Zaterdagavond besteding
- JolandaOudshoorn
Re: Zaterdagavond besteding
Ik ben niet zo fan van rock-muziek, maar de onlangs overleden Larry Norman kon ik wel enorm waarderen!!! With all due respect, maar zo'n man is meer christen dan 10 MM's (en dan bedoel ik de organist) bij elkaar!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- JolandaOudshoorn
Bye the way, als we er Rock (of all ages) muziek ervan maken, klinkt het wellicht wat beter!!! 

Boink... MM is dus minder dan 10% christelijk?JolandaOudshoorn schreef:Ik ben niet zo fan van rock-muziek, maar de onlangs overleden Larry Norman kon ik wel enorm waarderen!!! With all due respect, maar zo'n man is meer christen dan 10 MM's (en dan bedoel ik de organist) bij elkaar!

- Bert Mulder
- Contacteer:
Als het beestje maar het naampje heeft christelijk te zijn dus, is het genoeg?JolandaOudshoorn schreef:Bye the way, als we er Rock (of all ages) muziek ervan maken, klinkt het wellicht wat beter!!!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- JolandaOudshoorn
Dat hoor je mij niet zeggen. Als het Christelijk is, dan is het goed. En smaken verschillen! Ik ken mensen die alles naast samenzang van psalmen, goddeloos vinden. Wij hebben daar een andere mening over en kunnen diverse muziekinstrumenten erbij ook nog wel waarderen. Marnix gaat in deze nog een stap verder. Is dat dan per definitie verkeerd?Bert Mulder schreef:Als het beestje maar het naampje heeft christelijk te zijn dus, is het genoeg?JolandaOudshoorn schreef:Bye the way, als we er Rock (of all ages) muziek ervan maken, klinkt het wellicht wat beter!!!
- Bert Mulder
- Contacteer:
(niet dat ik de muziek van Martin Mans nu zo dendered vind...)Mister schreef:Boink... MM is dus minder dan 10% christelijk?JolandaOudshoorn schreef:Ik ben niet zo fan van rock-muziek, maar de onlangs overleden Larry Norman kon ik wel enorm waarderen!!! With all due respect, maar zo'n man is meer christen dan 10 MM's (en dan bedoel ik de organist) bij elkaar!
(wil ik niets hier zeggen over het hart van Martin Mans)
Nu opeens is Martin Mans dus de maatstaf van wat christelijk is????
Meende altijd te weten dat we dat vanuit de Schrift beoordelen......??????
(en men valt hier over wat ik zei over Ave Maria...???)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
het bewijst maar weer dat het vooral te maken heeft met hoe er mee wordt omgegaan. En dat is iets heel anders. En tja, het wordt wel verbazingwekkend, dingen die christelijk zijn worden afgekeurd, dingen die niet christelijk zijn worden ondertussen wel "goedgepraat".Bert Mulder schreef:Geachte Hendrikus, heb ik ook weer wat geleerd (dat niet allen die Mariaverering insluiten), want dat wist ik niet. Is mijn latijn ook niet al te best...Hendrikus schreef:Is het meneer Mulder ook bekend dat Ave Maria gewoon uit de Bijbel komt? Het staat in Luk. 1: 28.Bert Mulder schreef:En nummers zoals 'Ave Maria', mensenverering dus, verwijder ik ook daadwerkelijk van mijn muziekcollectie.
De uitbreiding "Sancta Maria, Mater Dei, ora pro nobis peccatoribus, nunc et in hora mortis nostra" is niet in elk gezongen Ave Maria aanwezig.
Misschien ruimt u met het badwater dus ook wel de nodige kinderen op.
En die is niet christelijk, begrijp ik? Want anders zou je toch z'n Krönungsmesse, z'n Requiem etc. toch ook christelijk mogen noemen.Bert Mulder schreef:Verder zou, zo ver ik weet niemand de muziek van Mozart 'christelijk' noemen, maar 'klassiek'. Hoewel hij ook wel 'gewijde' muziek geschreven heeft voor de paapse eredienst.
Verder, bedoelde ik met mijn gezegde over Mozart, dat men zijn muziek, in het geheel genomen, niet 'christelijk' noemd, hetwelk ook uit de rest van mijn gezegde op te maken is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dat jij dat je zoon van 15 niet duidelijk kan maken zegt niet zoveel. Stel, er treden twee koren op. Een christelijk koor met Bijbelse teksten, en een seculier koor met Godslasterlijke teksten. Kan jij dan je zoon duidelijk maken waarom het een goed is om bij te wonen en het ander slecht is om bij te wonen? Zo ja, dan kan je hem ook uitleggen waarom hij naar een festival kan gaan waar God door de muzikanten centraal wordt gesteld en niet naar een waar hij juist helemaal niet centraal wordt gesteld. Het woord christelijk dekt niet de lading, dat doet het nooit. Het gaat er om wie er centraal staat, wie er aanbeden wordt.albion schreef:...
dus daar slaat het spreekwoord op: het woord christelijk is de vlag die de lading moet dekken.
Sorry hoor, maar ik kan het mijn zoon van 15 niet duidelijk maken dat hij geen rock en roll mag doen en wel naar een rockfestival zou mogen onder het mom dat het christelijk is. Hier prikt hij zo door heen.
Zolang de zinnige argumenten missen en het allemaal non-argumenten zijn die gestoeld zijn op menselijke gewoonten en onwetendheid dan op de Bijbel kan ik er niets anders van maken. Als God me niet veroordeelt en mensen doen het toch, dan zijn er 2 dingen mogelijk:Jvdg schreef:Kritiek op iets kun je niet af doen door het dan maar veroordeling te noemen.....
1. Die mensen zitten er naast.
2. In mijn onwetendheid of hardnekkigheid denk ik dat God het niet veroordeelt maar doet Hij dat wel. In dat geval is het aan jullie om aan te tonen dat ik ongelijk heb en dat God het wel veroordeelt. Tot nu toe hebben sommigen van jullie slechts aangetoond dat jullie het veroordelen.
Jolanda, het kwam een aardig overeen met muziek van Larry Norman, zowel kwa muziek als kwa inhoud en wat er op het podium klonk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
On-topic verder, anders komt er een slotje.
Af en toe langs de Mac Donald 

Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
ik zeg tegen mijn kinderen altijd dat de boodschap in overeenstemming moet zijn met de muziek
een dure diamant verpak je ook niet in een oude krant; zo vind ik de boodschap van wet en evangelie (klinkt trouwens de wet wel of is het alleen "God houdt van je zoals je bent". Is er tijdens zo'n concert wel evenwicht in de boodschap?)ook niet in overeenstemming met de harde rockmuziek
Als ik soms de gospelmuziek hoor die ze hier weleens draaien dan word ik er akelig van. generatiekloof? Speelt misschien wel mee. Maar ik mis de eerbied. het ontzag voor een heilig God. Het besef dat we zelf maar zulke kleine mensjes zijn. Die Zijn grenzeloze zondaarsliefde absoluut niet verdiend hebben. Die dát wonder, dat Hij, ondanks wie we zijn en blijven , toch in genade op ons neer wil zien, niet klein kunnen krijgen. Die notie mis ik vaak; net zo goed bij een uitvoering van de MP van Bach ofzo hoor.
Als ik dan zo'n zanger hoor met zo'n 'showbussinesstem' dan heb ik niet het idee dat die zanger tot Gods eer zingt maar dat het echt show is.
en dat het je emotioneel meevoert dat is wat anders dan dat je ervaart dat het Gods eer bedoelt. ook Saul werd rustig door de harp van David. Dat vredige gevoel had ook niets met liefde tot God te maken.
Zo hoeven onze gevoelens die we krijgen bij welk soort muziek dan ook (of het nu karel bogerd is of Michael W Smith) echt niet voort te komen uit onze liefde tot God. Alle muziek kan emoties oproepen
een dure diamant verpak je ook niet in een oude krant; zo vind ik de boodschap van wet en evangelie (klinkt trouwens de wet wel of is het alleen "God houdt van je zoals je bent". Is er tijdens zo'n concert wel evenwicht in de boodschap?)ook niet in overeenstemming met de harde rockmuziek
Als ik soms de gospelmuziek hoor die ze hier weleens draaien dan word ik er akelig van. generatiekloof? Speelt misschien wel mee. Maar ik mis de eerbied. het ontzag voor een heilig God. Het besef dat we zelf maar zulke kleine mensjes zijn. Die Zijn grenzeloze zondaarsliefde absoluut niet verdiend hebben. Die dát wonder, dat Hij, ondanks wie we zijn en blijven , toch in genade op ons neer wil zien, niet klein kunnen krijgen. Die notie mis ik vaak; net zo goed bij een uitvoering van de MP van Bach ofzo hoor.
Als ik dan zo'n zanger hoor met zo'n 'showbussinesstem' dan heb ik niet het idee dat die zanger tot Gods eer zingt maar dat het echt show is.
en dat het je emotioneel meevoert dat is wat anders dan dat je ervaart dat het Gods eer bedoelt. ook Saul werd rustig door de harp van David. Dat vredige gevoel had ook niets met liefde tot God te maken.
Zo hoeven onze gevoelens die we krijgen bij welk soort muziek dan ook (of het nu karel bogerd is of Michael W Smith) echt niet voort te komen uit onze liefde tot God. Alle muziek kan emoties oproepen
sorry Tib, zag het te laat....Tiberius schreef:On-topic verder, anders komt er een slotje.
Idd!JolandaOudshoorn schreef:Ik ben niet zo fan van rock-muziek, maar de onlangs overleden Larry Norman kon ik wel enorm waarderen!!! With all due respect, maar zo'n man is meer christen dan 10 MM's (en dan bedoel ik de organist) bij elkaar!
http://nl.youtube.com/watch?v=BznsjIe5sMk
Lees de biografie van Keith Green eens, en zoek eens wat muziek van deze man.
Heel wat waardevoller dan de refoherrie van tegenwoordig.
http://www.stapel.org/nl/b/9060675703.htm
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Zijn er onder jullie die wel eens een bezoek brengen aan:
-De Bosrandclub in Wekerom
-De Kom Ook Groep in Hoevelaken
-SRB-avonden?
Wat vinden jullie daarvan?
-De Bosrandclub in Wekerom
-De Kom Ook Groep in Hoevelaken
-SRB-avonden?
Wat vinden jullie daarvan?
Ze zouden de term bosrandclub moeten veranderen... Geeft hele verkeerde associaties en wekt in mijn omgeving menig lachspier tot bewegen.