geestelijke donkerheid.

Plaats reactie
saphira

geestelijke donkerheid.

Bericht door saphira »

Wat moet je doen als je je als Job of Heman voelt.
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
MarthaMartha

Re: geestelijke donkerheid.

Bericht door MarthaMartha »

saphira schreef:Wat moet je doen als je je als Job of Heman voelt.
Bidden of je het Job na mag zeggen: Al zou Hij mij doden, zo zou ik nog op Hém hopen!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

ja mooi gezegd martha ! Bijbel lezen en Bidden.
Gian

Bericht door Gian »

Zoek ook je identiteit in Christus te vinden

1joh.3:9 Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

Misschien is er een zonde die je in het donker brengt. Mocht dit zo zijn, belijdt ze; 1joh 1:9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marnix

Bericht door Marnix »

Het ligt er inderdaad aan waar de geestelijke donkerheid door komt. Ken je Jezus Christus de Zoon van God, de Verlosser? Of ken je Hem niet? Als je Hem kent moet je Hem leren kennen want Hij is het licht. Ken je Hem maar heb je een "geestelijke dip", dan moet je ook bidden en Hem zoeken. Wat dat betreft hebben we een hoop wat Haman en Job nog niet hadden.

Jezus had luid en duidelijk gezegd: ‘Wie in mij gelooft, gelooft niet in mij, maar in hem die mij gezonden heeft, en wie mij ziet, ziet hem die mij gezonden heeft. Ik ben het licht dat naar de wereld is gekomen, opdat iedereen die in mij gelooft niet meer in de duisternis is.

Gedraag u dus niet zoals zij, want eens was u duisternis maar nu bent u licht, door uw bestaan in de Heer. Ga de weg van de kinderen van het licht. Het licht brengt goedheid voort en gerechtigheid en waarheid. Onderzoek wat de wil van de Heer is. Neem geen deel aan de vruchteloze praktijken van de duisternis maar ontmasker die juist, want wat daar in het verborgene gebeurt, is te schandelijk voor woorden. Maar alles wat door het licht ontmaskerd wordt, wordt openbaar, en alles wat openbaar wordt, is zelf licht. Daarom staat er:
‘Ontwaak uit uw slaap,
sta op uit de dood,
en Christus zal over u stralen.’

8 Toch is het ook een nieuw gebod, omdat de duisternis wijkt en het ware licht al schijnt, en dit is werkelijkheid in Jezus’ leven en in uw leven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Geestelijke donkerheid? Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad.
Zelfs al voel je je goddeloos, van God verlaten en twijfel je aan alles wat je ooit geloofd hebt: De bijbel is een licht op je pad. De bijbel is niet afhankelijk van jouw staat, maar is zoals hij is. Een vast punt in je leven en een gids waar je op aan kunt.
saphira

Bericht door saphira »

Misschien moet ik in leren zien dat Hij er in moeilijke omstandigheden toch bij is.
:quoi
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

Ja idd! Zijn trouw en aanwezigheid hangt niet af van jouw gevoel...
Je komt tot geloof niet tot gevoel!

My one and only goal;
His image in my soul.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Je voelen als Job of Heman...
Het geloof is niet zonder gevoel, en het gevoel is niet zonder geloof.
Bid om de Heilige Geest, Die de Trooster is.

Geestelijke donkerheid kan ook ontstaan door invloed van anderen,
dan wil ik het advies geven: toets u niet aan anderen, maar toets aan Gods Woord.

Er kan ook geestelijke donkerheid onstaan door een bepaalde prediking.
Daarover zou veel te schrijven zijn.
Het klinkt allemaal wel wat abstract, maar ook daarin moeten we niet afwijken ter linker-, dan wel ter rechterhand.
Als er in een prediking iedere zondag aan zondag wordt verkondigd dat het vroeger allemaal beter was, en dat er geen mensen meer bekeerd worden, ja dan kan dat geestelijke donkerheid veroorzaken.
Het advies is dan om bijvoorbeeld eens een oudvader als Erskine te lezen.

Toen ik zelf in geestelijke donkerheid verkeerde, heb ik veel gehad aan de boeken van Geesje Pamans. En hoewel zij al lang niet meer leeft, en ik haar nooit persoonlijk gekend heb, was zij toch mijn geestelijke zielsvriendin.
Door haar boeken sprak zij nog nadat zij gestorven was.

Nog wil ik een stukje uit het boek "De genezing van de blinde Bartimeüs"blz.102 van ds. van der Groe weergeven:

Zo gelukkig zijn zij ook, die met hun geestelijke ellende en zielsblindheid aanstonds met een waarachtig geloof, recht toe naar de Heere Jezus gaan en Hem gelovig om Zijn hulp smeken; die zich niet ophouden met slechte, onwetende en vijandige mensen, die het werk van de geestelijke zielsgenezing niet verstaan, en nochtans veel praats maken van Goddelijke en geestelijke dingen; ja, die ook niet al te zeer blijven hangen aan goede meesters, bekeerde leraren en andere bekende christenen, die enige ervarenheid en kennis hebben, hoe zielen te behandelen, want ook dezen, ofschoon zij in Gods hand wel de middelen en werktuigen zijn, waardoor de Heere Jezus de zielen van arme zondaren geneest, zo moet men toch van hen afzien en het oog des geloofs vestigen op Christus, de grote Medicijnmeester, om bij Hem alleen zijn geestelijke zielsgenezing te zoeken.
En o! die dit in waarheid doen, die worden terstond door Jezus genezen en ziende gemaakt, zo spoedig zij tot Hem komen opent Hij terstond hun blinde ogen, want Hij Zelf wordt hun tot een licht. Hij is de Zon der gerechtigheid en onder Zijn vleugelen is hun genezing.(Maleachi 4:2)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
caprice

Bericht door caprice »

Als je je voelt als Heman, is het goed om nog eens zijn Psalm, Psalm 88 te lezen.
Mocht de HEERE dan nog in het hart willen schenken, die belijdenis die dezelfde Heman in de aanspraak van zijn gebed (vers 2) uitspreekt. Dan mag Hij (misschien bij vernieuwing) gekend worden als de Verbondsgod, de God des heils, waarvan de kanttekening vermeldt: Dat is, die mij tot nog toe hebt bewaard en voortaan bewaren zult, gelijk ik vastelijk hoop en vertrouw.

Van harte troost in nood toegewenst.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie