Johannes777 schreef:Zo.. de reactie is in ieder geval weer losgebarsten...
Romeinen 6:3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn?
Romeinen 6:4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Dit was één van de gedeelten die onder andere aangehaald is in de reacties.
Let op: aller eerst spreekt Paulus in deze brief tot de gelovigen, wat hij overigens doet in al zijn brieven. Zijn brieven zijn dus niet voor ongelovigen!
Vers 4 zegt: wij zijn dan begraven, door den doop in den dood...
Als wij naar de begraafplaats gaan, omdat een geliefde van ons is overleden, dan doen we deze toch ook in het geheel onder het zand. We gooien toch niet alleen 1 handje zand erover en zeggen dan: ziezo, hij is begraven.
Dit is in feite wel wat gebeurt met de kinderdoop. Het is helemaal geen begrafenis. Het is een besprenkeling.
Het verhaal achter de kinderdoop vind ik echter wel mooi. Het is natuurlijk fantastisch dat ouders de wens hebben om hun kind onder het verbond te brengen, maar uiteindelijk is ieder mens voor zijn eigen daden verantwoordelijk, en dus zal ieder mens persoonlijk de keuze moeten maken om gered te willen worden door de Heere Jezus.
Verder zei ook nog iemand: hoe herken je waarachtig geloof?
Waarachtig geloof herken je op het moment dat iemand in gehoorzaamheid zichzelf laat dopen, iets wat de Heere Jezus zelf bevolen heeft. Hij, de Heere Jezus, die zelf heilig was zegt tegen Johannes in Mattheus 3:15: Aldus betaamt het ONS (dus de Heere Jezus en Johannes) om alle gerechtigheid te vervullen. Met andere woorden. Het is voor ons nodig dat alles wat recht is vervuld moet worden. De doop is een teken van afwassing van zonden.
Een baby heeft nog geen enkele zonde gedaan, pas op het moment dat hij voor het eerst Gods wet overtreedt. Dan is hij pas schuldig aan de wet.
Zo is het ook met de Nederlandse wetgeving. Ik mag pas gestraft worden, op het moment dat ik de wet overtreedt.
Nogmaals zoals Petrus zegt op de pinksterdag:
Bekeert u en laat u dopen. In die volgorde en niet anders.
Lees de bijbel en niet allerlei andere boeken, aantekeningen en andere verhalen, die niet bij de bijbel horen.
Gods zegen,
Johan van Ooijen
Jou reactie roept natuurlijk gewoon om een weerwoord.
Paulus' brieven zijn gericht aan een gehele Gemeente, bestaande uit volwassenen en kinderen. Dat blijkt telkens weer als Paulus - vaak aan het einde van zijn brieven - alle bijzondere groepen binnen de gemeenten aanspreekt. Ouders, kinderen, heren, slaven etc. Dan zou het wel een beetje vreemd zijn als teksten zoals eerder door mij geciteerd niet voor kinderen zouden gelden. We zijn gewoon veel te individualistisch geworden. Ook in onze kerken. En trouwens, Paulus moet soms waarschuwen tegen de grofste vormen van zonde, waarvan je vanuit mag gaan dat een gemiddelde gelovige dat soort dingen niet doet. Hoewel uitzonderingen natuurlijk de regel bevestigen.
Dat onderdompel verhaal zie ik niet als erg relevant. Voor mijn part dompelen we voortaan kind en al in het water. Maar ik vind dat een beetje ongezond voor dat kleine grut
Verder zegt Petrus meer op de Pinksterdag. Bekeert u en laat u dopen, want voor wie is de belofte?? Als je t weet mag je 't zeggen...
Ten slotte, als Jezus zegt: laat af want alzo betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen, denk je dan werkelijk dat wij dat nog eens dunnetjes over moeten doen? Ik dacht het niet eigenlijk. Je kunt dit onmogelijk aangrijpen om volwassendoop te bepleiten. Daar zijn nog wel betere argumenten voor.
Jij ook hartelijk gegroet en Gods zegen toegewenst (maar ik hoop dat je ook nog ff reageert)