Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Mag helemaal niet, op geen enkele manier
5
8%
Mag alleen als men het met de leer niet eens is, nadat men de kerkrechterlijke weg tot einde toe gevolgd heeft
25
40%
Mag alleen als men eerst met de kerkeraad gesproken heeft, en het niet eens kunt worden
22
35%
Men stuurt gewoon de kerkeraad een briefje om het bewijs van lidmaatschap naar een andere gemeente te sturen
2
3%
Men stuurt gewoon een briefje, dat men zelf het bewijs van lidmaatschap wilt ontvangen
6
10%
Men gaat gewoon weg, het ergens anders proberen, en laat de kerkeraad maar eens proberen er iets van te zeggen
3
5%

Totaal aantal stemmen: 63

Marco

Bericht door Marco »

Bert Mulder schreef: Wij, als leden, zijn in de eerste plaats onderdanigheid aan de plaatselijke kerkeraad schuldig. Dus dat betekend, als we het over iets niet eens zijn, dat we die kerkeraad in onze problemen kennen. Omdat zij voor onze zielen waken. Omdat het de Heere behaagt, zo Zijn Kerk te regeren.

We lopen niet gewoon weg, zonder dat de zaak afgehandeld is, en sturen ze een briefje voor het bewijs van lidmaatschap.
Helemaal mee eens. Maar de volgende vraag is dan voorspelbaar:

Wat als je verhuist naar een andere plaats, waar gemeente x van kerkverband X dichterbij is dan kerk y van kerkverband Y waar je lid van bent?

Volgens mij zijn de kerkverbanden nog steeds niet uitwisselbaar (de meeste niet, tenminste). De reden die je hebt om je aan te sluiten bij de ene gemeente in de ene plaats zou moeten overeenkomen met de reden om je bij de gemeente van datzelfde kerkverband in een andere plaats. Als het goed is, en een gemeente is echt kerk, dan spreekt die gemeente zustergemeentes toch aan op leer en leven. Toch?

Daar komt bij, dat het waken over de zielen van de ambtsdragers door die ambtsdragers overgedragen kan worden aan collega's in andere plaatsen. Op basis van het vertrouwen binnen het kerkverband. Tussen kerkverbanden bestaat dat vertrouwen niet (hoe triest dat ook is). Je onttrekt je dus in zekere zin dan nog steeds aan opzicht en tucht van je kerkenraad als je naar een andere gemeente gaat.

In de praktijk kan dat anders gaan. In goed overleg met een kerkenraad kan het inderdaad zo zijn dat je overgaat naar een ander kerkverband. Dat kan in het geval van een huwelijk, maar soms ook als er geen gemeente van je eigen kerkverband in je nieuwe woonplaats is (of te ver weg).
henriët

Bericht door henriët »

Johann Gottfried Walther schreef:Denk dat de juiste manier aan de ene kant een gemakkelijke en aan de andere kant een moeilijke weg is.
Dat is: Bidden, bidden voor de predikant en de gemeente,
maar ook elke stap die je wilt doen biddende voorleggen aan God.
precies
(overigens denk ik dat het ook heel erg afhankelijk is van hoe de kerkenraad zich opstelt, zijn zij van te voren al vooringenomen, wanneer je de kerk mogelijk zou kunnen verlaten, met andere woorden, dulden ze 'andere gedachten'?)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Misschien heb ik hem al meer gepost, maar deze uitdrukking vind ik in dit verband altijd wel passend :
Als je moeder ziek is moet je haar verzorgen en bidden om genezing, als je moeder je vergif geeft , pas dan moet je vluchten.
henriët

Bericht door henriët »

Wilhelm schreef:Misschien heb ik hem al meer gepost, maar deze uitdrukking vind ik in dit verband altijd wel passend :
Als je moeder ziek is moet je haar verzorgen en bidden om genezing, als je moeder je vergif geeft , pas dan moet je vluchten.
mooie uitdrukking!
Alleen wanneer heet iets gif hè, wanneer je niet genoeg hebt om je moeder te verzorgen,is het uiteindelijk toch te weinig van het Goede....
Rens

Bericht door Rens »

Rens schreef:
memento schreef:..............Well, om aan te geven waarom ik tégen kerk-wisseling ben, anders dan uit principieel oogpunt (wat m.i. alleen terugkeer tot de vaderlandse kerk kan zijn).
Sluit je terugkeer naar de kerk waar je gedoopt bent (en belijdenis hebt gedaan) hiermee uit, als die kerk niet behoort tot wat jij noemt `de vaderlandse kerk´?
hoe staan ánderen hier tegenover?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
rekcor

Bericht door rekcor »

Bert Mulder schreef:Geachte broeder, het spijt me, maar je daast!
Kijk, nu hebben we de juiste toon te pakken :wink:

Bert Mulder schreef:je hebt zelf de woorden onderlijnd. Wij, als leden, zijn in de eerste plaats onderdanigheid aan de plaatselijke kerkeraad schuldig. Dus dat betekend, als we het over iets niet eens zijn, dat we die kerkeraad in onze problemen kennen. Omdat zij voor onze zielen waken. Omdat het de Heere behaagt, zo Zijn Kerk te regeren.

We lopen niet gewoon weg, zonder dat de zaak afgehandeld is, en sturen ze een briefje voor het bewijs van lidmaatschap.
Maar wat als mijn probleem met de huidige gemeente niet zozeer de leer is, maar meer de manier waarop e.e.a. gebracht wordt? Zeg maar: de cultuur van de gemeente, de matig-belangrijke zaken zoals hoekjes en rodjes, psalmen en gezangen (en opwekking), orgelspel en drumstel?

Dan kan ik wel in mijn gemeente blijven (resultaat: ik gefrustreerd), proberen de cultuur in mijn gemeente te veranderen (resultaat: gemeente gefrustreerd) of een combinatie van beiden (resultaat: de gemeente en ik gefrustreerd), maar beter lijkt het me om gewoon een andere gemeente te zoeken.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

rekcor schreef: Maar wat als mijn probleem met de huidige gemeente niet zozeer de leer is, maar meer de manier waarop e.e.a. gebracht wordt? Zeg maar: de cultuur van de gemeente, de matig-belangrijke zaken zoals hoekjes en rodjes, psalmen en gezangen (en opwekking), orgelspel en drumstel?

Dan kan ik wel in mijn gemeente blijven (resultaat: ik gefrustreerd), proberen de cultuur in mijn gemeente te veranderen (resultaat: gemeente gefrustreerd) of een combinatie van beiden (resultaat: de gemeente en ik gefrustreerd), maar beter lijkt het me om gewoon een andere gemeente te zoeken.
De vraag is: waarom wil je iets veranderen? Tot Gods eer? Of omdat je het zelf zo leuker vind?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gian

Bericht door Gian »

Ik mis de optie -bij verhuizing-
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gian

Bericht door Gian »

Waarom heeft een zogenaamde vaderlandse kerk meer bestaansrecht dan een ander kerkverband Memento?

Bovendien is de vaderlandse kerk gespleten. Dus valt het niet mee om daarnaar te streven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
rekcor

Bericht door rekcor »

JolandaOudshoorn schreef:De vraag is: waarom wil je iets veranderen? Tot Gods eer? Of omdat je het zelf zo leuker vind?
Beide. En gewoon omdat je van mening kunt zijn dat bepaalde zaken gewoon vreemd zijn. Niet zozeer onbijbels, maar gewoon vreemd (bijv. dat alle ouderlingen vooraan in zwarte pakken zitten, i.p.v. in de gemeente, bij vrouw en kinderen; bijv. dat vrouwen bij het avondmaal opeens allemaal een hoedje dragen; bijv. dat men niet wil dat er tijdens de dienst gebedspunten worden geinventariseerd; bijv. dat de dominee geen beamer oid gebruikt; bijv. men voor de dienst wel een gezang laat zingen, maar dat dat 1 min later in de dienst opeens not done is; bijv. dat men het Wilhelmus zingt als de koningin jarig is geweest; bijv. dat interkerkelijke activiteiten wel mogen, zolang er geen leden van andere kerken in de verantwoordelijke commissie zitten; bijv. dat er maar weinig mensen op bijbelkringen willen; bijv. dat er geen gebedskring is, dat men een vertaling leest en zingt uit 17, etc).

Nu zijn dit natuurlijk allemaal pietluttigheden van de bovenste plank, maar de combinatie van pietluttigheden kan er wel voor zorgen dat je je niet thuis voelt in een bepaalde gemeente. En dan kun je e.e.a. het niet waard vinden om te willen veranderen, omdat dat alleen maar onrust en tweespalt veroorzaakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marco schreef:
Bert Mulder schreef: Wij, als leden, zijn in de eerste plaats onderdanigheid aan de plaatselijke kerkeraad schuldig. Dus dat betekend, als we het over iets niet eens zijn, dat we die kerkeraad in onze problemen kennen. Omdat zij voor onze zielen waken. Omdat het de Heere behaagt, zo Zijn Kerk te regeren.

Helemaal mee eens. Maar de volgende vraag is dan voorspelbaar:

Wat als je verhuist naar een andere plaats, waar gemeente x van kerkverband X dichterbij is dan kerk y van kerkverband Y waar je lid van bent?

Volgens mij zijn de kerkverbanden nog steeds niet uitwisselbaar (de meeste niet, tenminste). De reden die je hebt om je aan te sluiten bij de ene gemeente in de ene plaats zou moeten overeenkomen met de reden om je bij de gemeente van datzelfde kerkverband in een andere plaats. Als het goed is, en een gemeente is echt kerk, dan spreekt die gemeente zustergemeentes toch aan op leer en leven. Toch?

Daar komt bij, dat het waken over de zielen van de ambtsdragers door die ambtsdragers overgedragen kan worden aan collega's in andere plaatsen. Op basis van het vertrouwen binnen het kerkverband. Tussen kerkverbanden bestaat dat vertrouwen niet (hoe triest dat ook is). Je onttrekt je dus in zekere zin dan nog steeds aan opzicht en tucht van je kerkenraad als je naar een andere gemeente gaat.

In de praktijk kan dat anders gaan. In goed overleg met een kerkenraad kan het inderdaad zo zijn dat je overgaat naar een ander kerkverband. Dat kan in het geval van een huwelijk, maar soms ook als er geen gemeente van je eigen kerkverband in je nieuwe woonplaats is (of te ver weg).
Dit kan inderdaad een probleempunt zijn. Maar hoever weg is te ver weg?

Hoewel het in alle gevallen mogelijk moet zijn om naar de kerkeraad te stappen, en hun voor te leggen dat je op die of die datum van plan ben naar nieuwdorp te verhuizen, en dat je daarom graag wilt hebben dat ze daar een attestatie of bewijs van lidmaatschap willen sturen. Ambtsdragers zijn ook gewone mensen hoor, waar je doorgaans best mee kunt praten. En hoewel ze het misschien niet met je kerkkeuze of nieuwe woonplaats instemmen, zullen ze daar toch verplicht zijn aan je wens te voldoen.

Je hoeft geen toestemming voor verhuizen te vragen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

henriët schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Denk dat de juiste manier aan de ene kant een gemakkelijke en aan de andere kant een moeilijke weg is.
Dat is: Bidden, bidden voor de predikant en de gemeente,
maar ook elke stap die je wilt doen biddende voorleggen aan God.
precies
(overigens denk ik dat het ook heel erg afhankelijk is van hoe de kerkenraad zich opstelt, zijn zij van te voren al vooringenomen, wanneer je de kerk mogelijk zou kunnen verlaten, met andere woorden, dulden ze 'andere gedachten'?)
Geachte zuster, dit klinkt wel een beetje vooringenomen tegen de kerkeraad. Let wel, dat het ambt de eer waard is, om Christus wil! Als de kerkeraad dus tegen je zondigt, dan komt de plicht van jouw kant daarmee naar de classis te stappen.

En laten we hier even eerlijk blijven. De kerkeraad zal er nooit op uit zijn leden te verliezen, maar hoort altijd behoudend te werken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
rekcor schreef:
Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:Ik ben het dan ook met de stelling van Bert Mulder eens.
Men mag niet lichtelijk van kerk veranderen. En dat volgt uit het feit dat men niet lichtelijk belijdenis des geloofs kan doen.

Want in die belijdenis verklaard men (...) ook dat men het eens is met de leer zoals in die plaatselijke kerk geleerd wordt, en zich ook stelt onder de kerkelijke tucht van die kerkeraad.

Dus lichtelijk weglopen is meinedig. En daar moet inderdaad schuldbelijdenis over gedaan.
Het spijt me zeer, maar dit vind ik dus klinkklare onzin. Kijken we even naar de belijdenis zelf (met name de onderstreepte passages):
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=onderdeel&item=92&subitem=4375&page= schreef: Geliefden in onzen Heere Jezus Christus!

Gij zijt hier verschenen om voor God en Zijne heilige gemeente be­lijdenis te doen van uw geloof, teneinde alzoo toegang te erlangen tot des Heeren Heilig Avondmaal.

Wil(t) daartoe ongeveinsd antwoorden op de navolgende vragen:

Ten eerste. Verklaart gij, dat gij de leer, die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen des Christelijken geloofs begrepen is, en in de Christelijke Kerk alhier geleerd wordt, houdt voor de waarachtige en volkomene leer der zaligheid; en belooft gij, in de belijdenis daarvan door Gods genade standvastig te zullen blijven in leven en sterven?

Ten tweede. Gelooft gij Gods Verbondsgelofte, u in uwen doop be-teekend en verzegeld, en belijdt gij, thans den toegang tot het Heilig Avondmaal vragende, dat gij u vanwege uwe zonden mishaagt en voor God verootmoedigt, en uw leven buiten uzelven in Jezus Christus, den eenigen Zaligmaker, zoekt?

Ten derde. Betuigt gij, dat het uwe hartelijke begeerte is, God den Heere lief te hebben en te dienen naar Zijn Woord, de wereld te ver­zaken, uwe oude natuur te dooden en in een godzalig leven te wandelen?

Ten vierde. Belooft gij u te zullen onderwerpen aan de kerkelijke ver­maning en tucht, indien het mocht gebeuren (wat God genadig ver­hoede), dat gij in leer of leven u kwaamt te misgaan?

N.N. Wat is daarop uw antwoord?
Dan staat daar m.i. NIET dat mijn ziel als het ware verkocht heb aan die specifieke gemeente. Er staat a) dat ik instem met de leer van die gemeente en b) dat ik mij onderwerp aan de tucht van die gemeente (voor zover nodig).

Wordt ik echter lid van een andere (gereformeerd-achtige) gemeente, dan blijft die belijdenis 100% staan, ook al is het in een ander kerkverband.

Kerkverbanden zijn zondige verzinsels van mensen, die we zoveel mogelijk moeten negeren. Er is maar 1 kerk, bestaande uit alle verzamelingen van bijbelgetrouwe Christenen.
Geachte broeder, het spijt me, maar je daast!

je hebt zelf de woorden onderlijnd. Wij, als leden, zijn in de eerste plaats onderdanigheid aan de plaatselijke kerkeraad schuldig. Dus dat betekend, als we het over iets niet eens zijn, dat we die kerkeraad in onze problemen kennen. Omdat zij voor onze zielen waken. Omdat het de Heere behaagt, zo Zijn Kerk te regeren.

Uiteraard heeft de kerkenraad die functie. Maar zoals ik vaker hier gesteld heb is dat geen autocratie.... en mag de kerkenraad slechts uitvoeren waar ze bevoegdheid toe gekregen heeft. Zoals ik aangaf zou ik inderdaad de kerkelijke weg volgen. Maar stel, ik verhuis naar een dorp waar ze geen GKv hebben, maar wel een andere gereformeerde kerk. Ik geef bij de kerkenraad aan dat ik me daar bij wil voegen. De kerkenraad zegt: nee dat mag niet, je hebt belijdenis gedaan in de vrijgemaakte kerk dus je blijft je leven lang vrijgemaakt. 20 km verderop zit een vrijgemaakte kerk, ga daar maar heen. Dan zou ik (uiteraard als er een gesprek is geweest en men daar bij blijft) wel zeggen: Als jullie me geen toestemming geven en de belijdenis gebruiken om dit kerkverband er beter van te laten worden, dan ben ik genoodzaakt zonder jullie toestemming te vertrekken. De tucht is sowieso niet relevant dan omdat ik sowieso bij die plaatselijke kerk wegga. Daarnaast mag tucht slechts worden toegepast als er sprake is van zonde en ik zie dit niet als zonde omdat ik trouw blijf aan mijn geloofsbelijdenis.... en daar draait het om geloof. En niet zozeer om kerkverbanden, alsof dat geloof van een specifiek verband afhankelijk zou zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens

Bericht door Rens »

Rens schreef:
Rens schreef:
memento schreef:..............Well, om aan te geven waarom ik tégen kerk-wisseling ben, anders dan uit principieel oogpunt (wat m.i. alleen terugkeer tot de vaderlandse kerk kan zijn).
Sluit je terugkeer naar de kerk waar je gedoopt bent (en belijdenis hebt gedaan) hiermee uit, als die kerk niet behoort tot wat jij noemt `de vaderlandse kerk´?
Ik herhaal de vraag maar weer eens...................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Rens schreef:
Rens schreef:
Rens schreef:
Ik herhaal de vraag maar weer eens...................
Tja, je vraagt naar de bekende weg. Ik denk dat niemand zin hebt om die nog eens aan te wijzen :idea:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie