kruisje

aritha

kruisje

Bericht door aritha »

Ik draag wel eens een kruisje (aan een ketting).
Nu weet ik dat er mensen zijn die daar grote moeite mee hebben.
Ze zeggen: Je lijkt we Rooms.

Is er iemand op het forum tegen het ' kruisje' ?
Kan hij/zijn me dat dan uitleggen hoehij/zij dat ziet.
Rens

Re: kruisje

Bericht door Rens »

aritha schreef:Ik draag wel eens een kruisje (aan een ketting).
.
ik draag standaard een kruis....en heb een kruis aan de muur hangen. wat is daar fout aan? niks toch?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
judith

Bericht door judith »

Rens schreef:
aritha schreef:Ik draag wel eens een kruisje (aan een ketting).
.
ik draag standaard een kruis....en heb een kruis aan de muur hangen. wat is daar fout aan? niks toch?
Ik vind het niet verkeerd, het is toch juist mooi?
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

In dit topic is ook al uitgebreid over kruisjes gebrainstormd:

http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... hilit=logo
~~Soli Deo Gloria~~
Marnix

Bericht door Marnix »

Mij is altijd geleerd dat een rooms kruis een kruis is waar Jezus aan hangt, bij protestanten is het kruis altijd leeg.

Als mensen er moeite mee hebben moet je maar eens vragen waarom dat is. Ik zie er geen bijbelse gronden voor, integendeel!

In het kruis zal 'k eeuwig roemen
en geen wet zal mij verdoemen
Christus droeg de vloek voor mij!
Christus is voor mij gestorven,
heeft gena voor mij verworven
'k ben van dood en zonde vrij!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

Ik krijg vaak de volgende reactie te horen:
Sjoh, wat sneu dat jij je kruis nog zelf moet dragen ;)

Ik droeg er eerst altijd één.
Een houten, niet vreselijk groot ofzo, maar je ziet het goed.
Nu heb meer een (hele) kleine zilveren om.
Voor mij is het een teken 'ik geloof in Jezus Christus'
Maar idd in Canada vroegen ze ook heel geschokt aan mijn tante 'of haar nichtje soms rooms was'

Ik vind het wel een beetje lastig....de laatste tijd zit ik er een beetje over te dubben, omdat je dan voor sommigen 'een aanstoot(?)' bent misschien

My one and only goal;
His image in my soul.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, maar als ze dan vragen stellen kan je wel mooi uitleggen waarom je het doet, en raken ze hun vooroordelen misschien eens kwijt.

Als dat kruis teken is dat je gelooft in Hem kan je daar ook van getuigen als mensen er vragen over stellen.

En als ze zeggen "moet jij je kruis nog zelf dragen": kan je antwoorden: Ja, dat is een opdracht van Jezus. Je kruis opnemen en Hem volgen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion

Bericht door albion »

Marnix schreef:Mij is altijd geleerd dat een rooms kruis een kruis is waar Jezus aan hangt, bij protestanten is het kruis altijd leeg.
Behalve bij de Gereformeerden (Gereformeerde Kerk (synodaal?), daar hing/hangt ook een leeg kruis aan de muur in sommige gezinnen
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik kan er niet zo mee zitten, is denk ik ook weer persoonlijk. Hoorde wel pas (uit een preek van Paul Washer) dat het kruis niet zozeer een teken is van Gods liefde, als wel van Zijn rechtvaardigheid en van onze zonden. Het blijft wel noodzakelijk met die ogen naar het kruis te kijken. Het blijft lastig om het kruis als bron van vreugde te zien, want waarvoor was het nodig...?
Marnix

Bericht door Marnix »

Het kruis is beiden. Ik snap niet goed dat Washer dat kan stellen. Er moest betaald worden voor de schuld, daarom was het kruis het teken van Gods rechtvaardigheid, de straf kwam op Hem neer. Hij droeg die straf aan het kruis. Tegelijkertijd getuigt het juist van Gods liefde voor ons. Hij straft liever zijn Zoon (en zijn Zoon onderging liever de straf) dan dat Hij ons verloren zou laten gaan.

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.
albion schreef:
Marnix schreef:Mij is altijd geleerd dat een rooms kruis een kruis is waar Jezus aan hangt, bij protestanten is het kruis altijd leeg.
Behalve bij de Gereformeerden (Gereformeerde Kerk (synodaal?), daar hing/hangt ook een leeg kruis aan de muur in sommige gezinnen
Het ging me er om dat bij protestanten als ze een kruis hebben, die leeg is. Roomsen hebben dan vaak een kruis waar Jezus nog aan hangt.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Mijn muziek smaak = zwarte muziek, van soul, r&b tot hip hop.

Dus wat deed ik kort na mijn bekering? jawel ik liet een grote zilvere ketting maken met een groot kruis erop, BLING BLING!!! (voor christenen/refo`s van over de 30:bling bling= term/lingo voor patserig/praal gedrag/objecten) :langue :langue (was in de mode, ook de meest wereldse zondigste artiesten droegen een ketting met kruis)

Nu ik volwassen ben en de kinderlijke dingen laat, hangt ie mooi te glimmen aan de muur. lol!

Het kruis is de Kern van het evangelie. kan best gedragen worden, mits met goede uitleg en bedoelingen. Als afgoderij zie ik het zeker niet. Kan je ook mooi als evangelisatie-tool gebruiken.
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Het kruis is beiden. Ik snap niet goed dat Washer dat kan stellen. Er moest betaald worden voor de schuld, daarom was het kruis het teken van Gods rechtvaardigheid, de straf kwam op Hem neer. Hij droeg die straf aan het kruis. Tegelijkertijd getuigt het juist van Gods liefde voor ons. Hij straft liever zijn Zoon (en zijn Zoon onderging liever de straf) dan dat Hij ons verloren zou laten gaan.

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.
albion schreef:
Het ging me er om dat bij protestanten als ze een kruis hebben, die leeg is. Roomsen hebben dan vaak een kruis waar Jezus nog aan hangt.
Christus is gestorven aan het kruis, heeft Zelf de Geest gegeven, is van het kruis afgenomen, Hij is begraven, maar Hij is ook opgestaan, ten hemel gevaren.......

Kortom het kruis waarin wij nu kunnen roemen is leeg......., wetende dat Hij daar ALLES heeft Volbracht.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Marnix schreef:Het kruis is beiden. Ik snap niet goed dat Washer dat kan stellen. Er moest betaald worden voor de schuld, daarom was het kruis het teken van Gods rechtvaardigheid, de straf kwam op Hem neer. Hij droeg die straf aan het kruis. Tegelijkertijd getuigt het juist van Gods liefde voor ons. Hij straft liever zijn Zoon (en zijn Zoon onderging liever de straf) dan dat Hij ons verloren zou laten gaan.
Paul Washer zegt dat in de context van het oppervlakkige christendom in Amerika. "Het kruis is een teken van hoeveel de mens waard is", wordt nogal eens gezegd. Nee, zegt hij, het laat juist de verdorvenheid van de mens zien. Aan het kruis stierf Gods Zoon, een vloek geworden, verbrijzeld onder de toorn van Zijn Vader. Dat is iets schandelijks, iets gruwelijks: "This is a horrid thing, a vile thing, not the kind of thing you wear around your neck."
Afbeelding
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Corydoras schreef:Paul Washer zegt dat in de context van het oppervlakkige christendom in Amerika. "Het kruis is een teken van hoeveel de mens waard is", wordt nogal eens gezegd. Nee, zegt hij, het laat juist de verdorvenheid van de mens zien. Aan het kruis stierf Gods Zoon, een vloek geworden, verbrijzeld onder de toorn van Zijn Vader. Dat is iets schandelijks, iets gruwelijks: "This is a horrid thing, a vile thing, not the kind of thing you wear around your neck."
Ha, je bent er nog ;)

Ja, Paul Washer heeft zo z'n eigen visie op bepaalde dingen.
In dit geval kan ik hem toch niet volgen.

Het kruis is voor een christen een betekenisvol symbool. Maar betekenisvol hoeft niet altijd mooi te zijn!
Doet me denken aan het verhaal dat de organist Jaap Zwart vaak vertelt. Na een dienst kwam er iemand bij Jaap met de opmerking "Meneer Zwart, wat u vandaag speelde... ik vond het lelijk!" Waarop Jaap antwoordde: "Nou, dat vond ik ook!" Verbaasde blik... Jaap: "Ja, want het ging over psalm 14 - en daarbij past geen 'mooie' muziek!"
Als je ook bij psalm 14 een welluidend voorspel wilt hebben, zul je ook geen kruisje om je nek dragen - denk ik.
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere

Bericht door Jongere »

Hendrikus schreef: Als je ook bij psalm 14 een welluidend voorspel wilt hebben, zul je ook geen kruisje om je nek dragen - denk ik.
Hm sorry, maar in de 'vergeestelijking' van dit verhaal kan ik je echt niet volgen. Ben het zowel met Washer eens (al mag iemand van mij zelf weten of je een kruisje moet dragen of niet, Washer zegt het idd ook in de context!) als met Zwart.
Plaats reactie