Bert Mulder schreef:Tiberius schreef:Moderator opmerking
Beste broeders,
Ik verzoek u vriendelijk te stoppen met het larderen van uw postings met allerlei persoonlijk getinte schimpscheuten.
Zo niet dan zullen we overgaan tot sluiting van dit topic.
Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
Ik bied hierbij mijn verontschuldiging aan, het is inderdaad niet nodig.
Toeschouwer, vergeef het mij.
Beste moderator,
Ja af en toe werd het wat heftig, dat is niet zakelijk en dient de zaak niet. En het is uw recht om daarop te reageren. Dhr Mulder vraagt mij vergeving, nu is het net of hij mij kwaad heeft aangedaan. Zo heb ik dat niet beleefd. Hij houdt er van een klein beetje op de man spelen. Ik ga dan wat onderkoeld reageren. Wat dat betreft is er tussen hem en mij niets, als ik hem zou ontmoeten zou ik zeer graag en glas wijn met hem drinken.
Dus Bert Mulder zal ik nu maar weer zeggen, ik weet niet wat ik je moet vergeven als je mij geen kwaad hebt gedaan.
Ik vond het ook nog wel vermakelijk, hij noemde me ventje, nu ben ik niet zo groot, maar ik had zijn vader wel kunnen wezen (welleswaar een hele jonge).
Oké, sans rancune.
Al denk ik dat het beter is om mij in deze discussie niet teveel te mengen. Ik probeer het vaak vanuit een andere gezichthoek te benaderen en dat geeft dus wrevel.
Misschien hoor ik niet op de forum thuis zoals Bert Mulder te kennen gaf.
Dan zal ik wat mijn innerlijk laten zien. Ik hoop en bid bewaart te blijven bij de waarheid van Gods Woord. Als ik dus de 3FvE tot de laatste letter moet bijvallen om hier op dit forum mee te doen, moet ik afhaken. Ik acht onze reformatoren hoog die in zeer moeilijke tijden leiding gaven en dit soms (Guido de Brès) met de dood moesten bekopen. Ik ben jaloers op hun geloof.
Maar de strijdvragen lagen toen op een geheel ander vlak en daar zijn de 3f een exponent van en ik vind het een monument voor de kerk waar wij ons aan kunnen spiegelen. Maar (en dat was toen niet aan de orde) ik ben al ruim 40 jaar bezig om me te verdiepen in de rol die Israël nog zal spelen in de toekomende tijd. Ik weet me daartoe ondersteunt door menige oudvader en veel puriteinen.
Maar ook die waren een kind van hun tijd en wij mogen op hen voortborduren. Dr. F. de Graaff is een theoloog geweest die dat gedaan heeft en er zijn nog veel anderen.
Dat heeft als gevolg als wij Israël een grote plek geven in het heilsplan van God, wij onherroepelijk de belijdenissen anders gaan lezen.
Dat kan niet anders, bijvoorbeeld, wij hebben zeer recent in de krant gelezen dat bij monde van ds. Eckeveld de GG zegt, de V theologie te hebben opgezegd.
Dan zullen ook zij er achter komen dat de 3f hier niet in voorzien. Dat is maar een voorbeeld, ik hoop dat ik niemand kwets, maar zo zie ik het nu.
Dan ben ik van mening als wij het Koninkrijk van God niet goed zien, waar het in OT het over heeft, de Heere Jezus en de Apostelen hadden het er altijd over gehad, denk aan de gelijkenissen, dan lezen wij die in de eerste plaats met het oog op het Koninkrijk, zoals in iedere gelijkenis aan de orde komt en in de tweede plaats mogen wij zien wat voor geestelijke lessen er voor ons in liggen. Ik denk bijvoorbeeld ook aan Paulus in Rome. Wij lezen in Hand. 28:23 dat er op een dag er velen bij Paulus kwamen en staat er dan, hij legde hen het Koninkrijk Gods uit en bewoog ze tot het geloof in Jezus.
Nu komt het tot het verschil met de meeste forumleden, ik zie dat Koninkrijk van vrede en gerechtigheid nog geheel toekomstig en daar zal Israël als volk weer manifest worden en een priestervolk worden, waarvoor zij voor bestemd waren Ex. 19:6.
Heeft de gemeente (kerk) in mijn denken een minderwaardiger plaats dan Israël, geenszins, zelfs een heerlijker, maar daarover uit te weiden gaat nu te ver.
Maar u voelt allen in deze gedachten, gaan wij de Schriften anders lezen. Dal lezen we de Schrift met het oog op het Koninkrijk.
Dan blijft de rechtvaardigmaking van de goddeloze, uit louter genade, volop staan.
Maar uiteindelijk gaat het om de heerschappij van God op een herstelde schepping. Dat is mijn verlangen, daar kijk ik naar uit. Deze wereld boeit dan niet meer zo, die gaat voorbij, maar er komt iets beters voor terug. Daar verlang ik naar en dat houd mij bezig.
Mijn geachte opponenten wil ik dan vergeving vragen als dat te weinig naar voren kwam en ik door sarcasme me eigen op het oog had.