pessimistisch over 'nu' mag dat?

Plaats reactie
henriët

pessimistisch over 'nu' mag dat?

Bericht door henriët »

Gisteravond had ik een gesprek met een (heel) oude man. Van het ene onderwerp kwamen we op het andere onderwerp. Zo belandden we via de politiek op het onderwerp hoe erg het is in Nederland en dat het wel eens zijn kan dat God Zijn kandelaar verplaatst, en dat alles zo erg is enz enz enz. En dat God ons land wel eens kan komen straffen enz. Ook dat de tijd waarin we leven de eindtijd is. En dat het goed is dat de dagen verkort zullen worden in de eindtijd want dat het niet meer te houden zal zijn anders.
Aan de ene kant ben ik het helemaal eens, want het is ook niet normaal wat er allemaal in ons land mag en wat het kabinet toestaat, maar moeten we dan zo elkaar de put inpraten dat het allemaal niets meer is. Ik zei, dat het daarom zo belangrijk is dat we Christus deelachtig worden en dat er Een boven Nederland staat. Maar dan hoor ik weer, ja maar Hij is rechtvaardig. Ook daar ben ik het mee eens. Maar moeten we elkaar juist niet oproepen voor volk en land en moeten we niet des te meer ons haasten en spoeden om Hem deelachtig te worden, ipv met elkaar gaan 'somberen'.
Ik geloof juist dat de Heere ook in Nederland nog bemoeienissen heeft dat Hij anno 2008 nog werkt met Zijn Geest, ook al zijn er zulke vreselijke zonden ook al lijkt Nederland meer en meer 'Sodom en Gomorra' gelijk te worden. Zijn raad zal bestaan. Als we ons daar niet meer aan vast kunnen houden, hoe staan we dan.. waarom zouden we dan nog leven...

Hoe denken jullie hierover?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Marnix

Re: pessimistisch over 'nu' mag dat?

Bericht door Marnix »

Als men God niet zoekt mag er sprake zijn van pessimisme. Dat God nog steeds werkt klopt. Maar als je ziet hoe we soms onderling met elkaar omgaan en hoe we als sommige kerken in de wereld staan maak ik me ook wel eens zorgen. Het is niet slechts de schuld van Nederland dat het zo hard acheruit is gegaan met de kerken, het is ook de schuld van de kerken zelf. En sommigen lijken zich daar weinig duk om te maken. Ze foeteren op de wereld, klagen over de goddeloosheid en verschuilen zich achter kerkmuren waar nooit een ongelovige komt. Dat vind ik vooral zorgwekkend.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Ik vind het wel verschil maken vanuit welke 'geest' deze man dit zegt.
Is het iemand die de Heere kent?
Is het iemand die depressief is?
Is het iemand die weet van de rust die over zal blijven voor het volk van God?
Ik vind dat voor de beoordeling van de uitspraken wel wat uitmaken.

Jeremia moest tot Baruch ook zeggen dat God 'de kandelaar zou wegnemen'. Maar voor Baruch had Jeremia toch nog een troost.
Gian

Bericht door Gian »

Kla 3:39 Wat klaagt dan een levend mens? Een ieder klage vanwege zijn zonden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
henriët

Bericht door henriët »

Jo-Ann schreef:Ik vind het wel verschil maken vanuit welke 'geest' deze man dit zegt.
Is het iemand die de Heere kent?
Is het iemand die depressief is?
Is het iemand die weet van de rust die over zal blijven voor het volk van God?
Ik vind dat voor de beoordeling van de uitspraken wel wat uitmaken.

Jeremia moest tot Baruch ook zeggen dat God 'de kandelaar zou wegnemen'. Maar voor Baruch had Jeremia toch nog een troost.
Afgezien vanuit welke 'geest' deze man het zei... kunnen we ook nog zien dat de Heere zich met Nederland bemoeit... is het alleen maar 'Sodom en Gomorra' of horen we naast de naderende voetstappen van de Heere Jezus ook nog dat Hij juist in deze tijd met Zijn Geest werkt?
Laatst gewijzigd door henriët op 19 mar 2008, 19:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Jongere

Bericht door Jongere »

Het is anoniem, maar ik vind het toch wat netter om niet al te veel over het persoonlijk leven van anderen te posten.
Da Capo

Bericht door Da Capo »

henriët schreef:Gisteravond had ik een gesprek met een (heel) oude man. Van het ene onderwerp kwamen we op het andere onderwerp. Zo belandden we via de politiek op het onderwerp hoe erg het is in Nederland en dat het wel eens zijn kan dat God Zijn kandelaar verplaatst, en dat alles zo erg is enz enz enz. En dat God ons land wel eens kan komen straffen enz. Ook dat de tijd waarin we leven de eindtijd is. En dat het goed is dat de dagen verkort zullen worden in de eindtijd want dat het niet meer te houden zal zijn anders.
Aan de ene kant ben ik het helemaal eens, want het is ook niet normaal wat er allemaal in ons land mag en wat het kabinet toestaat, maar moeten we dan zo elkaar de put inpraten dat het allemaal niets meer is. Ik zei, dat het daarom zo belangrijk is dat we Christus deelachtig worden en dat er Een boven Nederland staat. Maar dan hoor ik weer, ja maar Hij is rechtvaardig. Ook daar ben ik het mee eens. Maar moeten we elkaar juist niet oproepen voor volk en land en moeten we niet des te meer ons haasten en spoeden om Hem deelachtig te worden, ipv met elkaar gaan 'somberen'.
Ik geloof juist dat de Heere ook in Nederland nog bemoeienissen heeft dat Hij anno 2008 nog werkt met Zijn Geest, ook al zijn er zulke vreselijke zonden ook al lijkt Nederland meer en meer 'Sodom en Gomorra' gelijk te worden. Zijn raad zal bestaan. Als we ons daar niet meer aan vast kunnen houden, hoe staan we dan.. waarom zouden we dan nog leven...

Hoe denken jullie hierover?
Het is de vraag of pessimisme goed is. Een stuk realisme is wel goed. Als we zien op de ontwikkelingen, zowel in NL als in de hele wereld, gaat het wat de mens der zonde betreft niet de goede kant op. Anderzijds, als we in de Bijbel lezen over de 'leer der laatste dagen', dan gaat het wel de goede kant op. Het gaat alles naar een zeker einde, waarin de overwinning van het Lam volkomen zal zijn. Als we daar op mogen zien, dan kunnen er zeker zorgen zijn over de ontwikkelingen, maar dan mag er ook een blijde verwachting/verlangen zijn dat Hij spoedig wederkomt. Dat neemt niet weg dat de 'wereldweeën' heviger worden, en die zijn, met name voor Gods kinderen, niet prettig. We moeten daar ook niet te gering over denken. Maar we moeten niet 'wegzakken' in een pessimisme waarbij dat zekere doel van God uit het oog verloren wordt. Dat is ook geen Bijbelse houding.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
freek

Bericht door freek »

Lastig punt. Vaak heb ik er moeite mee, al dat geklaag. Op de kansel kunnen ze er ook wat van. Dan denk ik: als we nu óók de hand in eigen boezem steken - wat betreft de geesteloosheid en dodigheid - dan houdt het geklaag over anderen al snel op.
Aan de andere kant. Als je alle ontwikkelingen in overweging neemt, kom je wel tot de conclusie dat we inderdaad leven temidden van een 'krom en een verdraaid geslacht' en in een wereld 'die in het boze ligt'. Je moet wel blind zijn om daar geen oog voor te hebben. Maar voor mij blijft nog steeds de vraag: is het nu wezenlijk anders dan b.w.v.s. 1000 jaar terug, wereldwijd gezien. Ik weet het niet... In elk geval geldt al 2000 jaar dat we moeten letten op de tekenen der tijden.
henriët

Bericht door henriët »

freek schreef:Lastig punt. Vaak heb ik er moeite mee, al dat geklaag. Op de kansel kunnen ze er ook wat van. Dan denk ik: als we nu óók de hand in eigen boezem steken - wat betreft de geesteloosheid en dodigheid - dan houdt het geklaag over anderen al snel op.
Aan de andere kant. Als je alle ontwikkelingen in overweging neemt, kom je wel tot de conclusie dat we inderdaad leven temidden van een 'krom en een verdraaid geslacht' en in een wereld 'die in het boze ligt'. Je moet wel blind zijn om daar geen oog voor te hebben. Maar voor mij blijft nog steeds de vraag: is het nu wezenlijk anders dan b.w.v.s. 1000 jaar terug, wereldwijd gezien. Ik weet het niet... In elk geval geldt al 2000 jaar dat we moeten letten op de tekenen der tijden.
Zou dat dan niet meer uit moeten drijven naar Hem? Omdat we in die boze wereld liggen.. en het zelf zijn.
Dan is verootmoediging en bekering toch veel meer de houding dan somber tegen elkaar te klagen,
Soms vraag ik me dan af, denken we het beter te weten dan God, Hij regeert en werkt ook in onze tijd!!!
Je hebt een punt hoor, ben het helemaal eens, hand in eigen boezem te steken,
en van daaruit ga je veel milder kijken en praten...
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

henriët schreef:Dan is verootmoediging en bekering toch veel meer de houding dan somber tegen elkaar te klagen,
:tilt :tilt

Laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons wederkeren tot den HEERE.
Plaats reactie