Ds. of Dr. ??
Ds. of Dr. ??
Wat is de hoogste titel in het kerkelijk leven, Dr. of Ds.?
Ik was al zeker 15 jaar oud voor ik er achter kwam dat de bekende 'Dr' C. Steenblok ook dominee was! Kunnen we niet beter in het kerkelijk leven de titel Ds. laten prevaleren en het 'dr' reserveren voor dissertaties en wetenschappelijke onderzoeken?
Ik was al zeker 15 jaar oud voor ik er achter kwam dat de bekende 'Dr' C. Steenblok ook dominee was! Kunnen we niet beter in het kerkelijk leven de titel Ds. laten prevaleren en het 'dr' reserveren voor dissertaties en wetenschappelijke onderzoeken?
Re: Ds. of Dr. ??
Maakt het zoveel uit welke titel hoger is? Of dat iemand onder de ene of de andere titel schrijft?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ben het eigenlijk wel met Marnix eens. Maar om toch een antwoord te geven: de titel dr. is een hogere, om de simpele reden dat die titel wetenschappelijk en beschermd is. Voor de titel ds. geldt dat niet. Iedereen mag die in principe voor zijn of haar naam zetten.Jan schreef:Wat is de hoogste titel in het kerkelijk leven, Dr. of Ds.?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Het laat ook zien wat voor studie je hebt gedaan. Zo kun je op een universiteit gestudeerd hebben. Je bent dan zowel ds. als drs. Doe je er nog een extra studie bij ben de dr. Iemand die bijv. bij de Ger. Gem heeft gestudeerd op de Theologische school is wel ds. maar geen dr. of drs.
Op wikipedia staat een mooie tabel met allemaal aanspreek titels. Helaas kan ik hem niet kopiëren omdat de layout niet gekopieerd wordt.
Op wikipedia staat een mooie tabel met allemaal aanspreek titels. Helaas kan ik hem niet kopiëren omdat de layout niet gekopieerd wordt.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
- J.C. Philpot
Bij de kerkdiensten in het RD struikel je tegenwoordig over de dr's. Wat mij betreft geven we altijd ds weer in plaats van dr, om de verzoeking van hoogmoed (we willen altijd zo graag wat zijn, ook dominees) te voorkomen.
In de eerste plaats is een herder tot dat ambt geroepen, en niet tot een wetenschappelijke status.
In de eerste plaats is een herder tot dat ambt geroepen, en niet tot een wetenschappelijke status.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dienaar.Jan schreef:Wat is de hoogste titel in het kerkelijk leven, Dr. of Ds.?
25 En als Jezus hen tot Zich geroepen had, zeide Hij: Gij weet, dat de oversten der volken heerschappij voeren over hen, en de groten gebruiken macht over hen.
26 Doch alzo zal het onder u niet zijn; maar zo wie onder u zal willen groot worden, die zij uw dienaar;
27 En zo wie onder u zal willen de eerste zijn, die zij uw dienstknecht.
Daarom heb ik wat tegen de titel dominee. Dat komt van het latijnse dominus (en dat betekent heer).
Scheelt natuurlijk. Als je half-time, of zelfs meer, lesgeeft (zoals prof. op t Hof) denk ik dat je die titel toch wel mag voeren. Het wetenschappelijke vormt dan, net als het herderschap, een deel van je leven.J.C. Philpot schreef:Bij de kerkdiensten in het RD struikel je tegenwoordig over de dr's. Wat mij betreft geven we altijd ds weer in plaats van dr, om de verzoeking van hoogmoed (we willen altijd zo graag wat zijn, ook dominees) te voorkomen.
Sommige drs's in het RD zijn trouwens te verklaren doordat dit mannen zijn die een universitaire (theologie) opleiding gedaan hebben, maar (nog) niet beroepbaar of beroepen zijn. In sommige kerken komt het zelfs voor dat mannen voorgaan, zónder zich beroepbaar te stellen. Ze zijn dus geen ds., maar gaan al wel jaren lang voor, en hebben wel de theologische opleiding gevolgd.
Persoonlijk pleit ik voor VDM voor gewoon gebruik, en voor wetenschappelijke publicaties voor de wetenschappelijke titel.
- zusterelly
Ja helemaal mee eens, ik weet niet hoe ik het moet zeggen maar ik vind het altijd mooi en ontzagwekkend als ik deze afkorting bijv. onder een preek of meditatie zie staan.memento schreef:
Persoonlijk pleit ik voor VDM
wat betekend VDM? 

Verbi Divini Mister... Niet echt ingeburgerd en geschikt voor normaal gebruik. Bedenkt dan een nederlandse vertaling en gebruik de afkorting daarvan...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- JolandaOudshoorn
Visser Der Mensen klinkt wel aardig toch?Marnix schreef:Verbi Divini Mister... Niet echt ingeburgerd en geschikt voor normaal gebruik. Bedenkt dan een nederlandse vertaling en gebruik de afkorting daarvan...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
hm ja, alleen dat "der" is zoooooo 1950. Beter dan VVM, visser van mensen doen. Maar ja, dat geldt ook voor zendelingen, evangelisten etc.
-
Helemaal mee eens Elbert. Ik weet niet waar het precies staat, maar noem elkaar broeder of zuster, maar geen Rabbi of iets dergelijks.elbert schreef:Dienaar.Jan schreef:Wat is de hoogste titel in het kerkelijk leven, Dr. of Ds.?
25 En als Jezus hen tot Zich geroepen had, zeide Hij: Gij weet, dat de oversten der volken heerschappij voeren over hen, en de groten gebruiken macht over hen.
26 Doch alzo zal het onder u niet zijn; maar zo wie onder u zal willen groot worden, die zij uw dienaar;
27 En zo wie onder u zal willen de eerste zijn, die zij uw dienstknecht.
Daarom heb ik wat tegen de titel dominee. Dat komt van het latijnse dominus (en dat betekent heer).
In de gemeente behoren geen titels, het meeste wat we kunnen bereiken is om dienstbaar te zijn. Maar dat is wel een beetje moeilijk?
Als hoogmoed in het geding is, is Piet Jan of Klaas nog beter.J.C. Philpot schreef:Bij de kerkdiensten in het RD struikel je tegenwoordig over de dr's. Wat mij betreft geven we altijd ds weer in plaats van dr, om de verzoeking van hoogmoed (we willen altijd zo graag wat zijn, ook dominees) te voorkomen.

Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Als je theologie studeert word je niet automatisch dominee. Dat ben je pas na je kerkelijke opleiding en een aanstelling als predikant.vlinder schreef:Het laat ook zien wat voor studie je hebt gedaan. Zo kun je op een universiteit gestudeerd hebben. Je bent dan zowel ds. als drs. Doe je er nog een extra studie bij ben de dr. Iemand die bijv. bij de Ger. Gem heeft gestudeerd op de Theologische school is wel ds. maar geen dr. of drs.
Daarnaast is iemand die dr. voor zijn of haar naam mag zetten een persoon die een proefschrift heeft geschreven, niet iemand die twee studies heeft gedaan.