Vloeken- God haten?

Josephus

Re: Vloeken- God haten?

Bericht door Josephus »

MarthaMartha schreef:
saphira schreef:Weet je Mo...het is misschien even lastig maar in plaats van de vloek kan je ook een ander stopwoord bedenken. Wees eens origineel.
::salut
rodonderderon............... klinkt ook wel krachtig, toch?! :slurp
Of 'pot vol koffie' :D
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
judith

Bericht door judith »

Josephus schreef:
MarthaMartha schreef:
saphira schreef:Weet je Mo...het is misschien even lastig maar in plaats van de vloek kan je ook een ander stopwoord bedenken. Wees eens origineel.
::salut
rodonderderon............... klinkt ook wel krachtig, toch?! :slurp
Of 'pot vol koffie' :D
:langue
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
monique

Bericht door monique »

of pot vol blommen maar dan gaat et weer verkeert want je bedoeld iets anders
maar dat was wel een goed idee
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Rens

Bericht door Rens »

Als ik écht kwaad ben, dan komt er hartgrondig uit "gloeiende koffiepotten".....---knip---
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ik meen dat het NIET helpt, om voor de vloek gewoon een ander woord neer te zetten. Daarmee wordt alleen het symptoon behandeld, maar het onderliggende probleem van godslastering ligt er nog steeds. Zonden in het hart zijn evenzeer zonden.

- het wordt ook normaal een 'bastaardvloek' genoemd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ethan

Bericht door Ethan »

Bert Mulder schreef:Ik meen dat het NIET helpt, om voor de vloek gewoon een ander woord neer te zetten. Daarmee wordt alleen het symptoon behandeld, maar het onderliggende probleem van godslastering ligt er nog steeds. Zonden in het hart zijn evenzeer zonden.

Mee eens. De zonde vindt zijn oorsprong in je hart.
vlinder

Bericht door vlinder »

Daarnaast geldt nog iets anders. Dat geldt ook voor mij. We zullen eens verantwoording moeten afleggen van ALLES wat we zeggen. Wat ben ik dan jalours op mensen die wij betitelen als stil of zwijgzaam. " Heere, zet een wacht voor mijn lippen en behoed de deuren van mijn mond"!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Rens

Bericht door Rens »

vlinder schreef:Daarnaast geldt nog iets anders. Dat geldt ook voor mij. We zullen eens verantwoording moeten afleggen van ALLES wat we zeggen. Wat ben ik dan jalours op mensen die wij betitelen als stil of zwijgzaam. " Heere, zet een wacht voor mijn lippen en behoed de deuren van mijn mond"!
maar wat dénken ze...........

iemand kan wel stil of zwijgzaam zijn, maar de grijze cellen staan never nooit stil.....de gedachten gaan gedurig door, dus wat iemand dénkt als er iets rottigs gebeurd dat weet niemand....het kan evengoed iets heel ergs zijn...iemand een ernstige ziekte toewensen bijvoorbeeld......niemand die het weet
Moderatorbericht:
vlinder

Bericht door vlinder »

Rens, ben het met je eens. Maar ik ben af en toe te direct, eerlijk en soms behoorlijk lomp. Ik wenste vaak dat ik dingen niet gezegd had want die kan ik niet meer terug nemen. Dat zie ik bij bijv. mijn ene collega nooit. Zij zegt alleen iets als haar wat gevraagd wordt.... Dan denk ik: waarom ratel ik altijd zoveel?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Rens

Bericht door Rens »

vlinder schreef: Dan denk ik: waarom ratel ik altijd zoveel?
omdat je nu eenmaal zo in elkaar steekt........

dat heb ik voor mijzelf ook..........ik kan mezelf nu eenmaal niet veranderen en doe te vaak dingen heel impulsief, en zeg soms dingen ook heel impulsief.

als ik aan het typen ben, dan forumuleer ik het meestal wat zorgvuldiger, hoewel er ook wel eens dingen tussendoor glippen die ik beter achterwege had kunnen laten (maar ik dácht het wél...)

zoiets gelt voor jou eender
Moderatorbericht:
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Bert Mulder schreef:Ik meen dat het NIET helpt, om voor de vloek gewoon een ander woord neer te zetten. Daarmee wordt alleen het symptoon behandeld, maar het onderliggende probleem van godslastering ligt er nog steeds. Zonden in het hart zijn evenzeer zonden.

maar pot vol koffie of iets dergelijks is geen godslastering!
Het is dan een uiting van boosheid die van binnen zit. Liever een dergelijk woord dan dat Gods Naam wordt misbruikt. En natuurlijk is het heerlijk als je gewoon niet meer te verleiden ben tot dergelijke uitingen van boosheid, maar niks zeggen en van binnen "wrokken" is net zo erg.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
judith

Bericht door judith »

MarthaMartha schreef:

maar pot vol koffie of iets dergelijks is geen godslastering!
Het is dan een uiting van boosheid die van binnen zit. Liever een dergelijk woord dan dat Gods Naam wordt misbruikt. En natuurlijk is het heerlijk als je gewoon niet meer te verleiden ben tot dergelijke uitingen van boosheid, maar niks zeggen en van binnen "wrokken" is net zo erg.
niks zeggen en vanbinnen wrokken is ook niet egt leuk! maar zeg dan lievr een pot vol koffie, dan je de naam van God misbruikt
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

@Monique.....vloeken is zonde en blijft zonde. Je zegt dat je vloekt en het lijkt net alsof jij dat mag....wat voor rede heb jij om Gods naam te misbruiken?
Vloeken is een soort bidden of je verdoemt wordt. Sorry maar ik vind dit echt heel erg als er zo over gesproken wordt. We zijn allemaal schuldig en zeggen allemaal weleens dingen die niet kunnen, maar om bewust te vloeken en er ook nog een soort woorden ervoor in de plaats te bedenken kan ik niet bij, want je bedoelt uiteindelijk hetzelfde.

Als je wel vloekt denk ik dat je je toch eens moet gaan afvragen hoe je tegenover God staat en als je iemand liefhebt dan scheld je niet!
Ik ga niet boven mensen staan die vloeken, want ik ben niets beter, maar je kunt er ook een gewoonte van maken en mijn ervaring is dat als je er echt op let dat je het ook kunt laten.
Als je de neiging hebt om te vloeken...vouw dan je handen en bidt of Hij je ervoor wilt bewaren.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Lizzy schreef: maar om bewust te vloeken en er ook nog een soort woorden ervoor in de plaats te bedenken kan ik niet bij, want je bedoelt uiteindelijk hetzelfde.
sorry Lizzy, maar dit is natuurlijk niet waar.
Dat klopt als je wilt vloeken en het alleen voor je omgeving aan wilt passen.
Maar daar waar je, als uiting van boosheid o.i.d. er een gewoonte van maakt om Gods Naam te misbruiken, daar kun je beter een ander woord gebruiken. Dit omdat het niet om het vloeken gaat, maar om het uiten van de boosheid die in je zit. Op die manier is een woord waarin Gods naam niet voorkomt dus beslist niet gelijk aan een vloek. Puur omdat de vloek niet het doel was, maar de uiting van boosheid.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Moni

Bericht door Moni »

MarthaMartha schreef:maar pot vol koffie of iets dergelijks is geen godslastering!
Het zijn wel even veel lettergrepen.... je bedoelt uiteindelijk hetzelfde ermee alleen formuleer je het anders. Het lijkt teveel op een vloek, dus is het wel een verbastering van een vloek en ook dat kan niet vind ik. Als ik mensen zulke dingen hoor zeggen dan denk ik namelijk al teveel......
Plaats reactie