Roef schreef:Lukas 18 vers 1 t/m8
Over de onrechtvaardige rechter die uiteindelijk toch naar de weduwe hoorde.
Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen? Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal.
Zwijndrecht dus...
Was een mooie dienst he? Heel praktisch, waarschuwend, bemoedigend en aansporend.
Bij ons ging het in beide preken over zorgeloosheid! De eerste in het kader van de rijke dwaas de tweede nav psalm 127. Heel mooi en ook wel een beetje confronterend voor iemand die het altijd zelf wil doen! Hij geeft het Zijn beminde als in de slaap!
's Morgens uit Klaagliederen 3:
40 Nun. Laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons wederkeren tot den HEERE.
41 Nun. Laat ons onze harten opheffen, mitsgaders de handen, tot God in den hemel, zeggende:
42 Nun. Wij hebben overtreden, en wij zijn wederspannig geweest, daarom hebt Gij niet gespaard.
's Avonds uit Romeinen 13:
12 Verblijdt u in de hoop. Zijt geduldig in de verdrukking. Volhardt in het gebed.
De Ds. heeft beide keren met veel opening mogen spreken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
wijkie schreef:'s Middags over Psalm 33 het laatste vers
's Avonds over Numeri 10:9
Bij ons ging het 's morgens over Jozef.
Er was hongersnood en mensen uit alle landen kwamen naar de Farao.
Deze zei "Ga naar Jozef en hij zal u geven wat u nodig heb.
Hiervanuit werden de lijnen doorgetrokken naar de Grote Zafnath Paäneah
De Redder des Volks Christus!
Voor het lichamelijke en geestelijke kunnen we altijd bij Hem terecht.
Zijn schuren zijn vol!
'S avonds ging het over het gebed van Agur
Twee dingen heb ik van U begeerd, onthoud ze mij niet, eer ik sterve;
Ijdelheid en leugentaal doe verre van mij; armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels;
Roef schreef:Lukas 18 vers 1 t/m8
Over de onrechtvaardige rechter die uiteindelijk toch naar de weduwe hoorde.
Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen? Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal.
Zwijndrecht dus...
Was een mooie dienst he? Heel praktisch, waarschuwend, bemoedigend en aansporend.
's morgens over Deuteronomium 28: De HEERE zal den zegen gebieden, dat Hij met u zij in uw schuren, en in alles, waaraan gij uw hand slaat; en Hij zal u zegenen in het land, dat u de HEERE, uw God, geven zal.
Het viel mij op dat hoofdstuk 27 gaat over de vloek, en hoofdstuk 28 draait dan volledig om. Daar gaat het over de zegen. De dominee haalde dat ook aan.
's middags ben ik niet geweest
's avonds preekte de ds. over 2 Korinthe 9:10: Doch Die het zaad den zaaier verleent, Die verlene ook brood tot spijze, en vermenigvuldige uw gezaaisel, en vermeerdere de vruchten uwer gerechtigheid;
Moet heel eerlijk zeggen dat ik toen niet zo veel gehoord heb... want ik viel in slaap.....
- Filipenzen 4: 6,7 Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God;
En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw zinnen bewaren in Christus Jezus.
De raad van een heilzoekende leraar
1. Een liefdevolle onderwijzing
2. Een heilzame opwekking
3. Een gegronde vertroosting
- Lukas 23: 39-43 En een der kwaaddoeners, die gehangen waren, lasterde Hem, zeggende: Indien Gij de Christus zijt, verlos Uzelven en ons.
Maar de andere, antwoordende, bestrafte hem, zeggende: Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt?
En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.
En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn.
En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.
Drie kruiselingen op Golgotha
1. Een kruiseling die Jezus lasterde
2. Een kruiseling die Jezus rechtvaardigde
3. De Kruiseling Die het paradijs beloofde
- Jona 2:1 En Jona bad tot den HEERE, zijn God, uit het ingewand van den vis.
Hoe een onwillige vluchtende Jona een gewillige Jona werd
1. Jona vluchtend van God
2. Jona tegengehouden door God
3. Jona schuldenaar voor God
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod' Dr. J.H. Bavinck
's Middags ging de preek over de rijke dwaas. De dominee besteedde aandacht aan materialisme, wat best de kop op steekt in mijn gemeente. Hij ging verder over materialisme in geestelijk opzicht, dat mensen zich Christus toeeigenen, terwijl ze niet écht bekeerd zijn. Een moeilijk onderwerp vind ik.
's Avonds over Jeremia 6: Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel; maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.
1. stilstaan: Bezinning
2. toezien: Bezinning
3. vragen: Bidden
4. wandelen: in tegenstelling tot het voorthollen op de wegen
5. rustvinden: voor de eeuwigheid
6. weigeren: Dit doen de onbekeerden die de weg met hun verstand heel goed weten.
[quote="Andrea"]'s Middags ging de preek over de rijke dwaas. De dominee besteedde aandacht aan materialisme, wat best de kop op steekt in mijn gemeente. Hij ging verder over materialisme in geestelijk opzicht, dat mensen zich Christus toeeigenen, terwijl ze niet écht bekeerd zijn. Een moeilijk onderwerp vind ik.
quote]
Triest. Vaak is er in zulke preken heel veel ruimte voor mensen die het allemaal wel prima vinden. Die bedriegen zichzelf in ieder geval niet. Het blijft wonderlijk dat in onze gemeenten waar vaak meer dan de helft ongelovig is, zo'n grote plaats aan dit aspect wordt gegeven.
Andrea schreef:'s Middags ging de preek over de rijke dwaas. De dominee besteedde aandacht aan materialisme, wat best de kop op steekt in mijn gemeente. Hij ging verder over materialisme in geestelijk opzicht, dat mensen zich Christus toeeigenen, terwijl ze niet écht bekeerd zijn. Een moeilijk onderwerp vind ik.
quote]
Triest. Vaak is er in zulke preken heel veel ruimte voor mensen die het allemaal wel prima vinden. Die bedriegen zichzelf in ieder geval niet. Het blijft wonderlijk dat in onze gemeenten waar vaak meer dan de helft ongelovig is, zo'n grote plaats aan dit aspect wordt gegeven.
Het ging er ook over dat je bekeerd moet worden, maar dit kwam in de avondpreek veel meer naar voren. Tijdens die preek moest je echt wel doof zijn wilde je je niet aangesproken voelen, zo indringend als de dominee preekte.
Andrea schreef:'s Middags ging de preek over de rijke dwaas. De dominee besteedde aandacht aan materialisme, wat best de kop op steekt in mijn gemeente. Hij ging verder over materialisme in geestelijk opzicht, dat mensen zich Christus toeeigenen, terwijl ze niet écht bekeerd zijn. Een moeilijk onderwerp vind ik.
quote]
Het ging er ook over dat je bekeerd moet worden, maar dit kwam in de avondpreek veel meer naar voren. Tijdens die preek moest je echt wel doof zijn wilde je je niet aangesproken voelen, zo indringend als de dominee preekte.