avondmaalsbijeenkomst
Re: avondmaalsbijeenkomst
Jahoor, absoluut, dat heb ik ook zeker niet ontkend hoor, integendeel! 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wait and see!Marnix schreef:Ik geloof dus niet dat je je niet meer aan die hectiek kan onttrekken als je een gezinnetje hebt. Genoeg ouders maken me duidelijk dat het best wel te combineren is.

~~Soli Deo Gloria~~
- JolandaOudshoorn
Tja, maar de baby wacht echt niet met hiulen als zij een vieze luier heeft. En als je zoon gevallen is zeg je ook niet: wacht ff een kwartiertje met huilen, totdat ik klaar ben met mijn stille tijd...Marnix schreef:Ik weet niet hoor, het moet best te combineren zijn. En dat hoor ik ook van genoeg mensen. Hetzelfde zie je met sporten enzo... mensen die zeggen: Nu ik een gezin heb heb ik geen tijd meer voor hobbies. Terwijl ik mensen ken die dat prima weten te combineren. Je moet daar ook wel een beetje creatief in zijn, samen... Je hebt die kinderen met z'n tweeen dus je kan best allebei afspreken een avond voor hobbies in te plannen... en tijd voor stiilte, bezinnig etc inplannen kan ook.
Ik geloof dus niet dat je je niet meer aan die hectiek kan onttrekken als je een gezinnetje hebt. Genoeg ouders maken me duidelijk dat het best wel te combineren is.
Maar ach, ik probeer je nu iets uit te leggen wat niet uit te leggen valt. Alsof je een blindgeborene moet uitleggen wat de kleur rood is. Ik schaar me achter Hendrikus en zeg: wait and see. (eens worden alle jonkies groot

Ik weet, mijn Verlosser leeft
- JolandaOudshoorn
dan nog ff rekensommetje:refo schreef:
Je neemt de huidige praktijk als uitgangspunt. Het gaat om het brood en de wijn. Niet om de tafel.
stel je voor dat je alleen brood neemt en wijn drinkt. Dat duurt ongeveer 10sec. pp Als je spreekt over een groep van 250-300 mensen dan ben je nog 3 kwartier tot een uur bezig...
Als je ervan uitgaat dat het brood en de wijn door slechts één persoon worden uitgedeeld wel ja. Maar dat hoeft niet per se.JolandaOudshoorn schreef:dan nog ff rekensommetje:refo schreef:
Je neemt de huidige praktijk als uitgangspunt. Het gaat om het brood en de wijn. Niet om de tafel.
stel je voor dat je alleen brood neemt en wijn drinkt. Dat duurt ongeveer 10sec. pp Als je spreekt over een groep van 250-300 mensen dan ben je nog 3 kwartier tot een uur bezig...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Wat bedoel je met 'lopende viering'?Josephus schreef:Dat zal per gemeente verschillen. Bij ons duurt de avondmaalsdienst meestal echt niet langer dan anderhalf uur. Dat zal ook te maken hebben met het feit dat we een zgn. 'lopende viering' hebben. Dat gaat nu eenmaal sneller dan afzondelijke tafels (zonder dat het overigens de waardigheid aantast!).JolandaOudshoorn schreef:en kinderen dan? en mensen die niet zo lang kunnen zitten? en aan twee uur ben je zo.
Natuurlijk moet je de praktische situatie van de gemeente (en het gebouw!) meenemen, maar voor praktische bezwaren bestaan meestal ook praktische oplossingen.
Bij ons gaan de ouderlingen de banken langs om het brood en de wijn uit te delen. De wijn wordt in kleine glaasjes geserveerd...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- JolandaOudshoorn
tja, je zou ook op verschilende plaatsen idd borden brood en bekers wijn neer kunnen zetten. maar of het dan nog avondmaalsviering is...
- Bert Mulder
- Contacteer:
Als je de oude prenten geloven kunt, lijkt het ook niet dat in de tijd der reformatie het Avondmaal aan een tafel gevierd werd...
Zoals in Geneve, bijvoorbeeld
Zoals in Geneve, bijvoorbeeld
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bij ons gaat de gemeente in twee rijen naar voren om brood en wijn in ontvangst te nemen. Die worden uitgedeeld door de predikant en een aantal andere ambtsdragers.Bert Mulder schreef:Wat bedoel je met 'lopende viering'?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Meestal na op de zondagavond na de diensten is er een samenzijn (althans vroeger, weet niet hoe onze huidige predikant het doet... is nog geen avondmaal geweest..) waarin de ds. bijv. een stukje leest uit de Bijbel en een 'goed boek' en daarna is er ruimte om te getuigen.Hendrikus schreef:Dankzegging (of "nabetrachting") hebben we allemaal, denk ik.JALP schreef:Wij hebben het na het avondmaal
Of hebben jullie daarná nog een bijeenkomst?
Censura Morum?aritha schreef:Bij wie hebben ze ook een avondmaalsbijeenskomst ter voorbereiding op het Avondmaal?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Nee.caprice schreef:Censura Morum?aritha schreef:Bij wie hebben ze ook een avondmaalsbijeenskomst ter voorbereiding op het Avondmaal?
Ok. Ik weet wel dat er in mijn vorige woonplaats altijd gezelschap was, 's zondagsavonds dan.aritha schreef:Nee.caprice schreef:Censura Morum?aritha schreef:Bij wie hebben ze ook een avondmaalsbijeenskomst ter voorbereiding op het Avondmaal?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
bij ons gaat het ook zo (bij ons gaat het per 3 rijen, omdat we drie blokken hebben)Josephus schreef:Bij ons gaat de gemeente in twee rijen naar voren om brood en wijn in ontvangst te nemen. Die worden uitgedeeld door de predikant en een aantal andere ambtsdragers.Bert Mulder schreef:Wat bedoel je met 'lopende viering'?
wij eten matsers en een glaasje druivensap, het stukje brood eten we op de plek gezamelijk op.
Verder hebben we geen voorbereiding of een avond. Opzich wel jammer.
Je bent toch met z'n tweeen? of is de vrouw de enige die een luier kan/mag kan verschonen en haar kind mag troosten?JolandaOudshoorn schreef:Tja, maar de baby wacht echt niet met hiulen als zij een vieze luier heeft. En als je zoon gevallen is zeg je ook niet: wacht ff een kwartiertje met huilen, totdat ik klaar ben met mijn stille tijd...Marnix schreef:Ik weet niet hoor, het moet best te combineren zijn. En dat hoor ik ook van genoeg mensen. Hetzelfde zie je met sporten enzo... mensen die zeggen: Nu ik een gezin heb heb ik geen tijd meer voor hobbies. Terwijl ik mensen ken die dat prima weten te combineren. Je moet daar ook wel een beetje creatief in zijn, samen... Je hebt die kinderen met z'n tweeen dus je kan best allebei afspreken een avond voor hobbies in te plannen... en tijd voor stiilte, bezinnig etc inplannen kan ook.
Ik geloof dus niet dat je je niet meer aan die hectiek kan onttrekken als je een gezinnetje hebt. Genoeg ouders maken me duidelijk dat het best wel te combineren is.
Maar ach, ik probeer je nu iets uit te leggen wat niet uit te leggen valt. Alsof je een blindgeborene moet uitleggen wat de kleur rood is. Ik schaar me achter Hendrikus en zeg: wait and see. (eens worden alle jonkies groot)
Je hoeft me wat dit betreft niets uit te leggen... ik weet het niet uit eigen ervaring maar wel van anderen... die me wel hebben duidelijk gemaakt dat als je samen goede afspraken maakt, dat prima kan. Dus opmerkingen als "je komt er vanzelf achter, wait and see" vind ik wat vreemd.... daarmee geef je eigenlijk aan dat die mensen die aangeven dat het wel kan, tegen me hebben gelogen

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."