Wat is een christen nodig te geloven?

refo

Wat is een christen nodig te geloven?

Bericht door refo »

Vr.22. Wat is dan een Christen nodig te geloven?
Antw. Al wat ons in het Evangelie beloofd wordt, hetwelk ons de Artikelen van ons algemeen en ongetwijfeld Christelijk geloof in een hoofdsom leren.

Belijden we dit nog volmondig? Of moet een christen nog meer geloven dan alleen wat hij hier belijdt?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ander

Re: Wat is een christen nodig te geloven?

Bericht door Ander »

Een Christen heeft hier zat aan!
Marnix

Bericht door Marnix »

Nou das mooi, ik lees in de 12 artikelen niets over kinderdoop, rockconcerten, televisie etc :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Nou das mooi, ik lees in de 12 artikelen niets over kinderdoop, rockconcerten, televisie etc :)
Precies, dat probeer ik steeds te zeggen.
Er is maar één weg om God te leren kennen, namelijk vanuit Zijn heilig Evangelie.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Nou das mooi, ik lees in de 12 artikelen niets over kinderdoop, rockconcerten, televisie etc :)
Volgens mij lees je iets niet goed. Het gaat erom wat er geloofd moet worden, en dat is "al wat ons in het Evangelie beloofd wordt, hetwelk de 12 artikelen in een hoofdsom leren".
Over hoe er geleefd moet worden, spreekt de catechismus in het derde deel.
Gian

Bericht door Gian »

Wat is een mens nodig te geloven?

Het Woord van God
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

wedergeboorte. zonder dat kan je alle formulieren uit je hoofd kennen, maar ga je met een valse veiligheid naar de hel.

rom 8:

9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe. 10 Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid.
Marnix

Bericht door Marnix »

Gian schreef:Wat is een mens nodig te geloven?

Het Woord van God
Amen. Ieder die in Hem gelooft gaat niet verloren maar heeft eeuwig leven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Het Woord van God
Mag ik het iets veranderen Gian? Wat is mij nodig te geloven?
Het Evangelie is zo persoonlijk en neemt geen genoegen met het algemene....
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Precies, dat probeer ik steeds te zeggen.
Er is maar één weg om God te leren kennen, namelijk vanuit Zijn heilig Evangelie.
Helemaal mee eens.

Afgewezen:

hoofd·som (de)
1 het oorspronkelijke bedrag van een schuld, te leen gegeven geldsom
2 rentegevend bezit, kapitaal
3 gezamenlijk bedrag van afzonderlijke posten, totaal

Niet voor niets gaat het derde gedeelte van de Catechismus over onze dankbaarheid. Ik denk dat die loskoppeling wordt gemaakt. Het gaat hier om wat een christen moet geloven, wat is het zaligmakend geloof? Het derde gedeelte, over de dankbaarheid, hoe we moeten leven, is niet hoe hij moet leven om behouden te worden. Het is niet de oorzaak van het behoud maar juist het gevolg. Hoe hij mag gaan leven omdat hij behouden is. Het is volgens mij dus niet zo dat de 12 artikelen een samenvatting zijn waarin deze dingen die daar eigenlijk ook onder vallen, niet genoemd worden. Het zijn twee aparte dingen die bewust gescheiden worden gehouden in de catechismus. Dat wou ik even opmerken en dan ben ik het helemaal met je eens.
Marnix

Bericht door Marnix »

Wilma van den Berg schreef:

Het Woord van God
De catechismus houdt het ook algemeen. Wat is een christen nodig te geloven. Het is een algemene vraag (omdat het aan een hele groep is) maar iedereen mag en moet dit inderdaad vervolgens wel persoonlijk toepassen.
Marco

Bericht door Marco »

Wilma van den Berg schreef:

Het Woord van God

Alles wat mij in het Evangelie beloofd wordt.
Daarvan geven de artikelen van ons algemeen en ontwijfelbaar christelijk geloof een samenvatting.

En nee, dat is geen flauwe dooddoener. Maar het gaat er om dat ik het geloof. Niet meer, niet minder.
Jongere

Bericht door Jongere »

Marco schreef:
Alles wat mij in het Evangelie beloofd wordt.
Daarvan geven de artikelen van ons algemeen en ontwijfelbaar christelijk geloof een samenvatting.

En nee, dat is geen flauwe dooddoener. Maar het gaat er om dat ik het geloof. Niet meer, niet minder.
Met de kanttekening erbij dat dit geloven uit het leven moet blijken (uit de vruchten). En dat kan alleen door een wedergeboorte (Johannes de Doper: door de doop met de Geest) waarna het mogelijk is de apostel Paulus na te zeggen:
"Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft."
of
"Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes."
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. Dat bedoelde ik eigenlijk ook maar jij verwoordt het (met Paulus woorden) vele malen beter.
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

In de eerste plaats is het de Christen nodig te geloven het Evangelie....kern: de vergeving van zonden!
Miss is het samen te vatten in de volgende tekst: Zoek EERST het koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid....en al het andere zal je worden toe geworpen...
Je leert het dan van God...omdat je als het goed is dicht bij Hem leeft!

My one and only goal;
His image in my soul.
Plaats reactie