Gebed in film.

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Gebed in film.

Bericht door Bert Mulder »

Gian schreef:
Bert Mulder schreef: Weet niet of we kunnen zeggen dat die acteurs christenen waren...

In elk geval de vaderfiguur NIET.
Bert, als ik terugkijk op dingen die ik doe, moet ik ook wel eens zeggen; ben jij van Christus?

We kunnen hooguit zeggen geen vruchten te zien, maar alleen God kent de harten.
Natuurlijk is dat zo, voor ons allemaal.

Zal ik het anders stellen: Hij heeft nooit, of met woord, of met daad, beleden christen te zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

parsifal schreef:Weet ik, (hoewel ik de andere serie niet ken), het gaat me niet zozeer om de kleine huis serie (Ik zou toch nooit toegeven dat ik daar naar kijk :OO3 ), maar om ook nog de boeken af te schrijven omdat niet iedereen even Christelijk is, gaat me wat ver. En zeker een kreet als een Christen doet dat niet, kan ik in dit geval niet rijmen met de geciteerde teksten uit Romeinen.
Uhm... het is niet mijn bedoeling geweest om het boek af te schrijven... sterker nog, ik heb ze niet gelezen.......... dus als dat zo is overgekomen, bij deze... volslagen onbedoeld. Niet gelezen dus geen oordeel erover.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

MarthaMartha schreef:
parsifal schreef:Weet ik, (hoewel ik de andere serie niet ken), het gaat me niet zozeer om de kleine huis serie (Ik zou toch nooit toegeven dat ik daar naar kijk :OO3 ), maar om ook nog de boeken af te schrijven omdat niet iedereen even Christelijk is, gaat me wat ver. En zeker een kreet als een Christen doet dat niet, kan ik in dit geval niet rijmen met de geciteerde teksten uit Romeinen.
Uhm... het is niet mijn bedoeling geweest om het boek af te schrijven... sterker nog, ik heb ze niet gelezen.......... dus als dat zo is overgekomen, bij deze... volslagen onbedoeld. Niet gelezen dus geen oordeel erover.
wel gelezen (mag ik, kinderen hebbende, wel toegeven)

wat dat betreftd, best te lezen, maar vind het moeilijk het 'christelijke' lectuur te noemen. Is, zover dat mogelijk is, 'neutraal'.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

Even terug op het bidden in een film.

De acteur moet het heel vaak overdoen, omdat er net iets niet goed gezegd, goed gekeken, goed gefilmd o.i.d is!
Dat betekend dus dat de Naam van God heel vaak ijdel gebruikt wordt, toch???

My one and only goal;
His image in my soul.
Marnix

Bericht door Marnix »

Dat is op zich best te voorkomen. Het is het niet zo dat voor alles minimaal 10 opnames gemaakt hoeven te worden. Als er in het script een gebed staat kan dat best in 1x goed ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

Dat kán.....meestal moeten ze meerdere keren oefenen!
Ookal is het maar 1 keer....en het is just voor de film....is het nog ijdel gebruik van Gods Naam...!

My one and only goal;
His image in my soul.
parsifal

Bericht door parsifal »

JaCa schreef:Dat kán.....meestal moeten ze meerdere keren oefenen!
Ookal is het maar 1 keer....en het is just voor de film....is het nog ijdel gebruik van Gods Naam...!
Heb je dit bezwaar ook tegen kooruitvoeringen waarin Christelijke muziek wordt gezongen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marnix

Bericht door Marnix »

JaCa schreef:Dat kán.....meestal moeten ze meerdere keren oefenen!
Want? Ik zie het dan als een getuigenis. Ik heb een boekje met gebeden van Maarten Luther. Is dat ijdel gebruik omdat hij naast ze te bidden, ze ook nog eens opschreef zodat anderen daar wat aan kunnen hebben?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

@ Marnix: Ik vind het nogal een verschil.....Maarten Luther...en gelovige man...schreef ze op zodat andere er wat aan hadden, hij ze zelf terug kon lezen
En een acteur...vaak ongelovig.....doet het omdat het in de film hoort...in het verhaal zit...
Daarmee neem ik niet weg dat je bemoedigd kan worden door zo'n gebed.
Maar zo'n acteur....zeg nou zelf... de meeste bidden heus niet echt!

@ Parsifal: Over Koor....tja...dat is lastig....ik heb er wel eens over nagedacht....
Ja, als je liederen wil leren...dan moet je ze wel herhalen en herhalen zodat je ze gaat kennen...
Ik weet het niet zo goed

My one and only goal;
His image in my soul.
cosmo

Bericht door cosmo »

JaCa schreef: Maar zo'n acteur....zeg nou zelf... de meeste bidden heus niet echt!
Hoe weet jij nu of acteurs wel of niet echt bidden? Een nogal vooringenomen standpunt zo lijkt me.

Daarnaast spreek je in een eerdere posting over het ijdel gebruik van Gods naam als er gebeden wordt. De naam van God wordt echter nooit uitgesproken. Zelfs binnen de Joodse gemeenschap twijfelt men of men nog wel de naam van God weet.
Gian

Bericht door Gian »

Is het wel de moeite om je af te vragen of bidden in een opname fout is?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
freek

Bericht door freek »

cosmo schreef:
JaCa schreef: Maar zo'n acteur....zeg nou zelf... de meeste bidden heus niet echt!
Hoe weet jij nu of acteurs wel of niet echt bidden? Een nogal vooringenomen standpunt zo lijkt me.
Dat is helemaal niet vooringenomen. De meeste acteurs zijn geen christen, dus dan kun je inderdaad de vraag stellen hoe oprecht hun 'gebed' is.
Marnix

Bericht door Marnix »

daarom stelde ik eerder ook dat je een rol van christen het beste ook door een christen kan laten spelen.
JaCa
Contacteer:

!

Bericht door JaCa »

Marnix schreef:daarom stelde ik eerder ook dat je een rol van christen het beste ook door een christen kan laten spelen.
Ja...maar wees nou eerlijk....dat gebéúrd lang niet altijd...beter gezegd vrijwel nooit!
Ga eens na hoeveel christelijke acteurs je hebt....hoeveel er ook idd een rol ván een christen bekleden.....tegen over hoeveel onchristelijke acteurs je hebt....en hoeveel er een rol van een chrísten in nemen!
En dus...bidden...zonder écht te bidden!

Over de Naam van God ijdel gebruiken.....als we toch niet zeker weten wat en welke Naam van God is....dan mag je ook gewoon vloeken...je weet het immers toch niet!

My one and only goal;
His image in my soul.
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

freek schreef:
cosmo schreef:
Dat is helemaal niet vooringenomen. De meeste acteurs zijn geen christen, dus dan kun je inderdaad de vraag stellen hoe oprecht hun 'gebed' is.
Indeed!
@ volgens mij heb jij een andersoortig maar ook een vooringenomen standpunt...door jezelf wijs te maken dat de meeste wel echt zouden bidden.....en de illusie te koesteren dat een christen ook een christenrol bekleed en andersom..

My one and only goal;
His image in my soul.
Plaats reactie