Staan we nog wel eens stil bij...

Johann Gottfried Walther

Staan we nog wel eens stil bij...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Staan we nog wel eens stil bij:

De ernst van de prediking, b.v. dat als we in dit leven niet tot bekering en geloof komen, elke prediking een aanklacht tegen ons zal zijn!

Dat het bloed van de gemeente van de handen van de dienaren van Woord zal worden geëist, dus dat ze schuldig zullen zijn
als ze het Evangelie niet preken, of onder voorwaarden wat ook gebeurt, of vrijblijvend preken of dat iedereen die onder de prediking zit per definitie behouden is.

en iets wat Spurgeon zei: rust toch geen uur slaap toch geen nacht voordat u mag weten dat u behouden bent.
Of men dit werkelijk letterlijk moet nemen weet ik niet.

Maar soms heb ik het idee dat velen zo makkelijk leven, van sja we kunnen onze zelf niet zaligen, en het moet je gegeven worden. Dat zal waar zijn! Dus? Maar afwachten tot de dood komt? Tot het oordeel komt?

Er staat toch ook in de bijbel: God zal zeggen tegen degenen die niet gelofen, gaat weg van Mij Ik heb u nooit gekend
maar ook gij hebt niet gewild! Niet gij hebt niet gekund!
Want Augustinus leerde al dat God wil geven wat Hij vraag. Hoe wonderlijk!

Zomaar wat zaken...denk dat het geen kwaad kan om er eens over na te denken!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Kaw
Contacteer:

Re: Staan we nog wel eens stil bij...

Bericht door Kaw »

Ik snap het sowieso niet. Je weet iets, maar je doet er niets mee. Volgens mij geloof je er dan helemaal niets van, want anders zou je er wel naar handelen? Of geloven we het wel, maar wijzen we bewust de overtuigingen van de Heilige Geest af? (Zonde tegen de Heilige Geest!?)
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Ik vraag me soms wel eens af, wat je na dertig, veertig jaar als ongelovige,nog in de kerk doet.
Waarom zou je er nog langer naar toe gaan, als je toch niks geloofd van wat daar gezegd wordt?
Hoe kun je dat aan buitenkerkelijken uitleggen ? Ik ga iedere zondag twee keer luisteren, naar een boodschap waar ik niks van geloof :quoi

En idd ik ben het met Spurgeon eens, hoe kun je rustig gaan slapen als je weet dat je niet voor God kunt verschijnen ?

Er is een gekruisigde Christus, ook voor jou/u ! Wacht dan niet langer, maar kom.....
Rens

Bericht door Rens »

Gabrielle schreef:Ik vraag me soms wel eens af, wat je na dertig, veertig jaar als ongelovige,nog in de kerk doet.
Waarom zou je er nog langer naar toe gaan, als je toch niks geloofd van wat daar gezegd wordt?.....
ooit wel eens aan gedacht wat de gevolgen van de strenge sociale controle binnen de gemeenschappen zijn, als je eenmaal UIT de kerk zou stappen..........? je wordt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid met de nek aangekeken, genegeerd of anderzins negatief behandeld. héél christelijk allemaal..........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Gabrielle schreef:Ik vraag me soms wel eens af, wat je na dertig, veertig jaar als ongelovige,nog in de kerk doet.
Waarom zou je er nog langer naar toe gaan, als je toch niks geloofd van wat daar gezegd wordt?
Hoe kun je dat aan buitenkerkelijken uitleggen ? Ik ga iedere zondag twee keer luisteren, naar een boodschap waar ik niks van geloof :quoi

En idd ik ben het met Spurgeon eens, hoe kun je rustig gaan slapen als je weet dat je niet voor God kunt verschijnen ?

Er is een gekruisigde Christus, ook voor jou/u ! Wacht dan niet langer, maar kom.....
God bekeerd toch ook mensen op oudere leeftijd? Men kan toch ook na 30 of 40 jaar pas in het hart gegrepen worden?
Marco

Bericht door Marco »

Of heb je dan 30, 40 jaar lang de belofte afgewezen, en God niet op Zijn Woord geloofd?
refo

Bericht door refo »

Marco schreef:Of heb je dan 30, 40 jaar lang de belofte afgewezen, en God niet op Zijn Woord geloofd?
Misschien is het anders. De belofte wordt niet afgwezen, maar is niet werkelijk aangeboden. Als er altijd een slag om de arm gehouden worden op het gebied van 'eerst moet de Geest werken, voodat'. Of 'eerst moet je ontdekt zijn, voordat'. Dan is er niets afgewezen, omdat het ook niet werd aangeboden.

We hebben een eeuw of langer aanboddiscussies en -strijd gehad. We weten tot op de vierkant milimeter wat er omgaat of dienst om te gaan in het hoofd, sorry hart, van een ware gelovige. Die verhalen naast je eigen beleving leggend, denkt men, nee, niet voor mij (nog).
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Andrea

Bericht door Andrea »

Gijs83 schreef:
God bekeerd toch ook mensen op oudere leeftijd? Men kan toch ook na 30 of 40 jaar pas in het hart gegrepen worden?
Is zeker mogelijk. Onze ds. roept altijd de jeugd op om zich te bekeren, omdat veel van Gods kinderen in hun jeugd zijn bekeerd.
'Hoe ouder hoe kouder...'
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Rens schreef:
Waarom zou je er nog langer naar toe gaan, als je toch niks geloofd van wat daar gezegd wordt?.....
ooit wel eens aan gedacht wat de gevolgen van de strenge sociale controle binnen de gemeenschappen zijn, als je eenmaal UIT de kerk zou stappen..........? je wordt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid met de nek aangekeken, genegeerd of anderzins negatief behandeld. héél christelijk allemaal..........
Als die mensen zo verschrikkelijk zijn, waarom wil je daar dan bij horen?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Johann Gottfried Walther

Johann Gottfried Walther schreef:Staan we nog wel eens stil bij:

De ernst van de prediking, b.v. dat als we in dit leven niet tot bekering en geloof komen, elke prediking een aanklacht tegen ons zal zijn!

Dat het bloed van de gemeente van de handen van de dienaren van Woord zal worden geëist, dus dat ze schuldig zullen zijn
als ze het Evangelie niet preken, of onder voorwaarden wat ook gebeurt, of vrijblijvend preken of dat iedereen die onder de prediking zit per definitie behouden is.

en iets wat Spurgeon zei: rust toch geen uur slaap toch geen nacht voordat u mag weten dat u behouden bent.
Of men dit werkelijk letterlijk moet nemen weet ik niet.

Maar soms heb ik het idee dat velen zo makkelijk leven, van sja we kunnen onze zelf niet zaligen, en het moet je gegeven worden. Dat zal waar zijn! Dus? Maar afwachten tot de dood komt? Tot het oordeel komt?

Er staat toch ook in de bijbel: God zal zeggen tegen degenen die niet gelofen, gaat weg van Mij Ik heb u nooit gekend
maar ook gij hebt niet gewild! Niet gij hebt niet gekund!
Want Augustinus leerde al dat God wil geven wat Hij vraag. Hoe wonderlijk!

Zomaar wat zaken...denk dat het geen kwaad kan om er eens over na te denken!
Hierbij wil ik nog aanvullen God is ieders leven zo waard!
Christus is zo gewillige Zaligmaker!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Andrea schreef:
Gijs83 schreef:
Is zeker mogelijk. Onze ds. roept altijd de jeugd op om zich te bekeren, omdat veel van Gods kinderen in hun jeugd zijn bekeerd.
Tsja, dat hoeft helemaal niet...
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Andrea

Bericht door Andrea »

Wilma van den Berg schreef:
Andrea schreef:
Gijs83 schreef:
Tsja, dat hoeft helemaal niet...
Het hoeft inderdaad niet, de moordenaar aan het kruis werd ook een paar minuten voor zijn sterven bekeerd, maar dit is niet Gods gewone weg.

Toch zit er denk ik wel een kern van waarheid in: Hoe ouder hoe kouder, zelf ben ik nog jong, maar ik kan me nie voorstellen dat je na 70 jaar kerkgang nog onbekeerd in de kerk durft te zitten..
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Andrea schreef: Toch zit er denk ik wel een kern van waarheid in: Hoe ouder hoe kouder, zelf ben ik nog jong, maar ik kan me nie voorstellen dat je na 70 jaar kerkgang nog onbekeerd in de kerk durft te zitten..
Des te meer omdat de schuld dan ook veel groter is! 70 jaar nooit geluisterd, nooit gehoorzaam geweest!! Om eens heeeel menselijk te zeggen: dat wil je jezelf toch besparen? Bovendien staat er niet voor niets: heden, zo gij Mijn stem hoort!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Andrea schreef:Toch zit er denk ik wel een kern van waarheid in: Hoe ouder hoe kouder, zelf ben ik nog jong, maar ik kan me nie voorstellen dat je na 70 jaar kerkgang nog onbekeerd in de kerk durft te zitten..
Toch wel.
Je zegt het zelf al: hoe ouder hoe kouder.

Veel oude mensen hoor je "klagen", dat ze veel ongevoeliger zijn voor indrukken op allerlei gebeid. Dus ook op geestelijk vlak. Ze horen het nog wel, maar het raakt hun hart niet meer. Afgestompt, zou je haast kunnen zeggen.

Overigens is bekering altijd een Godswonder; zowel bij jonge als oude mensen. Ook oude mensen kunnen nog bekeerd worden en worden ook nog bekeerd. Ook in 2008.
Johann Gottfried Walther

Nog een woord uit de prediking van ds. Stelwegen van afgelopen Goede Vrijdag:
Als u perse, of u dat nou links of rechts doet dat is niet allemaal zo verschillend, als u perse naar de hel wilt.
Zult u er over heen moeten gaan, de ingewanden van deze liefde, u zult ze zelf moeten verachten en vertrappen.

Krasse woorden, maar denk dat we uit Gods Woord wel een zeer gewillige Zaligmaker leren kennen.
U hoeft niet verloren te gaan!
Plaats reactie