Als ik om me heen mensen spreek, in de GG gemeente waar ik lid ben, en daarbuiten, dan zie ik meer mogelijkheden dan ooit.Geka schreef:Het is goed en fijn om te lezen dat de GS van de GG bijna unaniem besloten heeft om predikanten uit de zendingskerken toe te laten op de kansel. Blijkbaar zijn er diverse afgevaardigden tot een ander inzicht gekomen gezien de bijna unanieme beslissing.
Een inzicht wat m.i. voluit Bijbels is.
Wat betreft de door Wilhelm geuite wens tot samenspreking met de HHK: Vandaag en morgen vergadert de HHK synode.
Als de GG er nu nog een dagje aan vastgeknoopt had, of de HHK een dag eerder was begonnen had men al gelijk een duosynode kunnen houden![]()
Maar serieus: het zou echt te wensen zijn. Ik geloof zeker dat GG en HHK elkaar wederzijds op een vruchtbare manier kunnen beinvloeden.
Er zijn er zeer velen uit de GG die met regelmaat preken via internet luisteren van HHK predikanten om dan tot de ontdekking te komen dat, tegen alle verwachting in , deze preken Schriftuurlijker en bevindelijker zijn, als altijd gedacht.
Ook vanuit de HHK is er bij tijden een "erkenning" van de "herkenning", die zie je soms ook bij HHK studenten die door GG predikanten onderwezen willen worden dmv lezingen of preken.
Ook komt men in de GG meer en meer de gedachte tegen van de plicht die op de afgescheidenen rust om terug te keren naar de Hervormde kerk als daar een reformatie heeft plaatsgevonden.
Als we zien naar de HHK, dan zijn er toch veel tekenen van hoop, ondanks de "crisis der jeugd."
Een vereniging op korte termijn is een hele stap, zeker gezien allerlei praktische oplossingen die er gevonden zouden moeten worden (bv curatorium en opleidingsniveau) en we moeten uitkijken voor allerlei menselijke "verenigings"-activiteiten, maar toch, er staat : Bid en werk !
Het zou al een hele welkome stap zijn als er geregelde gesprekken zullen plaatsvinden, als kanselruil zou worden toegestaan en wederzijdse attestatie's worden overgenomen.
De Heere geve het.