Tiberius schreef:Josephus schreef:Tiberius schreef:Ik heb nog steeds geen goed argument gehoord voor de volwassendoop.
Hooguit als je eerst een flink deel van de Bijbel wegknipt en dan triomfantelijk op het restantje wijst.
Nou nou, je moet maar durven om mensen als Spurgeon, Whitefield, Bunyan, Philpot etc. zo in de hoek te zetten.
Waarom dit soort spierballentaal? Je kunt toch ook volstaan met de mededeling dat je het er niet mee eens bent (en de reden waarom)?
Nogmaals: het gaat er niet om iemand weg te zetten. Maar om zijn dwalingen vanuit de Schrift aan te geven.
En hoeveel hoogachting we dan ook voor hen hebben, we moeten toch echt vaststellen, dat ze een onvolledig zicht op het verbond hadden.
Bovendien dacht ik niet, dat zij de volwassendoop zo wanhopig probeerden goed te praten als hier gebeurt.
Dat het hier niet zo sterk onderbouwd wordt klopt. Maar er zijn een hoop goede argumenten voor de volwassendoop te vinden. Je dacht toch niet dat die miljoenen christenen die de Bijbel serieus nemen en de volwassendoop leren, op dat punt even de Bijbel totaal niet serieus hebben genomen? Het probleem is: Als je bent opgegroeid met de kinderdoop is het logisch dat je dat aannemelijk vindt en een andere leer vreemd. Het zou heel goed kunnen dat als je baptistische ouders gehad had, je de volwassendoop Bijbels heel aannemelijk had gevonden.
Overigens, bij de stelling dat er talloze argumenten voor de kinderdoop zijn, wil ik wel een kanttekening plaatsen waardoor de verschillende visies op de doop verduidelijkt worden. In de gereformeerde leer wordt duidelijk uitgegaan van het idee dat de doop er in plaats van de besnijdenis is gekomen. In feite is het hele doopformulier gestoeld op dat idee. Klopt dat idee niet, dan zou je verder het hele doopformulier zo voor volwassenen kunnen gebruiken en het gedeelte over de kinderen bij het opdragen. Voor de stelling dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen is maar 1 directe Bijbelverwijzing, Kol 2: 11,12 en die is voor meerder uitleg vatbaar. Natuurlijk is dat niet het enige, je kan meer opmaken uit contexten en uit een totaalbeeld over het verbond, daarom denk ik dat de kinderdoop Bijbels juist is.... maar dat het klaarhelder is dat de volwassendoop niet juist is en de kinderdoop zo logisch als het maar kan voor bijbelkenners, en dat idee krijg ik soms, ik wat te kort door de bocht.
Erasmiaan schreef:Je herhaalt enkel je opmerkingen. Waarom wil je zo graag weten dat er nog andere manieren zouden zijn?Je begeeft je op gevaarlijk terrein. Verzoening door voldoening had God ook anders kunnen doen. Dan had Christus niet hoeven komen. Maar met eerbied gesproken kon dat ook niet anders. Het moest op die manier. Het is blasfemisch om een andere mogelijkheid te bedenken. Want ik geef aan waarom het zo moest, maar jij geeft aan dat het anders kon. Wie is hier beperkt?
Je zit met dit soort opmerkingen dicht tegen schriftkritiek aan. Waarom wil je dat God nog een andere mogelijkheid had? Als er een andere mogelijkheid was had Hij met eerbied gesproken Zijn Zoon kunnen sparen. Maar dat kon niet. Het moest op die manier gaan. Dat is voor ons verstand niet klein te krijgen.
Je wil het blijkbaar niet snappen. Je kan blijkbaar niet het onderscheid maken tussen dat ik stel dat het zo gebeurd en dat ik stel dat het niet de enig mogelijke manier was. God schiep de wereld in 6 dagen en ik stel: God had de aarde ook in 24 uur, 2 dagen, 5 dagen of 100 dagen kunnen scheppen. Is dat blasfemie omdat ik stel dat er meer mogelijkheden waren? Kom nou. Zo stel ik hier ook dat God almachtig genoeg is om uit twee mensen en kind dat tegelijkertijd God en mens is, geboren te doen worden, die geen zonde doet maar slechts (wat wij ook geloven) onze zonden naar het kruis draagt en er voor sterft. Dat heeft totaal niks met schriftkritiek te maken, ik bekritiseerd de schrift niet. De schrift zegt hoe het gegaan is, niet hoe het nog meer mogelijk was. Overigens ging het niet over het sparen van de Zoon, wat jij noemt, het ging over hoe Hij geboren werd. Het is goed zoals het is gegaan. Ik heb alleen moeite met hele theoretische discussies over waarom het niet anders zou kunnen.... en dan de vreemde beweringen dat de erfzonde via de man overgedragen wordt en niet via de vrouw. Dan gaan we te ver in het proberen te doorgronden waarom het zo gebeurd is. Daar laat ik het bij.