Er blijft nu inderdaad helaas veel onduidelijkheid, zowel bij ; ambtsdragers binnen de GG, bij de ons verwante kerkverbanden als bij het individuele gemeentelid.Oude Paden schreef:Inderdaad jammer dat ze niet inhoudelijk beoordeeld hebben. Er was dan een veel beter beeld ontstaan hoe de kaarten liggen. Ook zou het voor de GG leden meer duidelijkheid hebben verschaft.
Inhoudelijk is het boek niet veroordeeld maar ook niet onderschreven.
Er zijn predikanten die inhoudelijk een heel eind meekunnen in de visie van vd Zwaag, maar het merendeel zal zich hierin niet kunnen vinden, waar het tegelijkertijd ook nog maar de vraag is of een ieder van de afgevaardigden het boek heeft gelezen en de zaken heeft bestudeerd.
Het blijft nu idd onduidelijk :
De GGiN en de OGG hadden een verwerping van de inhoud verwacht.
De HHK en de CGK (Bewaar het Pand) hadden op een acceptatie vd accentverschillen gehoopt.
En het individuele kerklid heeft nu nog geen antwoord op de vraag hoe de synode nu werkelijk het boek en de inhoud daarvan beoordeeld.
Verwarring alom.
Wat in deze wel weer duidelijk geworden is, is dat een onderschrijving van de leer wel door een "leek" buiten de kerkelijke weg om mag worden geschreven, maar dat opmerkingen en/of opbouwende kritiek, blijkbaar enkel door "geestelijken" zonder censuur maatregelen gepubliceerd en uitgedragen mogen worden.
Ds Harinck ea zijn nog steeds niet onder cencuur gesteld , terwijl ook hij weldegelijk het "eigene" van de GG ter discussie stelt, bv in zijn laatste boek over de Rechtvaardigmaking.
Zojuist heb ik in de Daniel het artikel gelezen over Calvijn.
Er schoot even door mijn gedachten : treffend wat een overeenkomsten :
- Opgevoed in de voor hen "zuivere" leer.
- In zijn studenten tijd in aanraking gekomen met de "nieuwe", reformatorische leer.
- in groepjes wordt door de studenten de geschriften van Luther bestudeerd
- Calvijn bezoekt de samenkomsten van de hervormingsgezinden.
- In 1536, op 25 jarige !! leeftijd komt hij met de eerste uitgave van de Institutie.
- twee jaar later wordt hij verbannen uit Geneve ...
Nu kunnen we dit natuurlijk niet over zetten, en ik wil ook niet zeggen dat we het met alles van vd Zwaag eens kunnen of behoeven te zijn.
Ook ik had grote moeite met deze manier van publiceren en aandacht vragen voor inhoudelijk gesprek.
Wat er alleen gevraagd wordt is ruimte voor inhoudelijk gesprek, en dat is helaas niet gegeven !