Bijbelstudie, wie helpt!?

freek

Bijbelstudie, wie helpt!?

Bericht door freek »

Ik ben op zoek naar een geschikte methode voor bijbelstudie over één van de brieven van Paulus (weet nog niet welke). Er zijn genoeg boekjes, van jeugdbonden bijvoorbeeld, maar die zijn m.i. vrij oppervlakkig en bieden niet echt goede studiemogelijkheden. Kennen jullie goede titels van bijbelstudiemethoden of anders websites waar goede tips gedaan worden, of waar materiaal aangereikt wordt? Kortom, wie helpt me ff!?
MarthaMartha

Re: Bijbelstudie, wie helpt!?

Bericht door MarthaMartha »

freek schreef:Ik ben op zoek naar een geschikte methode voor bijbelstudie over één van de brieven van Paulus (weet nog niet welke). Er zijn genoeg boekjes, van jeugdbonden bijvoorbeeld, maar die zijn m.i. vrij oppervlakkig en bieden niet echt goede studiemogelijkheden. Kennen jullie goede titels van bijbelstudiemethoden of anders websites waar goede tips gedaan worden, of waar materiaal aangereikt wordt? Kortom, wie helpt me ff!?
kijk eens bij het LCJ
wat is de doelgroep?
boek van vd Zwan over de geloofshelden uit hebreeën is ook prachtig, met gespreksvragen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
freek

Bericht door freek »

MarthaMartha schreef:
freek schreef:Ik ben op zoek naar een geschikte methode voor bijbelstudie over één van de brieven van Paulus (weet nog niet welke). Er zijn genoeg boekjes, van jeugdbonden bijvoorbeeld, maar die zijn m.i. vrij oppervlakkig en bieden niet echt goede studiemogelijkheden. Kennen jullie goede titels van bijbelstudiemethoden of anders websites waar goede tips gedaan worden, of waar materiaal aangereikt wordt? Kortom, wie helpt me ff!?
kijk eens bij het LCJ
wat is de doelgroep?
boek van vd Zwan over de geloofshelden uit hebreeën is ook prachtig, met gespreksvragen.
Dat bedoelde ik met boekjes van jeugdbonden, die vind ik vrij oppervlakkig. Niet negatief bedoeld, maar meer geschikt voor jongeren van een jaar of 16. Ik zou graag bijvoorbeeld ook wat kennis meekrijgen van de grondtalen waarin een gedeelte geschreven is. Dan kun je het zelf doen, door je in allerlei naslagwerken te verdiepen, maar ik hoop eigenlijk dat er ook al wat 'kant-en-klaars' is, wat tegelijk ook van niveau is. Sorry, ben een beetje veeleisend.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

freek schreef:
MarthaMartha schreef:
kijk eens bij het LCJ
wat is de doelgroep?
Dat bedoelde ik met boekjes van jeugdbonden, die vind ik vrij oppervlakkig. Niet negatief bedoeld, maar meer geschikt voor jongeren van een jaar of 16. Ik zou graag bijvoorbeeld ook wat kennis meekrijgen van de grondtalen waarin een gedeelte geschreven is. Dan kun je het zelf doen, door je in allerlei naslagwerken te verdiepen, maar ik hoop eigenlijk dat er ook al wat 'kant-en-klaars' is, wat tegelijk ook van niveau is. Sorry, ben een beetje veeleisend.
begrijp ik dat het is voor je persoonlijke bijbelstudie?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hoe is je engels?

In elk geval kan ik Calvijn aanbevelen

Hier gratis in het engels:

http://www.ccel.org/ccel/calvin/commentaries.i.html
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Als het voor persoonlijk gebruik is, en je Engels voldoende goed is, kan ik instemmen met Bert, en je Calvijn aanbevelen. Voor minder dan 150 EUR heb je Calvijns Commentaar in Engelse uitvoering in huis, met de huidige dollarkoers. Een vertaling waar de editor ook de vrijheid heeft genomen om in de voetnoten soms wat extra meningen toe te voegen. Enige nadeel van Calvijn is dat hij aardig uitgebreid is, waardoor je niet snel door een bijbelboek heen gaat. Maar, hoe meer je m lees, des te meer je m gaat waarderen!

Als het voor persoonlijke devotie is, kan ik je ook JC Ryle over de evangeliën aanraden. Zijn boekjes over Mattheüs en Markus zijn meer meditatief (5 minuten leeswerk per gedeelte), zijn boekjes over Lukas en Johannes zijn naast de meditatieve verklaring ook voorzien van uitgebreide exegetische opmerkingen. Ik heb ze zelf als dagboek gebruikt, en kan ze iedereen van harte aanbevelen! Geestelijk voedsel, ipv het fastfood wat het gemiddelde dagboek aanrijkt...

In de meditatieve hoek heb je ook nog het bijbelcommentaar van Poole. Ook zeer betaalbaar. Net als Ryle wordt de bijbeltekst erbij afgedrukt, wat ik zelf prettiger vind lezen dan met de bijbel ernaast. Zijn werkwijze is dezelfde als de Kanttekenaren bij de SV, hij is alleen wat uitgebreider, diepgaander, en vooral meer gericht op meditatief gebruik. Terecht noemt Spurgeon hem naast Matthew Henry als hét bijbelcommentaar voor devotioneel gebruik.

Owja, verder is er nog Barnes Notes, ooit geschreven voor gebruik op zondagsscholen, maar qua diepgang en inhoud stijgt het toch wel ver boven dat niveau uit. Zijn stijl is exegetisch vaak sterk, maar ook eenvoudig, duidelijk, vol geestelijke wijsheid, en direct uit het hart. Zeer aanbevelingswaardig. Wel met een gepaste kritische houding lezen, daar waar hij spreekt over de uitverkiezing (in zijn afstand nemen van het hyper-calvinisme, schiet hij soms ietwat teveel door).
freek

Bericht door freek »

MarthaMartha schreef:
begrijp ik dat het is voor je persoonlijke bijbelstudie?
Het is niet voor persoonlijke bijbelstudie, maar voor een beperkt groepje. We willen vooraf ons wel afzonderlijk verdiepen in het te bestuderen gedeelte.
Ik neem de aangereikte tips mee. Hartelijk dank daarvoor!
mayflower

Bericht door mayflower »

Als je een goed orthodox and calvinistisch commentaar wilt hebben, waar wordt ingegaan op de Hebreewse en Griekse verklaringen, rabbijnse schrijvers worden vermeld, dan is de geleerde John Gill zeer aantebevelen!

Zie online:
http://eword.gospelcom.net/comments/gill/

Ik wil je wel waarschuwen dat hij een (credo)baptist was, wat bij de meeste van jullie natuurlijk erg gevoelig ligt !

Meer over John Gill:
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Gill_(theologian)
http://www.pbministries.org/books/gill/ ... rchive.htm
memento

Bericht door memento »

mayflower schreef:
Als je een goed orthodox and calvinistisch commentaar wilt hebben, waar wordt ingegaan op de Hebreewse en Griekse verklaringen, rabbijnse schrijvers worden vermeld, dan is de geleerde John Gill zeer aantebevelen!

Zie online:
http://eword.gospelcom.net/comments/gill/

Ik wil je wel waarschuwen dat hij een (credo)baptist was, wat bij de meeste van jullie natuurlijk erg gevoelig ligt !

Meer over John Gill:
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Gill_(theologian)
http://www.pbministries.org/books/gill/ ... rchive.htm
Ik heb er ook over gedacht Gills aan te bevelen, maar dat niet gedaan omdat:
1. Zijn commentaar achterhaalt is. Zijn sterke punten waren zijn kennis van het Hebreeuws, en zijn kennis van de Babylonische Talmud. Kennis waarin vele commentatoren hem later in overtroffen hebben (bedenk dat de kennis van het Hebreeuws toen erg 'nieuw' was, en dus naar onze maatstaven vaak erg onwetenschappelijk (lees: veel gokwerk))
2. Hij erg breeeeeeeeeeeeeeeeeeedsprakig is. Vaak heeft hij 100 woorden nodig om iets te zeggen wat hij ook in 10 woorden had kunnen zeggen.
3. Hij op leerstellig gebied zowel uitgesproken baptist, millenianist, als uitgesproken hypercalvinist is.
4. Hij erg droog is om te lezen (althans, dat is mijn mening)

Neemt niet weg dat ik het als naslagwerk aanraad. Maar voor primaire bron bij bijbelstudie zijn er denk ik betere werken te vinden. Zijn commentaar is niet korter dan Calvijn, en is inhoudelijk minder dan Calvijn.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Die reeks: Verklaring van de Hebreeuwse bijbel
van o.a. Dr. H. Jagersma
Maar ja dat is alleen O.T.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Josephus

Bericht door Josephus »

Er zijn natuurlijk ook zat afzonderlijke boekjes verschenen over de brieven van Paulus. Omdat je nog niet weet welke brief het gaat worden, zijn tips niet zo makkelijk te geven.

Ik denk bijvoorbeeld aan boeken van ds. C. den Boer (Korinthe, Romeinen), dr. J. van Bruggen (Romeinen), dr. A.F. Troost (In liefde geloven, over 1 Johannes).

Probeer anders ook eens de serie "Kernteksten".
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

Voor een beetje globale basis kennis, maar wel met 'nieuwe' perspectieven....heb ik nog wel een cd voor je met een Bijbelstudie's over Rom. 6,7,8....heeel mooi ;)

My one and only goal;
His image in my soul.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bij Bijbelstudie kun je het beste een paar niet al te lijvige commentaren gebruiken. Al die studieboekjes kauwen het al helemaal voor.
Ik kan op de Bijbelkring precies horen wanneer iemand er zelf studie van gemaakt heeft of alleen maar dingen uit een paar boekjes overschrijft.

Tip: Statenbijbel met kanttekeningen
Nieuwe Vertaling met kanttekeningen (alleen nog antiquarisch verkrijgbaar, maar wel vrij gemakkelijk volgens mij).
Met deze twee kanttekeningenbijbels kom je een heel eind en je kunt nog eens vergelijken.
HenriekeK

Bericht door HenriekeK »

als je naar http://www.studiebijbel.nl gaat kun je een 30-dagen proef versie van studiebijbel downloaden. Dat is een uitgebreide versie met van alles er op en er aan. Zo kun je de Griekse tekst met vertaling zien, er is commentaar bij en je kunt uitleg van de betekenis van de Griekse woorden opzoeken. Ik vind het erg makkelijk. Als je hem echt wil, ben je wel 180 euro kwijt, maar misschien kan je m in die 30 dagen al goed benutten;)
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

die studie cd rom heb ik ook.
maar kijk uit, word geen papegaai.
eerst je eigen studie doen, dan pas extra hulp.

Verder; als dit niet te hoog geprepen is en het echt over pauls brieven gaat:

Dictionary of Paul and his letters.
editors: gerald f Hawthorne, Ralph P. Martin en daniel G Reid.
(a compendium of contemporary Biblical Scholarship)
Plaats reactie