Heartcry conferentie mei 2008

saphira

Re: Heartcry conferentie mei 2008

Bericht door saphira »

MarthaMartha schreef:
saphira schreef:Je zegt bij de topic over de Heilige Geest dat volzijn, de vervulling met de Geest te verkrijgen is door volledige overgave.
:quoi
Bedoel je dat dat een nadere weldaad is?
En over dat sokje. Wij hebben idd veel sokken in de pijpleiding zitten. Is het niet juist de krachtige werking van de Heilige Geest in je, door het Woord, die je daaraan ontdekt?
Het is toch niet zo: ho, een sok....werking van de Geest stagneert, belijdenis doen en de pijppleiding is weer open?
Werkt de Heilige Geest juist dan niet heel erg hard in je om je aan die sok te ontdekken?
Juist dan zijn er stromen van levend water...
Ja natuurlijk, de Heilige Geest leert je waar je zonden zitten. Door Gods kracht kun je daartegen strijden. Zonder Hem zou je de sok niet ontdekken. Maar daarvoor vraag je toch aan God "doorgrond mij en ken mij, zie of er bij mij een schadelijke weg (sok) is, en leidt mij op de eeuwige", dat vragend, vraag je toch om 'ontdekking'?

nee, geen nadere weldaad (zoals dat begrip meestal omschreven wordt). Is het tot geloof komen geen volledige overgave? Is het niet zo dat wanneer je van God bent afgedwaald, alleen terug kunt komen door vernieuwde overgave, helemaal, totaal? Is het niet zo, dat wanneer je dan Gods gunst weer ervaart, weer als verloren zoon terugkomt, je de volheid ook weer ervaren mag?

De volheid van Hem ervaar je waar je je totaal mag overgeven. Waar je niets meer achterhoudt. Wanneer je de zonden toestaat in je hart en leven dan trekt Hij zich terug. Dit is een stukje van jezelf over de Heilige Geest.
Daaruit concludeer ik dat volkomen of totale overgave een voorwaarde is om het vol zijn met de Geest te ervaren.
Een twee-fasenleer: Je ontvangt Hem bij de bekering en merkt daar beperkt wat van. Maar Zijn volheid ontvang je tijdens volledige overgave. Ik doel dan op wat E. Maritz leert.
Maar zo zie jij het niet dus.
:bobo :livre
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Gian

Bericht door Gian »

Het is geen 2fase leer, en zo wordt het ook niet geleerd.
Alleen er zijn mensen die het wel zo ervaren. Daarmee hoef niet gelijk de leer veranderd te worden.
Waar de een geleidelijkerwijs leert, leert de ander in 1 keer. Als je niet juist bent onderwezen in de rechtvaardigmaking, kan dat een blokade zijn in het geestelijke leven. Als die blokade opgeheven wordt kan je geestelijke groei in een stroomversnelling komen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
saphira

Bericht door saphira »

Gian schreef:Het is geen 2fase leer, en zo wordt het ook niet geleerd.
Alleen er zijn mensen die het wel zo ervaren. Daarmee hoef niet gelijk de leer veranderd te worden.
Waar de een geleidelijkerwijs leert, leert de ander in 1 keer. Als je niet juist bent onderwezen in de rechtvaardigmaking, kan dat een blokade zijn in het geestelijke leven. Als die blokade opgeheven wordt kan je geestelijke groei in een stroomversnelling komen.
Ik snap het. :)
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
freek

Bericht door freek »

Grace schreef:Wel staat de vraag en verband van je opmerking over wachtkamertjesgeloof nog open
Oke, komt ie dan. Een baptist doopt geen kinderen. Motivatie: ze kunnen nog niet geloven, althans: nog niet zelf een keuze maken. We wachten dus met dopen tot ze wel na kunnen denken. Ofwel: we zetten ze in de wachtkamer. Bij mij ontstaat dan op z'n minst de indruk: God kan blijkbaar niks met kindertjes zolang ze zelf nog niet volwassen zijn of iig na kunnen denken. Dat vind ik stuitend. En baptisten blijkbaar ook, vandaar dat ze met een halfslachtig ritueel als het opdragen komen. Dan heb je toch nog wat. Verder lijkt me dit topic niet de juiste plaats om te discussieeren over de doop. Maar ik werd er even toe uitgedaagd.

Toevoeging: Ik weet wel dat als je de opvatting hebt dat de doop werkelijk iets met je doet, nadat je bent gaan geloven, je de zaken heel anders ziet. Maar ik deel nu eenmaal die opvatting niet, en vanuit mijn opvatting - gebaseerd op de bijbel - vind ik het baptisme verwerpelijk.
Laatst gewijzigd door freek op 15 mei 2008, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
henriët

Bericht door henriët »

freek schreef:
Grace schreef:Wel staat de vraag en verband van je opmerking over wachtkamertjesgeloof nog open
Oke, komt ie dan. Een baptist doopt geen kinderen. Motivatie: ze kunnen nog niet geloven, althans: nog niet zelf een keuze maken. We wachten dus met dopen tot ze wel na kunnen denken. Ofwel: we zetten ze in de wachtkamer. Bij mij ontstaat dan op z'n minst de indruk: God kan blijkbaar niks met kindertjes zolang ze zelf nog niet volwassen zijn of iig na kunnen denken. Dat vind ik stuitend. En baptisten blijkbaar ook, vandaar dat ze met een halfslachtig ritueel als het opdragen komen. Dan heb je toch nog wat. Verder lijkt me dit topic niet de juiste plaats om te discussieeren over de doop. Maar
maar... ?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
aritha

Bericht door aritha »

Alle heart-cry gangers: Gezegende dagen toegewenst!
helma

Bericht door helma »

aritha schreef:Alle heart-cry gangers: Gezegende dagen toegewenst!
henriët

Bericht door henriët »

beste hcc gangers,

Hoe hebben jullie het gehad, hebben jullie nog mooie ervaringen oid om met ons te delen???
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben vrijdag en zaterdag geweest (1e keer). Het was een hele ervaring om met zo velen te bivakkeren, samen te bidden en samen de lezingen te beluisteren. Ook ik heb altijd wel wat aan te merken, maar over all was het erg goed, en de lezingen al zeker! Ik heb alle lezingen op dvd besteld, om ze thuis opnieuw te bekijken en te herkouwen (dat is wel nodig, het is best veel in een paar dagen allemaal).

De lezing over het huwelijk kan ik overigens alle getrouwden aanbevelen! De rest van de lezingen ook trouwens.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
freek

Bericht door freek »

Ik heb het er goed gehad. Als ik tijd heb zal ik er (misschien) uitgebreider op ingaan.
Grace

Bericht door Grace »

Als je wilt, kun je dvd's bestellen van alle lezingen die er gehouden zijn in het weekend. Echt de moeite waard. Bestel via de website. We zijn blij en verheugd dat we zo'n Godsman in ons midden mochten/mogen hebben die het Evangelie mag verkondigen. Wat een genade. Er zijn honderden dvd's verkocht. Op de conferentie is Washer iedere nacht doorgegaan om in de vorm van vraag-en-antwoord zaken door te spreken.

Hij zei: "Het zal niet zo erg worden als in Peru. Daar heb ik een x in 10 dagen 42 boodschappen mogen brengen van 1,5 uur."
henriët

Bericht door henriët »

Grace schreef:Als je wilt, kun je dvd's bestellen van alle lezingen die er gehouden zijn in het weekend. Echt de moeite waard. Bestel via de website. We zijn blij en verheugd dat we zo'n Godsman in ons midden mochten/mogen hebben die het Evangelie mag verkondigen. Wat een genade. Er zijn honderden dvd's verkocht. Op de conferentie is Washer iedere nacht doorgegaan om in de vorm van vraag-en-antwoord zaken door te spreken.

Hij zei: "Het zal niet zo erg worden als in Peru. Daar heb ik een x in 10 dagen 42 boodschappen mogen brengen van 1,5 uur."
mn zusje is ook geweest en die zal wellicht dvd s of cd bestellen,
maar ik blijf het allemaal lastig vinden, sorry,
de een zegt ja, de ander nee, kerkblad a schrijft dit over hc en kerkblad b weer wat anders,
dan zijn er heel veel mensen die er juist heel veel aan hebben.
voor mij is het gewoon verwarring....
Grace

Bericht door Grace »

henriët schreef:
Grace schreef:Als je wilt, kun je dvd's bestellen van alle lezingen die er gehouden zijn in het weekend. Echt de moeite waard. Bestel via de website. We zijn blij en verheugd dat we zo'n Godsman in ons midden mochten/mogen hebben die het Evangelie mag verkondigen. Wat een genade. Er zijn honderden dvd's verkocht. Op de conferentie is Washer iedere nacht doorgegaan om in de vorm van vraag-en-antwoord zaken door te spreken.

mn zusje is ook geweest en die zal wellicht dvd s of cd bestellen,
maar ik blijf het allemaal lastig vinden, sorry,
de een zegt ja, de ander nee, kerkblad a schrijft dit over hc en kerkblad b weer wat anders,
dan zijn er heel veel mensen die er juist heel veel aan hebben.
voor mij is het gewoon verwarring....
Onderzoek alle dingen en behoud het goede...volg geen mensen, geen kerkbladen, geen dominees, maar Gods Woord.
freek

Bericht door freek »

Ik zou nog iets uitgebreider ingaan op mijn 'Heartcry-ervaring'.
Ik heb alleen de lezingen gehoord van zondag; volgens diverse mensen die ik sprak heb ik echt iets gemist met de lezingen van zaterdag, dus die luister ik binnenkort nog na. De ochtend-lezing was van Matthé Schreur, over het thema 'Het aanroepen van een heilige Vader', naar aanleiding van 1 Petrus 1 : 17. Tijdens het lezen van dit hoofdstuk viel me op wat een prachtige dingen er in deze brief staan. Schreur centreerde zijn lezing/preek rond de achterliggende vraag: Wie is God. Hoewel ik een beetje een duidelijke lijn miste in zijn verhaal heeft hij veel dingen genoemd die leerzaam voor me waren. Confronterend ook, soms. Bijvoorbeeld zijn opmerking dat het in het geloof er ten diepste omgaat dat we tevreden zijn met dat waar God tevreden mee is: namelijk het offer van Zijn Zoon. Dat heeft nog wel enige tijd door m'n hoofd heen 'gespookt'. Ik ben zovaak pas tevreden als ik 'meer' heb, al was het maar een portie gevoel of ervaring.

De lezing van Paul Washer, 's middags had als thema 'Dating, verkering, relaties en (schijn)heiligheid. Deze vlag dekte de lading niet erg, want hij trok het veel breder dan alleen verkering en relaties. Uitvoerig betrok hij de opvoeding en de rol van ouders (ook in het 'verkeringsproces') erbij. Washer's visie op opvoeding gaat regelrecht in tegen de tijdgeest en ik kan me voorstellen dat niet iedereen gecharmeerd van zijn visie was. Ik ga de lezing hier niet samenvatten - lukt me trouwens ook niet, want m.n. in het tweede deel heeft hij ontzettend veel goede dingen gezegd en benoemd. Om over na te denken, ook binnen onze eigen gezindte, is de notie van 'puberteit' die wij klakkeloos hebben overgenomen van de 'wereld'. Volgens Paul Washer is dit een zeer onbijbels beginsel dat de groei naar volwassenheid juist in de weg staat. Westerse mensen leren hun kinderen niet meer op de juiste wijze man of vrouw te worden. Ik zou iedereen aanraden om deze lezing te luisteren. Een volgend punt waar hij m.i. helemaal gelijk in had, was zijn afkeer van 'recreative dating', het hebben van verkering omdat het zo leuk is. Puur eigenbelang volgens hem; zolang je niet verkering aangaat met de intentie om op termijn te trouwen, mag je geen verkering nemen. Het hebben van meerdere vriendjes achter elkaar, vaak al op jonge leeftijd ( 14 of 15 jaar) is volgens hem 'uit den boze'. En terecht, denk ik... (misschien wel een leuk onderwerp voor een topic).

In de avondlezing nam Washer ons mee door het boek Hooglied. Tijdens de vorige lezing merkte hij op dat we het huwelijk zo hoog moeten houden omdat het door God is gegeven omdat hij hierin als het ware laat zie wie Gód is voor zijn Bruid. Door het huwelijk kunnen we leren wie God is. Tijdens deze lezing noemde hij dit niet meer, maar het was eigenlijk de rode draad. Pure liefde tot Gods bruid, in prachtige, beeldrijke taal. Bijvoorbeeld vers 9, waar staat 'Gij hebt Mij het hart genomen, Mijn zuster, o bruid'. Ik kreeg hier echt kippenvel van. Washer verwoorde het zo: Gods hart gaat als het ware sneller kloppen als hij Zijn Bruid ziet. Gelovigen mogen wat dat betreft wel wat meer troost putten uit hoe God hen ziet: 'Geheel zijt gij schoon, Mijn vriendin, en er is geen gebrek aan u'. En het lijkt me dat je zelfs als ongelovige, met een verhard hart, door deze lezing geraakt moest zijn. Ik hoop het in elk geval.

Kortom, het was goed om er te zijn. Op twee momenten was er gelegenheid om een getuigenis te doen van wat God in je leven gewerkt heeft. Het was mooi en indrukwekkend om dat te horen, maar het deed me ook een beetje pijn. Vrijwel iedereen was pas tot geloof gekomen op volwassen leeftijd, nadat ze hun jeugdjaren min of meer onverschillig hadden doorgebracht. Het moest bij iedereen gaan door een weg van strijd en onmogelijkheid, terwijl het bijbels gezien zo anders kan. Worden als een kind, gaat immers het beste als je nog kind bent. Ik hoop echt dat dit ook weer in onze gezinnen gestalte gaat krijgen. Want het mooiste getuigenis is nog altijd: ik heb van jongsaf aan de Heere liefgehad. Maar helaas heb ik dat niet gehoord. Aan het einde van de avond sprak voorzitter Arjan Baan deze wens ook uit. Zijn woorden waren echt uit mijn hart gegrepen. Dat geldt ook voor zijn verzuchting dat het 'weer' op een conferentie moest plaatsvinden. Waarom bieden veel kerken niet meer wat ze zouden moeten bieden: geestelijk voedsel om zondag aan zondag gesterkt het leven weer in te kunnen. Het bestaan en de noodzaak van een stichting als Heartcry is ten diepste een aanklacht richting onze kerken. Ik zou het heerlijk vinden als alle bijbelgetrouwe kerken zich zouden scharen achter de wens van stichting Heartcry. Wat dat betreft roep ik deze stichting ook op om er voor te gaan om zoveel mogelijk mensen uit zoveel mogelijk kerken te betrekken bij de inhoudelijk invulling van de conferenties (hoewel dat een heidens karwei kan zijn, I know...). Zodat de stichting uiteindelijk opgeheven kan worden omdat ál onze kerken weer Gemeenten van Christus zijn. Waar mensen worden gebouwd tot een levend huis, op de steenrots Christus. Waar vertwijfeling en vragen worden weggenomen, door ons de leiden door de Schriften. Waar een kudde die van nature zonder herder is, geleid zal worden door de Goede herder.
freek

Bericht door freek »

Ooops het is wel een beetje lang geworden.
Plaats reactie