Dit vind ik erg jammer. Met alle respect voor de problemen die mensen ondervinden, maar het spijt me bijzonder dat mensen zo 'makkelijk' weggaan. Zelfs als je dit heel erg mis vindt: blijf dan en probeer verandering te brengen op liefdevolle manier en met oog voor de dingen die wèl goed gaan.Marnix schreef:(...) Ik zou dan ook snel weggaan. (...)Ariene schreef:(...) Dat zou voor mij reden zijn om over te gaan naar een andere kerk! (...)
Ik kan me nog enigzins indenken dat mensen vertrekken na een jarenlange strubbeling met de kerkenraad, bij wijze van spreke. Maar zeker als belijdeniskandidaat, hoezeer het je ook tegen de haren instrijkt

Ik zie het wel vaker van beide kanten: bijv. de refoschool waar alle 'rechtse' ouders hun kinderen weghouden omdat ze het te 'links' zouden vinden. Logisch dat de school juist dàn gaat verschuiven en dan werk je het zelf nog eens in de hand ook. Of de studentenvereniging waarnaast een behoudende vereniging wordt opgericht om 'veilig' te zijn. Logisch dat de andere studentenvereniging dan ook verschuift. Of de kerken waar alle mensen met bezwaren vertrekken. En vervolgens gaan mopperen van buitenaf dat er tendensen zijn dat het allemaal zwaarder wordt. De vraag is dan wie het kip is en wie het ei.
Kortom: een afweging tussen eigen belangen en die van het instituut waar het over gaat. Dan vind ik in het bovenstaande geval dat het laatste zwaarder moet wegen.