Gebed in film.

cosmo

Re: Gebed in film.

Bericht door cosmo »

freek schreef: Dat is helemaal niet vooringenomen. De meeste acteurs zijn geen christen, dus dan kun je inderdaad de vraag stellen hoe oprecht hun 'gebed' is.
En wie bepaalt dat? Ben jij dat? Ken jij alle acteurs? Je bent gewoon bevooroordeeld.
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

cosmo schreef:
freek schreef: Dat is helemaal niet vooringenomen. De meeste acteurs zijn geen christen, dus dan kun je inderdaad de vraag stellen hoe oprecht hun 'gebed' is.
En wie bepaalt dat? Ben jij dat? Ken jij alle acteurs? Je bent gewoon bevooroordeeld.

Nou zeg....! Als je een beetje om je heen kijkt....weet je heel best dat de meeste acteurs onchristelijk zijn...ik zou zeggen zoek het op....sorry hoor...ik snap niet dat dit zo'n 'drama' moet zijn...
Natuurlijk ken ik/kent hij niet alle acteurs...jij wel dan?

Maargoed....laten we het zo stellen dan.
Je bent een CHRISTELIJKE acteur....je leeft je in in een rol, je speelt de rol waar in ook een gebed voorkomt..
Dat gebed is op dat moment voor je pers. leven helemaal niet waar, niet ter sprake...maar het staat zo in het script en daarom moet je het 'bidden'
Kan je dat rijmen dan? :oO

My one and only goal;
His image in my soul.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

JaCa schreef:
cosmo schreef:

Nou zeg....! Als je een beetje om je heen kijkt....weet je heel best dat de meeste acteurs onchristelijk zijn...ik zou zeggen zoek het op....sorry hoor...ik snap niet dat dit zo'n 'drama' moet zijn...

Je bent een CHRISTELIJKE acteur....je leeft je in in een rol, je speelt de rol waar in ook een gebed voorkomt..
Dat gebed is op dat moment voor je pers. leven helemaal niet waar, niet ter sprake...maar het staat zo in het script en daarom moet je het 'bidden'
Ik ken ook momenten dat ik moet bidden of danken, terwijl dat voor mijn persoonlijk leven totaal niet relevant is.....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

JaCa schreef:
cosmo schreef:

Waarom niet? Je moet een gebed opzeggen en dat komt in de film en allicht kunnen anderen er wat van leren. Als je iets acteert doe je iets na, je doet het niet daadwerkelijk. Als een acteur in een film over de bevrijding als gealieerde en duitser doodschiet, maakt hij zich dan schuldig aan moord? Als een duitser in een film over de val van het duitse rijk een hitlergroet doet, is hij dan daarmee een nazi? Als iemand in een film bidt, is hij dan een christen? Nee, niet per se. Hij bidt niet werkelijk, hij acteert dat hij bidt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
parsifal

Bericht door parsifal »

op zich is het discutabel als een gebed wordt gebruikt om iets anders te doen dan bidden. Toch weet ik niet of het een vorm van ijdel gebruik van Gods naam is als iemand die niet geloofd in een film bidt.

Als dit wel zo zou zijn dan zou het ook IJdel gebruik van Gods Naam zijn als een niet-Christen hardop uit de Bijbel voorleest. Of als een predikant zijn gebed uitschrijft voor de dienst, zonder dat dit gebed op het moment van schrijven al voor Hem leeft in die woorden.

Ik heb al eerder het voorbeeld van "Sophie Scholl" en "Chariots of Fire" genoemd. In Sophie Scholl worden de scripts van de verhoren door de gestapo als uitgangspunt voor de film gebruikt. In die verhoren zegt Sophie ook iets over haar geloof, waarin de Heere God ook genoemd wordt. Ook zie je het haar in cel uitroepen naar God en komt een predikant voor haar executie nog met haar bidden en haar nog zegenen. Hoewel de film geregiseerd is door een niet-Christen en voor zover ik weet de acteurs niet Christelijk zijn, kan ik het met Christianity Today eens zijn, dat dit een van de meest indrukwekkende portretten van een Christen is die op film is verschenen. Ik denk dat men door de verwijzingen naar de Naam van de Heere in de verhoren en het weglaten van de gebeden men eerder af zou doen van het (Christelijke) karakter van de film, dan dat men er iets aan toevoegt.

Hetzelfde geldt voor Chariots of Fire. In deze film wordt onder andere een atleet geportreteerd die niet op zondag sport. Ook wordt een preek van Hem weergeven (hij is later als zendeling in China omgekomen). Moeten deze dingen overgeslagen worden? Ik zou het eerder als fout zien als een portret van zo'n persoon wordt gemaakt waarbij het Christenzijn van de hoofdpersoon niet meer tot uiting komt. Net als ik het fout vind als in biografieen van Newton, Kepler of Maxwell geen aandacht is voor hun Christen zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie