Vloeken- God haten?

judith

Vloeken- God haten?

Bericht door judith »

Met Godsdienst hadden wij het over Vloeken..

Toen kwamen we bij de vraag...Als je vloekt haat je God dan?

Hoe denken jullie hier over?
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
memento

Re: Vloeken- God haten?

Bericht door memento »

Vloeken kan ook uit onbedachtzaamheid. Als een stopwoord. Bijvoorbeeld als je je teen gruwelijk hard stoot. Volgens mij heeft dat niets met haten van God te maken. Maar dat maakt natuurlijk niet dat het geen zonde is...
henriët

Bericht door henriët »

judith schreef:Met Godsdienst hadden wij het over Vloeken..

Toen kwamen we bij de vraag...Als je vloekt haat je God dan?

Hoe denken jullie hier over?
Ik geloof niet dat je dat zo kunt en mag stellen, het is wel zo, wanneer je God liefhebt, je probeert al het goede te doen, en zeker als je van Iemand houdt, wil je daar ook geen lelijks van zeggen, of de Naam misbruiken. Een waar gelovige zal ten alle tijden proberen niet te vloeken, maar als er dan bijv een (bastaard) vloek over de lippen komt, betekent het niet dat diegene God haat, maar zal wel bedroefd zijn, dat hij/ zij vloekte, en moet daar mee in schuld naar God, niet om het vloeken op deze manier te rechtvaardigen, maar
ook waar gelovigen zondigen, helaas... Zolang ze op de aarde zijn.
Je zou in dit geval allerhande zonden kunnen neerschrijven, denk aan David met het overspel met Bathseba, zou hij toen God haten??

Wanneer je God nog niet liefhebt en je nog voor eigen rekening leeft, en je vloekt dan, dan wil het ook niet altijd zeggen dat je God haat..
Maar het kan wel zijn dat er personen zijn die bewust vloeken, willens en wetens, omdat ze dan God ook willen loochenen oid, ik denk dat je dan wel kunt spreken van God te haten.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
monique

Bericht door monique »

hee juud
nou onder de les heb je wel gehoord hoe ik erover dagt
maar ik denk dat et egt niet zo is
want soms gaat het perongelijk
en je weet ook bij sommige gaat het ook omdat ze erge dingen hebben keegemaakt
en dan gebeurt weleens dat je gaat vloeken
dus je haat God niet als je vloekt
(soms wil je niet maar gebeurt het gewoon)
dat weet ik
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
vlinder

Bericht door vlinder »

monique schreef:hee juud
nou onder de les heb je wel gehoord hoe ik erover dagt
maar ik denk dat et egt niet zo is
want soms gaat het perongelijk
en je weet ook bij sommige gaat het ook omdat ze erge dingen hebben keegemaakt
en dan gebeurt weleens dat je gaat vloeken
dus je haat God niet als je vloekt
(soms wil je niet maar gebeurt het gewoon)
dat weet ik
Ik denk dat je er ook voor op moet passen om het te bagataliseren. Sommige mensen vloeken met de regelmaat van de klok en zeggen dan: oeps sorry......
Ik hoorde eens een klasgenoot tegen iemand die heel erg vloekte zeggen: Het is maar goed dat God geen ober is....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Jongere

Bericht door Jongere »

Als je christen bent - en je dus de waarde van die Naam kent - denk ik dat het van te weinig zelfbeheersing getuigt als je die naam misbruikt, ook als het 'eruit floept'. Ik denk dat je dat moet kunnen veranderen in je leven. Haten van God is denk ik niet aan de orde, maar als het je niet lukt om zo'n gewoonte uit je leven te bannen moet je wel goed naar jezelf gaan kijken.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Wat is trouwens een vloek? Ik vind poep en dan op zijn Engels persoonlijk geen vloek.
Jongere

Bericht door Jongere »

Kaw schreef:Wat is trouwens een vloek? Ik vind poep en dan op zijn Engels persoonlijk geen vloek.
Ik denk dat het in dit topic meer gaat over de namen van God. Anders heeft het denk ik niet zoveel te maken met de link - God haten.
Persoonlijk zou ik het door jou bedoelde woord ;( ook geen vloek noemen. Wel vind ik dat je als christen bij machte moet zijn dat soort dingen achterwege te laten. Taal is ook iets waardevols, van God gegeven. Ik denk niet dat je dat moet degraderen door dit soort stopwoorden.
Sowieso vind ik het wel een aardige graadmeter voor een christen om te checken of hij/zij stopwoorden (in de negatieve zin van het woord) heeft. Als dat duidelijk het geval is, zegt het wel iets over je innerlijke gemoedsgesteldheid.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jongere schreef:Sowieso vind ik het wel een aardige graadmeter voor een christen om te checken of hij/zij stopwoorden (in de negatieve zin van het woord) heeft. Als dat duidelijk het geval is, zegt het wel iets over je innerlijke gemoedsgesteldheid.
Humm, dan moet ik mij zorgen maken denk ik... Na 8 uur programmeren zonder internet is het woordje over het stinkende goedje al veelvuldig langs gekomen.
Ethan

Bericht door Ethan »

judith schreef:... haat je God dan?
Een kind van God kan God niet haten en een kind van de satan doet niet anders. Het is eerder andersom. Omdat je God haat, vloek je. Hoewel ik niet geloof dat dit voor een gelovige geldt. Die zal door de Heere vaderlijk worden gestraft en berouw hebben over zijn of haar zonde. (Denk maar aan Petrus).
judith

Bericht door judith »

Ethan schreef:
judith schreef:... haat je God dan?
Een kind van God kan God niet haten en een kind van de satan doet niet anders. Het is eerder andersom. Omdat je God haat, vloek je. Hoewel ik niet geloof dat dit voor een gelovige geldt. Die zal door de Heere vaderlijk worden gestraft en berouw hebben over zijn of haar zonde. (Denk maar aan Petrus).
Maar als je nou vloekt...dan denk je toch niet aan God? Dan denk je toch niet 'ik haat God 'als je een kind van de statan bent?
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

Kaw schreef:
Jongere schreef:Sowieso vind ik het wel een aardige graadmeter voor een christen om te checken of hij/zij stopwoorden (in de negatieve zin van het woord) heeft. Als dat duidelijk het geval is, zegt het wel iets over je innerlijke gemoedsgesteldheid.
Humm, dan moet ik mij zorgen maken denk ik... Na 8 uur programmeren zonder internet is het woordje over het stinkende goedje al veelvuldig langs gekomen.
Als je het in Engeland onder christenen zegt, kijkt men nogal :oO :fi dat je dát doet als christen zijnde!!

My one and only goal;
His image in my soul.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

judith schreef:Maar als je nou vloekt...dan denk je toch niet aan God? Dan denk je toch niet 'ik haat God 'als je een kind van de statan bent?
Dat hoef je ook niet te denken, maar daarom is het wel realiteit.

Mat 6,24
Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon.

Joh 7,7
De wereld kan ulieden niet haten, maar Mij haat zij, omdat Ik van dezelve getuig, dat haar werken boos zijn.

Ik sta verbaasd van sommige antwoorden die hier gegeven worden. Van nature zijn we allemaal haters van God, zonder uitzondering. Als God in ons leven komt gaan we de zonde haten, en God liefhebben (zei het in onvolkomenheid). Dan kunnen we wel in zonde vallen (vaak zelfs, dat geld ook voor vloeken), maar niet meer met volharding in de zonde leven. Als iemand dus vloekt zonder dat hij daar verdriet van heeft/krijgt, dan is deze persoon niet wederom geboren en dus een hater van God en een liefhebber van zichzelf.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

JaCa schreef:
Kaw schreef:
Als je het in Engeland onder christenen zegt, kijkt men nogal :oO :fi dat je dát doet als christen zijnde!!
Daar zijn ze weer makkelijk met een ander woord die wij niet zouden gebruiken.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Wat is de betekenis van het woord 'zonde'?

Het betekend, dat in plaats van met je pijlen op de roos te mikken, je doelbewust je rug naar de roos keert, en de andere kant op mikt.

Zoals we uit de Schrift leren, dat men, van nature, geneigd is God en zijn naaste te HATEN.

Dus komt de vloek wel degelijk voort uit haat voor God.

Of men het nu doelbewust doet, of uit nalatigheid, het is nog steeds zonde, en komt voort uit ons aller boze hart.

Daarom ook is het een strijd van de Christen om naar alle geboden Gods te leven. De oude mens te kruizigen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie