modernisering leid tot versimpeling

Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

modernisering leid tot versimpeling

Bericht door Egbert »

[align=center]Vanavond [03-12-2002] gelezen in het RD pagina 2. Verslag van de reünistenvereniging CSFR. [/align]

wat mij opviel en bijzonder aansprak in het stukje [ik ga {nog} niet in op de verdere inhoud, geen tijd voor gehad] is de volgende zin.

Een spagaathouding is het gevolg : ,,de huidige veertiger ziet zich vaak aan het onderhandelen: behouden blijven voor zijn ouders, [of ouderen in de gemeente] en een beetje dynamiek toestaan aan de jongeren. Maar wat geloven we zelf eigenlijk.

In dit stukje komt naar voren de dubbele houding die de veertigers +/- hebben naar boven [de ouderen] en naar onderen [de jeugd] in het overbrengen van geloofswaarden. Enerzijds 'belast' met tradities die we niet helemaal willen loslaten anderzijds naar de jeugd toe die het allemaal maar als holle frasen ziet.
omdat hier veel jeugd op het forum zit wil ik het eens vragen aan de experts onder ons: wat vinden zij van de aanleiding van dit stukje? Probeer eens uit te leggen of ook jullie een versimpeling willen om tot modernisering te komen.

Ik heb helaas geen tijd gehad om het stukje te digitaliseren en overtypen is me teveel gevraagd. Ook kan ik geen link leggen naar de site van het rd, het loopt momenteel een beetje stroef. Maar kom op geef je mening en help ons veertigers de winter [lees: het winterwerk] door.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
ZWP
Berichten: 1721
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Bericht door ZWP »

Oud-leden CSFR bezinnen zich op geloofsoverdracht


„Ikgerichtheid van het geloof en banalisering van de geloofstaal bedreigen de kerk.â€
limosa

Bericht door limosa »

modernisering leidt tot versimpeling

Mmm, hangt af van het standpunt dat je kiest, in welke richting je kijkt. Nog niet heel lang geleden hadden we hier discussies over een boekje "Het is ingewikkeld geworden".

Of het simpeler wordt of juist ingewikkelder is nog maar de vraag, is in ieder geval niet voor iederen hetzelfde.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Het gaat mij om het algemene. Niet eens zozeer een diepgaande discussie over dogma's e.d. maar hoe de jeugd hier op het forum denkt over de geloofszaken, of het nu allemaal zo moeilijk moet of dat we het wat gemakkelijker [volgens krantenbericht dus versimpelen] kan. Gewoon je gedachten laten gaan hoe ik als oudere [leidinggevende en straks als stagiare :) ] tegenover de jeugd moet staan
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Waarom zou het simpel moeten dan??? Is de jeugt minder slim dan vroeger, denk het niet.




tukkertje
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Als je de huidige aversie tegen de dogmatiek [om maar eens een voorbeeld te noemen] opmerkt en men zegt hierop dat het niet zo moeilijk moet lijkt het er wel op!
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Technologie is funest voor de moraliteit. Hoe meer technologie, hoe meer luxe, hoe meer luxe, hoe meer zorgen. Hoe meer zorgen, hoe meer behoefte naar technologie om het op te lossen. Een invasie van korte-termijn denken en individualisme is bezig onze maatschappij aan stukken te rukken. Ik denk dat dit een groter gevaar is dan het AIDS-virus.

Modernisering is slechts een term voor een verandering die wij momenteel ondergaan. In principe is er altijd al sprake van modernisering geweest, vanaf de schepping tot aan onze tijd. Modernisering en sich is niet erg, maar onze afhankelijkheid van technologie wel. Technologie is niet erg op zich, maar wel als wij er afhankelijk van worden. Wie zou nu nog overleven zonder technologie. (Theoretisch gezien dan: in praktijk is het verboden zomaar schaapjes en koetjes te vermoorden en op de hei op een vuurtje op te warmen als voedsel, hahaha)
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met deze quote en je vragen voorbijganger. Kun je het eens uitleggen?
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Jeugd (incl. mijzelf) heeft nu eenmaal geen zin om zich in te spannen. Moeten hapklare brokken zijn die je ook nog in één keer door kunt slikken.

Als dingen je interesseren mag het wel een stuk pittiger zijn. Dus het ligt er gewoon aan dat de jeugd zich niet interesseert voor deze zaken.

Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Hmmm, zeker ook gezien de reactie van lebaoth ben ik het met je eens voorbijganger. Waarom wordt modernisering met jeugd in verband gebracht? De televisie, internet, auto's, etc., etc. zijn allemaal niet door tieners uitgevonden. Oorlogsmateriaal ook niet, noch kun je de jeugd er de schuld van geven dat de normen en waarden vervagen. Waarom niet? Één woord: opvoeding!

Maar ook hier wil ik niet de zelfde fout maken door alle volwassenen over één kam te scheren: wil alle jeugd alles in hapklare brokken? Nee, niet alle jeugd, en niet ALLEEN jeugd. Maar ook niet alle volwassenen. Het zijn wel erg generaliserende en stereotypirende uitspraken.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Sorry, Madtice. Het kwam waarschijnlijk erg generaliserend over, dat bedoel ik niet!

Maar het is gewoon zo als het over het merendeel van de jeugd gaat dat men niet al te veel moeite wil doen om iets te begrijpen als iets ze niet interesseert.
Nou ik geef de mensen om eerlijk te zijn geen ongelijk dat ze geen zin hebben om hele dogmatieken door te werken. Die dingen zijn m.i. een hulpmiddel voor de gevorderden (of is dat een tegenspraak in zichzelf?) maar niet het doel.

Grt, Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Ik begrijp ook wel waarom dogma's saaier zijn dan films, kroegen, disco's en vrienden, maar de vraag wordt dan natuurlijk: zijn dogma's alleen interessant, of noodzakelijk, of overbodig? Misschien kunnen we juist wel wat leren van de jeugd op dat gebied (wat zeg ik het nou weer raar, ik ben zelf jeugd, hahaha, maar dogma's interesseren me dan weer wel... ach, ik weet het ook niet meer :) )
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Ik heb nog eens wat stukjes uit het krantenartikel gehaald:

In een korte inleiding schetste socioloog drs. Wim H. Dekker de toestand van de kerk en de kerkgangers, waarbij hij specifiek de opvoeders op het oog had. Hij gebruikte het voorbeeld van een groepje jongeren in zijn eigen gemeente. „Ze noemen zich Youth Mission en vinden dat het anders moet: De kerkdienst is niet geschikt voor jongeren. Ze maken zich vooral bezorgd over de generatie 12- tot 18-jarigen, die er volgens hen alleen kan worden bijgehouden met „radicale geloofstaalâ€
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

[quote] Oplossing, hapklare brokken, niet meer nadenken, mijn ervaring is dat nadenken nog wel gaat maar zoals gezegd wordt als er geen interesse is heeft het geen zin. Dus toch maar zo: op zaterdagavond tot in de late uurtjes naar de kroeg, op zondag traditioneel naar de kerk gaan, evt ’s morgens slapen in de kerk en ’s middags een beetje verveeld zitten rondkijken. Dominee houdt een diep bevindelijke preek waar meer dan 75% van de kerkgangers niet van begrijpt, want immers bevinding is voor ‘Gods volk’. Bij leven en ‘welzijn’ worden we zo 70 – 80 jaar en door God op Zijn tijd en wijze weggenomen. Soms wordt er op de rouwkaart nog een tekst bijgezet waar men alle kanten mee op kan en dat was het dan. Wordt niet eens kwaad van gesproken want immers wij als mensen kunnen niets en willen niets? Als er dan eens wordt bijgezet dat God iemand ‘tot zich heeft genomen’ wordt er gedacht of gezegd “iedereen denkt tegenwoordig bekeert te zijnâ€
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
madelief

Bericht door madelief »

Zo ik ben het er weer eens niet mee eens. Waarom kan het voor de kinderen wel makkelijk worden verteld dan? Zie de kinderbijbel, kinderclub. Je moet het evangelie zo brengen dat ook mensen buiten de kerk het kunnen begrijpen. En niet in de meest ingewikkelde tale kanaans praten. Je bereikt dan erg weinig mensen. En bij de kerken die het wat makkelijk preken merk ik dat er veel meer jeugd zit die echt is geintereseerd. En niet van die jongelui die gaan omdat de ouders toevallig ook gaan.
Maar je moet wel uitkijken dat het wel om Jezus draait. En dat is best een moeilijke combinatie. Meestal krijg je dan een preek die nergens over gaat. Gelukkig heb ik een kerk gevonden die naar mijn idee goed het Woord verkondigd.
Plaats reactie