Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:En wat als er geen kerk is? Ik heb een keer een verhaal gehoord over een vader die tot geloof kwam en door een zendeling gedoopt werd. Later kwam zijn zoon tot geloof en die vader doopte hem in een riviertje. Had dat geen zeggenskracht?

Het is God die iemand iets belooft en wie dat dan bedient, dat is volgens mij niet zo relevant. We zijn allen profeten, koningen en priesters. Daarom is het bijvoorbeeld ook onzin om de zegen alleen door dominees uit te laten spreken, of dat zij als enigen de u-vorm mogen gebruiken of de handen er bij mogen opheffen. Hetzelfde geldt ook voor doop en avondmaal. Als er ambtsdragers zijn, laat ze het dan doen... Logisch, ze zijn verantwoordelijk voor de gemeente. (sowieso vreemd om om op basis van Handelingen 6 waaraan we toch de ouderlingen/diakenen ontlenen, het avondmaal niet door ouderlingen te laten uitvoeren maar dat terzijde) Maar zijn ze er niet, dan hoeft dat je er nog niet van te weerhouden het brood te breken.

Wat Mattheus 28 betreft kan je je punt niet duidelijk maken. Dat het mandaat van Christus komt, daarin ben ik het wel met je eens. Als je het avondmaal niet viert omdat Hij het heeft ingesteld, wat heeft het dan voor zin? Maar daarmee wordt het breken van het brood daar nog niet door Hem slechts aan de discipelen toegewezen.

En hoe zie je dat met het Pascha? Het avondmaal is het Pascha van het nieuwe verbond toch? Daar was het breken van het brood en het delen van de beker toch ook niet aan priesters explicitiet gekoppeld? Volgens mij wordt dit dus slechts gedaan in het geval van gemeentelijke samenkomsten waar oudsten en voorgangers verantwoordelijkheid hebben... maar niet daar waar gewoon twee of 3 bij elkaar zijn in zijn nam.
Marnix, de Bijbel en het kerkrecht is toch duidelijk? Niemand komt de bediening van de sacramenten dan van God gegeven. Helaas is er vaak vijandschap tegen het zich voegen onder de kerkelijke tucht en inzettingen. Ik zit op mijn werk naast een ouderling uit de Gereformeerde Vrijgemaakte kerk maar gelukkig uit hij niet zulke onverstandige taal.

@ David J: Stefanus doopte de moorman niet, dat was Filippus.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 10235
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:
Marnix, de Bijbel en het kerkrecht is toch duidelijk? Niemand komt de bediening van de sacramenten dan van God gegeven. Helaas is er vaak vijandschap tegen het zich voegen onder de kerkelijke tucht en inzettingen. Ik zit op mijn werk naast een ouderling uit de Gereformeerde Vrijgemaakte kerk maar gelukkig uit hij niet zulke onverstandige taal.

@ David J: Stefanus doopte de moorman niet, dat was Filippus.
Blijkbaar is het niet helemaal duidelijk, zou je meer toelichting willen geven? Want ook voor onverstandigen als Marnix zou het duidelijk moeten kunnen worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door David J »

Erasmiaan schreef: @ David J: Stefanus doopte de moorman niet, dat was Filippus.
Je hebt helemaal gelijk. Domme fout. Echter, ook hij was een diaken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:En wat als er geen kerk is? Ik heb een keer een verhaal gehoord over een vader die tot geloof kwam en door een zendeling gedoopt werd. Later kwam zijn zoon tot geloof en die vader doopte hem in een riviertje. Had dat geen zeggenskracht?

Het is God die iemand iets belooft en wie dat dan bedient, dat is volgens mij niet zo relevant. We zijn allen profeten, koningen en priesters. Daarom is het bijvoorbeeld ook onzin om de zegen alleen door dominees uit te laten spreken, of dat zij als enigen de u-vorm mogen gebruiken of de handen er bij mogen opheffen. Hetzelfde geldt ook voor doop en avondmaal. Als er ambtsdragers zijn, laat ze het dan doen... Logisch, ze zijn verantwoordelijk voor de gemeente. (sowieso vreemd om om op basis van Handelingen 6 waaraan we toch de ouderlingen/diakenen ontlenen, het avondmaal niet door ouderlingen te laten uitvoeren maar dat terzijde) Maar zijn ze er niet, dan hoeft dat je er nog niet van te weerhouden het brood te breken.

Wat Mattheus 28 betreft kan je je punt niet duidelijk maken. Dat het mandaat van Christus komt, daarin ben ik het wel met je eens. Als je het avondmaal niet viert omdat Hij het heeft ingesteld, wat heeft het dan voor zin? Maar daarmee wordt het breken van het brood daar nog niet door Hem slechts aan de discipelen toegewezen.

En hoe zie je dat met het Pascha? Het avondmaal is het Pascha van het nieuwe verbond toch? Daar was het breken van het brood en het delen van de beker toch ook niet aan priesters explicitiet gekoppeld? Volgens mij wordt dit dus slechts gedaan in het geval van gemeentelijke samenkomsten waar oudsten en voorgangers verantwoordelijkheid hebben... maar niet daar waar gewoon twee of 3 bij elkaar zijn in zijn nam.
Marnix, de Bijbel en het kerkrecht is toch duidelijk? Niemand komt de bediening van de sacramenten dan van God gegeven. Helaas is er vaak vijandschap tegen het zich voegen onder de kerkelijke tucht en inzettingen. Ik zit op mijn werk naast een ouderling uit de Gereformeerde Vrijgemaakte kerk maar gelukkig uit hij niet zulke onverstandige taal.

@ David J: Stefanus doopte de moorman niet, dat was Filippus.
Ik ben dan ook geen stereotiep vrijgemaakte.
En tja, Fillipus was een oudste, geen discipel of voorganger :)

En ik vroeg niet waar het in het kerkrecht staat. Ik vroeg waar in de Bijbel het breken van het brood slechts aan dienaren des woords wordt bediend. Ik vroeg om bijbelse argumenten, waarom wil je die niet geven?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Studentenvereniging

Bericht door Bert Mulder »

David J schreef:
Tiberius schreef: David J: of het een wettig predikant is, is niet het enige criterium. Het gaat er ook om, dat de Avondmaalsviering onder verantwoordelijkheid van een wettig gekozen kerkenraad valt.

Zolang de sacramentsbediening maar binnen de Bijbels kaders blijft, zoals beschreven in Mattheus 28 : 19.
Zou je willen toelichten op grond waarvan precies je vindt dat een Avondmaalsviering alleen onder verantwoordelijkheid van een wettig gekozen kerkenraad mag plaatsvinden? Hoe je dat uit Mattheus 28:19 wilt afleiden is me een raadsel. Dan zul je toch op zijn minst op grond van andere teksten duidelijk moeten maken dat dit valt onder 'alles wat ik u geboden heb'. En in de woorden van Jezus kun je volgens mij vrij weinig vinden over een kerkenraad.

Ik denk dat een achterliggende gedachte bij jou is dat de kerkenraad verantwoordelijk is voor de heiligheid van het Avondmaal. Daar heb ik wat vraagtekens bij. Want de heiligheid van het Avondmaal wordt niet geschonden als iemand deelneemt die geen oprecht christen is. Voorzover ik kan bezien, heeft Judas deelgenomen aan het allereerste HA! De heiligheid berust volkomen in de Gastheer, niet in de gasten. Iemand die deelneemt zonder die Gastheer te kennen, eet en drinkt zichzelf een oordeel, en brengt geen oordeel over de Avondmaalsbediening als zodanig.

De reden dat iemand die in openbare zonden leeft moet worden afgehouden, is dan ook niet de heiligheid van het Avondmaal. Het is een teken voor de persoon zelf, en voor de gemeente aan wie zijn zonde bekend is, dat die persoon geen deel heeft aan Rijk van Christus, tenzij hij zich bekeert. Hij belijdt met zijn leven Jezus niet te kennen, en het zou daarom een leugen zijn als hij toch Diens dood verkondigt. Voor alle anderen, waarvan niet bekend is dat zij openlijk zondigen, geldt dat wij moeten aannemen dat zij gelovigen zijn, als zij zeggen dat te zijn. Wie zal ontkennen dat er mensen deelnemen die grote zondaren zijn, zonder dat de kerkenraad dit weet?

In een setting waarin de verantwoordelijken voor de viering van het Avondmaal de deelnemers niet kennen geldt dat ook. Zij weten niet of de deelnemers met hun dagelijks leven laten zien Jezus te kennen; zij moeten dus aannemen dat hun belijdenis (want dat is een Avondmaalsdeelname toch) oprecht is. Overigens geldt dat op een dergelijke conferentie mensen in een paar dagen heel wat meer van zichzelf laten zien dan je in jaren te weten komt van het gemiddelde mede-gemeentelid. Maar dat weer geheel terzijde.
En 1 Kor 11 dan?

Waar de straf Gods heerste op de gemeente, omdat de hand niet aan de kerkelijke tucht gehouden werd, in verband met het Heilig Avondmaal des Heeren?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Channa
Berichten: 223
Lid geworden op: 25 nov 2004, 19:58

Re: Studentenvereniging

Bericht door Channa »

Bert Mulder schreef: En 1 Kor 11 dan?

Waar de straf Gods heerste op de gemeente, omdat de hand niet aan de kerkelijke tucht gehouden werd, in verband met het Heilig Avondmaal des Heeren?
Paulus zegt daar m.i. dat de gemeente niet op de juiste wijze Avondmaal houdt, maar ik lees daar niets van kerkelijke tucht.
Is dat niet onze eigen invulling die we eraan willen geven?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34755
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Ik vroeg waar in de Bijbel het breken van het brood slechts aan dienaren des woords wordt bediend. Ik vroeg om bijbelse argumenten, waarom wil je die niet geven?
Waarschijnlijk omdat ik die al gegeven had. ;)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24697
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door refo »

Over de 'juiste' uitvoering an de sacramenten staat weinig in de Bijbel. Ook niet in de belijdenissen en ook niet in de DKO volgens mij.

Door wie? De apostelen kregen de opdracht, maar predikanten zijn toch geen apostelen?
Filippus was toch een diaken?
Waar? De kamerling werd ook niet in een eredienst gedoopt.

Alles wat we er tegenwoordig over zeggen is het gevolg van regels.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34755
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Tiberius »

Filippus was evangelist.

Predikanten zijn geen apostelen, nee. Maar wel gezonden om het Woord te verkondigen en de sacramenten te bedienen in de Naam van Christus.
Er staat inderdaad niet veel over de bediening van de sacramenten in de Bijbel. Maar wat er in staat, in Mattheus 28 en Markus 16, is voldoende. Namelijk dat er één zending is: tot prediking van het Woord en de bediening van de sacramenten.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Marnix »

Tja, dat staat er dus niet. Er staat slechts dat zendelingen gelovigen mogen dopen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34755
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Tiberius »

Dat is toch genoeg? Of niet?

Ik neem althans aan dat je geen onderscheid tussen de sacramenten wilt maken. Beide zijn tekenen en zegelen van het genadeverbond. In het Oude Testament werden de sacramenten bediend door de vader (hoofd van het gezin in ieder geval); in het Nieuwe Testament door de door Christus gezonden predikers.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door David J »

Tiberius schreef:Filippus was evangelist.

Predikanten zijn geen apostelen, nee. Maar wel gezonden om het Woord te verkondigen en de sacramenten te bedienen in de Naam van Christus.
Er staat inderdaad niet veel over de bediening van de sacramenten in de Bijbel. Maar wat er in staat, in Mattheus 28 en Markus 16, is voldoende. Namelijk dat er één zending is: tot prediking van het Woord en de bediening van de sacramenten.
Dat twee elementen samen genoemd worden, wil nog niet zeggen dat ze niet alleen mogen voorkomen. Paulus bijvoorbeeld was wel gezonden om te prediken, maar niet om te dopen. Mag een evangelist overigens dopen?

Maar goed, zoals ik al gezegd heb, was degene die in Aschaffenburg het Avondmaal bediende bevoegd predikant. En ik neem aan dat dat in Linz ook gold, en verder in welke buitenlandse gemeente leden van dit forum dan ook Avondmaal vieren. Dus dat is het probleem niet. En op mijn antwoord op je stelling dat er een bevoegde kerkenraad moet zijn, ben je nog niet ingegaan.
Laatst gewijzigd door David J op 31 mar 2008, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door freek »

Tiberius schreef:Filippus was evangelist.
Er staat anders wel een Filippus in het rijtje zoals genoemd in Hand. 6 (verkiezing diakenen). Dus ik neem aan dat dit de Filippus is die de Moorman doopte.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34755
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Tiberius »

freek schreef:
Tiberius schreef:Filippus was evangelist.
Er staat anders wel een Filippus in het rijtje zoals genoemd in Hand. 6 (verkiezing diakenen). Dus ik neem aan dat dit de Filippus is die de Moorman doopte.
Waar zie jij in de gauwigheid dat het in Handelingen 6 over diakenen gaat?

David J: wat betreft de bevoegde kerkenraad: daar geldt hetzelfde voor. Christus heeft die ambten niet voor niets ingesteld, maar tot opbouwing van Zijn lichaam. Daarvoor gebruikt Hij het evangelie en de sacramenten.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Bert Mulder »

Meende toch dat het duidelijk was in 1 Kor. 11 dat er over 'in de gemeente' gesproken wordt. En er is geen gemeente zonder kerkeraad. Die door God op de muren van Zion geplaatst zijn om overzicht te houden, niet in de minste plaats over de sacramenten.

Nu kom ik weer met wat voor velen op dit forum een vuil woord is, de 'belijdenisgeschriften', en wel de Nederlandse geloofsbelijdenis:
Artikel 35. Van het Heilig Avondmaal van onzen Heere Jezus Christus.
Wij geloven en belijden dat onze Zaligmaker Jezus Christus het sacrament des Heiligen Avondmaals verordend en ingesteld heeft, om te voeden en te onderhouden degenen die Hij alrede wedergeboren, en in Zijn huisgezin, hetwelk is Zijn Kerk, ingelijfd heeft. Nu hebben degenen die wedergeboren zijn, in zich tweeërlei leven: het ene lichamelijk en tijdelijk, hetwelk zij van hun eerste geboorte medegebracht hebben, en allen mensen gemeen is; het andere is geestelijk en hemels, hetwelk hun gegeven wordt in de tweede geboorte, dewelke geschiedt door het woord des Evangelies, in de gemeenschap des lichaams van Christus; en dit leven is niet gemeen, dan alleen den uitverkorenen Gods. Alzo heeft ons God, tot onderhouding des lichamelijken en aardsen levens, aards en gewoon brood verordend, hetwelk daartoe dienstig is, en allen gemeen is, zowel als het leven. Maar om het geestelijk en hemels leven te onderhouden, hetwelk de gelovigen hebben, heeft Hij hun gezonden een levend Brood, Dat van den hemel nedergedaald is, te weten Jezus Christus, Dewelke het geestelijk leven der gelovigen voedt en onderhoudt, als Hij gegeten, dat is, toegeëigend en ontvangen wordt door het geloof, in den geest. Om ons dit geestelijk en hemels Brood af te beelden, heeft Christus verordend een aards en zienlijk brood, hetwelk een sacrament is van Zijn lichaam, en den wijn tot een sacrament Zijns bloeds; om ons te betuigen dat wij, zo waarachtiglijk als wij het sacrament ontvangen en houden in onze handen, en het eten en drinken met onzen mond, waarmede ons leven daarna onderhouden wordt, ook zo waarachtiglijk door het geloof (hetwelk de hand en mond onzer ziel is) het ware lichaam en het ware bloed van Christus, onzen enigen Zaligmaker, ontvangen in onze zielen tot ons geestelijk leven. Nu, zo is het zeker en ongetwijfeld, dat ons Jezus Christus Zijn sacramenten niet tevergeefs heeft bevolen. Zo werkt Hij dan in ons al wat Hij door deze heilige tekenen ons voor ogen stelt; hoewel de wijze ons verstand te boven gaat, en ons onbegrijpelijk is, gelijk de werking des Heiligen Geestes verborgen en onbegrijpelijk is. Intussen zo feilen wij niet, als wij zeggen dat hetgeen door ons gegeten en gedronken wordt, het eigen en natuurlijk lichaam en het eigen bloed van Christus is; maar de wijze op welke wij dit nuttigen, is niet de mond, maar de geest, door het geloof. Alzo dan blijft Jezus Christus altijd zittende ter rechterhand Gods Zijns Vaders in de hemelen, en laat toch daarom niet na, ons Zijner deelachtig te maken door het geloof. Deze maaltijd is een geestelijke tafel, aan dewelke Christus Zichzelven ons mededeelt met al Zijn goederen, en doet ons aan haar genieten, zowel Zichzelven, als de verdiensten Zijns lijdens en stervens; voedende, sterkende, en vertroostende onze arme troosteloze ziel door het eten Zijns vleses, en haar verkwikkende en vermakende door den drank Zijns bloeds. Voorts, hoewel de sacramenten met de betekende zaken samengevoegd zijn, zo worden zij nochtans met deze twee zaken door allen niet ontvangen. De goddeloze ontvangt wel het sacrament tot zijn verdoemenis, maar hij ontvangt niet de waarheid des sacraments; gelijk als Judas en Simon de tovenaar beiden wel het sacrament ontvingen, maar niet Christus, Die daardoor betekend wordt, Welke den gelovigen alleen medegedeeld wordt. Ten laatste, wij ontvangen het heilig sacrament in de verzameling des volks Gods met ootmoedigheid en eerbied, onder ons houdende een heilige gedachtenis des doods van Christus, onzen Zaligmaker, met dankzegging, en doen aldaar belijdenis van ons geloof en van de Christelijk religie. Daarom behoort zich niemand daartoe te begeven, zonder zichzelven eerst wel beproefd te hebben; opdat hij, etende van dit brood en drinkende uit dezen drinkbeker, niet ete en drinke zichzelven een oordeel. Kortelijk, wij zijn door het gebruik van dit heilig sacrament bewogen tot een vurige liefde jegens God en onze naaste. Daarom verwerpen wij alle inmengselen en verdoemelijke vonden die de mensen bij de sacramenten gedaan en gemengd hebben, als ontheiligingen daarvan, en zeggen dat men zich moet laten vergenoegen met de ordening die Christus en Zijn apostelen ons geleerd hebben, en spreken gelijk zij daarvan gesproken hebben.
Artikel 30. Van de regering der kerk door kerkelijke ambten.
Wij geloven dat deze ware Kerk geregeerd moet worden naar de geestelijke politie*, die ons onze Heere heeft geleerd in Zijn Woord; namelijk dat er dienaars of herders moet zijn, om Gods Woord te prediken en de sacramenten te bedienen; dat er ook opzieners en diakenen zijn, om met de herders te zijn als de raad der Kerk, en door dit middel de ware religie te onderhouden, en te maken dat de ware leer haar loop hebbe, dat ook de overtreders op geestelijke wijze gestraft worden en in den toom gehouden; opdat ook de armen en bedrukten geholpen en getroost worden, naar dat zij van node hebben. Door dit middel zullen alle dingen in de Kerk wel en ordelijk toegaan, wanneer zulke personen verkoren worden die getrouw zijn, en naar den regel dien de heilige Paulus daarvan geeft in den brief aan Timótheüs.

* politie betekent hier regering.

Artikel 31. Van de dienaars, ouderlingen en diakenen.
Wij geloven dat de dienaars des Woords Gods, ouderlingen en diakenen tot hun ambten behoren verkoren te worden door wettige verkiezing der Kerk, met aanroeping van den Naam Gods en goede orde, gelijk het Woord Gods leert. Zo moet zich dan een iegelijk wel wachten door onbehoorlijke middelen zich in te dringen, maar is schuldig den tijd te verwachten dat hij van God beroepen wordt, opdat hij getuigenis hebbe van zijn beroeping, om van haar verzekerd en gewis te zijn dat zij van den Heere is. En aangaande de dienaars des Woords, in wat plaats dat zij zijn, zo hebben zij een zelfde macht en autoriteit, zijnde altegader dienaars van Jezus Christus, den enigen algemenen Bisschop en het enige Hoofd der Kerk. Daarenboven, opdat de heilige ordinantie Gods niet geschonden worde of in verachting kome, zo zeggen wij dat een ieder de dienaars des Woords en de ouderlingen der Kerk in bijzondere achting behoort te hebben, om des werks wil dat zij doen, en in vrede met hen te zijn, zonder murmurering, twist of tweedracht, zoveel mogelijk is.
Artikel 29. Van het onderscheid en de merktekenen der ware en valse kerk.
Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten die heden ten dage in de wereld zijn, zich met den naam der Kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten welke zeggen dat zij de Kerk zijn. De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden. En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem. Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe dan den Woorde Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt degenen die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afgoderijen. Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden.
En bij deze belijdenis hoop ik dat de Heere mij houden zal, want ik hoop erin te leven. En hoop dat Hij me bereidt, als het zou wezen dat ik ervoor zou moeten sterven.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie