Later.....

vlinder

Later.....

Bericht door vlinder »

De laatste tijd zit ik met af te vragen hoe het later in de hemel zou zijn. Zou ik mijn man herkennen? Zou ik met hem kunnen praten? Is het beeld van veel kerkmensen dat we een eeuwigheid in een kring zitten te zingen wel juist? Zullen we mensen missen? (ik denk het niet, maar als je mensen herkent zul je ook weten wie er niet zijn). Zomaar wat vragen. De Bijbel zegt er niet heel veel over, maar toch genoeg. Ik wil graag op een waardige manier hierover discussieren en van gedachten wisselen. Ik wil iedereen met klem vragen om geen waarde oordeel aan iemand te hangen. Ook geen uitspraken die erop wijzen dat men twijfelt of die ander wel naar de hemel zal gaan. Dat ligt voor de rekening en verantwoording van die persoon!

Wat denken jullie van de eeuwigheid?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Tiberius
Administrator

Re: Later.....

Bericht door Tiberius »

Alhoewel Christus alles zal zijn en in allen en het Middelpunt van de gezaligden, meen ik toch dat er wel enige onderlinge herkenning zal zijn. Zie bijvoorbeeld de geschiedenis van de rijke man en Lazarus.

Anderzijds: je zal niemand (pijnlijk) missen, want daar is geen pijn meer.
Josephus

Bericht door Josephus »

Ik heb daar een tijdje terug een mooi boekje over gekocht. Het is geschreven door Randy Alcorn en het heet "In het licht van de eeuwigheid".
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Rens

Bericht door Rens »

Josephus schreef:Ik heb daar een tijdje terug een mooi boekje over gekocht. Het is geschreven door Randy Alcorn en het heet "In het licht van de eeuwigheid".
én...? wat is, in korte samenvatting, de strekking?

zelf heb ik de mening dat we elkaar zeker wel zullen (her-)kennen
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:Alhoewel Christus alles zal zijn en in allen en het Middelpunt van de gezaligden, meen ik toch dat er wel enige onderlinge herkenning zal zijn. Zie bijvoorbeeld de geschiedenis van de rijke man en Lazarus.

De geschiedenis van de rijke man en de arme Lazarus is een gelijkenis. En het is de vraag of je alle lijnen zo door moet trekken. Het is geen allegorie.
Josephus

Bericht door Josephus »

Rens schreef:
Josephus schreef:Ik heb daar een tijdje terug een mooi boekje over gekocht. Het is geschreven door Randy Alcorn en het heet "In het licht van de eeuwigheid".
én...? wat is, in korte samenvatting, de strekking?

zelf heb ik de mening dat we elkaar zeker wel zullen (her-)kennen
Ik heb even weinig tijd voor een samenvatting en heb het boekje hier ook niet bij de hand, maar ik vond via Google wel een aardige bespreking:

http://www.hervormdhuizen.nl/32/content/93/view/286/
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Rens

Bericht door Rens »

Mister schreef:
Tiberius schreef:Alhoewel Christus alles zal zijn en in allen en het Middelpunt van de gezaligden, meen ik toch dat er wel enige onderlinge herkenning zal zijn. Zie bijvoorbeeld de geschiedenis van de rijke man en Lazarus.

De geschiedenis van de rijke man en de arme Lazarus is een gelijkenis. En het is de vraag of je alle lijnen zo door moet trekken. Het is geen allegorie.
idd is het de vraag of je die lijnen zo door kunt trekken, maar ik probeerde aan te geven dat we elkaar wél zullen (her-)kennen, maar niet in de zin van familie- of huwelijksbanden. er zal een zekere mate van her/kenning zijn, maar niet meer dan dat. net als Tiberius al zei, er zal geen pijnlijk gemis zijn over hen die je (niet meer) ziet.

(ik kon even niet verder gaan omdat de kookwekker begon te mekkeren dat het eten klaar was)
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:

Daarmee geef je geen antwoord op de vraag van Vlinder.

Of het overigens een geschiedenis of een gelijkenis is laat ik even in het midden.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

marc 12:

24 Jezus sprak tot hen: Dwaalt gij niet daarom, dat gij de Schriften niet kent noch de kracht Gods? 25 Want wanneer zij uit de doden opstaan, huwen zij niet, en worden zij niet ten huwelijk genomen, maar zij zijn als engelen in de hemelen.

MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

prachtig!!!

Er is ook een boek van Ryle: "zullen we elkaar in de hemel kennen?"

en heeft ds vd Ruitenburg er ook niet iets over geschreven?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Sola Scriptura schreef:marc 12:

24 Jezus sprak tot hen: Dwaalt gij niet daarom, dat gij de Schriften niet kent noch de kracht Gods? 25 Want wanneer zij uit de doden opstaan, huwen zij niet, en worden zij niet ten huwelijk genomen, maar zij zijn als engelen in de hemelen.

dit sluit herkenning niet uit!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Da Capo

Bericht door Da Capo »

MarthaMartha schreef: (...)
en heeft ds vd Ruitenburg er ook niet iets over geschreven?
Ja, dat klopt. Dat heet "Naar de hemel" (zie ook hier http://www.postorderboekhandel.nl/objec ... schrijving).

Dit boekje kan ik iedereen aanraden. Er duidelijk en toegankelijk geschreven. En bovenal, eerlijk en uitgaande wat Gods Woord ons zegt over de hemel.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

MarthaMartha schreef:
Sola Scriptura schreef:marc 12:

dit sluit herkenning niet uit!
Klopt God is dan centraal, en ons lichaam is anders (1cor 15) , we zijn dan als engelen.
ik denk dat die zaker er dan niet toe doen, omdat we in zo`n staat van heerlijkheid zijn, niet niet te vergelijken is. en verder is de wens vaan de vader van de gedachte, we hebben geen flauw idee hoe het zal zijn. we hebben alleen de hoofdlijnen van de Bijbel.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Mister schreef:

Daarmee geef je geen antwoord op de vraag van Vlinder.

Of het overigens een geschiedenis of een gelijkenis is laat ik even in het midden.
Is idd geen antwoord op de vraag van Vlinder, maar een opmerking voor het geval je deze geschiedenis als normatief ziet.
Wat zou overigens een reden zijn voor jou dat dit geen gelijkenis is?

ps: misschien kun je dit splitsen naar een nieuw topic? Vind het wel een onderwerp om over na te denken...
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

"The shock of your life" door Adrian Holloway

gaat hierover, met veel verwijzingen naar bijbelteksten.
je krijgt er zin in als je dit gelezen hebt !
Plaats reactie