Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

MarthaMartha

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Bericht door MarthaMartha »

aritha schreef:Ik heb een lezing gelezen van Paul Washer. Ik kreeg hem van mijn man, die had hem van de site gehaald.
De lezing heet: Een woord voor jongeren.
Voordat ik hem aan mijn dochters wil laten lezen heb ik een vraagje. Ik ben niet naar Washer geweest; wij hadden vanavond een avondmaalsbijeenkomst.
Maar dit woord voor jongeren, deze lezing is ontzettend aangrijpend. Heel praktisch ook en echt radicaal.

Denk aan de kortheid van het leven
Denk aan je Schepper
Zet je hart erop om Hem te volgen
Lees de Bijbel
Bid
Zoek godzalige mensen op
Ontvlucht de begeerten van de jeugd
Geef jezelf op voor goede doeleinden

Ik vind hier een beetje de schrijfstijl van Ryle terug. dat vind ik op zich al heel mooi :)
Mijn vraag gaat hierover: de lezing/het woord is gericht aan jongeren.
Aan het eind staat: Je bent niet gekocht met het bloed van het Lam om jezelf aan zulke dingen over te geven.
Daar gaat het me om. Er wordt in deze lezing van uit gegaan dat de jongeren door het bloed gekocht zijn. Er wordt hun op een hartroerende manier gewezen op hun plichten.
Is deze lezing dus gericht aan jonge leden, die gedoopt zijn?
Of gericht aan alle jongeren? :tas
Het komt een beetje moeterig over. Om moedeloos van te worden. Een oplossing voor het niet lukken van een aantal van de bovengenoemde plichten wordt niet aangewezen.
Hoe zien jullie dit. :sweat
Je kunt ze dingen ook laten lezen en een kritische aantekening maken bij een bepaald onderdeel......... Maar wat goed is, kun je blij mee zijn en je winst mee doen, toch?!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:Spreekt die Washer overigens wel Nederlands? Of wordt het vertaald?
Geweldig he, die Washer, dat mag wel, maar waag het hier niet om te zeggen dat Van Boven weer een beroep heeft of dat Mallan ziek is.
Verschil moet er zijn...
Ach, Hendrikus, bespeur je daar nu ongelijkheid, onrecht? 't Is toch niet waar.

Eerlijk gezegd was ik me er niet van bewust dat deze man dominee was, maar ja, dat is het nadeel met buitenlanders. Soms weet je niet dat ze een titel hebben, en zou die titel ook in Nederland gelden?
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 05 jun 2008, 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Titel: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland. Moet dus zijn: Opwekkingsprediker rev. Washer komt naar Nederland. ;)
memento

Bericht door memento »

Aan het eind staat: Je bent niet gekocht met het bloed van het Lam om jezelf aan zulke dingen over te geven.
Daar gaat het me om. Er wordt in deze lezing van uit gegaan dat de jongeren door het bloed gekocht zijn. Er wordt hun op een hartroerende manier gewezen op hun plichten. Is deze lezing dus gericht aan jonge leden, die gedoopt zijn?
Ik ken rev. Wasscher niet, dus ik weet niet of hij separerend spreekt. Even aangenomen dat hij het hier heeft tegen bekeerde jongeren, dan lijkt die oproep om de zonde te haten en te vlieden zeer op zn plaats.

Maar ook onbekeerden moeten zich bekeren. Bekeert u, en God zal u bekeren zij ooit eens een bekend prediker. Vragen om genade, om bekering, om een nieuw hart, is (bijbels gezien) zinloos, als we tegelijkertijd bewust voortleven in de zonde*. Het is de ene hand naar God uitstrekken om hulp, en met de andere hand Hem in het gezicht slaan.

Nee, rechtvaardigmaking en heiligmaking gaan hand in hand. Waar het één ontbreekt, is het ander ook niet.

------------------
* Ik wil hiermee niet zeggen dat God het niet kan, en heeeeel soms ook doet, maar Gods normale weg is om eerst te overtuigen van zonde, wat leidt tot een opruimen van het leven, een wegdoen van alles wat God een gruwel kan zijn. Om er verder aan te ontdekken dat uiteindelijk ons opgeruimde leven niets afdoet van de enorme schuld die we voor God hebben, zodat we niets anders meer kunnen dan vluchten tot de Middelaar.
parsifal

Bericht door parsifal »

memento schreef: Ik ken rev. Wasscher niet
Het is trouwens ook niet netjes om namen verkeerd te spellen. Laten we toch niet te moeilijk doen over die titels. Ook zonder titel te gebruiken kun je respectvol over iemand spreken.

Gr,

Dr Parsifal :)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Eerlijk gezegd was ik me er niet van bewust dat deze man dominee was, maar ja, dat is het nadeel met buitenlanders. Soms weet je niet dat ze een titel hebben, en zou die titel ook in Nederland gelden?
Waarom niet? De titel "dominee" is geen beschermde titel, dus daarvoor gelden geen regels waar en wanneer je hem kunt voeren.

Ik ben het overigens met Parsifal eens. Respect hangt totaal niet af van het wel of niet gebruiken van iemands titel. Ik voel me in elk geval niet respectvoller behandeld als iemand me met mijn titel aanspreekt of aanschrijft. Maar goed, het is natuurlijk ook zo dat sommige mensen wel enorm titelgeil zijn...;)
Mister schreef:Titel: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland. Moet dus zijn: Opwekkingsprediker rev. Washer komt naar Nederland. ;)
Lijkt me een beetje dubbelop. Dat is net zoiets als "dominee ds. Jansen". ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus en Parsifal, het gaat niet zozeer om het correcte gebruik van iemands titel(s), maar om met respect over ambtsdragers te spreken.
En dan is de uitdrukking "die Washer" niet echt respectvol. Dus vandaar.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Josephus en Parsifal, het gaat niet zozeer om het correcte gebruik van iemands titel(s), maar om met respect over ambtsdragers te spreken.
En dan is de uitdrukking "die Washer" niet echt respectvol. Dus vandaar.
Dat is zo. En als 'ie loodgieter was geweest ook niet trouwens.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
aritha

Bericht door aritha »

MarthaMartha schreef:
aritha schreef:Ik heb een lezing gelezen van Paul Washer. Ik kreeg hem van mijn man, die had hem van de site gehaald.
Voordat ik hem aan mijn dochters wil laten lezen heb ik een vraagje. Ik ben niet naar Washer geweest; wij hadden vanavond een avondmaalsbijeenkomst.
Maar dit woord voor jongeren, deze lezing is ontzettend aangrijpend. Heel praktisch ook en echt radicaal.

Denk aan je Schepper
Lees de Bijbel
Bid
Zoek godzalige mensen op

Ik vind hier een beetje de schrijfstijl van Ryle terug. dat vind ik op zich al heel mooi :)
Daar gaat het me om. Er wordt in deze lezing van uit gegaan dat de jongeren door het bloed gekocht zijn. Er wordt hun op een hartroerende manier gewezen op hun plichten.
Het komt een beetje moeterig over. Om moedeloos van te worden. Een oplossing voor het niet lukken van een aantal van de bovengenoemde plichten wordt niet aangewezen.
Je kunt ze dingen ook laten lezen en een kritische aantekening maken bij een bepaald onderdeel......... Maar wat goed is, kun je blij mee zijn en je winst mee doen, toch?!
Dat is waar en was ik ook van plan. :) Alleen ik ben niet van plan om ze aan het werk te zetten, zonder de oproep om tot Christus te komen.
Dan zou ik het paard achter de wagen spannen toch?

Er wordt namelijk in deze lezing heel erg aangedrongen om vervulling van plichten maar er staat niets in over de noodzaak van zonden vergeving en het komen tot Jezus Christus.
Dat is eerst vereiste toch?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

aritha schreef:
MarthaMartha schreef:

Denk aan je Schepper
Lees de Bijbel
Bid
Zoek godzalige mensen op

Dat is waar en was ik ook van plan. :) Alleen ik ben niet van plan om ze aan het werk te zetten, zonder de oproep om tot Christus te komen.
Dan zou ik het paard achter de wagen spannen toch?

Er wordt namelijk in deze lezing heel erg aangedrongen om vervulling van plichten maar er staat niets in over de noodzaak van zonden vergeving en het komen tot Jezus Christus.
Dat is eerst vereiste toch?
Wordt er ook gesproken over over de val van de mens of wel 'de dood in Adam'?
Marnix

Bericht door Marnix »

dat lijkt me wel, hoe kunnen er anders mensen opgeroepen worden tot bekering? Als er niet gesteld wordt dat de mens op het verkeerde spoor, het doodlopende spoor zit, hoe kan je ze dan oproepen de andere kant op te gaan?

En voor bekeerden die gesticht willen worden is die boodschap niet relevant meer, ze zijn met Hem gestorven en opgestaan. De oude mens (in Adam) is dood. Christus leeft in hen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
vlinder

Bericht door vlinder »

Josephus schreef:titelgeil zijn...;)
:quoi
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
freek

Bericht door freek »

Marnix schreef:dat lijkt me wel, hoe kunnen er anders mensen opgeroepen worden tot bekering? Als er niet gesteld wordt dat de mens op het verkeerde spoor, het doodlopende spoor zit, hoe kan je ze dan oproepen de andere kant op te gaan?

En voor bekeerden die gesticht willen worden is die boodschap niet relevant meer, ze zijn met Hem gestorven en opgestaan. De oude mens (in Adam) is dood. Christus leeft in hen.
Nou...of de boodschap van de zondeval (of in elk geval: van de gevolgen ervan) voor gelovigen niet meer relevant is, waag ik te betwijfelen! Anders zou er geen strijd meer zijn tussen 'vlees' en 'geest'.
Marnix

Bericht door Marnix »

Uiteraard! Er is echter een verschil tussen "de dood in Adam" en de strijd die jij beschrijft. In de Bijbel is daar genoeg over terug te vinden. Over de opstanding met Christus tot het nieuwe leven, en over de strijd die we als gelovigen moeten voeren. Tussen wedergeboorte en dagelijkse bekering.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
freek

Bericht door freek »

Marnix schreef:Uiteraard! Er is echter een verschil tussen "de dood in Adam" en de strijd die jij beschrijft. In de Bijbel is daar genoeg over terug te vinden. Over de opstanding met Christus tot het nieuwe leven, en over de strijd die we als gelovigen moeten voeren. Tussen wedergeboorte en dagelijkse bekering.
Oke gelukkig! Ik hoopte al dat ik je verkeerd begreep.
Plaats reactie