Thuis lezen

Lieneke

Bericht door Lieneke »

bij welke leer c.q. kerkverband ligt jullie geloofsleer het nauwst dan? of is dit een verkeerde vraag? Puriteinen, Baptisten , OGG of GGiNed?

kromme vraag misschien maar:
m.a.w. waar zouden jullie evt. zich nog het mest bij thuis voelen?
'k Denk dat we ons het meest zouden thuisvoelen bij de Hervormde Kerk, en dan wel bij de behoudende (zowel in leer, als in leven)!
Billy

Bericht door Billy »

"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Memory

Bericht door Memory »

Je probeert me bepaalde zaken in de mond te leggen die ik niet heb gezegd.
Idd de belofte bij de Doop wordt verzegeld, houdt dus in dat deze er al is. “Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt mijn…â€
WSO

Bericht door WSO »

Maar waarom je nu wegblijft uit de kerk is allemaal nog steeds niet duidelijk. En daar gaat deze discussie toch over? Vertel refo en al de anderen nu eens concreet wat er allemaal mis. Kreten over 'rechvaardigmaking' en 'sacramenten' hebben we niet zoveel aan.

Doe het desnoods puntsgewijs.

Aangaande de rechtvaardigmaking vind ik dat: ....
Terwijl in de Nederlandse kerk dit wordt geleerd:....

Want nu springen we van de hak op de tak. Er is volgens jou wat mis met het aangaan aan het avondmaal. Refo zegt eigenlijk 'so what, dan ga JIJ toch aan' en vervolgens komt er een verhaal over wat deze of die daar over zei.
Dus ook hier: hoe denk je over de avondmaalspraktijk. En hoe denken de gevestigde kerken daarover.

Tot nu toe heb je wat slagzinnen gebezigd, maar erg duidelijk is het allemaal niet. Thuislezer begrijpt blijkbaar meteen waar het over gaat, maar jullie jargon is toch niet duidelijk.

(Waar is thuislezer eigenlijk gebleven?)
Senvol

Bericht door Senvol »

Refo, kap nu maar, je hebt toch geen gelijk. tWordt nu meer en meer discusseren om 'gelijk te krijgen', ipv dat het met respect en liefde gebeurt.
Lieneke

Bericht door Lieneke »

zeg maar de gekrookte riet kant?
Qua uiterlijk wel, maar de leer zit meer richting de Geref. Bond.
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Lieneke,

Als jullie thuis lezen, hebben de vrouwen dan ook een hoed o.i.d. op en houden jullie dan ook collecte?
Misschien komt de vraag bij jou wat raar over, maar ik heb bij jullie situatie toch een soort van kleine huisgemeente voor ogen.

The Critical Brother (niet van lezen hoor!)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

maar de leer zit meer richting de Geref. Bond.
De leer is exact hetzelfde Lieneke!

ik zou bijna zeggen RJ laten we daar ook is een onderwerp over beginnen, ik ben dat niet helemaal met je eens.

de GB heeft naar mijn mening niet EEN leer die zij voorstaat, ik hoor toch regelmatig verschillende GB predikanten, en mijn bevinding is toch wel dat binnen de GB er velerlei opvattingen zijn die zelfs absoluut niet met elkaar stroken..

zelfs zo sterk dat ik wel is s'morgens een preek gehoord had die s'avond door een andere predikant (zonder dat ze het van elkaar wisten) werd bestreden...

Admin
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Origineel geplaatst door The Critical Brother
Lieneke,

Als jullie thuis lezen, hebben de vrouwen dan ook een hoed o.i.d. op en houden jullie dan ook collecte?
Misschien komt de vraag bij jou wat raar over, maar ik heb bij jullie situatie toch een soort van kleine huisgemeente voor ogen.

The Critical Brother (niet van lezen hoor!)
Nee, geen hoed en geen collecte!
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Origineel geplaatst door Refojongere
maar de leer zit meer richting de Geref. Bond.
De leer is exact hetzelfde Lieneke!
De gekrookte rieters leggen meer nadruk op de bevinding, terwijl de Bond dat minder doet! (dat bedoelde ik)
Memory

Bericht door Memory »

Origineel geplaatst door WSO
Maar waarom je nu wegblijft uit de kerk is allemaal nog steeds niet duidelijk. En daar gaat deze discussie toch over? Vertel refo en al de anderen nu eens concreet wat er allemaal mis.
...
Aangaande de rechtvaardigmaking vind ik dat: ....
Terwijl in de Nederlandse kerk dit wordt geleerd:....
Praat je nu voor jezelf of ook namens (het gros van de) OSWforummers? Ik kan het toch niet hebben over de Nederlandse kerk. Want die bestaat niet. Wel veel kerkverbanden. Het zou te ver gaan om alle opvattingen van al deze kerkverbanden te ontrafelen en die naast de mijne te leggen. Loop je direct tegen het probleem dat je dan de NHK in dit verband niet als 1 kerk kan beschouwen i.v.m. allehande leringen. Wel wil ik aangeven waarom we niet naar dekerk gaan, want dit was tenslotte de vraag. Resumerend (zie vorige reacties):

De rechtvaardiging door/uit het geloof dient recht geleerd worden, gebaseerd op de Sacramenten (uitgaande van Gods belofte, ja, van Christus zelf, waar het geloof op steunt). Zie reactie van 12-06.

Wet en genade horen in de juiste verhouding recht uitgelegd en toegepast te worden.

De rechtvaardigmaking versus Doop in samenhang met de onderrichting van de kinderen van de gemeente.

Ja, idd God eist geloof van (een) ouder(s) die hun kind ten doop aanbieden. Als God Zijn genade geeft, wie ben ik!!! om dat niet geloven!? “Alles wat niet uit het geloof is, dat is zonde.â€
Refojongere

Memory,

Wat jij citeert hoor je in de NHK met een Gereformeerde Bondssignatuur. Welkom aanstaande zondag!
Memory

Bericht door Memory »

Origineel geplaatst door Refojongere
Memory,

Wat jij citeert hoor je in de NHK met een Gereformeerde Bondssignatuur. Welkom aanstaande zondag!
Das heel aardig van je, maar a.s. zit ik in een andere Bondgemeente. Zet maar in een u2u'tje welke plaats, wie weet zie je me een keer verschijnen.

Memory ;)
Refojongere

Beste Admin,

Over de eenduidigheid van de leer van de Geref. Bond heeft The Critical Brother een heel interessant onderwerp gestart (de Breedte van de Gereformeerde Bond) (pag. 2 van "Kerk en Cultuur").
Plaats reactie