Nou Hendrikus, wanneer jij een topic dicht wilt hebben, dan is dat voor de moderators een extra reden om het topic open te houden (en omgekeerd).Hendrikus schreef:Nou, vandenGijs, tevreden?Gijs83 schreef:Geef de mensen nog even de kans om te reageren. In ieder geval vanavond en graag niet echt een discussie, maar gewoon hoe je erover over denkt. Dus geen welles-nietes spelletje.JolandaOudshoorn schreef:SLOTJE :!:
Dan mag dit topic nu wel dicht
apparaten-gebruik op zondag
Door onderstaande reactie komt één vraag in mij op.
Als God in de bijbel 6 dagen heeft gewerkt, en één dag rust.
Geeft hij daarmee ons het voorbeeld dat wij één dag specifiek apart mogen zetten om ons lichaam en geest weer te versterken voor de komende dagen.
Je kan dit tegenover de tekst zetten, in het zweet des aanschijns zult gij uw brood verdienen. God wist dat de mens de hele week hard zou moeten werken en gaf mede daarvoor ons een rustdag.
Maar waarom zijn sommige hier nou zo bang om de sabbath uit het
OT door te trekken naar onze zondag?
Het is toch heerlijk dat God ons het gebod geeft om één dag in de weekl te heiligen? Hij heeft ons dat vooral gegeven voor ons welzijn. Hij heeft toch het beste met ons voor?
En dan kan je heel vroom zeggen, iedere dag moet tot eer van God zijn! En natuurlijk! Maar niet iedere dag heb ik rust om me echt te verdiepen in Gods Woord, omdat Hij me in door de Bijbel ook andere taken heeft gegeven zoals een goed huisvrouw, zorg voor anderen enz.
Daarom snap ik niet dat mensen zo alergisch zijn als de lijn van de Sabbath door getrokken wordt naar de zondag.
Geeft hij daarmee ons het voorbeeld dat wij één dag specifiek apart mogen zetten om ons lichaam en geest weer te versterken voor de komende dagen.
Je kan dit tegenover de tekst zetten, in het zweet des aanschijns zult gij uw brood verdienen. God wist dat de mens de hele week hard zou moeten werken en gaf mede daarvoor ons een rustdag.
Het is toch heerlijk dat God ons het gebod geeft om één dag in de weekl te heiligen? Hij heeft ons dat vooral gegeven voor ons welzijn. Hij heeft toch het beste met ons voor?
En dan kan je heel vroom zeggen, iedere dag moet tot eer van God zijn! En natuurlijk! Maar niet iedere dag heb ik rust om me echt te verdiepen in Gods Woord, omdat Hij me in door de Bijbel ook andere taken heeft gegeven zoals een goed huisvrouw, zorg voor anderen enz.
Daarom snap ik niet dat mensen zo alergisch zijn als de lijn van de Sabbath door getrokken wordt naar de zondag.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Ik neem aan de je mij bedoelt. Ik reageer niet allergisch vanwege het feit dat wij met z'n allen op zondag een pas op de plaats maken. Sterker nog, ik zou er niet aan moeten denken om de zondag te moeten missen! Ik sluit me aan bij omschrijving van de zegen van de zondag. Maar ik krijg wel kromme tenen als ik discussies als deze lees, over welke apparaten we wél en welke we níet mogen gebruiken. Zullen we daar maar niet over discussieeren? Je mag ze nl. allemaal gebruiken, maar niet iedereen zal er behoefte aan hebben.Ariene schreef:Door onderstaande reactie komt één vraag in mij op.
Als de discussie dan op deze manier gevoerd wordt, door de Oudtestamentische, Joodse, Sabbath op één lijn te stellen met onze zondag, met alle verbodjes en regeltjes van dien, ja dan wil ik even wijzen op het verschil tussen beide. Dat geldt ook voor vragen als: mag je wel met de auto naar de kerk op zondag, of: mag je wel bij elkaar op visite, of een wandeling maken etc. Als deze vragen serieus bedoeld zijn, dan denk ik dat gewezen mag wordne op het vershil tussen Sabbath en zondag.
- JolandaOudshoorn
Ik denk dat er een denkfout wordt gemaakt. De Sabbath is nooit opgeheven, anders kunnen we het 4e gebod wel schrappen. De sabbath zoals de Joden hem vieren is niet gebaseerd op dit gebod. Daar kwamen allerlei gebodjes en verbodjes bij, net zoals wij eigenlijk oden met de zondag. Ik denk dat Arienne het juist zegt dat het rusten van de sabbath/zondag staat tegenover het werken in het zweet uws aanschijns!
Voor mij is de zondag: tot rust komen, zowel lichamelijk/aards als geestelijk!
Voor mij is de zondag: tot rust komen, zowel lichamelijk/aards als geestelijk!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Dan plaats je je wel buiten de belijdenisgeschriften, zie HC vr+antw 103:freek schreef:Pas las ik het nog in het RD: de discussie over zondagsrust in Woudrichem: SGP en CU noemden sabbath en zondag in één adem. Volgens mij klopt dat echt niet.
...en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome ...
Tja...ik geloof niet dat wij verplicht worden om de belijdenisgeschriften voor de volle 100% voor onze rekening te nemen. Dat geldt slechts voor de Woorden van God zelf, opgetekend in de Bijbel. En naar mijn idee wordt in de bijbel wel degelijk verschil gemaakt tussen de Sabbath voor de joden en de herdenking van Christus' opstanding, op de eerste dag van de week, ook inhoudelijk. Volgens mij was dát nou juist één van de twistpunten tussen joden-christenen en heiden-christenen.Tiberius schreef:Dan plaats je je wel buiten de belijdenisgeschriften, zie HC vr+antw 103:freek schreef:Pas las ik het nog in het RD: de discussie over zondagsrust in Woudrichem: SGP en CU noemden sabbath en zondag in één adem. Volgens mij klopt dat echt niet.
...en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome ...
Wat zij bijvoorbeeld het spreken van Paulus in Romeinen 14 ons te zeggen hebben: "De een acht wel den enen dag boven den anderen dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Een ieder zijn in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd". Sowieso een tekst waar wij niet zo mee uit de voeten kunnen. Dit is veel te makkelijk. Niet voor niets verzuchtte m'n vader pas, tijden het lezen na de maaltijd: 'hier snap ik nou helemaal niks van'.
Dit alles laat overigens onverlet - nog maar een keer - dat ik pleit vóór het houden van de zondag. En voor het 'naarstiglijk opkomen tot de gemeente Gods'! Maar het wetticisme dat wij verbinden aan onze zondagsviering...in mijn ogen klopt daar niks van. Dat ik me daarmee volgens jou plaats buiten de belijdenisgeschriften, zij dan maar zo.
Tja... kortom, het zijn allemaal menselijke regeltjes. En daar was Jezus heel duidelijk over. Als je op zondag niet eens buiten mag zitten in die streek vraag ik me wel af: Waar is het misgegaan. Overigens, wie bepaalde dat dat niet mocht? Was dat gewoon de cultuur? Dan lijkt het me goed tegen dat soort schijnheiligheid in te gaan. En die mensen hebben dan niet het recht je daarvoor te veroordelen toch?albion schreef:Zondag is voor mij een rustdag. Geen computer, geen telefoon(alleen als het noodzakelijk is), geen stofzuiger etc. Wij kunnen/mogen driemaal naar de kerk. En in Engeland bij de Strict Baptist is het niet anders. Zij gebruiken ook geen apparaten, ze koken zondags niet. Alles is van tevoren klaargemaakt (zaterdagavond) en ze eten rauwkost, chips, kaas, tomaat, komkommer, koud vlees. Het enige wat ik wel eens meegemaakt heb in een gezin is dat ze 'potatoes in jacket' klaargemaakt hebben. De aardappels gaan de oven in, op de laagste stand bijna, ze gaan naar de kerk en als ze terugkomen zijn de aardappels gaar.MarthaMartha schreef:Hendrikus schreef:Nou, vandenGijs, tevreden?Gijs83 schreef: Geef de mensen nog even de kans om te reageren. In ieder geval vanavond en graag niet echt een discussie, maar gewoon hoe je erover over denkt. Dus geen welles-nietes spelletje.
Dan mag dit topic nu wel dicht
Zelf ben ik opgevoed om zondags ook de auto niet te gebruiken, wij liepen anderhalf uur heen en anderhalf uur terug, later zijn we verhuisd om dichter bij de kerk te wonen. Volgens mij is het ook wel streek gebonden. Wij mochten thuis niet buiten zitten, niet een eind gaan lopen etc. ik denk dat hier de invloed van ds. Smijtegeldt's geschriften een duidelijke rol speelde. Toen we op vakantie in Urk waren, zagen wij dat de zondag wordt gebruikt om op familie bezoek te gaan want 's nachts gingen ze weer een week naar zee, dus.... En zondagavond na de kerkdienst zat de hele kamer vol bij de ds. 't Is net wat je gewend bent
Van dit soort verhalen gaan mijn haren echt recht overeind staan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zodra je 'Sabbath' alleen maar ziet als de wetticistische invulling die in de loop van de geschiedenis binnen het Jodendom daaraan gegeven is, ben ik het met Freek eens. De zondag is niet de invulling daarvan. Maar dat is ook niet de Sabbath die Jezus heeft vervuld, met de rest van de Wet en de Profeten.
De Sabbath, zoals bedoeld in de wet is een Sabbath die voor de mens is, zodat die voor zijn Schepper zou kunnen leven. Dat is het gebod. Net als de andere 9 geboden is Christus voor ons gekomen om die te vervullen. En net als die andere 9 geboden geldt dat wij ons er aan moeten houden, dat we dat niet uit onszelf kunnen, en dat wij, als we verlost zijn, meer en meer uit dankbaarheid naar die geboden gaan leven. Er is geen onderscheid tussen "Gij zult niet doodslaan" en "Gedenkt de Sabbathdag". Behalve dan dat de nieuwtestamentische invulling van die Sabbath op de zondag is gekomen, omdat dat voor de nieuwtestamentische kerk het hoogtepunt is geworden met de overwinning van Jezus op de dood.
Voordat wij nu op de Farizeeërs gaan schelden: Jezus doet er in feite aan mee: Hij stelt van een aantal geboden heel duidelijk, dat je niet eens in de buurt moet komen van het gebod. Verleidt je hand je tot stelen, hak hem dan af.. (zie de Bergrede). Verleidt je computer je tot zondagswerk, pleur hem dan het raam uit, zou je naar analogie daarvan kunnen stellen.
Aan de andere kant blijft overeind staan, dat de invulling van de zondag voor iedereen anders is. De Sabbath als heilige dag, als dag die apart is gezet voor de HEER. Dat doet de een anders dan de ander. Een topic als dit zal daarom vooral zaken bevatten waarvan de één zegt: dit doe ik wel, en dat niet, terwijl de ander dat anders ziet. En daar hoeft niks mis mee te zijn.
Al vraag ik mij van een aantal zaken wel af, of men die echt nalaat uit een besef van rust, dan vanwege een regel die men zelf gesteld heeft. Zo kan ik mij weinig voorstellen bij het lopen naar de kerk over een afstand die je anders nooit zou lopen, maar met een auto zou doen. Maar dat kan natuurlijk ook aan mijzelf ligggen..
De Sabbath, zoals bedoeld in de wet is een Sabbath die voor de mens is, zodat die voor zijn Schepper zou kunnen leven. Dat is het gebod. Net als de andere 9 geboden is Christus voor ons gekomen om die te vervullen. En net als die andere 9 geboden geldt dat wij ons er aan moeten houden, dat we dat niet uit onszelf kunnen, en dat wij, als we verlost zijn, meer en meer uit dankbaarheid naar die geboden gaan leven. Er is geen onderscheid tussen "Gij zult niet doodslaan" en "Gedenkt de Sabbathdag". Behalve dan dat de nieuwtestamentische invulling van die Sabbath op de zondag is gekomen, omdat dat voor de nieuwtestamentische kerk het hoogtepunt is geworden met de overwinning van Jezus op de dood.
Voordat wij nu op de Farizeeërs gaan schelden: Jezus doet er in feite aan mee: Hij stelt van een aantal geboden heel duidelijk, dat je niet eens in de buurt moet komen van het gebod. Verleidt je hand je tot stelen, hak hem dan af.. (zie de Bergrede). Verleidt je computer je tot zondagswerk, pleur hem dan het raam uit, zou je naar analogie daarvan kunnen stellen.
Aan de andere kant blijft overeind staan, dat de invulling van de zondag voor iedereen anders is. De Sabbath als heilige dag, als dag die apart is gezet voor de HEER. Dat doet de een anders dan de ander. Een topic als dit zal daarom vooral zaken bevatten waarvan de één zegt: dit doe ik wel, en dat niet, terwijl de ander dat anders ziet. En daar hoeft niks mis mee te zijn.
Al vraag ik mij van een aantal zaken wel af, of men die echt nalaat uit een besef van rust, dan vanwege een regel die men zelf gesteld heeft. Zo kan ik mij weinig voorstellen bij het lopen naar de kerk over een afstand die je anders nooit zou lopen, maar met een auto zou doen. Maar dat kan natuurlijk ook aan mijzelf ligggen..
Dat recht kan ik je niet ontzeggen, nee.freek schreef:Tja...ik geloof niet dat wij verplicht worden om de belijdenisgeschriften voor de volle 100% voor onze rekening te nemen.Tiberius schreef:Dan plaats je je wel buiten de belijdenisgeschriften, zie HC vr+antw 103:freek schreef:Pas las ik het nog in het RD: de discussie over zondagsrust in Woudrichem: SGP en CU noemden sabbath en zondag in één adem. Volgens mij klopt dat echt niet.
Maar daarmee plaats je je wel buiten de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie. En daarmee neem je de arrogantie aan, dat jij als eerste met veel licht de Bijbel leest.
Wat je vaak ziet, is dat mensen eerst aan de belijdenisgeschriften gaan tornen. Daarna aan de Bijbel. En op een gegeven moment houden ze weinig tot niets meer over.
Dankje. Ik neem aan dat dit bedoeld is als verkapte waarschuwing? In dat geval hoop ik dat ie uit liefde gedaan is.Tiberius schreef:Dat recht kan ik je niet ontzeggen, nee.freek schreef:Tja...ik geloof niet dat wij verplicht worden om de belijdenisgeschriften voor de volle 100% voor onze rekening te nemen.Tiberius schreef:Dan plaats je je wel buiten de belijdenisgeschriften, zie HC vr+antw 103:freek schreef:Pas las ik het nog in het RD: de discussie over zondagsrust in Woudrichem: SGP en CU noemden sabbath en zondag in één adem. Volgens mij klopt dat echt niet.
Maar daarmee plaats je je wel buiten de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie. En daarmee neem je de arrogantie aan, dat jij als eerste met veel licht de Bijbel leest.
Wat je vaak ziet, is dat mensen eerst aan de belijdenisgeschriften gaan tornen. Daarna aan de Bijbel. En op een gegeven moment houden ze weinig tot niets meer over.
Ik ben het uiteraard niet met je eens. Op dit forum zitten mensen die onze visie op de kinderdoop niet delen. Een standpunt waar ik vreselijk op tegen ben. Maar je kunt toch niet zeggen dat zij zich begeven op een 'hellend vlak'. Ik vind jou stelling zeker zo arrogant als mijn visie, die ik overigens graag laat corrigeren, maar dan graag met argumenten.
En ik moet helaas concluderen, dat je dáár niet van wil weten. Ik heb namelijk meer geschreven dan alleen bovenstaande quote...
Dat vind ik een verkeerde insteek, Tiberius. Ik vind de belijdenis prachtig, maar het is geen derde Testament. Je moet de 3FvE niet op één lijn gaan stellen met de Bijbel.
En ik ken héél wat mensen die zonder de 3FvE leven, maar toch heel dicht bij de Bijbel blijven.
Wat je nu doet, is een kettingredenering die volgens mij niet klopt. De 3FvE onderstrepen zaken uit de Bijbel, dat klopt. Maar op sommige punten is een andere visie net zo Bijbels te verdedigen als de visie van de 3FvE. Kijk alleen maar naar de discssie rondom de kinderdoop. Over de eindtijd zwijgen ze hoegenaamd helemaal (op één verwijzing naar de wederkomst in de NGB na). Je leest in de belijdenis niets over de positie van Israël en over de plicht om missionair te zijn als Kerk.
Ik denk dat de visie op zondag/sabbat sterk samenhangt met de visie op Israël en de v-theologie. Als je de kerkgeschiedenis leest, zie je sowieso dat daar sinds 1600 de visie op verdiept is. En waarom zou die verdieping moeten stoppen? Volgens mij verval je dan in traditionalisme.
En ik ken héél wat mensen die zonder de 3FvE leven, maar toch heel dicht bij de Bijbel blijven.
Wat je nu doet, is een kettingredenering die volgens mij niet klopt. De 3FvE onderstrepen zaken uit de Bijbel, dat klopt. Maar op sommige punten is een andere visie net zo Bijbels te verdedigen als de visie van de 3FvE. Kijk alleen maar naar de discssie rondom de kinderdoop. Over de eindtijd zwijgen ze hoegenaamd helemaal (op één verwijzing naar de wederkomst in de NGB na). Je leest in de belijdenis niets over de positie van Israël en over de plicht om missionair te zijn als Kerk.
Ik denk dat de visie op zondag/sabbat sterk samenhangt met de visie op Israël en de v-theologie. Als je de kerkgeschiedenis leest, zie je sowieso dat daar sinds 1600 de visie op verdiept is. En waarom zou die verdieping moeten stoppen? Volgens mij verval je dan in traditionalisme.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Ik stel de 3FvE zeker niet op 1 lijn met de Bijbel. Integendeel.
De Bijbel heeft absoluut gezag, voor alle tijden en plaatsen.
De 3FvE spreken de Bijbel na en hebben daarvan afgeleid gezag.
Er zijn inderdaad genoeg volken die dergelijke mooie belijdenisgeschriften moeten missen. Maar dat wil niet zeggen dat we ze gelijk overboord kunnen gooien.
Als je wat hebt tegen de belijdenisgeschriften (en je bent zeker niet de eerste en de enige), moet je dat op grond van Gods Woord aantonen. En dat gaat je niet lukken, kan ik je nu al vertellen. Tenzij je meer licht hebt als de reformatoren, nadere reformatoren en hen die in hun lijn staan/stonden.
De Bijbel heeft absoluut gezag, voor alle tijden en plaatsen.
De 3FvE spreken de Bijbel na en hebben daarvan afgeleid gezag.
Er zijn inderdaad genoeg volken die dergelijke mooie belijdenisgeschriften moeten missen. Maar dat wil niet zeggen dat we ze gelijk overboord kunnen gooien.
Als je wat hebt tegen de belijdenisgeschriften (en je bent zeker niet de eerste en de enige), moet je dat op grond van Gods Woord aantonen. En dat gaat je niet lukken, kan ik je nu al vertellen. Tenzij je meer licht hebt als de reformatoren, nadere reformatoren en hen die in hun lijn staan/stonden.
Op dit punt wel, in het algemeen kan je natuurlijk niet op 1 punt van verschil iemand buiten de lijn van de reformatie plaatsen, dan blijven er weinig gereformeerden overTiberius schreef:Dat recht kan ik je niet ontzeggen, nee.freek schreef:Tja...ik geloof niet dat wij verplicht worden om de belijdenisgeschriften voor de volle 100% voor onze rekening te nemen.Tiberius schreef:Dan plaats je je wel buiten de belijdenisgeschriften, zie HC vr+antw 103:freek schreef:Pas las ik het nog in het RD: de discussie over zondagsrust in Woudrichem: SGP en CU noemden sabbath en zondag in één adem. Volgens mij klopt dat echt niet.

Marco, je reactie verbaast me wat. Je maakt geen onderscheid. De regels die Jezus ook houdt en leert zijn de regels van de wet. Je mag niet doodslaan, echtbreken, stelen etc. maar niet: je mag geen aren plukken op zondag, ook geen zieken genezen, maar zoveel meter lopen.
Er zit nogal een verschil tussen die regels van God en die menselijke regeltjes die er bij verzonnen waren...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."