Studentenvereniging

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:
Tiberius schreef: Ds. Van Eckeveld, a.u.b.

Die uitspraak is niet zo onverwacht en zeker niet onzinnig, wanneer je de Roomse Kerk als de antichrist ziet.
En ik weet zeker dat ds. Van Eckeveld meer van Bodar gelezen heeft als andersom.

Wel is het, met name gezien het karakter van ds. Van Eckeveld (een echte bruggenbouwer), een zeer scherpe opmerking.
Is het gezien je eerste regel ook niet gewenst om van Dr. Bodar te spreken?
Dat mag. Maar omdat hij geen ambtsdrager is, hoeft het niet.
Hmm, hij is toch priester? Of inmiddels niet meer?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door Tiberius »

freek schreef:
Tiberius schreef:
parsifal schreef:Is het gezien je eerste regel ook niet gewenst om van Dr. Bodar te spreken?
Dat mag. Maar omdat hij geen ambtsdrager is, hoeft het niet.
Hmm, hij is toch priester? Of inmiddels niet meer?
Weet ik niet. Maar priester is sowieso geen ambt (in de NT-bedeling waarin we nu leven).
Maar evenzogoed: het staat je vrij om dr. voor zijn naam te zetten.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Studentenvereniging

Bericht door Mister »

In de vroeg-christelijke kerk hadden we ook bisschoppen... :huhu
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Studentenvereniging

Bericht door Tiberius »

Ik quote even een oudere posting (9 februari 2007) van Zonderling:
Zonderling schreef:Er zijn rechtstreekse schriftbewijzen dat ouderling = bisschop.
Het woord bisschop is een verbastering van het Griekse woord episcopos = opziener. Spreek episcopos maar uit, en je hoort het woord 'bisschop' erin.

Nu de bewijzen:

1. In Handelingen 20 laat Paulus de 'ouderlingen' van Efeze roepen (vers 17). Deze ouderlingen noemt hij in vers 28 bisschoppen (opzieners). Dus ouderling = bisschop.

2. Ook uit Titus 1:5 en 7 blijkt: ouderling (vers 5) = bisschop (vers 7).

3. De apostel Petrus (zeker niet minder dan een bisschop) noemt zichzelf een mede-ouderling in 1 Petrus 5:1

4. Filippenzen 1:1 kent slechts twee ambten: bisschoppen of opzieners, en diakenen. Idem in 1 Timotheüs 3.

De Anglicaanse en Lutherse kerken, waarnaar je verwijst, worden wel gerekend tot de Reformatie, maar zijn niet 'gereformeerd' en hebben de R.-K. ambten gehandhaafd.

Het woord priester is een zeer ongelukkige verbastering van presbyter = ouderling. Waarom ongelukkig? Omdat presbyter/ouderling iets heel anders is dan een priester zoals we die kennen in het OT. Een priester offert, een presbyter niet. (Het woord priester in de RK-kerk hangt dan ook nauw samen met de opvatting van het misoffer.) Het woord priester in plaats van presbyter kunnen we dan ook niet aanvaarden, het woord bisschop in plaats van opziener wel.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef: Weet ik niet. Maar priester is sowieso geen ambt (in de NT-bedeling waarin we nu leven).
Maar evenzogoed: het staat je vrij om dr. voor zijn naam te zetten.
Het lijkt me netter om bij het gebruik van titels de regels van het desbetreffende kerkverband te gebruiken. Zo interpreteerde ik de forumregels ook trouwens.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Studentenvereniging

Bericht door Gijs83 »

freek schreef:
Gijs83 schreef:Ds.Moens bedoelt godsdienst als zich vroom voordoen en met allerlei vrome dingen bezig zijn, maar ondertussen het ware leven met God te kennen of daarvan niet te van willen weten. Bv.kinderen van God die iets niet aandurven wat op zich niet verkeerd verachten. Misschien een beetje klungelig omschreven, maar misschien is er wel iemand die dat beter kan omschrijven.
Dat noem je toch geen godsdienst?
Zo word die term in de m.n. 'zwaardere' kringen ook wel gebruikt of het helemaal juiste benaming is taalkundig gezien, weet ik niet. Iemand die oprecht wil zijn in zijn geloofsleven kan zulke mensen weleens terechtwijzen of er 'moe'van worden. Op gebied van wat hier godsdienst genoemd word zijn ook nog wel weer onderscheiden terreinen: denk maar aan mensen die heel wettisch willen leven(de zwaarderen) of de mensen die zich heel vroom die denken dat ze het 'bezitten' en als ze worden terechtgewezen kribbig reageren van zo: "dat nemen ze toch niet van mij af". Zulke mensen moeten het echt nog maar eens nakijken bij hun zelf of hun werk wel 'waar' is.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Studentenvereniging

Bericht door freek »

Gijs83 schreef:
freek schreef:
Gijs83 schreef:Ds.Moens bedoelt godsdienst als zich vroom voordoen en met allerlei vrome dingen bezig zijn, maar ondertussen het ware leven met God te kennen of daarvan niet te van willen weten. Bv.kinderen van God die iets niet aandurven wat op zich niet verkeerd verachten. Misschien een beetje klungelig omschreven, maar misschien is er wel iemand die dat beter kan omschrijven.
Dat noem je toch geen godsdienst?
Zo word die term in de m.n. 'zwaardere' kringen ook wel gebruikt of het helemaal juiste benaming is taalkundig gezien, weet ik niet. Iemand die oprecht wil zijn in zijn geloofsleven kan zulke mensen weleens terechtwijzen of er 'moe'van worden. Op gebied van wat hier godsdienst genoemd word zijn ook nog wel weer onderscheiden terreinen: denk maar aan mensen die heel wettisch willen leven(de zwaarderen) of de mensen die zich heel vroom die denken dat ze het 'bezitten' en als ze worden terechtgewezen kribbig reageren van zo: "dat nemen ze toch niet van mij af". Zulke mensen moeten het echt nog maar eens nakijken bij hun zelf of hun werk wel 'waar' is.
Oke, dank voor je toelichting.

Jammer dat we dus een beetje gaan neigen naar geheimtaal. Elke term krijgt zo'n beetje een dubbele bodem.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:
Tiberius schreef: Weet ik niet. Maar priester is sowieso geen ambt (in de NT-bedeling waarin we nu leven).
Maar evenzogoed: het staat je vrij om dr. voor zijn naam te zetten.
Het lijkt me netter om bij het gebruik van titels de regels van het desbetreffende kerkverband te gebruiken. Zo interpreteerde ik de forumregels ook trouwens.
Dat is inderdaad een nette interpretatie.
Al was het voor mij nieuw dat bij rooms-katholieke priesters de titel dr. gebruikt wordt.

Om nog even op de uitspraken van de synode terug te komen: zelf denk ik er toch iets anders over.
Want ik schat "onze" studenten niet als zodanige watjes in, dat ze zich door de eerste, de beste andersdenkende laten omturnen. Laat ze maar kennis maken met roomsen, moslims, atheisten, extreem-rechtsen, etc.
Als ze direct omvallen, is er toch iets fundamenteels mis met onze geloofsopvoeding.

Refo, zo'n Boanerges gedrag als jij beschrijft wordt niet bedoeld met artikel 36 van de NGB. Dat artikel gaat erover om de valse godsdienst uit te roeien, niet de ketter die deze aanhangt. Op grond van Jakobus 5:
Broeders, indien iemand onder u van de waarheid is afgedwaald, en hem iemand bekeert,
Die wete, dat degene, die een zondaar van de dwaling zijns wegs bekeert, een ziel van den dood zal behouden, en menigte der zonden zal bedekken.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door Josephus »

Ds. Van Eckeveld noemde een lezing van de rooms-katholieke priester Antoine Bodar. „Daarmee begeeft de CSFR zich niet alleen buiten het reformatorisch gedachtengoed, maar zelfs buiten de kaders van het christendom.”
David J schreef: Die uitspraak had ik van Van Eckeveld niet verwacht. Dit is overigens precies het soort onzinnige opmerking (zou hij wel eens iets van Bodar gelezen hebben?) die CSFR-ers (en ook dit oud-CSFR lid) in het verkeerde keelgat schiet.
Ik was ook behoorlijk verbaasd toen ik deze uitspraak las. De denkfout dat het rooms-katholicisme niet bij het christendom hoort, wordt alleen wel vaker gemaakt. Als een predikant dat doet, vind ik het wel tragischer. Die zou beter moeten weten. En daar hoef je helemaal geen geschriften van rooms-katholieke priesters voor gelezen te hebben. Overigens wel opvallend dat ds. Van Eckeveld niet meteen door iemand gecorrigeerd is, tenminste dat blijkt niet uit de verslaglegging.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Studentenvereniging

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:Om nog even op de uitspraken van de synode terug te komen: zelf denk ik er toch iets anders over.
Want ik schat "onze" studenten niet als zodanige watjes in, dat ze zich door de eerste, de beste andersdenkende laten omturnen. Laat ze maar kennis maken met roomsen, moslims, atheisten, extreem-rechtsen, etc.
Als ze direct omvallen, is er toch iets fundamenteels mis met onze geloofsopvoeding.
Nee, maar waar je mee omgaat wordt je mee besmet, ook "onze" studenten, geloofsopvoeding of niet. Als ze blijven bij de leer dan is dat een wonder van God.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Studentenvereniging

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:Om nog even op de uitspraken van de synode terug te komen: zelf denk ik er toch iets anders over.
Want ik schat "onze" studenten niet als zodanige watjes in, dat ze zich door de eerste, de beste andersdenkende laten omturnen. Laat ze maar kennis maken met roomsen, moslims, atheisten, extreem-rechtsen, etc.
Als ze direct omvallen, is er toch iets fundamenteels mis met onze geloofsopvoeding.
Nee, maar waar je mee omgaat wordt je mee besmet, ook "onze" studenten, geloofsopvoeding of niet. Als ze blijven bij de leer dan is dat een wonder van God.
Ja. Een wonder is het altijd. Of je nu op een oerdegelijke sv zit of op een 'lichtzinnige'. Ik ben het met Tiberius eens. Het valt me ook op, dat heel veel CSFR-Ger.Gemmers nog even fanatiek gaan voor hun kerkverband. Ze staan er wel positief-kritisch in, maar dat is eerder winst dan verlies. Uiteraard zijn er ook genoeg die van hun Ger.Gem-geloof afvallen. Maar die was je toch wel kwijt geraakt: CSFR of niet.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Studentenvereniging

Bericht door Hendrikus »

freek schreef:Het valt me ook op, dat heel veel CSFR-Ger.Gemmers nog even fanatiek gaan voor hun kerkverband. Ze staan er wel positief-kritisch in, maar dat is eerder winst dan verlies.
Er zijn er zelfs die het tot predikant schoppen in de GG.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Studentenvereniging

Bericht door Jongere »

Reformatorisch Dagblad schreef: Student krijgt veel waardevols mee in CSFR-tijd

De synode van de Gereformeerde Gemeenten plaatste deze week kritische kanttekeningen bij het beleid van de studentenvereniging CSFR. August Eckhardt en Geert Schipaanboord spreken de kritiek tegen en wijzen op de waardevolle betekenis van de CSFR.

De synode van de Gereformeerde Gemeenten heeft haar zorg uitgesproken over de koers van studentenvereniging CSFR, zo blijkt uit een verslag in het RD van 27 maart. Het uiten van die bezorgdheid keert eens in de zoveel jaren terug. Zorg duidt op betrokkenheid, en dat is een goede zaak.

De CSFR is verbonden met het reformatorisch belijden, net als de Gereformeerde Gemeenten. Veel leden van deze studentenvereniging hebben een achtergrond in dit kerkverband. Dat zijn twee redenen om met elkaar in gesprek te blijven. Het is goed dat dit ook ieder jaar gebeurt.

Ook afgelopen jaar werden tijdens het jaarlijkse overleg tussen het deputaatschap en het landelijk bestuur van de CSFR de kritische punten besproken en wisten we ons gesteund in het werk dat gedaan wordt voor studenten. Wij kunnen ons daarom ook vinden in de zorg die er bestaat dat veel studenten niet deelnemen aan door de kerk georganiseerde activiteiten of reformatorische studentenverenigingen.

Te open
De zorg die geuit wordt met betrekking tot de CSFR is echter niet op alle punten terecht. Een steeds terugkerend verwijt is het ruime uitnodigingsbeleid van sprekers op de CSFR. Niet iedere spreker zal zijn handtekening onder de drie formulieren zetten. Is dat een bezwaar? Studenten komen in hun studie in aanraking met een nog veel grotere variëteit aan meningen. Zij kunnen het zich zeker niet permitteren de ogen te sluiten voor afwijkende meningen.

Betekent het uitnodigen van een katholiek als Bodar dat de CSFR zich daarmee tot het katholicisme bekeert of haar koers verlegt? Natuurlijk niet. Allereerst is het niet uit te sluiten dat ook een katholiek verstandige dingen te melden heeft. In ieder geval is het goed om je te verdiepen in de argumenten van een ander. Een verenigingsverband is hierbij van meerwaarde omdat je elkaar dan kunt steunen. Wie die openheid niet heeft, moet niet aan een academische studie beginnen.

Wij kunnen bovendien uit eigen ervaring de constatering uit het rapport aan de synode bevestigen dat het heel lastig is sprekers uit ’eigen kringen’ te krijgen.

Een afgevaardigde sprak over „verwarring” die het lidmaatschap van de CSFR teweegbrengt. Eén ding is zeker, een studie aan een seculiere universiteit brengt in ieder geval momenten van verwarring met zich mee. Een studentenvereniging heeft een voorname taak in de toerusting van studenten, door de studie van de Bijbel en de klassieke werken van het christendom. De CSFR biedt wat dat betreft heel veel. Men mag zich afvragen of veel studenten buiten een reformatorische vereniging nog op systematische wijze die studie verrichten.

Waarde
Het zou goed zijn wanneer de synode zich eens uit zou spreken over de waarde van studenten voor de kerk, ook voor de Gereformeerde Gemeenten. Hoe kerkenraden op een goede manier met studenten contacten kunnen onderhouden en ze betrokken te laten zijn bij het kerkelijk leven, zou mogelijk ook een onderwerp zijn voor het deputaatschap.

Een aantal afgevaardigden is zelf ooit lid geweest van de CSFR. Zij weten dat de studententijd bij uitstek geschikt is om een brede vorming op te doen en met andere meningen in contact te komen. Niet zelden leidt dat tot het inzien van de waarde van de eigen achtergrond en het eigen belijden. Die positieve houding hebben wij gemist.

August Eckhardt is landelijk preses van de CSFR en Geert Schipaanboord is lid van de CSFR (in Leiden). Beiden zijn lid van de Gereformeerde Gemeenten.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door Jongere »

Josephus schreef:Ik was ook behoorlijk verbaasd toen ik deze uitspraak las. De denkfout dat het rooms-katholicisme niet bij het christendom hoort, wordt alleen wel vaker gemaakt. Als een predikant dat doet, vind ik het wel tragischer. Die zou beter moeten weten. En daar hoef je helemaal geen geschriften van rooms-katholieke priesters voor gelezen te hebben. Overigens wel opvallend dat ds. Van Eckeveld niet meteen door iemand gecorrigeerd is, tenminste dat blijkt niet uit de verslaglegging.
Hm.. dit is wel weer een heel andere discussie. Maar Bodar is (zeker in zijn uitspraken) niet representatief voor de R-K kerk. En op het moment dat iemand beweert dat je in zekere zin buiten Christus om zalig kunt worden, valt dat niet buiten de kaders van het christendom?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door freek »

Jongere schreef:
Josephus schreef:Ik was ook behoorlijk verbaasd toen ik deze uitspraak las. De denkfout dat het rooms-katholicisme niet bij het christendom hoort, wordt alleen wel vaker gemaakt. Als een predikant dat doet, vind ik het wel tragischer. Die zou beter moeten weten. En daar hoef je helemaal geen geschriften van rooms-katholieke priesters voor gelezen te hebben. Overigens wel opvallend dat ds. Van Eckeveld niet meteen door iemand gecorrigeerd is, tenminste dat blijkt niet uit de verslaglegging.
Hm.. dit is wel weer een heel andere discussie. Maar Bodar is (zeker in zijn uitspraken) niet representatief voor de R-K kerk. En op het moment dat iemand beweert dat je in zekere zin buiten Christus om zalig kunt worden, valt dat niet buiten de kaders van het christendom?
Is dat zo? Ik meen te herinneren dat Simonis ook dergelijke uitspraken deed. En die lijkt me iig representatief voor de R-K kerk.
Plaats reactie