Gebed in film.

saphira

Gebed in film.

Bericht door saphira »

Wat vinden jullie van ´gebed´in een film.
Liever niet,wel?

Hoe staan jullie daar tegenover?

Ik bedoel dus dat een figurant bidt, gebed naspeelt.
Is de inhoud dan echt?
Is het een gebed.
Hoe moet je dat zien?
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Gian

Re: Gebed in film.

Bericht door Gian »

We keken pas de film 'De overval'
Het gebed wat daarin gebeden werd verraste ons.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
judith

Bericht door judith »

gebed in een film, das wel wat om goed over na tedenken zeg....
Heb er nooit bij stil gestaan eingelijk..

This natuurlijk gewoon nagespeeld...maar..het gebed kan je bijv. wel raken..
En het kan ook wel mooi zijn een gebed in een film, maar this natuurlijk na gespeeld..heel anders misshcine dan gewoon in het echt bidden....
tuurlijk wel een gebed...maar kweetniet..het lijkt me gewoon heel anders..

Maar in een film kan het ook wel mooi zijn opzich..moeilijk zeg...ik ga er is over nadenken ;(
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Ander

Bericht door Ander »

''k Ben sowieso tegen films, dus met mijn oordeel ben ik snel klaar.
Ik lees wel veel voor en zit dan ook wel eens een gebed voor te lezen dat in een fictief verhaal staat. Is een beetje hetzelfde. Ik vind dat soms ook wel lastig. Ik vind het best dat er in een boek staat dat er gebeden wordt maar om de inhoud van een gebed te vertellen vind ik wat ver gaan.
judith

Bericht door judith »

Ander schreef:''k Ben sowieso tegen films, dus met mijn oordeel ben ik snel klaar.
Ik lees wel veel voor en zit dan ook wel eens een gebed voor te lezen dat in een fictief verhaal staat. Is een beetje hetzelfde. Ik vind dat soms ook wel lastig. Ik vind het best dat er in een boek staat dat er gebeden wordt maar om de inhoud van een gebed te vertellen vind ik wat ver gaan.
ik snap je wel, je leest het gebed gewoon voor, maar het is niet echt een gebed..van jou bijv..gewoon het staat in het verhaal en daarom lees je het voor...
maar in een film zie je het bidden, en hoor je het, is dat veel verschil met een verhaal...?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:''k Ben sowieso tegen films, dus met mijn oordeel ben ik snel klaar.
In de Bijbel staan toch ook gebeden die je niet zelf bidt?
En waarom mag een fictief verhaal wel en geen film?
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik begrijp de moeite wel, maar ik zie die moeite ook met boeken en zelfs met het voorlezen uit de Bijbel. Daarom zou ik het niet te snel afwijzen.

Trouwens volgens mij wordt in m.i. de beste verantwoorde films die ik ken gebeden en voegen de gebeden daadwerkelijk iets toe (Sophie Scholl, Chariots of Fire en Amazing Grace).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
judith

Bericht door judith »

Afgewezen schreef:
In de Bijbel staan toch ook gebeden die je niet zelf bidt?
En waarom mag een fictief verhaal wel en geen film?
waarom zou het in film niet mogen, een gebed..in de Bijbel staat toch ook het onze Vader...of is dat heel anders...
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

saphira schreef:Wat vinden jullie van ´gebed´in een film.
Liever niet,wel?

Is de inhoud dan echt?
Is het een gebed.
Hoe moet je dat zien?
Ja, lastig he?
Pas een prachtige film gezien.
Ik was onder de indruk van het leven in afhankelijkheid, het vertrouwen....
Eenmaal gebeurt er iets vreselijks en dan zie je dat het eerste wat de persoon doet is op de knieën gaan en alles in Gods handen geven. Heel indrukwekkend.
Later denk je na over dat gebed.... het is gespeeld, de situatie is niet echt (hoewel het een waar gebeurd verhaal betrof), en dan... ja, ik vind het moeilijk. (juist misschien omdat ik best moeite heb met films, wat wil ik wel en wat niet.... dan valt deze onder de zeer verantwoorde films, maar dan gebeurd wel dit). Ik vind het moeilijk.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
judith

Bericht door judith »

MarthaMartha schreef:
saphira schreef:Wat vinden jullie van ´gebed´in een film.
Liever niet,wel?

Is de inhoud dan echt?
Is het een gebed.
Hoe moet je dat zien?
Ja, lastig he?
Pas een prachtige film gezien.
Ik was onder de indruk van het leven in afhankelijkheid, het vertrouwen....
Eenmaal gebeurt er iets vreselijks en dan zie je dat het eerste wat de persoon doet is op de knieën gaan en alles in Gods handen geven. Heel indrukwekkend.
Later denk je na over dat gebed.... het is gespeeld, de situatie is niet echt (hoewel het een waar gebeurd verhaal betrof), en dan... ja, ik vind het moeilijk. (juist misschien omdat ik best moeite heb met films, wat wil ik wel en wat niet.... dan valt deze onder de zeer verantwoorde films, maar dan gebeurd wel dit). Ik vind het moeilijk.
Zeg dat wel! Het is echt moeilijk jah!
saphira

Bericht door saphira »

Ik heb er geen moeite mee, maar wel als het grappig gemaakt wordt.
Als ze iemand zo raar laten bidden; dat je er om moet lachen. Laat het gebed dan weg en zet er een leuke grap voor in de plaats.
Bidden moet bidden blijven.

Misschien zit er trouwens ook nog een evangeliserend element in?
Dat vind ik erg goed.
Ik ben van plan om de Film over Joni te kopen.
Heeft iemand die al gezien?
:nonnon
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
rj

Bericht door rj »

judith schreef:... in de Bijbel staat toch ook het onze Vader...of is dat heel anders...
De bijbel is in de eerste plaats het onfeilbare woord van God en niet een leesboek of speelfilm.
Marnix

Bericht door Marnix »

Je kan dan ook het beste de rol van een christen ook door een christen laten spelen. Dan zijn er volgens mij sowieso weinig problemen.

Ik moet bijvoorbeeld denken aan het Kleine Huis op de Prairie, daarin werd ook regelmatig gebeden. Lijkt me geen probleem, integendeel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:Je kan dan ook het beste de rol van een christen ook door een christen laten spelen. Dan zijn er volgens mij sowieso weinig problemen.

Ik moet bijvoorbeeld denken aan het Kleine Huis op de Prairie, daarin werd ook regelmatig gebeden. Lijkt me geen probleem, integendeel.
Weet niet of we kunnen zeggen dat die acteurs christenen waren...

In elk geval de vaderfiguur NIET.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:Je kan dan ook het beste de rol van een christen ook door een christen laten spelen. Dan zijn er volgens mij sowieso weinig problemen.

Weet niet of we kunnen zeggen dat die acteurs christenen waren...

In elk geval de vaderfiguur NIET.
Is dat zo Bert?
Weet je 't zeker?
(Het lijkt mij dat ie het dan op zijn minst geworden is als je dit allemaal het gezien/gedaan ..................)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie