Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Wilma van den Berg

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Wilma van den Berg »

Gedeelte uit het Evangelie van Johannes: Ik zal u geen wezen laten maar kom weder tot u
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Ander

Bericht door Ander »

's Morgens over de weeskerk in de opperzaal: de mensen in de opperzaal en het werk in de opperzaal. Hand. 1:13,14
"s Avonds: zalig zijn de doden die in de Heere sterven. (dodenherdenking) Openb. 14:13
Jongere

Bericht door Jongere »

's ochtends: Openbaring 3:21
Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.

's avonds: Psalm 124:7 ('bevrijdingsdag')
Onze ziel is ontkomen, als een vogel uit den strik der vogelvangers; de strik is gebroken, en wij zijn ontkomen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ander schreef: "s Avonds: zalig zijn de doden die in de Heere sterven. (dodenherdenking) Openb. 14:13
Bij ons ook.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

's morgens "Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welke de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles wat Ik u gezegd heb". (Johannes 14)

's avonds: "Och, of al het volk des Heeren profeten waren, dat de Heere Zijn Geest over hen gave". (numeri 11)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Beide preken hadden met oorlog en bevrijding te maken:

Psalm 46:
9 Komt, aanschouwt de daden des HEEREN, Die verwoestingen op aarde aanricht.
10 Die de oorlogen doet ophouden tot aan het einde der aarde, den boog verbreekt, en de spies aan twee slaat, de wagenen met vuur verbrandt.

Efeze 6:
18 Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in den Geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

helma schreef:
Bert Mulder schreef:Dopen van Emily, in de middagdienst:

Deut. 6

Een God-centraal familieleven
ergens digitaal te beluisteren?

Nee, maar dat is wel te regelen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

's-morgens: Handelingen 1:5: Want Johannes doopte wel met water, maar gij zult met den Heiligen Geest gedoopt worden, niet lang na deze dagen.
's-middags: Gen 46: Jakob gaat naar Egypte(leespreek van Ds.Mouw uit Uddel)
's-avonds: Zondag 49: 3e bede: Uw wil geschiede gelijk in de hemel alzo ook op de aarde(In deze dienst werden ook 4 kinderen gedoopt)
mathilde

Bericht door mathilde »

Tot mijn grote schaamte moet ik bekennen dat ik het met geen mogelijkheid meer zou weten....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:'s-morgens: Handelingen 1:5: Want Johannes doopte wel met water, maar gij zult met den Heiligen Geest gedoopt worden, niet lang na deze dagen.
's-avonds: Zondag 49: 3e bede: Uw wil geschiede gelijk in de hemel alzo ook op de aarde(In deze dienst werden ook 4 kinderen gedoopt)
Geen enkele aandacht voor dodenherdenking of bevrijdingsdag?
Gian

Bericht door Gian »

mathilde schreef:Tot mijn grote schaamte moet ik bekennen dat ik het met geen mogelijkheid meer zou weten....
Misschien wel tot schaamte van de dominee.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:'s-morgens: Handelingen 1:5: Want Johannes doopte wel met water, maar gij zult met den Heiligen Geest gedoopt worden, niet lang na deze dagen.
Nee, het was de zgn.wezenzondag. Dus dat lijkt mij dat voor gaat in het kerkelijk leven. 's-avonds had de dominee daar natuurlijk enige aandacht aan besteden. Zo ik kan herinneren heeft hij dat in z'n geheel niet gedaan. Er is ook geen 2 minuten stilte gehouden of zoiets(Overigens dodenherdenking was hier al zaterdagavond). Heb ik trouwens nog nooit meegemaakt tijdens een kerkdienst.
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
Dat lijkt idd jammer, maar als 4 mei op een doordeweeksedag was gevallen, zou er des zondags ook aandacht aan zijn besteed? De praktijk leert dat niet.

Daarnaast zie ik weinig verband tussen dodenherdenking en de zondagse eredienst.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Nee, het was de zgn.wezenzondag. Dus dat lijkt mij dat voor gaat in het kerkelijk leven. 's-avonds had de dominee daar natuurlijk enige aandacht aan besteden. Zo ik kan herinneren heeft hij dat in z'n geheel niet gedaan. Er is ook geen 2 minuten stilte gehouden of zoiets(Overigens dodenherdenking was hier al zaterdagavond). Heb ik trouwens nog nooit meegemaakt tijdens een kerkdienst.
De officiële lokale dodenherdenking mag dan op zaterdag zijn geweest, er hingen op zondagavond nog héél veel vlaggen halfstok.
Dat het weeszondag was, werd bij ons ook wel degelijk gememoreerd, maar beide preken die ik heb gehoord, hadden oorlog en bevrijding als thema (Ps. 46 waar staat dat God de oorlogen doet ophouden, en de geestelijke wapenrusting uit Ef. 6). Het komt maar ééns in de zoveel jaar voor dat dodenherdenking of bevrijdingsdag op een zondag valt. Daar mag dan ook best bij stil worden gestaan, vind ik. In elk geval vind ik het een mooie gewoonte om op de zondag na koninginnedag het Wilhelmus aan te heffen in de kerk.
refo

Bericht door refo »

jvdg schreef:
Hendrikus schreef:
Dat lijkt idd jammer, maar als 4 mei op een doordeweeksedag was gevallen, zou er des zondags ook aandacht aan zijn besteed? De praktijk leert dat niet.

Daarnaast zie ik weinig verband tussen dodenherdenking en de zondagse eredienst.
Ik geloof dat het tijd wordt dat er weer oorlog komt. Dan begrijpen we het verband weer beter. Als we bevrijd worden uiteraard.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gesloten