Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Geka schreef:Het is goed en fijn om te lezen dat de GS van de GG bijna unaniem besloten heeft om predikanten uit de zendingskerken toe te laten op de kansel. Blijkbaar zijn er diverse afgevaardigden tot een ander inzicht gekomen gezien de bijna unanieme beslissing.
Een inzicht wat m.i. voluit Bijbels is.

Wat betreft de door Wilhelm geuite wens tot samenspreking met de HHK: Vandaag en morgen vergadert de HHK synode.

Als de GG er nu nog een dagje aan vastgeknoopt had, of de HHK een dag eerder was begonnen had men al gelijk een duosynode kunnen houden :P

Maar serieus: het zou echt te wensen zijn. Ik geloof zeker dat GG en HHK elkaar wederzijds op een vruchtbare manier kunnen beinvloeden.
Als ik om me heen mensen spreek, in de GG gemeente waar ik lid ben, en daarbuiten, dan zie ik meer mogelijkheden dan ooit.
Er zijn er zeer velen uit de GG die met regelmaat preken via internet luisteren van HHK predikanten om dan tot de ontdekking te komen dat, tegen alle verwachting in , deze preken Schriftuurlijker en bevindelijker zijn, als altijd gedacht.
Ook vanuit de HHK is er bij tijden een "erkenning" van de "herkenning", die zie je soms ook bij HHK studenten die door GG predikanten onderwezen willen worden dmv lezingen of preken.

Ook komt men in de GG meer en meer de gedachte tegen van de plicht die op de afgescheidenen rust om terug te keren naar de Hervormde kerk als daar een reformatie heeft plaatsgevonden.
Als we zien naar de HHK, dan zijn er toch veel tekenen van hoop, ondanks de "crisis der jeugd."

Een vereniging op korte termijn is een hele stap, zeker gezien allerlei praktische oplossingen die er gevonden zouden moeten worden (bv curatorium en opleidingsniveau) en we moeten uitkijken voor allerlei menselijke "verenigings"-activiteiten, maar toch, er staat : Bid en werk !
Het zou al een hele welkome stap zijn als er geregelde gesprekken zullen plaatsvinden, als kanselruil zou worden toegestaan en wederzijdse attestatie's worden overgenomen.

De Heere geve het.
freek

Bericht door freek »

Wilhelm schreef:
Geka schreef:Het is goed en fijn om te lezen dat de GS van de GG bijna unaniem besloten heeft om predikanten uit de zendingskerken toe te laten op de kansel. Blijkbaar zijn er diverse afgevaardigden tot een ander inzicht gekomen gezien de bijna unanieme beslissing.

Wat betreft de door Wilhelm geuite wens tot samenspreking met de HHK: Vandaag en morgen vergadert de HHK synode.

Als de GG er nu nog een dagje aan vastgeknoopt had, of de HHK een dag eerder was begonnen had men al gelijk een duosynode kunnen houden :P

Maar serieus: het zou echt te wensen zijn. Ik geloof zeker dat GG en HHK elkaar wederzijds op een vruchtbare manier kunnen beinvloeden.
Als ik om me heen mensen spreek, in de GG gemeente waar ik lid ben, en daarbuiten, dan zie ik meer mogelijkheden dan ooit.
Er zijn er zeer velen uit de GG die met regelmaat preken via internet luisteren van HHK predikanten om dan tot de ontdekking te komen dat, tegen alle verwachting in , deze preken Schriftuurlijker en bevindelijker zijn, als altijd gedacht.
Ook vanuit de HHK is er bij tijden een "erkenning" van de "herkenning", die zie je soms ook bij HHK studenten die door GG predikanten onderwezen willen worden dmv lezingen of preken.

Ook komt men in de GG meer en meer de gedachte tegen van de plicht die op de afgescheidenen rust om terug te keren naar de Hervormde kerk als daar een reformatie heeft plaatsgevonden.
Als we zien naar de HHK, dan zijn er toch veel tekenen van hoop, ondanks de "crisis der jeugd."

Een vereniging op korte termijn is een hele stap, zeker gezien allerlei praktische oplossingen die er gevonden zouden moeten worden (bv curatorium en opleidingsniveau) en we moeten uitkijken voor allerlei menselijke "verenigings"-activiteiten, maar toch, er staat : Bid en werk !
Het zou al een hele welkome stap zijn als er geregelde gesprekken zullen plaatsvinden, als kanselruil zou worden toegestaan en wederzijdse attestatie's worden overgenomen.

De Heere geve het.
Ik help het je hopen; je bent erg optimistisch, dat hoor ik wel.
sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

Wilhelm schreef:

De Heere geve het.
Van harte mee eens Wilhelm, bij ons in de gemeente is ook. Enkele vrouwen uit onze gemeente gaan naar de vrouwenvereniging bij de Ger.Gem. En met kerkdiensten ook, doordeweeks gaan ook enkele vanuit onze gemeente naar de Ger.Gem.. En als wij onze biddag en dankdagdiensten houden komen er ook weer uit de Ger.Gem. naar onze diensten.

Ik hoop ook dat er steeds meer samenwerking zal en mag komen.
Auto

Bericht door Auto »

freek schreef:
Wilhelm schreef:

De Heere geve het.
Ik help het je hopen; je bent erg optimistisch, dat hoor ik wel.
Ja, ik ben ook erg optimistisch en ik hoor en zie ook dat er gesprekken zijn tussen verschillende predikanten en studenten van andere kerkverbanden en er wordt ook begrip wederzijds gecreerd. En ik hoop op hezelfde als wat Wilhelm schrijft.
Jongere

Bericht door Jongere »

freek schreef:Ik help het je hopen; je bent erg optimistisch, dat hoor ik wel.
Positief zijn, idealisme: het kan soms geen kwaad. Ik heb soms het gevoel dat we er meer bij gebaat zouden zijn als veel mensen voor kleine tegenslagen min of meer hun ogen sluiten en blijven geloven ergens in, dan in het altijd kritisch (en daarmee wellicht negatief) bekijken van deze dingen. Overal zijn wel problemen die je kunt benoemen en dat is op zijn tijd zeker niet verkeerd. Maar er kan ook een focus op ontstaan.
Concreet in het geval van de synode: wees blij als er dingen zijn bereikt die je graag zo had zien gaan. Dank God voor de uitkomst, ook als je Hem vooraf niet wilde bidden voor die uitkomst.
Unionist

Bericht door Unionist »

Laten we veel bidden voor eenheid. Én werken. We zijn het aan de wereld verplicht.

Joh 17:21 "...opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt."
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
refo

Bericht door refo »

Die HHk had nooit moeten afscheiden. De individuele leden hadden meteen of na verloop van tijd GerGem moeten worden, als ze dat nodig vonden. De individuele leden voelen herkenning. De predikanten en anderen die over fusie gaan vast niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
freek

Bericht door freek »

Jongere schreef:
freek schreef:Ik help het je hopen; je bent erg optimistisch, dat hoor ik wel.
Positief zijn, idealisme: het kan soms geen kwaad. Ik heb soms het gevoel dat we er meer bij gebaat zouden zijn als veel mensen voor kleine tegenslagen min of meer hun ogen sluiten en blijven geloven ergens in, dan in het altijd kritisch (en daarmee wellicht negatief) bekijken van deze dingen. Overal zijn wel problemen die je kunt benoemen en dat is op zijn tijd zeker niet verkeerd. Maar er kan ook een focus op ontstaan.
Concreet in het geval van de synode: wees blij als er dingen zijn bereikt die je graag zo had zien gaan. Dank God voor de uitkomst, ook als je Hem vooraf niet wilde bidden voor die uitkomst.
Ik neem aan dat je laatste twee regels niet specifiek voor mij bedoeld zijn?
Verder ben ik het met je eens. Je wilt niet weten hoe idealistisch ik in sommige opzichten ben; op het illusionistische af zelfs. Maar in dit concrete geval van samenwerking tussen GG en HHK denk ik: nee, ik kan het me níet voorstellen. Hoewel ik niet uitsluit dat hetgeen leeft op het grondvlak t.z.t. haar weerslag zal vinden in de kerkleiding. Maar dat is wel een kwestie van héél lange adem.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Oude Paden schreef:Uit de krantenverslagen blijkt dat er behoorlijke unanimiteit bestaat onder het predikantenkorps van de GG. Dat valt mij echt op. Gezien alle negatieve publicaties de afgelopen jaren heerst er m.i. toch een goede verstandhouding met elkaar. Ik had dat niet zo verwacht. Voor de GG gemeenten lijken de synodes een goed samenbindend beeld te geven. Ik duid dat positief.

De vrijwel unaniem genomen besluiten/visies betreffende Zendingspredikanten, Doop pleegkinderen, steunen Jeugdwerk en gewijzigde Israelvisie hebben denk ik echter geen positieve invloed op samenspreking met de GGiN. Er is toch wel een neiging tot flexibeler opstellen waarneembaar dan in voorgaande jaren.
Krantenverslagen is een te groot woord. De verslagen voordat ze geplaatst worden moeten eerst door het moderamen worden goedgekeurd. Alle hun niet welgevallige informatie wordt gewoon niet geplaatst. Je leest bijvoorbeeld wel de argumenten van de voorstanders van de buitenlandse predikanten maar waarom de drie hebben tegenstemd weten wij niet. Deze verslaggeving is geen vrije nieuwsgaring.
Toeschouwer

memento schreef:

En of het afschaffen van de vervangings-theologie zo'n zegen is: de tijd zal het leren. Het zal hoe dan ook betekenen dat de doop en het verbond een andere invulling zal krijgen/gekregen heeft dan bij onze voorvaderen.
Ik denk dat jij het door hebt Memento. Ik vind het een goedkope reactie om te zeggen de V theologie hebben wij afgeschaft. Dat heeft vergaande consequenties voor bijvoorbeeld, het verbond, de doop, sabbat-zondag, 1000 jarig Rijk, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. De gereformeerde leer zal dan zachtjes gezegd wel wat herzien moeten worden.
Dan zullen wij ook in deze afstand moeten nemen van ds. Kersten, een fervent aanhanger van deze V theologie, of deze hobbel door iedereen genomen kan worden betwijfel ik.
freek

Bericht door freek »

Toeschouwer schreef:
memento schreef:

En of het afschaffen van de vervangings-theologie zo'n zegen is: de tijd zal het leren. Het zal hoe dan ook betekenen dat de doop en het verbond een andere invulling zal krijgen/gekregen heeft dan bij onze voorvaderen.
Ik denk dat jij het door hebt Memento. Ik vind het een goedkope reactie om te zeggen de V theologie hebben wij afgeschaft. Dat heeft vergaande consequenties voor bijvoorbeeld, het verbond, de doop, sabbat-zondag, 1000 jarig Rijk, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. De gereformeerde leer zal dan zachtjes gezegd wel wat herzien moeten worden.
Dan zullen wij ook in deze afstand moeten nemen van ds. Kersten, een fervent aanhanger van deze V theologie, of deze hobbel door iedereen genomen kan worden betwijfel ik.
Maar in principe zijn dit de 'middelmatige' zaken. De kern van de gereformeerde belijdenis, nl. de rechtvaardiging door het geloof, hoeft hiermee toch niet op de schop?
Toeschouwer

Nog maar een posting. Als ik het mag samen vatten wat hier zoal naar voren komt, dat is een verlangen dat de GG met de HHK binnenkort gaan fuseren of zoiets dergelijks.

Ik vind het leuke dromen. Naar mijn bescheiden mening komt hier niets van terecht en wel om dat de leiding van de GG de GGinned weer wil terug hebben.
Je kunt niet allebei. Leuke dromen van jullie maar deze dromen worden een teleurstelling als je ze blijft koesteren. Je staat echt buiten de werkelijkheid.
Toeschouwer

freek schreef:
Toeschouwer schreef:
memento schreef:

Maar in principe zijn dit de 'middelmatige' zaken. De kern van de gereformeerde belijdenis, nl. de rechtvaardiging door het geloof, hoeft hiermee toch niet op de schop?
Een middelmatige zaak zou ik het niet willen noemen. Wel de rechtvaardiging van de goddeloze, is niet in het geding, daarin heb je gelijk. Maar om te zegen wij zijn geen V theologen meer en dan de gereformeerde leer niet ter discussie durven stellen vind ik goedkoop. Wees dan een man en zeg dan bijvoorbeeld dat het Koninkrijk alles te maken heeft met Israël en dat Jezus daarom geen Koning van de kerk is. dat is zo maar een voorbeeld wat met te binnen schiet, er zijn er veel meer. Laten wij ons dan bezinnen op de taak en positie van Israël en de kerk in heden en de toekomst wat betreft het heil voor deze wereld.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:Die HHk had nooit moeten afscheiden. De individuele leden hadden meteen of na verloop van tijd GerGem moeten worden, als ze dat nodig vonden. De individuele leden voelen herkenning. De predikanten en anderen die over fusie gaan vast niet.
En met dit "advies" kom je nu al, 4 jaren na dato........ :shock:
freek

Bericht door freek »

refo schreef:Die HHk had nooit moeten afscheiden. De individuele leden hadden meteen of na verloop van tijd GerGem moeten worden, als ze dat nodig vonden. De individuele leden voelen herkenning. De predikanten en anderen die over fusie gaan vast niet.
In dit opzicht ben je wel een echte Ger.Gemmer :roll:. Toen de HHK in mijn woonplaats de kerk van de Ger. Gem benaderde om te gebruiken voor hun eredienst, kregen ze te horen: we hebben elke zondag dienst, kom er maar lekker bij.
Plaats reactie