de pot verwijt dus de ketel, dat hij zwart ziet....Sola Scriptura schreef:wat jammer, wat een hoogmoed.Eerst even leren lezen, mijn vriend, voor dat je aan het discussieren begint.
Lees eerst eens even de brief van de Apostel Paulus aan de Romeinen. Dan lees mijn posten, dan mag je vragen stellen. Daarvoor niet.
geen inhoudelijke reactie, maar ad hominem.
Een onbekeerde ´christen´ verschilt niets van een moslim...
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Een onbekeerde ´christen´ verschilt niets van een moslim...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Sola Scriptura
de kat krabt de krullen van de trap.
dat slaat als een tang op een varken..enz enz
gaan we over op woordspelletjes/ retoriek? dat win je niet.
gaarne inhoudelijk reageren.
ik heb het gevoel dat je de 3ve hoger dan de Bijbel Zelf hebt.
doet me denken aan:
joh 15:
2 Waarom overtreden uw discipelen de overlevering der ouden? 3 Immers, zij wassen hun handen niet, wanneer zij brood eten. Hij antwoordde hun en zeide: Waarom overtreedt ook gij ter wille van uw overlevering (zelfs) het gebod Gods?
Tevergeefs eren zij Mij,
omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn.
*
nogmaals:
Dan is er de 'evangelisch-reformatorische' visie. In deze opvatting worden gezag en inspiratie met elkaar verbonden. Het laatste gezag rust in de Bijbel zelf. De Heilige Schrift is het Woord van God. Dit gezag wordt bevestigd door het getuigenis van de Heilige Geest in ons hart en niet zozeer door het gezag van de kerk of van het verstand. Verder is de openbaring van God in de Bijbel volledig en behoeft niet aangevuld te worden door de kerkelijke traditie. Deze openbaring is ook begrijpelijk en er mag geen onafhankelijk gezag toegekend worden aan het verstand. De traditie, de kerk en de individuele christen kunnen dwalen en doen dat ook, maar de Bijbel, het Woord van God, moet hen corrigeren.
dat slaat als een tang op een varken..enz enz
gaan we over op woordspelletjes/ retoriek? dat win je niet.
gaarne inhoudelijk reageren.
ik heb het gevoel dat je de 3ve hoger dan de Bijbel Zelf hebt.
doet me denken aan:
joh 15:
2 Waarom overtreden uw discipelen de overlevering der ouden? 3 Immers, zij wassen hun handen niet, wanneer zij brood eten. Hij antwoordde hun en zeide: Waarom overtreedt ook gij ter wille van uw overlevering (zelfs) het gebod Gods?
Tevergeefs eren zij Mij,
omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn.
*
nogmaals:
Dan is er de 'evangelisch-reformatorische' visie. In deze opvatting worden gezag en inspiratie met elkaar verbonden. Het laatste gezag rust in de Bijbel zelf. De Heilige Schrift is het Woord van God. Dit gezag wordt bevestigd door het getuigenis van de Heilige Geest in ons hart en niet zozeer door het gezag van de kerk of van het verstand. Verder is de openbaring van God in de Bijbel volledig en behoeft niet aangevuld te worden door de kerkelijke traditie. Deze openbaring is ook begrijpelijk en er mag geen onafhankelijk gezag toegekend worden aan het verstand. De traditie, de kerk en de individuele christen kunnen dwalen en doen dat ook, maar de Bijbel, het Woord van God, moet hen corrigeren.
- Bert Mulder
- Contacteer:
En waarom zou ik je dan verzoeken de Romeinenbrief te lezen?
Of is dat ook al niet inhoudelijk?
-geknipt- jvdg
-geknipt- jvdg
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Heren, heren.....................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
- Sola Scriptura
heb de Bijbel en zo ook de romeinen brief in bijna elke nederlandse vertaling gelezen en andere talen. en nee dat is niet inhoudelijk ingaan op mijn punten en BIJBELteksten.Bert Mulder schreef:En waarom zou ik je dan verzoeken de Romeinenbrief te lezen?
-geknipt- jvdg
en laat je niet zo kennen broer, en toorn niet zo snel als iemand tegen je in gaat.
laat de hoogmoed en geldingsdrang varen.
jak 1
19 Weet (dit) wel, mijn geliefde broeders: ieder mens moet snel zijn om te horen, langzaam om te spreken, langzaam tot toorn; 20 want de toorn van een man brengt geen gerechtigheid voor God voort.
*
vriendelijke groet.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dan heb ik je punt wel gemist.
Wat is je punt eigenlijk?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Even ter herinnering, dit was je eerste opmerking in dit onderwerp:
zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal. Die roeping vloeit uit de uitverkiezing voort. En daarom raadde ik je aan de Romeinenbrief even te lezen.
Als het dan niet over de uitverkiezing gaat, waar gaat het over? Of gaat het over de lastige punten uit de Bijbel te schrappen?
Dus het punt zijnde, meende ik, de uitverkiezing. Want wat jij hier even terzijde schuift als LASTIG, is wel belangrijk:Sola Scriptura schreef: Als men uitverkoren is .....zal men in Jezus geloven, heb getuigenissen gehoord van mensen in Arabie, aan wie Jezus is verschenen, die nog nooit van Hem gehoord hadden.
En mensen zijn op de knieen gegaan (die het evangelie wel kenden) , riepen Jezus aan en er gebeurde niks.
Maar zoals jij het stelt, Bert, geloof ik het niet, kan je ook niet Bijbels onderbouwen direct, denk ik.
en geldt dit niet voor ieder mens?
hand 2
37 Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal. 40 En met nog meer andere woorden getuigde hij, en hij vermaande hen, zeggende: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht.
*
al staat dit er ook wel bij...... zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal.
lastig!!!!!!
zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal. Die roeping vloeit uit de uitverkiezing voort. En daarom raadde ik je aan de Romeinenbrief even te lezen.
Als het dan niet over de uitverkiezing gaat, waar gaat het over? Of gaat het over de lastige punten uit de Bijbel te schrappen?
- Sola Scriptura
mag ik u op uw eigen advies atenderen?Bert Mulder schreef:Dan heb ik je punt wel gemist.
Eerst even leren lezen, mijn vriend, voor dat je aan het discussieren begint.
- Sola Scriptura
Mijn punt is, dat er teksten pro en contra de extreme uitverkiezing zijn. dus wie er gered worden. En jij zet er dan 2 zinnen neer, met de houding van zo is het en het is simpel en niet ter discussie. Terwijl de slimste Schriftgeleerden van deze tijd er boekenkasten over vol schreven en er niet uitkomen.Bert Mulder schreef:Even ter herinnering, dit was je eerste opmerking in dit onderwerp:
Dus het punt zijnde, meende ik, de uitverkiezing. Want wat jij hier even terzijde schuift als LASTIG, is wel belangrijk:Sola Scriptura schreef: Als men uitverkoren is .....zal men in Jezus geloven, heb getuigenissen gehoord van mensen in Arabie, aan wie Jezus is verschenen, die nog nooit van Hem gehoord hadden.
En mensen zijn op de knieen gegaan (die het evangelie wel kenden) , riepen Jezus aan en er gebeurde niks.
Maar zoals jij het stelt, Bert, geloof ik het niet, kan je ook niet Bijbels onderbouwen direct, denk ik.
en geldt dit niet voor ieder mens?
hand 2
37 Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal. 40 En met nog meer andere woorden getuigde hij, en hij vermaande hen, zeggende: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht.
*
al staat dit er ook wel bij...... zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal.
lastig!!!!!!
- Bert Mulder
- Contacteer:
Mijn antwoord, en de gereformeerde positie (boven op mijn scherm zie ik wel REFOFORUM staan), is dit, net zoals ik al eerder schreef:Sola Scriptura schreef: Mijn punt is, dat er teksten pro en contra de extreme uitverkiezing zijn. dus wie er gered worden. En jij zet er dan 2 zinnen neer, met de houding van zo is het en het is simpel en niet ter discussie. Terwijl de slimste Schriftgeleerden van deze tijd er boekenkasten over vol schreven en er niet uitkomen.
Alle uitverkoren worden zalig.
Alle verworpenen gaan verloren
Als jij daar een speld tussen kunt krijgen, by my guest. Wijs me 1 Bijbels voorbeeld aan van een verworpene die zalig werd, of een uitverkorene die verloren gaat.
Als het zo is, dat een verkorene verloren zou gaan, dan ben ik heel heel heel erg miserabel. Want dan staat mijn zaligheid opeens niet vast meer.....
[quote="Sola Scriptura[/quote]
Mijn punt is, dat er teksten pro en contra de extreme uitverkiezing zijn. dus wie er gered worden. En jij zet er dan 2 zinnen neer, met de houding van zo is het en het is simpel en niet ter discussie. Terwijl de slimste Schriftgeleerden van deze tijd er boekenkasten over vol schreven en er niet uitkomen.[/quote]
Daarom zijn ze ook van deze tijd. De Schriftgeleerden van vorige eeuwen hadden hier niet zoveel moeite mee.
Mijn punt is, dat er teksten pro en contra de extreme uitverkiezing zijn. dus wie er gered worden. En jij zet er dan 2 zinnen neer, met de houding van zo is het en het is simpel en niet ter discussie. Terwijl de slimste Schriftgeleerden van deze tijd er boekenkasten over vol schreven en er niet uitkomen.[/quote]
Daarom zijn ze ook van deze tijd. De Schriftgeleerden van vorige eeuwen hadden hier niet zoveel moeite mee.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
- Sola Scriptura
de vraag is, zijn ze uitverkoren omdat ze bekeerde en God hun geloof schonk?Bert Mulder schreef:Mijn antwoord, en de gereformeerde positie (boven op mijn scherm zie ik wel REFOFORUM staan), is dit, net zoals ik al eerder schreef:Sola Scriptura schreef: Mijn punt is, dat er teksten pro en contra de extreme uitverkiezing zijn. dus wie er gered worden. En jij zet er dan 2 zinnen neer, met de houding van zo is het en het is simpel en niet ter discussie. Terwijl de slimste Schriftgeleerden van deze tijd er boekenkasten over vol schreven en er niet uitkomen.
Alle uitverkoren worden zalig.
Alle verworpenen gaan verloren
Als jij daar een speld tussen kunt krijgen, by my guest. Wijs me 1 Bijbels voorbeeld aan van een verworpene die zalig werd, of een uitverkorene die verloren gaat.
Als het zo is, dat een verkorene verloren zou gaan, dan ben ik heel heel heel erg miserabel. Want dan staat mijn zaligheid opeens niet vast meer.....
of geloofde ze omdat God ze reeds had uitgekozen.
en dan het verlengde ervan, ik ben wedergeboren maar mijn ouders niet.
en er zijn ook gereformeerde kinderen die van de kerk afkeren en als duivelen leven.
er zijn nogal wat haken en ogen.
hebr 10
Als het zo is, dat een verkorene verloren zou gaan, dan ben ik heel heel heel erg miserabel. Want dan staat mijn zaligheid opeens niet vast meer
26 Want indien wij opzettelijk zondigen, nadat wij tot erkentenis der waarheid gekomen zijn, blijft er geen offer voor de zonden meer over, 27 maar een vreselijk uitzicht op het oordeel en de felheid van een vuur, dat de wederspannigen zal verteren.
hebr 6
4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken.
- Bert Mulder
- Contacteer:
de uitverkiezing zijnde van eeuwigheid,
ben ik bekeerd, omdat God mij verkoren heeft.
en eens bekeerd, altijd bekeerd.
Wel eens van de vijf punten van Dordt gehoord?
- JolandaOudshoorn
Bert, wat jij zegt is helemaal waar. Maar ga niet beweren dat als je uitverkoren bent er wel komt en als je verworpen bent er niet komt. Ten diepste is dit waar, maar we weten niet of we verworpen zijn. Daarom pleit ik voor een activistische prediking met de oproep: Bekeert u!Bert Mulder schreef:de uitverkiezing zijnde van eeuwigheid,
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ik ook, JolandaJolandaOudshoorn schreef:Bert, wat jij zegt is helemaal waar. Maar ga niet beweren dat als je uitverkoren bent er wel komt en als je verworpen bent er niet komt. Ten diepste is dit waar, maar we weten niet of we verworpen zijn. Daarom pleit ik voor een activistische prediking met de oproep: Bekeert u!Bert Mulder schreef:de uitverkiezing zijnde van eeuwigheid,
Dank je.
Onze DL zeggen dat zo mooi:
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.