Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland
Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland
Ik vond het heerlijk, leerzaam!
Zo'n radicaliteit...vraagt te buigen voor de Heilige Majesteit, de Heilige Koning......
Zo'n radicaliteit...vraagt te buigen voor de Heilige Majesteit, de Heilige Koning......
My one and only goal;
His image in my soul.
W.b. een avondlezing...aritha schreef: Wij hebben een voorbereidingssamenkomt op woensdag, geleid door onze eigen predikant. Diezelfde woensdag is P. Washer in Ede, heel dichtbij dus. Tja...dan ga ik echt heel graag naar onze 'eigen' samenkomst.![]()
Onze God kan net zo goed in eigen thuisgemeente een opwekking geven als onder de bediening van P. Washer in Ede.
Als wij in onze eigen gemeente wat zouden hebben zou dat voor mij ook voorrang hebben
Maar dat komt omdat je je in je gemeente 'thuis' voelt. dat de prediking helder is. dat je er mag zijn zoals je bent met je 'eigen'-aardigheden.
Dat voorrecht heeft niet iedereen; dat moet je je wel realiseren.
w.b. de conferentie....
Ik ga met veel blijdschap elke zondag naar onze gemeente en leer veel van de prediking.
De conferentie is voor mij dan ook niet iets: daar moet ik heen want ik wil wel eens wat anders horen.
Het is heerlijk om een paar dagen helemaal als gezin met heel veel andere gezinnen bezig te zijn met Gods Woord rond een bepaald thema
Je ontmoet mensen; het is erg waardevol om samen te luisteren, te zingen, te bidden. Je hoeft lekker niet te koken, het is echt een ontspannen weekend uit
als gezin; de kinderen genieten van alles; de jongelui gaan ook graag. En ze leren er een hoop van (en ik ook)
- monique
wat is een opwekingsprediker??
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
droom van morgen
maar leef vandaag
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ik heb ook naar de Rev. Paul Washer geluisterd. En hoorde toch niks in de prediking die ik niet van zondag tot zondag kan horen. En niet te vergeten natuurlijk, dat hij niet paedo, maar credobaptist is, en zodoende niet het VOLLE Evangelie brengt.Auto schreef: Dit kwam bij mij ook boven. Is het niet een bepaalde perceptie omdat een engelsman of een zuid afrikaan door ander taal gebruik de drempel verlaagd. Krijgen wij dan, zo calvinistisch we zijn, opeens lagere drempels?
Als ik nu iedere zondag mag zien hoe de Heere laag afdaald in de prediking en dat ik predikers mag horen die Christus groot maken en aanprijzen. Dan durf ik niet te zeggen dat ze er in Nederland niet zijn. Ik maak het mee dat predikanten zo geraakt zijn door het Woord dat ze in de consistorie soms zitten te huilen van Gods grootheid en genade. Dat ambtsdragers geen Woord kunnen uitbrengen over wat de Heere aan hun ziel door het Woord hebben gedaan.
Vragen die mij boven komen, is wat hebben deze predikers meer? (Ik zeg niets over de inhoud en ik ken het niet). Maar ik denk zelf dat wij ons vaak afzijdig houden van de predikers. Op 1 of andere manier ligt er in de refo kant een calvenistische eelt op de zielen van de mensen die soms doorboord wordt onder de prediking van buitenlanders. (Andersom hoor je precies hetzelfde als een Nederlandse predikant doceert in Amerika, dan liggen de studenten aan zijn voeten om te luisteren).
Hoe zetten wij ons onder het Woord. Wat mij persoonlijk erg bezig houd, hoe kan ik nu elke zondag met zo'n groot verlangen opgaan terwijl het vroeger een zuchten was. En dat wordt langzamerhand weer normaal en ga je gewoon vinden, totdat je weer eens een keer een zondag verplicht elders moet en dan weer bij de leegheid in de prediking wordt bepaald dat Christus er in ontbreekt. Wat heb ik 's middags op mijn eigen plekje weer goed mogen luisteren. Wel met het schuldbesef dat ik het alweer gewoon begon te vinden. En het is natuurlijk fantastisch dat de jeugd midden in de nacht rond een prediker zitten en zitten te luisteren naar beantwoording van vragen. Maar toch, de vraag blijft wat heeft het voor meerwaarde?
Toen in het verleden de jongerenavonden begonnen, was er ook sprake van diepe verwondering. Prachtig en wat een onderwijs, is dat nu weg? Voldoen die predikers niet meer? Ik begrijp dat niet. (VAT DIT NIET OP ALS KRITIEK, MAAR ALS VRAGEN DIE ME BEZIG HOUDEN). Het is toch hetzelfde Woord wat die predikanten brengen? Of is het Woord van buitenlandse predikanten zuiverder? Ik weet het niet, wel zie ik dat ook dit gebruikt wordt door de Heere om jongeren en ouderen aan de voeten van Christus te brengen en dat is het aller belangrijkste.
En hebben we niet hierbij even vergeten waar de Gods-dienst-oefening om gaat? Een Gods-dienst-oefening gaat niet, in de eerste plaats, om een oproep tot bekering. Een Gods-dienst-oefening is om God te dienen, in gehoorzaamheid aan de eerste tafel van de wet, en vooral het tweede gebod. Daarom ook wel een eredienst genoemd, omdat de reden is dat God door onze godsdienst ge-eerd wordt. Zodat onze kerkgang een zoete reuk is in Zijn heilige neus. Het gaat er niet om, in de eerste plaats, dat wij iets uit de kerk mee naar huis nemen, maar dat onze kerkgang Gode welgevallig is. (Het is natuurlijk zo, dat het God welgevallig is, als Zijn volk gevoed wordt).
Verder is het zo, dat God helemaal geen mensen nodig heeft, en vooral niet de welbespraakte. Zo als ook Paulus ons leert in zijn 1ste Korinthe brief.
Verder vergeten we maar al te graag, dat voor opwekking we met ons zelf moeten beginnen. En dan op God zien, en Hem bidden dat Hij ons opwekking schenkt. En daarvoor heeft de Heere heus niet een predikant uit een ver land, van een ander kerkverband nodig, maar daarvoor kan Hij ook best je eigen dominee gebruiken. Alsof Hij mensen nodig heeft...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik denk dat God eerder walgt van onze vreselijke verdeeldheid.Bert Mulder schreef:Zodat onze kerkgang een zoete reuk is in Zijn heilige neus
God is geeerd met het erkennen en aanbidden van Zijn genade en goedheid. Niet door onze trouwe kerkgang.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Gian, ter verdere clarificatie, was het niet mijn bedoeling te zeggen dat onze kerkgang, zo bij zo, de Heere welgevallig was.Gian schreef:Ik denk dat God eerder walgt van onze vreselijke verdeeldheid.Bert Mulder schreef:Zodat onze kerkgang een zoete reuk is in Zijn heilige neus
God is geeerd met het erkennen en aanbidden van Zijn genade en goedheid. Niet door onze trouwe kerkgang.
Onze kerkgang is alleen Gode welgevallig als het is in navolging van Zijn geboden. Vanuit het hart, en niet alleen uiterlijk.
Dus bedoelde ik met 'zodat', 'op de manier waarop' Dus zeg ik,
Dat we God moeten dienen op de manier waarop onze kerkgang een zoete reuk is in Zijn heilige neus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ach so..
Ik kan er alleen niet zoveel mee.
Ik kan er alleen niet zoveel mee.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Hoort trouwe kerkgang niet bij de heiligmaking dan?Gian schreef:Ik denk dat God eerder walgt van onze vreselijke verdeeldheid.Bert Mulder schreef:Zodat onze kerkgang een zoete reuk is in Zijn heilige neus
- JolandaOudshoorn
Vooral dat laatste Helma, zou voor mij een rede zijn om een conferentie te bezoeken. En ja, laten wij dankbaar zijn dat we in een fijne gemeente geplaatst zijn. Het zal maar eens geheel anders zijn. We moeten uitkijken dat we niet te makkelijk oordelen over anderen als ze aangeven dat ze in de eigen gemeente niet gevoed worden.helma schreef:W.b. een avondlezing...aritha schreef: Wij hebben een voorbereidingssamenkomt op woensdag, geleid door onze eigen predikant. Diezelfde woensdag is P. Washer in Ede, heel dichtbij dus. Tja...dan ga ik echt heel graag naar onze 'eigen' samenkomst.![]()
Onze God kan net zo goed in eigen thuisgemeente een opwekking geven als onder de bediening van P. Washer in Ede.
Als wij in onze eigen gemeente wat zouden hebben zou dat voor mij ook voorrang hebben
Maar dat komt omdat je je in je gemeente 'thuis' voelt. dat de prediking helder is. dat je er mag zijn zoals je bent met je 'eigen'-aardigheden.
Dat voorrecht heeft niet iedereen; dat moet je je wel realiseren.
w.b. de conferentie....
Ik ga met veel blijdschap elke zondag naar onze gemeente en leer veel van de prediking.
De conferentie is voor mij dan ook niet iets: daar moet ik heen want ik wil wel eens wat anders horen.
Het is heerlijk om een paar dagen helemaal als gezin met heel veel andere gezinnen bezig te zijn met Gods Woord rond een bepaald thema
Je ontmoet mensen; het is erg waardevol om samen te luisteren, te zingen, te bidden. Je hoeft lekker niet te koken, het is echt een ontspannen weekend uit
als gezin; de kinderen genieten van alles; de jongelui gaan ook graag. En ze leren er een hoop van (en ik ook)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Natuurlijk wel. De prediking hebben we nodig.aritha schreef:Hoort trouwe kerkgang niet bij de heiligmaking dan?Gian schreef:Ik denk dat God eerder walgt van onze vreselijke verdeeldheid.Bert Mulder schreef:Zodat onze kerkgang een zoete reuk is in Zijn heilige neus
Dat is wel wat anders als dat 'onze' getrouwheid een zoete reuk is in Zijn heilig neus.
Paulus maant ons de onderlinge bijeenkomst niet te verzuimen. Die zijn er helaas niet bij ons plaatselijk.
En tot mij spijt moet ik zeggen meer van goede boeken en van andere onderlinge bijeenkomsten, als van preken in de kerk leren.
Ook moet ik tot mijn spijt zeggen dat ik momenteel de onderlinge bijeenkomsten van Gods kinderen belangrijker vind als de kerkgang zoals die nu plaatvind.
Ik had het graag zo willen verwoorden.Auto schreef:Dit kwam bij mij ook boven. Is het niet een bepaalde perceptie omdat een engelsman of een zuid afrikaan door ander taal gebruik de drempel verlaagd. Krijgen wij dan, zo calvinistisch we zijn, opeens lagere drempels?memento schreef:En ook nog bereid is om op de HeartCry te komen sprekenHier blijf ik moeite mee hebben. Heeft deze man écht iets te bieden, wat NL predikanten niet kunnen? En zo ja, is dat omdat ds. Wasscher iets extra biedt, wat de NL predikanten missen. Predikt ds. Wasscher een ander, een beter, of een vollediger evangelie?Ik zou je echter wel willen vragen om de rest van de booschappen te luisteren, ook van 't weekend. Ik denk dat je dan wel zult begrijpen dat het wel een degelijk een meerwaarde is om een man van over de oceaan te laten komen....
Als ik nu iedere zondag mag zien hoe de Heere laag afdaald in de prediking en dat ik predikers mag horen die Christus groot maken en aanprijzen. Dan durf ik niet te zeggen dat ze er in Nederland niet zijn. Ik maak het mee dat predikanten zo geraakt zijn door het Woord dat ze in de consistorie soms zitten te huilen van Gods grootheid en genade. Dat ambtsdragers geen Woord kunnen uitbrengen over wat de Heere aan hun ziel door het Woord hebben gedaan.
Vragen die mij boven komen, is wat hebben deze predikers meer? (Ik zeg niets over de inhoud en ik ken het niet). Maar ik denk zelf dat wij ons vaak afzijdig houden van de predikers. Op 1 of andere manier ligt er in de refo kant een calvenistische eelt op de zielen van de mensen die soms doorboord wordt onder de prediking van buitenlanders. (Andersom hoor je precies hetzelfde als een Nederlandse predikant doceert in Amerika, dan liggen de studenten aan zijn voeten om te luisteren).
Hoe zetten wij ons onder het Woord. Wat mij persoonlijk erg bezig houd, hoe kan ik nu elke zondag met zo'n groot verlangen opgaan terwijl het vroeger een zuchten was. En dat wordt langzamerhand weer normaal en ga je gewoon vinden, totdat je weer eens een keer een zondag verplicht elders moet en dan weer bij de leegheid in de prediking wordt bepaald dat Christus er in ontbreekt. Wat heb ik 's middags op mijn eigen plekje weer goed mogen luisteren. Wel met het schuldbesef dat ik het alweer gewoon begon te vinden. En het is natuurlijk fantastisch dat de jeugd midden in de nacht rond een prediker zitten en zitten te luisteren naar beantwoording van vragen. Maar toch, de vraag blijft wat heeft het voor meerwaarde?
Toen in het verleden de jongerenavonden begonnen, was er ook sprake van diepe verwondering. Prachtig en wat een onderwijs, is dat nu weg? Voldoen die predikers niet meer? Ik begrijp dat niet. (VAT DIT NIET OP ALS KRITIEK, MAAR ALS VRAGEN DIE ME BEZIG HOUDEN). Het is toch hetzelfde Woord wat die predikanten brengen? Of is het Woord van buitenlandse predikanten zuiverder? Ik weet het niet, wel zie ik dat ook dit gebruikt wordt door de Heere om jongeren en ouderen aan de voeten van Christus te brengen en dat is het aller belangrijkste.
Met de poster ben ik het derhalve geheel eens.
Mijn conclusie blijft toch, dat we t.a.v. de waarheid niet "afhankelijk" zijn van buitenlandse sprekers, maar dat vele predikanten onder ons de Waarheid in al z'n Evangelische Volheid brengen, en we dus niet van predikers als Washer afhankelijk zijn.
Dat laatste heeft toch niemand beweerd? Vooropgesteld, ik ken HeartCry noch Paul Washer, maar desondanks vind ik de bejegening daarvan wat vreemd. Waarom zou het feit dat een 'buitenlander' in Nederland komt (s)preken impliceren dat 'onze' predikers blijkbaar niet goed genoeg zijn? Als ik als concertorganisator een Franse organist uitnodig, betekent dat toch ook niet dat zijn Nederlandse collega's minder goed zijn?jvdg schreef:Mijn conclusie blijft toch, dat we t.a.v. de waarheid niet "afhankelijk" zijn van buitenlandse sprekers, maar dat vele predikanten onder ons de Waarheid in al z'n Evangelische Volheid brengen, en we dus niet van predikers als Washer afhankelijk zijn.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ik zie niet dat je kunst en cultuur mag/kan vergelijken met godsdienstige ervaringen/belevingen.Josephus schreef:Dat laatste heeft toch niemand beweerd? Vooropgesteld, ik ken HeartCry noch Paul Washer, maar desondanks vind ik de bejegening daarvan wat vreemd. Waarom zou het feit dat een 'buitenlander' in Nederland komt (s)preken impliceren dat 'onze' predikers blijkbaar niet goed genoeg zijn? Als ik als concertorganisator een Franse organist uitnodig, betekent dat toch ook niet dat zijn Nederlandse collega's minder goed zijn?jvdg schreef:Mijn conclusie blijft toch, dat we t.a.v. de waarheid niet "afhankelijk" zijn van buitenlandse sprekers, maar dat vele predikanten onder ons de Waarheid in al z'n Evangelische Volheid brengen, en we dus niet van predikers als Washer afhankelijk zijn.
ik wel...jvdg schreef:Ik zie niet dat je kunst en cultuur mag/kan vergelijken met godsdienstige ervaringen/belevingen.Josephus schreef:Dat laatste heeft toch niemand beweerd? Vooropgesteld, ik ken HeartCry noch Paul Washer, maar desondanks vind ik de bejegening daarvan wat vreemd. Waarom zou het feit dat een 'buitenlander' in Nederland komt (s)preken impliceren dat 'onze' predikers blijkbaar niet goed genoeg zijn? Als ik als concertorganisator een Franse organist uitnodig, betekent dat toch ook niet dat zijn Nederlandse collega's minder goed zijn?jvdg schreef:Mijn conclusie blijft toch, dat we t.a.v. de waarheid niet "afhankelijk" zijn van buitenlandse sprekers, maar dat vele predikanten onder ons de Waarheid in al z'n Evangelische Volheid brengen, en we dus niet van predikers als Washer afhankelijk zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
Voor mij zitten daar wel degelijk overeenkomsten tussen, maar daar ging het me nog niet eens zozeer om. Ik wilde er alleen maar mee aangeven dat ik het zo merkwaardig vind dat het feit dat een buitenlander hier komt (s)preken meteen als een soort 'ongerechtvaardigde concurrentie' wordt beschouwd. Waarom denken we niet wat universeler?jvdg schreef:Ik zie niet dat je kunst en cultuur mag/kan vergelijken met godsdienstige ervaringen/belevingen.Josephus schreef:Dat laatste heeft toch niemand beweerd? Vooropgesteld, ik ken HeartCry noch Paul Washer, maar desondanks vind ik de bejegening daarvan wat vreemd. Waarom zou het feit dat een 'buitenlander' in Nederland komt (s)preken impliceren dat 'onze' predikers blijkbaar niet goed genoeg zijn? Als ik als concertorganisator een Franse organist uitnodig, betekent dat toch ook niet dat zijn Nederlandse collega's minder goed zijn?jvdg schreef:Mijn conclusie blijft toch, dat we t.a.v. de waarheid niet "afhankelijk" zijn van buitenlandse sprekers, maar dat vele predikanten onder ons de Waarheid in al z'n Evangelische Volheid brengen, en we dus niet van predikers als Washer afhankelijk zijn.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)