Ds. of Dr. ??

Marnix

Re: Ds. of Dr. ??

Bericht door Marnix »

mayflower schreef:
Jan schreef:Wat is de hoogste titel in het kerkelijk leven, Dr. of Ds.?
Hoogste titel is om een slaaf van Christus genoemd te worden!!!!!!!!

Waar baseer je dat op? Volgens mij is "kind van God" een hogere titel, want een slaaf heeft geen rechten maar wij mogen door Christus erfgenamen van de Allerhoogste zijn. Als wij slechts slaaf zouden zijn zou God onze Heer zijn maar Hij is meer dan, Hij wil ook onze Vader zijn.

1 Ik bedoel dit: zolang de erfgenaam onmondig is, verschilt hij in niets van een slaaf, al is hij ook eigenaar van alles; 2 maar hij staat onder voogdij en toezicht tot op het tijdstip, dat door zijn vader tevoren bepaald was. 3 Zo bleven ook wij, zolang wij onmondig waren, onderworpen aan de wereldgeesten. 4 Maar toen de volheid des tijds gekomen was, heeft God zijn Zoon uitgezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, 5 om hen, die onder de wet waren, vrij te kopen, opdat wij het recht van zonen zouden verkrijgen.
6 En, dat gij zonen zijt – God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader. 7 Gij zijt dus niet meer slaaf, doch zoon; indien gij zoon zijt, dan zijt gij ook erfgenaam door God.
(Galaten 4)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
mayflower

Bericht door mayflower »

Romeinen 1:1
.....Paulus, een dienstknecht (gr.douloj = slaaf) van Jezus Christus.....

Ik schreef bewsut "slaaf" om eens vanuit Paulus die zo geleerd was, om zijn titel als slaaf eens tegenover al die titels waar vele in de traditionele kerken zo'n waarde aan hechten, zoals dominee en reverent te plaatsen. Ik ken ook voorgangers uit kerken, die een opleiding hebben gedaan aan het semininarium, maar die nooit en te nimmer als dominee of als reverent aaan gesprokken willen worder, maar gewoon als broeder... of als ouderling....!
mayflower

Bericht door mayflower »

cosmo schreef:
mayflower schreef:
Volgens mij staat in Handelingen dat wij, de gelovigen, mede-erfgenamen van God zijn. Dat vind ik dus totaal niet passen met het beeld dat jij schetst.
Je moet niet het een tegenover het ander zetten, wij als christenen hebben meerdere titels, maar zoals ik in mijn vorige reactie schreef, heb ik bewust de titel van slaaf gekozen tegen over die die titels die in de geschiedenis de kerken zijn binnen gekomen, en die men toch blijkbaar van enorm belang vind!
refo

Bericht door refo »

mayflower schreef:
cosmo schreef:
mayflower schreef:
Volgens mij staat in Handelingen dat wij, de gelovigen, mede-erfgenamen van God zijn. Dat vind ik dus totaal niet passen met het beeld dat jij schetst.
Je moet niet het een tegenover het ander zetten, wij als christenen hebben meerdere titels, maar zoals ik in mijn vorige reactie schreef, heb ik bewust de titel van slaaf gekozen tegen over die die titels die in de geschiedenis de kerken zijn binnen gekomen, en die men toch blijkbaar van enorm belang vind!
Die zijn ook enorm van belang.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
mayflower

Bericht door mayflower »

refo schreef:
En als ik mag vragen, waarom vind jij het van belang dat men vanuit deze titels ipv. meneer, broeder of ouderling.... de predikant met de titels zoals dominee of reverent te benoemen ???
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

jullie mogen de eerste zijn, dan ben ik wel de laatste.

:super
Sola Scriptura

de context is anders, maar het tijdloze principe van de Schriftgeleerden toen, naar de sommige christelelijke ''Schrifgeleerden'' anno 2008 is hermeneutisch makkelijk door te trekken.

jer 8:

8 Hoe durft gij zeggen: Wij zijn wijs en de wet des HEREN is bij ons? Voorwaar, zie, bedrieglijk heeft de leugenpen der schrijvers die vervaardigd! 9 Te schande worden de wijzen, verslagen en verstrikt! Zie, het woord des HEREN hebben zij verworpen, wat voor wijsheid zouden zij dan hebben?
mayflower

Bericht door mayflower »

Sola Scriptura schreef:de context is anders, maar het tijdloze principe van de Schriftgeleerden toen, naar de sommige christelelijke ''Schrifgeleerden'' anno 2008 is hermeneutisch makkelijk door te trekken.
Beste Sola scriptura,

Tegen over wie is deze reactie ?

Vind jij het van bealng dat een predikant in de kerk met de titel van dominee of reverent wordt benoemd ?
Sola Scriptura

Het was meer een extra toevoeging op mijn eerdere posting.

(Dat titels niet per defenitie voor de Waarheid, Bijbelgetouw en wijsheid staan)

En nee ik vind het niet van belang, het zijn gewoon broeders in de Heer, wel verdienen ze respect voor hun bediening, en gehoorzaamheid (als het klopt met de Bijbel) want hun hebben meer verantwoordelijkheid.

(hebr 13:17)
refo

Bericht door refo »

mayflower schreef:
refo schreef:
En als ik mag vragen, waarom vind jij het van belang dat men vanuit deze titels ipv. meneer, broeder of ouderling.... de predikant met de titels zoals dominee of reverent te benoemen ???
Ik heb het niet over aanspreektitel, maar over de theologische graad. Iedere predikant zou een universitaire opleiding theologie gehad moeten hebben. Zoals dat gebruikelijk was, maar losgelaten door de kerken der Afscheiding.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lourens

Bericht door Lourens »

refo schreef:Ik heb het niet over aanspreektitel, maar over de theologische graad. Iedere predikant zou een universitaire opleiding theologie gehad moeten hebben. Zoals dat gebruikelijk was, maar losgelaten door de kerken der Afscheiding.
Dit is volgens mij bij de CGK al weer van toepassing bij de nieuwe predikanten.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
helma

Bericht door helma »

ach ja de titels...kan ook verwarrend zijn
zondag sprak bij ons Prof. dr. A Baars
na kerktijd viel er een kerkganger toen ze bij de kerk weg wilde fietsen (heup gebroken)
zegt mijn zoontje van 9: gauw de dominee roepen, die is ook dokter :)
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

helma schreef:ach ja de titels...kan ook verwarrend zijn
zondag sprak bij ons Prof. dr. A Baars
na kerktijd viel er een kerkganger toen ze bij de kerk weg wilde fietsen (heup gebroken)
zegt mijn zoontje van 9: gauw de dominee roepen, die is ook dokter :)
:) :) :)
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Sola Scriptura

refo schreef:
mayflower schreef:
refo schreef:
Ik heb het niet over aanspreektitel, maar over de theologische graad. Iedere predikant zou een universitaire opleiding theologie gehad moeten hebben. Zoals dat gebruikelijk was, maar losgelaten door de kerken der Afscheiding.
hadden de 12 apostelen dat ook?
en de vele kerken in china en ander landen waar we worden vervolgd?
(waar hooguit een geheime toerusting mogelijk is en geen universitaire studie)
refo

Bericht door refo »

Sola Scriptura schreef: hadden de 12 apostelen dat ook?
en de vele kerken in china en ander landen waar we worden vervolgd?
(waar hooguit een geheime toerusting mogelijk is en geen universitaire studie)
De 12 Apostelen hadden de beste Universiteit die er was. Ze hebben een opleiding van drieenhalf jaar gehad.

En ook in China en andere landen zou dat moeten, ja. Nu gaat het nog niet. En treden uitzonderingen in werking.
Mensen worden in principe geleerd door docenten en niet rechtstreeks door God. We zijn geen doperse Geestdrijvers, toch?
--------------
Plaats reactie