Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2008 (gesloten)

Gian

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2008

Bericht door Gian »

memento schreef: * In HHK wordt trouwens, m.i. geheel terecht, ook gevraagd naar roeping en bekering bij toelatingsgesprek. Als daarnaar niet meer gevraagd mag worden, is er m.i. iets goed mis! Het zou ook heel erg on-pastoraal zijn om dat niet te doen; onterecht het ambt op je nemen is nogal wat! Maar uiteindelijk kunnen mensen nooit meer dan toetsen of hetgeen gezegt is overeenkomt met de Schrift. Tenzij het daarvan afwijkt, hebben mensen m.i. geen enkele bevoegdheid om Gods werk tegen te gaan door iemand af te wijzen.
Het probleem is dat we te maken hebben met een geïnstitutionaliseerde Kerk. Dan wordt toelating en opleiding vanuit een hogere instantie geregeld.
In de congregatio verkiest men de mensen voor het ambt uit de Gemeente zelf. Dan hoeft er niets getoetst te worden, want als broeders kennen we elkaar. In 1 Gemeente kunnen er meerdere broeders gekozen worden tot het ambt van herder en leraar. Net zoals er meerdere ouderlingen en diakenen zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

entiteitxx schreef:
Mister schreef:
freek schreef:Ik zou me niet zo happy voelen als ik die meneer Huijser in eigen persoon was (even los van de vreugde vanwege het aangenomen zijn).
Precies hetzelfde gevoel kreeg ik ook. Persoon in kwestie is al gewikt en gewogen, zijn ligging wordt snel bekend en de verwachtingen erop afgestemd. Laat er veel gebed zijn voor deze man en de hopelijk meerdere toegelaten studenten...
Liggingen veranderen snel in 4 jaar, dus dat zegt zo weinig.
En juist dat vind ik altijd zo vreemd!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Jongere

Bericht door Jongere »

refo schreef:Hij moet gewoon doen waartoe hij zegt geroepen te zijn: het evangelie verkondigen.
Natuurlijk, dat moet hij gewoon doen en verder niet zeuren en wij blijven als gemeenteleden in onze banken zitten, over ze praten, kritisch beoordelen. :nonnon
Dit is een beetje een probleem van kerkelijk Nederland heb ik het gevoel. We hebben ongelofelijk veel kennis over van alles en nog wat en ontzettend veel kritiek over van alles en nog wat (ik ook trouwens - en opbouwende en voorzichtige kritiek is ook juist Bijbels), maar Gods knechten die hij stuurt om de wereld het evangelie te verkondigen worden door ons woordelijk vaak vermoord. Wat zou de kerk veranderen als de gemeenteleden "eendrachtelijk" waren in bidden en smeken! En dat weet ik omdat de Bijbel het belooft.
Bovendien valt me op dat mensen die vaak kritiek hebben op degenen die dominees op een 'voetstuk' plaatsen zelf ook zo hun voetstukken hebben waar de predikanten op worden geplaatst. Zo zijn er voetstukken van verering, van kritiek, van overdreven aandacht (tot en met de persoonlijke levenssfeer toe), van afgunst. Wat nodig is is het voetstuk van Geest en gebed. Ik weet ook heel goed dat er van alles mis kan zijn in een gemeente of in een kerk. Maar hoezeer ik ook het nut van Refoforum in wil zien, van dit soort gesprekken (waarvan ik bang ben dat er ook legio aan tafel, bij de koffie, na de kerk of op refo-verjaardagen worden gevoerd) wordt de kerk niet beter!
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Er zijn geen Apostelen meer. Paulus stelde ze gewoon aan in de verschillende gemeenten. Dat is eigenlijk wel jammer, dat er geen bevoegde instantie is die mensen in elke gemeente kunnen aanwijzen om leiding te gaan geven.

Daar hebben ze in de afgescheiden kerken nu het curatorium voor, maar die wachten af en beoordelen de kandidaat die zich aanmeldt of hij werkelijk de studie mag gaan volgen. Ze zouden ook op zoek kunnen gaan om jongemannen, om die te bewegen tot een theologische studie, dan benader je het van de andere kant.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Als er geen curatorium zou zijn, zou het predikantenprobleem misschien in 5 jaar menselijkerwijs zijn opgelost.. Of de zuiverheid van de leer en de betrekkelijke rust binnen de GG hiermee gediend is, vraag ik me af. Oa om deze redenen vind ik een curatorium niet zon slechte instelling.
"............................................................."
Reformer

Bericht door Reformer »

entiteitxx schreef:Als er geen curatorium zou zijn, zou het predikantenprobleem misschien in 5 jaar menselijkerwijs zijn opgelost.. Of de zuiverheid van de leer en de betrekkelijke rust binnen de GG hiermee gediend is, vraag ik me af. Oa om deze redenen vind ik een curatorium niet zon slechte instelling.
We moeten niet kijken of wij een curatorium "niet zo'n slechte instelling" vinden, maar of een curatorium Bijbels is.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Reformer schreef:
entiteitxx schreef:Als er geen curatorium zou zijn, zou het predikantenprobleem misschien in 5 jaar menselijkerwijs zijn opgelost.. Of de zuiverheid van de leer en de betrekkelijke rust binnen de GG hiermee gediend is, vraag ik me af. Oa om deze redenen vind ik een curatorium niet zon slechte instelling.
We moeten niet kijken of wij een curatorium "niet zo'n slechte instelling" vinden, maar of een curatorium Bijbels is.
Zuiverheid van de leer en rust in de gemeenten zijn volop Bijbelse argumenten. De (makkelijke) kritiek op het curatorium komt altijd uit dezelfde hoek.
"............................................................."
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

entiteitxx schreef:
Reformer schreef:
Zuiverheid van de leer en rust in de gemeenten zijn volop Bijbelse argumenten. De (makkelijke) kritiek op het curatorium komt altijd uit dezelfde hoek.
--
Reformer

Bericht door Reformer »

entiteitxx schreef:
Reformer schreef:
Welke hoek bedoel je hier?
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Afbeelding
Jongere

Bericht door Jongere »

:humhihi :haha :D :mdr
Reformer

Bericht door Reformer »

Wilhelm schreef:Afbeelding
:haha
Nu weet ik alleen nog steeds niet uit welke hoek de "(makkelijke) kritiek op het fenomeen curatorium" komt........!

Symboliseren de verschillende kleuren auto's trouwens de veelkleurige samenstelling van 'het christendom' in Nederland en daar buiten?!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Inderdaad, daar heeft men voor te waken: de zuiverheid van de leer. Zou er een 'open' universiteit. Dan kon geen leek predikant worden en zou zo zo maar iedereen kunnen gaan studeren en vervolgens als predikant af studeren. Je zult vast ergens een plaatsje krijgen. Het is ook opvallend dat de kerken waar een toelating geschied op de manier(of daarmee overeenstemmend) als in de GG juist veel minder 'achteruit' is gegaan qua leer e.d. als in kerken waar dat heel anders gebeurd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Reformer schreef:Symboliseren de verschillende kleuren auto's trouwens de veelkleurige samenstelling van 'het christendom' in Nederland en daar buiten?!
Waarschijnlijk alleen daarbuiten.
Ik zie althans geen zwarte mpv's :modo
~~Soli Deo Gloria~~
Auto

Bericht door Auto »

Gijs83 schreef: Inderdaad, daar heeft men voor te waken: de zuiverheid van de leer. Zou er een 'open' universiteit. Dan kon geen leek predikant worden en zou zo zo maar iedereen kunnen gaan studeren en vervolgens als predikant af studeren. Je zult vast ergens een plaatsje krijgen. Het is ook opvallend dat de kerken waar een toelating geschied op de manier(of daarmee overeenstemmend) als in de GG juist veel minder 'achteruit' is gegaan qua leer e.d. als in kerken waar dat heel anders gebeurd.
Pas op met wat je zegt, want om in 100 jaar 2x een kerkscheuring te ondergaan (1950 en 1953) dan zou ik niet zo hard roepen "minder 'achteruit' is gegaan". Daarnaast heb ik ooit een GG predikant van de kansel horen zeggen dat hij hoopte dat er toch meer leden van de GG zouden gaan getuigen van hun Borg en Middelaar dan zich te verzwelgen in de dode orthodoxie want water dat stilstaat dat gaat stinken. Dat heeft mij geraakt!
Gesloten