Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;
En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.
Het is voor ons goed om die kern vast te houden en tegen die geest te strijden. Niet (zoals ik ergens anders las) tegen dingen als streepjescodes of chips, maar tegen alles wat niet belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is.
Ik ben wel eens bang dat we ons als christenen teveel kunnen bezighouden met randzaken. Dan niet alleen het denken hierover, maar over allerlei theologische mazen. Er ligt op ons een verantwoordelijkheid ten opzichte van alle medemensen die Jezus Christus niet belijden als Heere die in het vlees gekomen is en dus de geest van de antichrist in zich dragen. Ezechiël verwoordt die verantwoordelijkheid heel scherp:
Als Ik tot den goddeloze zeg: O goddeloze, gij zult den dood sterven! en gij spreekt niet, om den goddeloze van zijn weg af te manen; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
Maar als gij den goddeloze van zijn weg afmaant, dat hij zich van dien bekere, en hij zich van zijn weg niet bekeert, zo zal hij in zijn ongerechtigheid sterven; maar gij hebt uw ziel bevrijd.
Wie kan hier eerlijk zeggen zijn ziel bevrijd te hebben? Ik niet, al had ik vandaag vaak genoeg mogelijkheden daartoe. Op de heenreis in de trein zat ik in de buurt van een vrouw die aan een andere vrouw alle problemen vertelde die ze in haar relatie had en alles wat haar partner onmiddelijk moest gaan verbeteren. Maar hoe ze ook op hem schold, het bleef leeg. Op de terugweg zat ik naast twee vrouwen die met elkaar één of andere televisieserie besproken: helaas was karakter X dood. Wat was er gebeurd dan, vroeg de andere. Hij had een deal gesloten met een demon en was nu in de hel. Maar hij zou er wel weer uitkomen, want anders was de serie voorbij.
En ik heb niks gezegd.