Gods Eigen Zoon daarvoor als Borg heeft betaald. In Gods rechtsbestel is het mogelijk dat er borgtochelijke schuldbetaling plaats vindt om aan Gods recht te voldoen. Het is Jezus Christus die de gerechtigheid verwierf om genade uit te kunnen delen zonder Gods Recht te schenden. Daarom is het mogelijk dat de prediking genade voor de grootste der zondaren aanbiedt. Omdat er een algenoegzame verzoening is. De hitte van Gods gramschap is geblust. In Christus.
Daarom wordt Jezus Christus en die gekruist gepredikt. In die prediking worden al Gods deugden verheerlijkt.
De kern van het geloof richt zich daarom op Christus en Zijn verdienten. In Hem ligt alles besloten. De vergeving der zonden en de erfenis vanwege het volkomen vervullen van de wet: Het eeuwige leven. Die Zaligmaker wordt voorgehouden. Dát is de evangelie belofte: Wie tot Hem komt als een ellendige, als een zondaar, als een hoer, als een tollenaar wordt geenszins uitgeworpen en zal één worden met Hem door het geloof en zo delen in Zijn erfenis. Wie rijk is wordt echter ledig weggezonden.
De keerzijde van de prediking: Ongeloof op de prediking van vrije genade is het verachten van Gods rechtvaardigheid en Gods barmhartigheid, van al Gods deugden. Onder dat ongeloof liggen we allemaal van nature. We kennen God niet, we luisteren niet naar Zijn wet, we luisteren niet naar Zijn evangelie. We laten ons van nature niets gezeggen. Zo dood zijn we. Maar Gods recht blijft gehandhaafd, ongeacht het ongeloof:
En Ik zeg u, dat het dien van Sodom verdragelijker wezen zal in dien dag, dan dezelve stad.
Wee u, Chorazin, wee u, Bethsaida, want zo in Tyrus en Sidon de krachten geschied waren, die in u geschied zijn, zij zouden eertijds, in zak en as zittende, zich bekeerd hebben.
Doch het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in het oordeel, dan ulieden.
En gij, Kapernaum, die tot den hemel toe verhoogd zijt, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden.
Wie u hoort, die hoort Mij; en wie u verwerpt, die verwerpt Mij; en wie Mij verwerpt, die verwerpt Dengene, Die Mij gezonden heeft.
Daarom:
Zo dan, indien iemand in Christus is [Dat is, waarlijk Christus kent, en met Hem verenigd is], die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.
En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Re: De kern van het geloof is...??
En nu in het kort? (Want we maken het weer een beetje ingewikkeld...)
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 10 jun 2008, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De kern van het geloof is...??
Daar ben jij beter in dan ik....Afgewezen schreef:En nu in het kort?

maar vooruit, een poging.
Dit werd er gevraagd: "Dus toch barmhartigheid en genade? En niet de rechtvaardigheid van God, zoals onze ds. zei?"
Het is wat mij betreft: "Dus de barmhartigheid en genade zijn volkomen in harmonie met de rechtvaardigheid van God"
Laatst gewijzigd door Klavier op 10 jun 2008, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De kern van het geloof is...??
Is dit misschien iets?Klavier schreef:Daar ben jij beter in dan ik....Afgewezen schreef:En nu in het kort?
Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende.
Re: De kern van het geloof is...??
"God is God and I am not" dit vond ik wel een mooie.
Maar misschien zijn de twaalf artikelen wel een goede opstap. In de kern van het geloof speelt toch God Zelf de grootste rol en niet wijzelf.
Maar misschien zijn de twaalf artikelen wel een goede opstap. In de kern van het geloof speelt toch God Zelf de grootste rol en niet wijzelf.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: De kern van het geloof is...??
Eigenlijk zegt deze tekst alles wat er te zeggen is, bedacht ik me zojuist. Uit 1 Timotheüs 2.
Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen (...)
Met natuurlijk een adres, te vinden in Romeinen:
Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen (...)
Met natuurlijk een adres, te vinden in Romeinen:
Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.