Leeftijden in Genesis

Wilhelm

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Wilhelm »

Ds vd Belt op Refoweb schreef:Schepping in zeven dagen

Aan ds. Van den Belt, n.a.v. uw vorige antwoord over de schepping. Gelooft u wel dat de dagen in Genesis van de schepping letterlijke dagen waren?

Lees verder
Antwoord: Het is niet zo gemakkelijk om de uitleg van Genesis 1-3 te rijmen met de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek naar de sterrenhemel, naar de aardlagen en naar de biologie. In zo’n geval past een christen bescheidenheid. Wat weten we eigenlijk ontzettend weinig. Wat is onze Schepper almachtig en volkomen wijs! Wij moeten ons eenvoudig houden aan zijn Woord, ook als dat in strijd lijkt te zijn met andere (wetenschappelijke) gegevens. De gereformeerde theologie heeft echter naast de diepe eerbied voor het onfeilbare Woord van God ook altijd een open oog gehad voor Gods openbaring in de schepping en de natuur. Bij de uitleg van het Woord mogen die gegevens uit de wetenschap een bescheiden plaats innemen. De wetenschap mag nooit heersen over de Bijbel door te zeggen dat iets niet kan. Zo mogen we nooit van uit een zogenaamde wetenschappelijke houding de wonderen in de Bijbel weg verklaren.

We mogen ons echter wel vanuit onze kennis over het zonnestelsel afvragen wat het betekent als in Jozua 10 staat dat de zon heeft stilgestaan. Zo mogen wij ons ook bij de uitleg van Genesis 1 afvragen wat de dagen die daar vermeld worden precies betekenen. Zijn het dagen van exact 24 uur geweest? In ieder geval zijn de eerste drie dagen van een andere orde – omdat de zon, de maan en de sterren pas op de vierde dag geschapen waren. In de vroege kerk was het niet ongebruikelijk om de dagen van de schepping allegorisch te duiden als perioden in de geschiedenis. Wij zijn natuurlijk niet de eersten die de bijbel lezen; de vraag hoe het precies zit met de schepping van het licht en de schepping van de zon is al heel oud.

Zelf geloof ik niet dat de dagen in Genesis 1 letterlijk moeten worden opgevat, omdat ik dan ook zou moeten geloven dat God op een heel aantal terreinen alles expres veel ouder heeft laten lijken dan het is. Ik neig ertoe om te denken dat God de tijd pas geschapen heeft met de schepping van de mens en dat de planeet aarde – met allerlei mogelijke processen die zich daarop hebben plaatsgevonden – daarvoor al bestond in een ‘tijdloze periode’. Het heeft dus niet zoveel zin om over miljoenen jaren te spreken, als er nog geen tijd was omdat er nog geen mens was die de tijd als tijd kon ervaren. Zowel de evolutionisten die met grote stelligheid over miljarden jaren spreken – en daarmee eigenlijk de aarde vereeuwigen – als de creationisten die met grote stelligheid over 6000 of 7000 jaar spreken, verabsoluteren de tijd. Onze Schepper is de Eeuwige, de tijden van de wereldgeschiedenis zijn in Zijn hand. In dat perspectief maakt het niet zoveel uit of de dagen uit Genesis 1 letterlijk waren en 24 uur geduurd hebben.

Ds. H. van den Belt
Ik kon geen beter topic vinden , maar hier schrik ik toch wel van.
Hoever is het binnen de gereformeerde gezindte al doorgedrongen dat we ook Genesis dus qua tijd niet letterlijk kunnen of hoeven nemen ?
Deze geluiden horen we helaas steeds vaker.
Wat is de volgende stap ?
jvdg

Bericht door jvdg »

Het lijkt er steeds meer op dat we de Bijbel moeten aanpassen aan menselijke "wetenschap".

Maar ik pas daarvoor, ik blijf maar "domweg" geloven wat de Bijbel ons te zeggen heeft.
helma

Bericht door helma »

Wilhelm schreef:

Zelf geloof ik niet dat de dagen in Genesis 1 letterlijk moeten worden opgevat,
Ds. H. van den Belt
Hoever is het binnen de gereformeerde gezindte al doorgedrongen dat we ook Genesis dus qua tijd niet letterlijk kunnen of hoeven nemen ?
sjonge...dat is toch gewoon Schriftkritiek?
zouden jongelui nu echt met zo'n antwoord geholpen zijn? en wat moeten we dan nog meer niet letterlijk nemen?
En als in Exodus 20 staat ( Want in zes dagen heeft de Heere de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op ten zevende dage; daarom zegende de Heere de sabbatdag en heiligde dezelve) moeten we dan de eerste 6 dagen als tijdperken aanhouden en de 7e dag ineens wél als een dag? of moet dan die rustdag ook een kweenie hoeveel jaar duren.
Zes tijdperken zult gij arbeiden en het zevende tijdperk... :quoi

al had er gestaan 6 minuten had ik het nog geloofd omdat Gods Woord het zegt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:
Wilhelm schreef:

Zelf geloof ik niet dat de dagen in Genesis 1 letterlijk moeten worden opgevat,
Ds. H. van den Belt
sjonge...dat is toch gewoon Schriftkritiek?
zouden jongelui nu echt met zo'n antwoord geholpen zijn? en wat moeten we dan nog meer niet letterlijk nemen?
En als in Exodus 20 staat ( Want in zes dagen heeft de Heere de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op ten zevende dage; daarom zegende de Heere de sabbatdag en heiligde dezelve) moeten we dan de eerste 6 dagen als tijdperken aanhouden en de 7e dag ineens wél als een dag? of moet dan die rustdag ook een kweenie hoeveel jaar duren.
Zes tijdperken zult gij arbeiden en het zevende tijdperk... :quoi

al had er gestaan 6 minuten had ik het nog geloofd omdat Gods Woord het zegt.
Oké. Maar hoe lees je dan dat de zon stilstond te Gibeon, terwijl we nu weten dat het niet de zon, maar de aarde was die stilstond?
helma

Bericht door helma »

ik heb de vlg uitleg daarover weleens gehoord; dat Jozua niet zei: sta stil, maar wees stil
d.w.z. het schijnsel inhouden.
dus het bleef donker toen de dag aanbrak omdat de zon haar schijnsel inhield en de zon hield een dag haar schijnsel in.
hetzelfde wat gebeurde bij de duisternis bijvoorbeeld in Egypte tijdens de plagen / de duisternis tijdens de kruisiging

Het is gevaarlijk om met onze 'vermeende kennis' Gods Woord kloppend te maken

ik geloof dat het Pascal was die zei dat geloofswaarheden oneindig ver zijn en boven de natuurwetten verheven
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:ik heb de vlg uitleg daarover weleens gehoord; dat Jozua niet zei: sta stil, maar wees stil
dus het bleef donker toen de dag aanbrak omdat de zon haar schijnsel inhield en de zon hield een dag haar schijnsel in.
hetzelfde wat gebeurde bij de duisternis bijvoorbeeld in Egypte tijdens de plagen / de duisternis tijdens de kruisiging

ik geloof dat het Pascal was die zei dat geloofswaarheden oneindig ver zijn en boven de natuurwetten verheven
Volgens mij bleef de zon juist staan om licht te geven, zodat Israël de strijd kon voltooien.
En het is geen 'vermeende kennis', dat de aarde om de zon draait. Dat is gewoon bewezen.
caprice

Bericht door caprice »

Afgewezen schreef:
helma schreef:ik heb de vlg uitleg daarover weleens gehoord; dat Jozua niet zei: sta stil, maar wees stil

Volgens mij bleef de zon juist staan om licht te geven, zodat Israël de strijd kon voltooien.
En het is geen 'vermeende kennis', dat de aarde om de zon draait. Dat is gewoon bewezen.
Jawel. De zon draait om de aarde. Op grond van Gods Woord nemen wij dat aan. Niemand kan op een hoek van het heelal gaan staan (daar is het te groot voor), en zo vanuit een stilstaande positie zien wat er in het heelal ten opzichte van elkaar beweegt.
De aarde is het middelpunt van de schepping. Zij staat vast op hare grondpilaren, en de gedachte dat de zon in het middelpunt staat, is een dwaalleer uit de natuurgodsdiensten die de zon in het middelpunst stelden.
Dat wil niet zeggen dat het zonnestelsel ook niet klopt. Het kan lijken of dat de aarde om de zon draait, maar het hele zonnestelsel beweegt zich, inclusief zon, en de aarde staat stil.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:Dat wil niet zeggen dat het zonnestelsel ook niet klopt. Het kan lijken of dat de aarde om de zon draait, maar het hele zonnestelsel beweegt zich, inclusief zon, en de aarde staat stil.
Althans, voorzover het Caprice betreft.
caprice

Bericht door caprice »

Hendrikus schreef:
caprice schreef:Dat wil niet zeggen dat het zonnestelsel ook niet klopt. Het kan lijken of dat de aarde om de zon draait, maar het hele zonnestelsel beweegt zich, inclusief zon, en de aarde staat stil.
Althans, voorzover het Caprice betreft.
Inderdaad. En laten we ons nu met belangijkere dingen bezig houden. :hum
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Ds vd Belt op Refoweb schreef: Zelf geloof ik niet dat de dagen in Genesis 1 letterlijk moeten worden opgevat, omdat ik dan ook zou moeten geloven dat God op een heel aantal terreinen alles expres veel ouder heeft laten lijken dan het is. Ik neig ertoe om te denken dat God de tijd pas geschapen heeft met de schepping van de mens en dat de planeet aarde – met allerlei mogelijke processen die zich daarop hebben plaatsgevonden – daarvoor al bestond in een ‘tijdloze periode’. Het heeft dus niet zoveel zin om over miljoenen jaren te spreken, als er nog geen tijd was omdat er nog geen mens was die de tijd als tijd kon ervaren.
Ik vraag me af hoe de fossielen in dit plaatje passen. Als we de leeftijd van de aardlagen overnemen, dan waarschijnlijk toch ook van de fossielen die zich erin bevinden. Die zouden dan voor de mens ontstaan moeten zijn. Was de dood er dan toch al voor de zondeval, zij het alleen in het planten- en dierenrijk? Volgens mij zijn deze twee in de Bijbel niet los te koppelen. (o.a. Rom. 5:12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.)
Afbeelding
Een rechts-confessioneel

Bericht door Een rechts-confessioneel »

Wilhelm schreef:

Zelf geloof ik niet dat de dagen in Genesis 1 letterlijk moeten worden opgevat, omdat ik dan ook zou moeten geloven dat God op een heel aantal terreinen alles expres veel ouder heeft laten lijken dan het is. Ik neig ertoe om te denken dat God de tijd pas geschapen heeft met de schepping van de mens en dat de planeet aarde – met allerlei mogelijke processen die zich daarop hebben plaatsgevonden – daarvoor al bestond in een ‘tijdloze periode’. Het heeft dus niet zoveel zin om over miljoenen jaren te spreken, als er nog geen tijd was omdat er nog geen mens was die de tijd als tijd kon ervaren. Zowel de evolutionisten die met grote stelligheid over miljarden jaren spreken – en daarmee eigenlijk de aarde vereeuwigen – als de creationisten die met grote stelligheid over 6000 of 7000 jaar spreken, verabsoluteren de tijd. Onze Schepper is de Eeuwige, de tijden van de wereldgeschiedenis zijn in Zijn hand. In dat perspectief maakt het niet zoveel uit of de dagen uit Genesis 1 letterlijk waren en 24 uur geduurd hebben.
Wilhelm, zullen we ook nog een beetje letten op de argumentatie van ds. vd Belt? mag ik je vragen om daarop in te gaan, zonder direct het passe partout argument met als kern: oh-nee-help-brand-een-heel-groot-hellend-vlak aan te voeren? nuanceren, Wilhelm: de nuance helpt ons als we de relatie tussen de twee categorien geloof en wetenschap enigzins objectief (dat is: rationeel) willen benaderen. *bij de weg: de dwaasheid van het Evangelie is van een gans andere orde (letterlijk en Figuurlijk) dan het genuanceerd beschouwen van de exegese en interpretatie van Genesis 1 ten opzichte van wetenschappelijke data.

het past een christen bescheiden te zijn, zoals ds. vd Belt ook beargumenteert. we (en dan sluit ik mijzelf als wetenschapper in) weten enorm weinig over de aarde. aardige leestip voor niet-Kent-Hovind-adepten is in dit verband het boek "Een kleine geschiedenis van bijna alles" van Bill Bryson. het is bijna ongelooflijk hoe weinig we (afgezien van de Kent-Hovind-fans(dat het eigenlijk Kent-Hovind-aanbidders zijn mag ik eigenlijk niet zeggen)), die weten namelijk precies hoe het zit) weten over de aarde. de verbazing van de auteur is tekenend.

misschien moeten we maar een nieuw topic aanenten voor de lijn met ingang van Wilhelms post
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

De Bijbel is voor mij van kaft tot kaft Gods woord, maar het is niet
een wetenschappelijk werk of een geschiedenis boek
God verteld hier zijn bemoeienis met de schepping
Zijn bemoeienis met de mens
Natuurlijk moeten we het ook de tijd en cultuur meenemen waarin het geschreven werd , God wilde ook begrepen worden..
Meneer Hovind maakt God erg klein, denkt dat de wetenschap God ontmaskeren kan, dat kan niet.
Ik lees de Bijbel en dan vraag ik: Heer wat wilt U mij vertellen?
En ik heb geen moeite met evolutie theorie. Prima volgens mij!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
helma

Bericht door helma »

Afgewezen schreef:

Ik weet ook niet wat er precies gebeurde (en eigenlijk maakt het voor mij ook geen verschil, want alles wat ik niet begrijp in Gods Woord en wat in mijn oog in strijd zou zijn met geldende natuurwetten doet mij inzien hoe klein ik ben en hoe gróót God.) maar die hagelbuien hebben meer mensen gedood in die strijd dan het gevecht op zich. Degene die dat zei van die duisternis meende dus dat het bleef hagelen en donker was.
ik weet niet of dat dé verklaring is, maar ik weet wel dat als God wil dat de aarde stil staat of dat de zon stil staat, dat dan ook gebeurt; en dat geen natuurwet Hem zal tegenhouden. De intocht in kanaán geing gepaard met grote wonderen. Die ik geen van allen met mijn verstand kan bevatten.

Als het heel hard stormt en de storm gaat liggen blijft het water in de zee nog heel lang in beweging. Natuurwetenschap. kennis. Toch was de zee gelijk stil toen Jezus de storm stilde.

En ik lees met verwondering de Bijbel; hoe groot is God! Hoedanig is Deze!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Maar hoe lees je dan dat de zon stilstond te Gibeon, terwijl we nu weten dat het niet de zon, maar de aarde was die stilstond?
Precies zoals het er staat; wat dat betreft kan ik een aardig eind met Caprice mee.
We zeggen nu in het normale spraakgebruik toch ook nog steeds, dat de zon opkomt en ondergaat?
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:Maar hoe lees je dan dat de zon stilstond te Gibeon, terwijl we nu weten dat het niet de zon, maar de aarde was die stilstond?
Ik lees dat gewoon vanuit het perspectief van de desbetreffende bijbelschrijver. Men ging er in die tijd nu eenmaal nog van uit dat de zon om de aarde draait in plaats van andersom. Dat maakt voor mij de optie van Tiberius (dat de schrijver zich aanpaste aan het voorstellingsvermogen van de lezers c.q. het normale spraakgebruik in die tijd) wat minder waarschijnlijk.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Plaats reactie