In de bovenstaande documentaire vond ik de bijdragen van mevr. Kok het meest bijzonder.J.C. Philpot schreef:Hetzelfde genre als "velen zijn geroepen":
Staphorst in tegenlicht - http://www.rtvoost.nl/media/?uitz=59808&id=304
Documentaire "velen zijn geroepen"
- J.C. Philpot
Re: Documentaire "velen zijn geroepen"
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Bedankt voor de link!J.C. Philpot schreef:Hetzelfde genre als "velen zijn geroepen":
Staphorst in tegenlicht - http://www.rtvoost.nl/media/?uitz=59808&id=304
Ik moet zeggen dat ik toch een bijzonder gevoel heb na het bekijken van de uitzending.
Ik vind dat er sterk de nadruk wordt gelegd op de hel en de plaats van de SGP in Staphorst, waarbij ik het gevoel heb dat er een karikatuur van gemaakt wordt. Als buitenstaander zou ik nu niet jaloers worden op zo'n leven. Maar misschien is een documentaire daar sowieso niet geschikt voor. Ik vind het dan ook niet gek dat er een link gelegd wordt met de islam...
dat is heel gewoon hier in zeeland. er zijn mensen op dit forum die een heel verkeerd beeld hebben van de OGGinNed bijvoorbeeld. Moet je hier in Zeeland komen! 'k Denk wel eens, als ik met hen met een busreis mee zou gaan, dan zou ik het echt niet aan de buitenkant kunnen zien dat ze refo's zijn (op een enkele uitzondering na). De bios wordt ook heel gewoon merk ik onder mijn leerlingen.Rens schreef:ik weet niet of het IEMAND is opgevallen dat één van de dochters uit Zeeland de opmerking plaatste "dat ze er geen moeite mee had om op zondag een rok te dragen" m.a.w. dat ze op andere dagen best wel een broek draagt..................J.C. Philpot schreef:Ik vind dat de dames uit Zeeland en de man uit Putten eerlijk en goed overkomen in de documentaire.
Waar praat ik over of waar maak ik me druk om???
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
ze komen niet alleen in regenbroek, maar ook in jeans naar school. Je valt op als je met een rok fietst en je valt helemaal op als je niet met je tijd meegaat wat betreft de mode. Loop eens een dagje mee op een refoschool.....Hendrikus schreef:Ja. En? Dat is praktijk in menig refogezin. Je moest eens lezen welke betogen er in schoolkranten worden geschreven over het verschijnsel dat meisjes dag in, dag uit de fietstocht van huis naar school vice versa, door weer en wind, soms wel 30 kilometer heen en 30 terug, afleggen met een regenbroek aan, en dan in de fietsenstalling die regenbroek uitdoen.Rens schreef:ik weet niet of het IEMAND is opgevallen dat één van de dochters uit Zeeland de opmerking plaatste "dat ze er geen moeite mee had om op zondag een rok te dragen" m.a.w. dat ze op andere dagen best wel een broek draagt..................
Je zou ze de kost moeten geven, Rens, de meisjes die uit school linea recta naar huis gaan om als eerste dat rokje om te wisselen voor een broek.
Of die op zaterdagavond gerokt de deur uitgaan, in de uitgaansgelegenheid als eerste het toilet opzoeken om het rokje om te wisselen voor de meegenomen jeans.
In de documentaire heb ik 't wel opgemerkt, maar ik vond 't niet iets opmerkelijks...
in de Strict Baptist in Engeland zijn de kerkjes echt heel klein, soms zitten er maar een paar oudere mensen. Toch houden ze in de week nog 2x kerk. 1x een bidstond, dan bidden er 3 personen om de beurt ca. 20 min een gebed voor land en volk. Deze personen zijn gedoopt, dus behoren ze tot de Church. De ds houdt daarna een korte meditatie.Ariene schreef:Nee, absoluut niet!
Hierin was alleen het zeeuwse gezin sterk!
maar daar ligt m.i. nu juist de taak van de kerk.
Wij zijn zo verweven in onze eigen theologie en dogmatiek.
Hierover zei de historicus,"Daar moet je je als leek niet in gaan verdiepen want daar snappen wij niets van"
Zal de Heere jezus het zo bedoeld hebben?
Wij hebben in onze kerk pas een lezing gehad over Hand 2: 42-47 over de eerste christengemeente.
Daar staat het geheim van deze gemeente beschreven.
Zij waren dagelijks, eendrachtiglijk, volhardende in het gebed.
Wij werden opgeroepen met elkaar één keer per week bij elkaar te komen om te bidden
of wij mochten zijn zoals de eerste christengemeente.
N.a.v. deze lezing stelde een vriendin van mij de vraag aan een ouderling:
"wanneer gaan we beginnen om met elkaar wekelijks te gaan bidden?"
Het antwoord was: "Je moet eens weten hoeveel er al thuis gebeden wordt"
waarom zo'n antwoord?
Angst om evangelisch (gevonden) te worden.
En dan is onze angst, ons gevoel dus belangrijker dan Gods Woord.
En daar wordt ik nou zo verdrieig van!
Later in de week is er nog een kerkdienst.